Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kan ik een Model 3 aankopen? - personal finfance - verschillende opties

This site may earn commission on affiliate links.
Goede middag

Woensdag 17 april 2019 had ik een testrit in de M3. En zoals velen, begreep ik onmiddellijk waar de hype rond draait. De wagen is in één woord: fantatisch. Ik heb werkelijk geen opmerkingen en wil dan ook (al lang, alleen nu nog concreter) een M3 aankopen.

Hier loopt het bij mij wat stroef. Ik heb een inkomen van €2100 netto. En zou 15.000 euro zelf in de wagen steken (van de 20.000 op mijn spaarboek), de rest zou ik via een bank lenen. (Belfius = 0.99JKP, beste autolening die ik vond).

Voordelen van een elektrische wagen in België:
Terugvordering van het Vlaamse Gewest: €2.500 (tot 2020)
Geen jaarlijkse autotaks meer te betalen, wat mij per jaar: +- €650 uitspaart.
Goedkoper 'tanken'
Weinig onderhoud
...

Als jonge twintiger (24) spaar ik iedere maand €1200, doe aan pensioensparen €80, levensverzekering €50.
Verdere kosten zijn mijn telefoonabonnement €52, spotify netflix €25, €150 kost en inwoon (omdat ik nog thuis woon)
Dus van mijn 2100 hou ik netto €543 over. Hiervan gaan nog mijn dagelijkse kosten: drank, eten, uitstapjes met mijn vriendin,... Waar ik dan op het einde van de maand meestal niet veel meer van over heb.

Mijn vraag is nu:
Als ik de model 3 aankoop, zou ik op 84 maanden (7jaar) 406,73 EUR afbetalen. Op 60 maanden komt dit bedrag op 563,89 EUR.
Op zich lijkt me dit zeker haalbaar, zo zou ik gewoon minder kunnen sparen per maand, MAAR ik ben van plan om nog anderhalf, tot maximum 2 jaar thuis te wonen en dan zou ik gaan samenwonen met mijn vriendin, wat dan weer een hypothecaire lening met zich meebrengt en waarvoor ik de centjes zeker kan gebruiken.

Zijn er mensen met meer financiële kennis dan ikzelf die me raad kunnen geven? Kopen haalbaar? Waarom wel/waarom niet?

Optie 2, is wachten tot de tweedehandsmarkt van de Model 3 wat uit de grond komt schieten en mij focussen op een gepaste tweedehands Model 3.

Alvast bedankt voor alle raad/opmerkingen.
 
  • Like
Reactions: TM3LR and Klaas
Goh... moest jij mijn zoon zijn, inwonen, en een wagen van pakweg 50.000€ aankopen... Het zou je beste dag niet zijn! ;)

Even serieus: ik vind niet dat de rekening klopt in jouw situatie. Als je 75% van je spaargeld in een wagen steekt en dan nog gedurende 7 jaar maandelijks 400€ moet ophoesten... En dan ben je nog de verzekering/onderhoud vergeten. En als er stukken zijn... Aiaiai...

Mijn advies: haal die Tesla uit je hoofd. Ik verwacht ook niet dat er tweedehands op korte termijn koopjes te doen zullen zijn. Koop een betaalbare tweedehands ICE, spaar wat door, steek je geld in je woning. En als die woning afbetalen aan het lukken is, zonder dat je het gevoel hebt dat het einde van de maand halen een uitdaging is, kijk dan nog eens naar een Tesla.

Sorry, is misschien niet wat je hoopte te lezen...
 
Goh... moest jij mijn zoon zijn, inwonen, en een wagen van pakweg 50.000€ aankopen... Het zou je beste dag niet zijn! ;)

Even serieus: ik vind niet dat de rekening klopt in jouw situatie. Als je 75% van je spaargeld in een wagen steekt en dan nog gedurende 7 jaar maandelijks 400€ moet ophoesten... En dan ben je nog de verzekering/onderhoud vergeten. En als er stukken zijn... Aiaiai...

Mijn advies: haal die Tesla uit je hoofd. Ik verwacht ook niet dat er tweedehands op korte termijn koopjes te doen zullen zijn. Koop een betaalbare tweedehands ICE, spaar wat door, steek je geld in je woning. En als die woning afbetalen aan het lukken is, zonder dat je het gevoel hebt dat het einde van de maand halen een uitdaging is, kijk dan nog eens naar een Tesla.

Sorry, is misschien niet wat je hoopte te lezen...

Hey Dries, thanks voor je eerlijke mening! Je mening is dezelfde die mijn moeder me gaf. Het duiveltje op m'n schouder had de wagen sowieso al besteld, maar m'n financieel engeltje houdt me toch tegen, vandaar deze thread. Ik hou het dus nog wat bij m'n Peugeot 207 en wacht de jaren nog wat af :)
 
Misschien wijze antwoorden, maar vind het iets te kort door de bocht. Luke Lukas is 24 jaar en heeft reeds 20.000 euro gespaard . Hij weet de privé uitgaven strak te budgetteren. Anderen van zijn leeftijd verdienen mogelijk even veel en spenderen alles en sparen niet. Ik vindt dat dergelijke spaarzaamheid wel beloond mag worden.
Het spaargeld in een goed verzekerde M3 lijkt mij waardevaster dan bijv. een cruise.;)
Die € 406 gaat de komende 2 jaar wel lukken. Geen idee hoeveel kosten daar nog bijkomen. Het financieel risico zit met name in een situatie dat je er over 2 jaar van af moet. Bereken eens wat dat kost en of dat risico verder beheerst kan worden.

Tip: de teksten van Kelly Weekers op Insta
KELLY WEEKERS (@kelly_weekers) • Instagram-foto's en -video's
 
Last edited:
  • Like
Reactions: LukeLukas
Als je over 2 jaar een hypotheek af gaat sluiten moet je €400,- aan vaste lasten opgeven waardoor het te lenen bedrag een heel stuk naar beneden gaat.

Je zou het is via een berekenhet site kunnen uitrekenen met en zonder een lening.

Waar je ook over na moet denken; wat als je werkgever failliet gaat en geen inkomen meer hebt? En wat als je van baan switcht naar een bedrijf waar je een auto van de zaak krijgt, kan je dan van je M3 en lening af?

Als laatste; als je overweegt om het wel te doen; verzeker hem ontzettend goed. Ik ken gevallen die nog jaren lang voor iets hebben moeten betalen zonder dat ze het nog hadden door een ongeluk / brand / enz.
 
Even een iets ander geluid: zet gewoon eens de kosten van de huidige auto naar die van de Model 3. En kijk dan wat het feitelijk meer kost.

Dat zou wel eens heel weinig kunnen zijn.

Als je dan tzt een woning gaat kopen zou het ook helemaal niet zoveel uit hoeven te maken. Kosten zijn kosten. Al zou je daar al eens met een hypotheekadviseur die creatief is over kunnen spreken wat de gevolgen zijn.

En zo niet kun je dan altijd nog de auto verkopen. Gewoon even kijken wat daar de consequenties van zijn.

Dogma’s werken alleen maar belemmerend. Dit soort beslissingen maak je op basis van ratio en daarvoor dien je de feiten te kennen.
 
Als je dan tzt een woning gaat kopen zou het ook helemaal niet zoveel uit hoeven te maken. Kosten zijn kosten. Al zou je daar al eens met een hypotheekadviseur die creatief is over kunnen spreken wat de gevolgen zijn.
Daarvoor hoef je niet naar een adviseur hoor, op internet kan je genoeg proefberekeningen doen waarin je kan zien dat het maximaal te lenen bedrag hard achteruit gaat. Althans in NL.
 
De belgen hier weten het vast beter, maar volgens mij kan je in België max 85% van de verkoopprijs met een hypotheek financieren. Zou dat spaargeld dus vooral daarvoor apart houden!

Als autoliefhebber begrijp ik helemaal dat je graag een mooie auto (en zeker een Tesla) wilt rijden, maar je bent 24 dus nog jaren genoeg om dat te doen. Toen ik net mijn eerste baan had en ongeveer hetzelfde verdiende reed ik in een auto van 6000 euro, nooit spijt van gehad. Zeker als je half 20 bent kan er in een paar jaar tijd heel veel in je prive situatie en is die Tesla snel een last in plaats van een lust...
 
De belgen hier weten het vast beter, maar volgens mij kan je in België max 85% van de verkoopprijs met een hypotheek financieren. Zou dat spaargeld dus vooral daarvoor apart houden!

Als autoliefhebber begrijp ik helemaal dat je graag een mooie auto (en zeker een Tesla) wilt rijden, maar je bent 24 dus nog jaren genoeg om dat te doen. Toen ik net mijn eerste baan had en ongeveer hetzelfde verdiende reed ik in een auto van 6000 euro, nooit spijt van gehad. Zeker als je half 20 bent kan er in een paar jaar tijd heel veel in je prive situatie en is die Tesla snel een last in plaats van een lust...
In NL krijg je als je een auto financiert een BKR notering. De bank zal je dan minder snel een hypotheek verstrekken omdat je blijkbaar voor een auto geld moest lenen. Dit kan ook de onderhandelingspositie negatief beïnvloeden. Beter zoek je een baan waarbij je van je werkgever deze auto krijgt
 
Rationeel zijn en dit nu niet doen. Huur er af en toe eentje voor een leuke weekendje of vakantie of zo.
Doe wat je kunt om meer te gaan verdienen, bijscholing, job hoppen etc. en gebruik de Model 3 als motivatie.
En wie weet land je tzt wel op een job waar de werkgever hem voor je least, hoef je m zelf niet eens te kopen... ;)

Alleen wanneer je erg veel kilometers maakt (100.000km/jaar of zo) zou ik het met jouw inkomen overwegen.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
ahhh ik heb tot mijn 30ste alles erdoor gejaagd..... hoop lol van gehad. Daarna pas bedacht dat ik wat moest opbouwen (helemaal goed gekomen pfff..). Ik zou het zo weer doen.

Ik zou het gewoon doen, als je in jezelf geloofd (key) komt het wel goed.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Niet te vroeg te serieus willen leven zou ik zeggen.
Ik was zoals de meeste hierboven, eerst een huis en een spaarboek om dan eens iets ‘onverantwoords’ aan te kopen.
Op mijn achttiende stond ik voor de keuze om met een groep vrienden een trektocht door Amerika te maken die een serieuze hap uit mijn spaarboekje zou nemen of thuis te blijven om verder te sparen voor een huis. Ik heb voor het tweede gekozen en op mijn twintigste mijn eerste huis aangekocht. Wel als ik het opnieuw zou doen dan koos ik voor de reis.
Je lijkt mij iemand die geen risico’s zal nemen en in u plaats zou ik het doen. Ik zou zelfs niet zoveel insteken en op een langere termijn afbetalen. Neem nu dat je na een jaar of twee op een huis valt, wat houd je dan tegen om die auto te verkopen en je autolening met het bedrag af te sluiten? Je hebt dan wel enkele jaren met je droomauto rondgereden en met volle teugen genoten. Maar als je het doet neem dan wel een full-omnium verzekering.
Just my two cents :p
 
  • Like
Reactions: Klaas
Ik heb mijn droomauto gekocht toen ik in vaste dienst ging (21 jaar oud). Maximaal geleend toentertijd met het idee; dit zal/kan ik waarschijnlijk nooit meer doen in mijn leven (ik had toen 0 vaste lasten). Uiteindelijk nooit een moment spijt van gehad, auto twee jaar eerder afgelost dan noodzakelijk en nog altijd een glimlach op mijn gezicht als ik er mee rijd. De emoties zijn nu wel minder geworden; op het moment dat je iets vrij makkelijk kunt betalen is het geen emotionele reis meer (plus emoties zwakken af naarmate je ouder wordt). Het heeft toen enorm veel met mij gedaan en dat is meer waard geweest dan wat ook.

Als je de vraag stelt zonder emotionele insteek: niet doen. Maar heel eerlijk, soms moet je niet alleen maar die saaie/verantwoorde juiste stap nemen.
 
  • Love
Reactions: Klaas
Deel de mening dat je beter eerst je huis/hypotheek op orde kunt hebben. Wat ik nog niet gelezen heb: de prijzen van BEV’s dalen hard - over twee jaar betaal je minder - of hetzelfde met meer bereik/opties.

Tesla is nu net de auto met de minste afschrijving.

Dat een Leaf met een range nauwelijks hoger dan een elektrische fiets niet makkelijk te verkopen is, of een Renault met die onhandige lease van de accu, dat kan ik begrijpen. Maar een Tesla levert gebruikt gewoon veel geld op. En een M3 over 2 jaar zeker, want dan is het aanbod nog steeds laag en heel veel mensen zitten te wachten tot een M3 in hun bereik komt.
 
Voor je hypotheek ga je al zeker notariskosten en registratie rechten op je spaarrekening hebben staan. Dus dan moet je al zien dat je nog genoeg kan sparen komende 2j hiervoor. Verder gaat die autolening een serieuze hap uit jullie budget voor een huis halen want dit tellen ze gewoon mee. Als je leencapaciteit 1200 is dan hou je nog maar 800 over bijvoorbeeld voor de hypotheek van je huis. Kans is dus groot dat voor jullie droomhuis te kunnen kopen, de auto ook weer weg moet.