Tot ze weer een flinke prijsdaling doorvoeren. Wat is dan de waarde over paar jaar?Tesla is nu net de auto met de minste afschrijving.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tot ze weer een flinke prijsdaling doorvoeren. Wat is dan de waarde over paar jaar?Tesla is nu net de auto met de minste afschrijving.
Voor je hypotheek ga je al zeker notariskosten en registratie rechten op je spaarrekening hebben staan. Dus dan moet je al zien dat je nog genoeg kan sparen komende 2j hiervoor. Verder gaat die autolening een serieuze hap uit jullie budget voor een huis halen want dit tellen ze gewoon mee. Als je leencapaciteit 1200 is dan hou je nog maar 800 over bijvoorbeeld voor de hypotheek van je huis. Kans is dus groot dat voor jullie droomhuis te kunnen kopen, de auto ook weer weg moet.
Tot ze weer een flinke prijsdaling doorvoeren. Wat is dan de waarde over paar jaar?
Bijzonder open dat je zo het hele internet deelgenoot maakt van je financiële handel en wandel. De droom een Tesla te rijden is zeer begrijpelijk. Als 40 jarige getrouwde papa van een zoon, kan ik je vertellen dat dit soort hart/hoofd dilemma's niet minder worden als je minder jong wordt. Dromen is nu eenmaal erg leuk.
Nu ben ik Hollander en het hele hypotheek gebeuren zal op zeker anders zijn tussen onze landen....Maar in NL woon je verstandig wanneer je ongeveer 1/3 van je inkomen besteed aan wonen. Daar verzekeringen en energie bij optellen....en zelf de boodschappen betalen...en zie je dikke marges verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Zeker omdat je ook lekker wilt leven in je toekomstige huis en misschien nog leuk op vakantie wilt gaan en wie weet ook een keer een trouwerij betalen. Ik noem maar een paar kleine kostenposten. Het opknappen/inrichten van een woning vergt ook wat saldo. Wanneer je op 26 het huis uitgaat, is het redelijk te verwachten dat rond je 30-32 het hele "kind" vraagstuk zich zal aandienen. Kortom....verstandig zou zijn "alle hens aan dek" financieel. Ofwel...zoveel mogelijk oppotten.
Je schreef al dat je nog even je Peug blijft rijden. Dus het verstand heeft voorlopig een ronde gewonnen .
Persoonlijk zit ik (ondanks andere leeftijd en fase in het leven) een beetje in hetzelfde schuitje. Al jaren gewend een auto van ongeveer 3 a 4 jaar oud te kopen (ongeveer 12.5k euro) en deze dan ongeveer 5 jaar te rijden. In 2016 zat ik, net als de rest van het internet, ademloos te kijken naar de Model 3 onthulling. Besloten om te gaan sparen en dan de moeilijke strijd tussen hoofd en hart uit te stellen totdat de auto's leverbaar zijn. En dat is nu.
De droom blijkt € 55.000 tot € 65.000 te kosten. Beetje afhankelijk van Range en uitrusting. Dat is een lieve duit meer dan mijn standaard uitgave van ongeveer € 12.500. Met een kleine lening, moet dat prima kunnen financieel....maar een dergelijk groot bedrag kan ook meer "nuttig" ingezet worden...bijvoorbeeld tussentijds aflossen hypotheek bijvoorbeeld. Ik heb maar besloten de shovel methode te blijven gebruiken en stel de beslissing uit tot eind dit jaar. Kan ik ondertussen kijken of Tesla wat meer in voorspelbaar water terecht komt met productie kwaliteit, aflevering ervaring en vooral service en communicatie.
Binnen 10 jaar zal de wereld er anders uitzien. Wanneer Tesla dan nog steeds succesvol is, zullen er meer betaalbare EVs te krijgen zijn en is er ook een knap aanbod tweedehands auto's.
Bovendien zijn er over 5 jaar vele andere BEVs te koop en gemiddeld daalt de prijs per kWh batterijcapaciteit met 7% per jaar... Mooi natuurlijk dat de eerste generatie BEV-rijders mooie inruilwaardes hebben gekregen, maar ik ga daar zelf niet vanuit (Model S75D maart 2018 voor €93.000 incl EAP aangeschaft - nu nieuw rond €81.000 -> €12.000* afschrijving op nieuwwaarde alleen!).Tot ze weer een flinke prijsdaling doorvoeren. Wat is dan de waarde over paar jaar?
Niet alleen de S is verlaagd. Mijn 3 is in maart ook ineens €3.200,- goedkoper geworden. Laat staan de S en X ludicrous waarbij de X met ruim 50k (35%) naar beneden. Dat zal met de M3 niet zo heel snel geneuren maar je weet gewoon niet wat de prijzen gaan doen. Vooral als er veel concurrentie komt zouden ze de prijs opnieuw omlaag kunnen halen en de productie verder opvoeren. Ik probeer de TS alleen bewust te maken van de risico's zodat hij zelf een goede beslissing kan nemen. Maar goed ik ben een Nederlander dus wat weet ik er van...De M3 SR+ wordt tegen kostprijs verkocht (om en nabij). Dus hoe gaan ze dat daar doen?
Bij de Model S zijn nu wel prijsverlagingen geweest, maar 5 jaar terug kocht je een Model S echt voor minder geld dan nu. Veel mensen zijn vergeten dat de Model S eerst om de zoveel tijd duurder werd gemaakt.
Onze Model S was met opties en afleverkosten 92.040 euro. Nu start het bij 91.020 zonder opties. Daar krijg je dan wel een betere Model S voor, maar goedkoper is het niet geworden. Zeker niet als je meeneemt dat je indertijd al een Model S kocht vanaf 69.440 euro inclusief afleverkosten!
Bovendien zijn er over 5 jaar vele andere BEVs te koop en gemiddeld daalt de prijs per kWh batterijcapaciteit met 7% per jaar... Mooi natuurlijk dat de eerste generatie BEV-rijders mooie inruilwaardes hebben gekregen, maar ik ga daar zelf niet vanuit (Model S75D maart 2018 voor €93.000 incl EAP aangeschaft - nu nieuw rond €81.000 -> €12.000* afschrijving op nieuwwaarde alleen!).
Vorig jaar kon je je Tesla nog makkelijk tegen 40 tot 50% van nieuwwaarde na 5 jaar verkopen. Waarom zou iemand in 2023 45k neerleggen voor een 5 jaar oude bak terwijl hij/zij voor €51.000 een spiksplinternieuwe M3 LR RWD (prijsniveau nu) kan kopen? Met groter bereik dan de MS75D? Ik zou het wel weten. Mag blij zijn als ik voor mijn 5 jaar oude MS75D tegen die tijd nog €20k kan beuren. En nee, geen enkele spijt van mijn aankoop - noemen ze de wet van de remmende voorsprong
* en de nieuwe heeft het premium upgrade pakket - dus daarmee is de afschrijving nog hoger (2.5 - 5k€ afhankelijk of je naar de destijds losse prijs of de later geïntegeerde prijs kijkt)
Niet alleen de S is verlaagd. Mijn 3 is in maart ook ineens €3.200,- goedkoper geworden. Laat staan de S en X ludicrous waarbij de X met ruim 50k (35%) naar beneden. Dat zal met de M3 niet zo heel snel geneuren maar je weet gewoon niet wat de prijzen gaan doen. Vooral als er veel concurrentie komt zouden ze de prijs opnieuw omlaag kunnen halen en de productie verder opvoeren. Ik probeer de TS alleen bewust te maken van de risico's zodat hij zelf een goede beslissing kan nemen. Maar goed ik ben een Nederlander dus wat weet ik er van...
Oftewel bij Tesla weet je maar nooit.De M3 is 3.200 euro goedkoper geworden en meteen daarna weer 1.600 euro duurder. En daarna weer 1.100 euro duurder, al krijg je er dan wel standaard AP bij.
Maar waarom denken we dat doorrijden in een 207 geen risico heeft? Daar kun je weer hele nare reparaties krijgen onverwacht.
Oftewel bij Tesla weet je maar nooit.
En zoals ik al zei de X gaat ook ineens ruim 30% naar beneden. Je weet gewoon niet wat de toekomst brengt.
Maar iedereen moet verder zelf weten wat die met zijn geld doet.
België leunt qua economie erg op de overheid, wat betekent dat huur- en huizenprijzen minder onderhevig zijn aan economische schommelingen. Het gaat niet zo hard omhoog, maar een daling moet je ook niet verwachten. De bankencrisis van 2008 was in België een non-event. Ja, wat hommeles met Fortis en Dexia, maar geen grote onslagrondes. Tussen 2010 en 2011 duurde een regeringsvorming 541 dagen en het land heeft er economisch gezien nauwelijks wat van gemerkt.Huizenprijzen kunnen ook inkakken. Zo lust ik er nog wel een paar. Puur onderbuik.
België leunt qua economie erg op de overheid, wat betekent dat huur- en huizenprijzen minder onderhevig zijn aan economische schommelingen. Het gaat niet zo hard omhoog, maar een daling moet je ook niet verwachten. De bankencrisis van 2008 was in België een non-event. Ja, wat hommeles met Fortis en Dexia, maar geen grote onslagrondes. Tussen 2010 en 2011 duurde een regeringsvorming 541 dagen en het land heeft er economisch gezien nauwelijks wat van gemerkt.
Voorraad autos vam Tesla zelf. En ze hebben er een flink aantal. B.v. deze hier:
View attachment 399452
Ja zo kan je alles weg wegschuiven onder een onderbuikgevoel. Niets is zeker in het leven. Maar dat Tesla continu de prijzen aan past en zelfs 30% verlaagd is geen onderbuikgevoel maar een feit. Niets anders dan dat.Huizenprijzen kunnen ook inkakken. Zo lust ik er nog wel een paar. Puur onderbuik.