Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kan ik een Model 3 aankopen? - personal finfance - verschillende opties

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit eens te rekenen voor de grap:

Ten opzichte van doorrijden in de 207 gaan de gebruikskosten met circa 250 euro per maand omlaag (50 wegenbelasting, 100 euro onderhoud en reparaties en 150 euro brandstof, minus 50 euro meer kwijt aan verzekering). Eea uitgaande van 20.000 km per jaar.

In de lopende kosten ga je er dan dus 150 euro op achteruit, uitgaande van 84 maanden.

Van de 20.000 euro verlies je er 15.000 aan aanbetaling, maar krijg je 2.500 aankoopsubsidie en 2.500 euro krijg je terug voor de 207 (of meer, afhankelijk van leeftijd en uitvoering, even uitgaande van dat de auto een beetje netjes erbij staat).

Kortom: je begint met 10.000 euro spaargeld.

Je kan nu nog ‘maar’ 1.050 euro per maand sparen. Over twee jaar heb je dan toch alweer ruim 35.000 euro spaargeld.

Op de M3 heb je over 2 jaar alweer ruim 9.000 euro afgelost. Plus de 15.000 euro inleg maakt dat je nog aan krediet 24.000 hebt staan. Voor een auto die dan waarschijnlijk nog wel 32.500 waard is.

Kortom: over twee jaar sta je er dan nog altijd heel rooskleurig voor.

Tel daarbij op dat je over twee jaar wellicht helemaal niet al een woning wil kopen. Hangt enorm van de markt af, maar ook van persoonlijke omstandigheden. De relatie kan net uit zijn gegaan bv, wat tot een totaal andere beslissing kan leiden.

Je hebt dan wel al mooi van die aankoopsubsidie kunnen profiteren en nog altijd een auto waarmee je tegen hele lage kosten kunt rijden.

Rationeel is het eigenlijk helemaal niet zo onverstandig.

Je spaart al enorm veel, dus ik zie niet in waarom je jezelf dit zou moeten ontzeggen.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Voor je hypotheek ga je al zeker notariskosten en registratie rechten op je spaarrekening hebben staan. Dus dan moet je al zien dat je nog genoeg kan sparen komende 2j hiervoor. Verder gaat die autolening een serieuze hap uit jullie budget voor een huis halen want dit tellen ze gewoon mee. Als je leencapaciteit 1200 is dan hou je nog maar 800 over bijvoorbeeld voor de hypotheek van je huis. Kans is dus groot dat voor jullie droomhuis te kunnen kopen, de auto ook weer weg moet.

Ze nemen altijd kosten voor een auto mee, wist je dat? ;)
 
@LukeLukas, bedenk bij het lezen van alle reacties ook dat het deel van de forumleden dat particulier de Tesla aanschaft hier nog een (flinke) minderheid is. Velen hebben privé slechts met de bijtelling van doen en/ of kunnen als ondernemer de auto voordeliger kopen (afschrijven etc.). Kan me voorstellen dat het voor die groep een heel ander verhaal is, om de auto privé te kopen. Dat kan de reacties kleuren. Ik ben voornemens de M3 privé aan te schaffen. Hoop nog op een duidelijke bevestiging inzake de trekhaak, nu de M3 nummers eindigend op een T bij de RDW 910kg/750kg vermelden.
 
Last edited:
Tot ze weer een flinke prijsdaling doorvoeren. Wat is dan de waarde over paar jaar?

De M3 SR+ wordt tegen kostprijs verkocht (om en nabij). Dus hoe gaan ze dat daar doen?

Bij de Model S zijn nu wel prijsverlagingen geweest, maar 5 jaar terug kocht je een Model S echt voor minder geld dan nu. Veel mensen zijn vergeten dat de Model S eerst om de zoveel tijd duurder werd gemaakt.

Onze Model S was met opties en afleverkosten 92.040 euro. Nu start het bij 91.020 zonder opties. Daar krijg je dan wel een betere Model S voor, maar goedkoper is het niet geworden. Zeker niet als je meeneemt dat je indertijd al een Model S kocht vanaf 69.440 euro inclusief afleverkosten!
 
Bijzonder open dat je zo het hele internet deelgenoot maakt van je financiële handel en wandel. De droom een Tesla te rijden is zeer begrijpelijk. Als 40 jarige getrouwde papa van een zoon, kan ik je vertellen dat dit soort hart/hoofd dilemma's niet minder worden als je minder jong wordt. Dromen is nu eenmaal erg leuk.

Nu ben ik Hollander en het hele hypotheek gebeuren zal op zeker anders zijn tussen onze landen....Maar in NL woon je verstandig wanneer je ongeveer 1/3 van je inkomen besteed aan wonen. Daar verzekeringen en energie bij optellen....en zelf de boodschappen betalen...en zie je dikke marges verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Zeker omdat je ook lekker wilt leven in je toekomstige huis en misschien nog leuk op vakantie wilt gaan en wie weet ook een keer een trouwerij betalen. Ik noem maar een paar kleine kostenposten. Het opknappen/inrichten van een woning vergt ook wat saldo. Wanneer je op 26 het huis uitgaat, is het redelijk te verwachten dat rond je 30-32 het hele "kind" vraagstuk zich zal aandienen. Kortom....verstandig zou zijn "alle hens aan dek" financieel. Ofwel...zoveel mogelijk oppotten.

Je schreef al dat je nog even je Peug blijft rijden. Dus het verstand heeft voorlopig een ronde gewonnen ;).

Persoonlijk zit ik (ondanks andere leeftijd en fase in het leven) een beetje in hetzelfde schuitje. Al jaren gewend een auto van ongeveer 3 a 4 jaar oud te kopen (ongeveer 12.5k euro) en deze dan ongeveer 5 jaar te rijden. In 2016 zat ik, net als de rest van het internet, ademloos te kijken naar de Model 3 onthulling. Besloten om te gaan sparen en dan de moeilijke strijd tussen hoofd en hart uit te stellen totdat de auto's leverbaar zijn. En dat is nu.

De droom blijkt € 55.000 tot € 65.000 te kosten. Beetje afhankelijk van Range en uitrusting. Dat is een lieve duit meer dan mijn standaard uitgave van ongeveer € 12.500. Met een kleine lening, moet dat prima kunnen financieel....maar een dergelijk groot bedrag kan ook meer "nuttig" ingezet worden...bijvoorbeeld tussentijds aflossen hypotheek bijvoorbeeld. Ik heb maar besloten de shovel methode te blijven gebruiken en stel de beslissing uit tot eind dit jaar. Kan ik ondertussen kijken of Tesla wat meer in voorspelbaar water terecht komt met productie kwaliteit, aflevering ervaring en vooral service en communicatie.

Binnen 10 jaar zal de wereld er anders uitzien. Wanneer Tesla dan nog steeds succesvol is, zullen er meer betaalbare EVs te krijgen zijn en is er ook een knap aanbod tweedehands auto's.
 
Bijzonder open dat je zo het hele internet deelgenoot maakt van je financiële handel en wandel. De droom een Tesla te rijden is zeer begrijpelijk. Als 40 jarige getrouwde papa van een zoon, kan ik je vertellen dat dit soort hart/hoofd dilemma's niet minder worden als je minder jong wordt. Dromen is nu eenmaal erg leuk.

Nu ben ik Hollander en het hele hypotheek gebeuren zal op zeker anders zijn tussen onze landen....Maar in NL woon je verstandig wanneer je ongeveer 1/3 van je inkomen besteed aan wonen. Daar verzekeringen en energie bij optellen....en zelf de boodschappen betalen...en zie je dikke marges verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Zeker omdat je ook lekker wilt leven in je toekomstige huis en misschien nog leuk op vakantie wilt gaan en wie weet ook een keer een trouwerij betalen. Ik noem maar een paar kleine kostenposten. Het opknappen/inrichten van een woning vergt ook wat saldo. Wanneer je op 26 het huis uitgaat, is het redelijk te verwachten dat rond je 30-32 het hele "kind" vraagstuk zich zal aandienen. Kortom....verstandig zou zijn "alle hens aan dek" financieel. Ofwel...zoveel mogelijk oppotten.

Je schreef al dat je nog even je Peug blijft rijden. Dus het verstand heeft voorlopig een ronde gewonnen ;).

Persoonlijk zit ik (ondanks andere leeftijd en fase in het leven) een beetje in hetzelfde schuitje. Al jaren gewend een auto van ongeveer 3 a 4 jaar oud te kopen (ongeveer 12.5k euro) en deze dan ongeveer 5 jaar te rijden. In 2016 zat ik, net als de rest van het internet, ademloos te kijken naar de Model 3 onthulling. Besloten om te gaan sparen en dan de moeilijke strijd tussen hoofd en hart uit te stellen totdat de auto's leverbaar zijn. En dat is nu.

De droom blijkt € 55.000 tot € 65.000 te kosten. Beetje afhankelijk van Range en uitrusting. Dat is een lieve duit meer dan mijn standaard uitgave van ongeveer € 12.500. Met een kleine lening, moet dat prima kunnen financieel....maar een dergelijk groot bedrag kan ook meer "nuttig" ingezet worden...bijvoorbeeld tussentijds aflossen hypotheek bijvoorbeeld. Ik heb maar besloten de shovel methode te blijven gebruiken en stel de beslissing uit tot eind dit jaar. Kan ik ondertussen kijken of Tesla wat meer in voorspelbaar water terecht komt met productie kwaliteit, aflevering ervaring en vooral service en communicatie.

Binnen 10 jaar zal de wereld er anders uitzien. Wanneer Tesla dan nog steeds succesvol is, zullen er meer betaalbare EVs te krijgen zijn en is er ook een knap aanbod tweedehands auto's.

Vanaf 48.000. Of 5.000 aanbetalen en 400 euro per maand. Aflossing en rente.

Als je weinig km’s maakt is dat niet snel lucratief, maar met veel km’s gewoon financieel op zeker moment aantrekkelijker.

Het is heel Hollands om kosten en uitgaven niet te onderscheiden en lenen te voorkomen/sparen. Maar of je daar financieel beter van wordt, daar moet je gewoon een berekening op loslaten. ;)
 
Tot ze weer een flinke prijsdaling doorvoeren. Wat is dan de waarde over paar jaar?
Bovendien zijn er over 5 jaar vele andere BEVs te koop en gemiddeld daalt de prijs per kWh batterijcapaciteit met 7% per jaar... Mooi natuurlijk dat de eerste generatie BEV-rijders mooie inruilwaardes hebben gekregen, maar ik ga daar zelf niet vanuit (Model S75D maart 2018 voor €93.000 incl EAP aangeschaft - nu nieuw rond €81.000 -> €12.000* afschrijving op nieuwwaarde alleen!).
Vorig jaar kon je je Tesla nog makkelijk tegen 40 tot 50% van nieuwwaarde na 5 jaar verkopen. Waarom zou iemand in 2023 45k neerleggen voor een 5 jaar oude bak terwijl hij/zij voor €51.000 een spiksplinternieuwe M3 LR RWD (prijsniveau nu) kan kopen? Met groter bereik dan de MS75D? Ik zou het wel weten. Mag blij zijn als ik voor mijn 5 jaar oude MS75D tegen die tijd nog €20k kan beuren. En nee, geen enkele spijt van mijn aankoop - noemen ze de wet van de remmende voorsprong :cool:
* en de nieuwe heeft het premium upgrade pakket - dus daarmee is de afschrijving nog hoger (2.5 - 5k€ afhankelijk of je naar de destijds losse prijs of de later geïntegeerde prijs kijkt)
 
Last edited:
De M3 SR+ wordt tegen kostprijs verkocht (om en nabij). Dus hoe gaan ze dat daar doen?

Bij de Model S zijn nu wel prijsverlagingen geweest, maar 5 jaar terug kocht je een Model S echt voor minder geld dan nu. Veel mensen zijn vergeten dat de Model S eerst om de zoveel tijd duurder werd gemaakt.

Onze Model S was met opties en afleverkosten 92.040 euro. Nu start het bij 91.020 zonder opties. Daar krijg je dan wel een betere Model S voor, maar goedkoper is het niet geworden. Zeker niet als je meeneemt dat je indertijd al een Model S kocht vanaf 69.440 euro inclusief afleverkosten!
Niet alleen de S is verlaagd. Mijn 3 is in maart ook ineens €3.200,- goedkoper geworden. Laat staan de S en X ludicrous waarbij de X met ruim 50k (35%) naar beneden. Dat zal met de M3 niet zo heel snel geneuren maar je weet gewoon niet wat de prijzen gaan doen. Vooral als er veel concurrentie komt zouden ze de prijs opnieuw omlaag kunnen halen en de productie verder opvoeren. Ik probeer de TS alleen bewust te maken van de risico's zodat hij zelf een goede beslissing kan nemen. Maar goed ik ben een Nederlander dus wat weet ik er van...
 
Bovendien zijn er over 5 jaar vele andere BEVs te koop en gemiddeld daalt de prijs per kWh batterijcapaciteit met 7% per jaar... Mooi natuurlijk dat de eerste generatie BEV-rijders mooie inruilwaardes hebben gekregen, maar ik ga daar zelf niet vanuit (Model S75D maart 2018 voor €93.000 incl EAP aangeschaft - nu nieuw rond €81.000 -> €12.000* afschrijving op nieuwwaarde alleen!).
Vorig jaar kon je je Tesla nog makkelijk tegen 40 tot 50% van nieuwwaarde na 5 jaar verkopen. Waarom zou iemand in 2023 45k neerleggen voor een 5 jaar oude bak terwijl hij/zij voor €51.000 een spiksplinternieuwe M3 LR RWD (prijsniveau nu) kan kopen? Met groter bereik dan de MS75D? Ik zou het wel weten. Mag blij zijn als ik voor mijn 5 jaar oude MS75D tegen die tijd nog €20k kan beuren. En nee, geen enkele spijt van mijn aankoop - noemen ze de wet van de remmende voorsprong :cool:
* en de nieuwe heeft het premium upgrade pakket - dus daarmee is de afschrijving nog hoger (2.5 - 5k€ afhankelijk of je naar de destijds losse prijs of de later geïntegeerde prijs kijkt)

Hoezo heb jij het over de nieuwprijs van de S75D? Je hebt nu alleen nog maar een LR en een LR performance...
 
Niet alleen de S is verlaagd. Mijn 3 is in maart ook ineens €3.200,- goedkoper geworden. Laat staan de S en X ludicrous waarbij de X met ruim 50k (35%) naar beneden. Dat zal met de M3 niet zo heel snel geneuren maar je weet gewoon niet wat de prijzen gaan doen. Vooral als er veel concurrentie komt zouden ze de prijs opnieuw omlaag kunnen halen en de productie verder opvoeren. Ik probeer de TS alleen bewust te maken van de risico's zodat hij zelf een goede beslissing kan nemen. Maar goed ik ben een Nederlander dus wat weet ik er van...

De M3 is 3.200 euro goedkoper geworden en meteen daarna weer 1.600 euro duurder. En daarna weer 1.100 euro duurder, al krijg je er dan wel standaard AP bij.

Maar waarom denken we dat doorrijden in een 207 geen risico heeft? Daar kun je weer hele nare reparaties krijgen onverwacht.

En nogmaals, over twee jaar kan zijn situatie heel anders liggen dan nu en kan kopen op dat moment wel eens heel onverstandig zijn.

Van overdreven pessimisme is nog nooit iemand beter geworden. Ik heb op basis van cijfers berekend dat hij de M3 op zichzelf gewoon prima kan betalen.

Al het andere is momenteel vooral onderbuikgevoel, wat deels ook wellicht ingegeven wordt door een gedachte van ‘toen ik zo oud was...’. :)
 
  • Like
Reactions: Klaas
De M3 is 3.200 euro goedkoper geworden en meteen daarna weer 1.600 euro duurder. En daarna weer 1.100 euro duurder, al krijg je er dan wel standaard AP bij.
Oftewel bij Tesla weet je maar nooit.

En zoals ik al zei de X gaat ook ineens ruim 30% naar beneden. Je weet gewoon niet wat de toekomst brengt.

Maar iedereen moet verder zelf weten wat die met zijn geld doet.
 
Zoals anderen zeggen: alles door een Excel sheet halen en natellen. Maar 7 jaar met een auto rijden - en ervoor afbetalen - is niet iets waar consumenten nu aan gewend zijn. Ik denk dan ook niet dat je na 7 jaar een interessante deal kan doen en het ding aan een interessante prijs kan verkopen. Temeer omdat dan Tesla en andere merken ook met hun nieuwe modellen klaar staan.

Variabelen zijn in de zin hoe je loon gaat evolueren over die tijd, maar ook je maandelijkse uitgaven. Het is heel makkelijk om 15K aan spaargeld weg te geven, maar des te moeilijker om het terug bijeen te sparen. Als je dan rekent dat een degelijk huis of appartement al aan 250K moet starten in de goedkope regio's van Vlaanderen, en je er nog 10K aan notariskosten en registatierechten moet bijtellen, dan zou ik toch maar even natellen.

Om je een idee te geven... Voor een lening van 200000€ moet je rekenen op een maandelijkse aflossing van 1000€. Met een maandelijkse druk van 1/3e van je nog-niet-toegewezen inkomsten (nettoloon - andere aflossingen) en eigen vermogen dat de notaris en registratierechten betaalt en nog wat buffer geeft voor de bank ga je bij een bank geen problemen hebben om een lening te verkrijgen.

Zonder Model 3 zit je dan nu aan 700€ aan maximum maandelijkse aflossing. Met je vriendin die bijvoorbeeld ook 700€ kan bijdragen zit je dan aan 1400€/maand dat je in een hypotheek kan steken, oftewel ca 280000€ aan te lenen bedrag dat je kan scoren op 20 jaren.

Koop een Model 3 en je maandelijkse ruimte zakt tot 563€. Stel dat je vriendin nog altijd 700€ wil toeleggen, zit je aan 1263€ en moet je denken aan maximum 250000€ dat je kan lenen voor een huis. Afbetalen op 5 jaar ipv 7 is nog ingrijpender.

Op je eentje gaan wonen is dan ook bijna onbetaalbaar zonder Model 3, en absoluut onbetaalbaar met Model 3.

De bank kijkt niet maar hoeveel je versmost aan restaurantbezoekjes, benzine, elektriciteit en filmtickets. Zij kijken naar je nettoloon - de al bestaande aflossingen en zo een Model 3 wil je niet dat die 7 jaar lang op je financiële situatie leunt.

Oh en ik heb mijn eerste auto ook nieuw gekocht (Ford Focus), ervoor geleend, en had geluk dat ik een jaar later een firmawagen kreeg en ik me kon ontdoen van die aflossingen. Maar die eerste 2 jaren is de afschrijving het grootst, en een Model 3 van 48K schrijft in absolute cijfers nog altijd meer af dan een Peugeot 207 op 2 jaren.

Bovenal blijft mijn advies: reken het allemaal eens goed na.
 
Huizenprijzen kunnen ook inkakken. Zo lust ik er nog wel een paar. Puur onderbuik.
België leunt qua economie erg op de overheid, wat betekent dat huur- en huizenprijzen minder onderhevig zijn aan economische schommelingen. Het gaat niet zo hard omhoog, maar een daling moet je ook niet verwachten. De bankencrisis van 2008 was in België een non-event. Ja, wat hommeles met Fortis en Dexia, maar geen grote onslagrondes. Tussen 2010 en 2011 duurde een regeringsvorming 541 dagen en het land heeft er economisch gezien nauwelijks wat van gemerkt.
 
België leunt qua economie erg op de overheid, wat betekent dat huur- en huizenprijzen minder onderhevig zijn aan economische schommelingen. Het gaat niet zo hard omhoog, maar een daling moet je ook niet verwachten. De bankencrisis van 2008 was in België een non-event. Ja, wat hommeles met Fortis en Dexia, maar geen grote onslagrondes. Tussen 2010 en 2011 duurde een regeringsvorming 541 dagen en het land heeft er economisch gezien nauwelijks wat van gemerkt.

De meest voorkomende restschuldvariant is kopen als koppel, kort daarna beseffen dat samenwonen niet bij jullie past en gedwongen verkopen.

Ook in België.

Dat is een groter risico dan de aanschaf van een Model 3...

De eerste keer op jezelf en dan nog gaan samenwonen ook. Ik zou (zeker in België!) beginnen met huren.

Mijn mening.
 
Hoezo heb jij het over de nieuwprijs van de S75D? Je hebt nu alleen nog maar een LR en een LR performance...
Voorraad autos vam Tesla zelf. En ze hebben er een flink aantal. B.v. deze hier:
18C0AF3B-649D-498B-8743-CA5A65DB29BA.png
 
Voorraad autos vam Tesla zelf. En ze hebben er een flink aantal. B.v. deze hier:
View attachment 399452

Bij de meesten staat dat het demo’s/servicevoertuigen zijn. Maar goed, zelfs al is het een showroomauto die echt nog niet op de openbare weg is geweest, dan nog geldt dat het om een vorm van gebruikt gaat en het dus niet om de nieuwprijs gaat, maar om een afprijzing van de auto ten opzichte van de nieuwprijs.

Ps: zo bijzonder prijzen ze ze ook niet af, want de 100d die er staat in het zwart is maar 3.400 euro goedkoper dan een nieuwe LR en dan krijg je bij de LR fsd ipv eap, wat al 3.200 euro verklaart.

Geen idee ook wat de nieuwprijs van de 75d was op het einde, maar als de korting significant is, dan lijkt mij de kans dat deze echt de showroom niet uit is geweest klein.

Van de andere kant: ik waardeer de M3 AWD ook hoger dan de 75d
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Klaas