Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is precies het probleem, afkeur APK :-(
Ik ga toch maar proberen om de goede voor een defecte te vervangen ipv andersom anders blijf ik bezig.
Heeft er iemand toevallig nog een defecte rechter lamp liggen die ik kan overnemen?
Ik heb hetzelfde probleem. Ik kijk morgen even welke ledjes bij mij stuk zijn. Misschien kunnen we een swap meet opzetten voor koplampen! Ruil je stukke voor een precies goeie stukke ;-)
 
Ik begrijp niet dat jullie niet gezamenlijk een rechtszaak aanspannen.
Ik koop vanwege de dramatische service gewoon geen Tesla meer. Jammer, want het SuC netwerk maakt dat ik graag een EV zou blijven rijden. Maar ik denk dat ik weer naar een ICE overschakel als de Model S er uit gaat. Laadinfra buiten Nederland is echt lastig met een niet-Tesla, maar Tesla ga ik niet belonen met nog weer een auto.
 
Ik koop vanwege de dramatische service gewoon geen Tesla meer. Jammer, want het SuC netwerk maakt dat ik graag een EV zou blijven rijden. Maar ik denk dat ik weer naar een ICE overschakel als de Model S er uit gaat. Laadinfra buiten Nederland is echt lastig met een niet-Tesla, maar Tesla ga ik niet belonen met nog weer een auto.
Ai, drastisch en jammer. Service op zich verloopt goed nu.
Alleen claims voor non conformiteit blijven nog moeilijk voor Tesla. Ze doen het nu wel aan de helft van de prijs als tegemoetkoming had ik begrepen. Na 6 jaar lijkt mij dit wel fair.
Bij andere merken heb ik evenveel van die gevallen gehoord en het gaat dan over schade van 6000-8000€. Over de kleinere gevallen wordt daar zelfs niet gesproken. Er is daar zo geen ‘gemeenschap’ waar iedereen zijn ervaringen deelt zodat de klacht die men heeft als non-conformiteit kan beoordeeld worden. Men denkt gewoon: “ik heb pech”.
Gelukkig zijn er aan de M3 en MY geen non- conformiteitsgevallen.
Probleem zit hem in de verwachting. Men denkt, ik betaal de aankoopprijs en af en toe wat regulier onderhoud en klaar is kees. Je moet beseffen dat er ook af en toe wel eens iets breekt. En zelfs blikschade hoort bij een auto ( gemiddeld om de x km). Als men dat beseft op voorhand, is het verteren veel gemakkelijker.
 
Last edited:
Er bestaat ook een Audi forum en ook voor mijn Mazda bestaat een actief forum. Natuurlijk is er bij andere merken ook wel eens wat mis. Audi ging -in het begin- ook niet goed om met de TSI ellende. Daar wordt net zo over gediscussieerd. Alleen bij Tesla zijn de fanboys zo extreem vergevingsgezind.

Bij Tesla is er gewoon teveel. Slechte lak, airco stuk, vergeelde schermen, onderstel ellende, koplampen, deurgrepen, … en alles wordt vervangen door dezelfde troep. Na garantie is het zwaar aftikken met exorbitante werkplaatstarieven.

Tesla geeft niks om zijn klanten. Laten ze wat budget gebruiken om problemen op te lossen. Alles lijkt naar de FSD droom te gaan om de beleggers blij te houden.
 
Ter nuancering,
mijn 2014 P85+, lak is prima, airco nog steeds goed, met één tussentijdse afpers/controlebeurt in 8 jaar, geen gele randjes, maar na zeven jaar vervangen voor MCU 2, onderstel is nu, na 215000 kilometer op het punt dat er speling komt op rubbers, dat wordt dus vervangen voor de volgende apk. Van de 4 deur hendels zij er twee vervangen, één onder garantie en de andere op eigen kosten.

Ik heb misschien mazzel gehad, maar vergeleken met vorige auto’s in deze prijsklasse heb ik extreem weinig onderhoud nodig gehad, en is hij nog een kleine 20.000 euro meer waard dan andere grote sedans uit 2014 bij verkoop…..

Ondertussen hebben we ook een Model 3, en zal een volgende auto absoluut weer een Tesla zijn.
 
Een 2014 heeft ook niet de dramatische LED koplampen. Het gaat om de facelift modellen waar dit optreed.

Elke keer als je aangeeft dat er veel problemen zijn komt er iemand die geen probleem heeft gehad. Heel fijn voor die persoon, maar is mijn ogen de zware roker die toch 90 wordt. Het komt voor, maar is niet de standaard. Feit is dat genoemde kwalen bij heel veel eigenaren voorkomen (wellicht is de airco net wat minder vaak een probleem).

Het feit dat er veel kapot gaat is niet eens het ergste. De manier hoe Tesla er nee om gaat is frustrerend. Ik hoop dat mijn laatste revisie koplampen wel goed zijn (heb er een hard hoofd in).

Er is geen post-facelift Model S die geen kapotte koplamp heeft gehad denk ik. Ook zal elk scherm vergeeld zijn (dat lijkt overigens wel redelijk opgelost te zijn). Een kapot setje koplampen is €1.500 (na “coulance”) en gaat met mijn beperkte kilometrage maar zo’n twee jaar mee. Is gewoon niet recht te praten.
 
Een 2014 heeft ook niet de dramatische LED koplampen. Het gaat om de facelift modellen waar dit optreed.

Elke keer als je aangeeft dat er veel problemen zijn komt er iemand die geen probleem heeft gehad. Heel fijn voor die persoon, maar is mijn ogen de zware roker die toch 90 wordt. Het komt voor, maar is niet de standaard. Feit is dat genoemde kwalen bij heel veel eigenaren voorkomen (wellicht is de airco net wat minder vaak een probleem).

Het feit dat er veel kapot gaat is niet eens het ergste. De manier hoe Tesla er nee om gaat is frustrerend. Ik hoop dat mijn laatste revisie koplampen wel goed zijn (heb er een hard hoofd in).

Er is geen post-facelift Model S die geen kapotte koplamp heeft gehad denk ik. Ook zal elk scherm vergeeld zijn (dat lijkt overigens wel redelijk opgelost te zijn). Een kapot setje koplampen is €1.500 (na “coulance”) en gaat met mijn beperkte kilometrage maar zo’n twee jaar mee. Is gewoon niet recht te praten. Ik vind Hasselt een goede SeC
Volkomen akkoord betreffende de koplampen, ook bij beide dat probleem gehad, de rest 1 deurklink, 1 kabelboom, 1 12V batterij.
 
De lampen noem ik dan ook expliciet niet, omdat ik de oude met xenon heb, achteraf een mazzeltje vermoedelijk.
Verder denk ik niet dat dit forum een betrouwbaar beeld geeft van klachten, mensen zullen eerder klagen dan zeggen dat alles goed is, zie je op ieder merkenforum.
 
De lampen noem ik dan ook expliciet niet, omdat ik de oude met xenon heb, achteraf een mazzeltje vermoedelijk.
Verder denk ik niet dat dit forum een betrouwbaar beeld geeft van klachten, mensen zullen eerder klagen dan zeggen dat alles goed is, zie je op ieder merkenforum.
Kijk naar de Model S post-facelift op de weg. Je ziet vaker een (deels) kapotte set koplampen dan dat ze beide goed werken. Veel mensen maakt het niets uit (of hebben het zelf niet door) totdat ze een APK afkeur krijgen. In de VS overigens niet anders. Je zou bijna denken dat enkel de zijkanten hoeven te branden als je daar rondkijkt.
 
Er bestaat ook een Audi forum en ook voor mijn Mazda bestaat een actief forum. Natuurlijk is er bij andere merken ook wel eens wat mis. Audi ging -in het begin- ook niet goed om met de TSI ellende. Daar wordt net zo over gediscussieerd. Alleen bij Tesla zijn de fanboys zo extreem vergevingsgezind.

Bij Tesla is er gewoon teveel. Slechte lak, airco stuk, vergeelde schermen, onderstel ellende, koplampen, deurgrepen, … en alles wordt vervangen door dezelfde troep. Na garantie is het zwaar aftikken met exorbitante werkplaatstarieven.

Tesla geeft niks om zijn klanten. Laten ze wat budget gebruiken om problemen op te lossen. Alles lijkt naar de FSD droom te gaan om de beleggers blij te houden.
Ik ontken de problemen niet, maar ben inderdaad vergevingsgezind. En ik heb daar zo mijn redenen voor.
Mijn TCO was na 4 jaar, ondanks alle probleempjes positief tov mijn vorige Mercedes E. En ondertussen reed ik met een wagen van het dubbele van de aanschafprijs (wat ik nooit had durven dromen) en maakte ik de transitie mee vanop de eerste rij. Na die 4 jaar heb nog 2 jaar met een afgeschreven wagen doorgereden (omdat hij nog ‘als nieuw’ reed en de inruilwaarde stabiel bleef) en na 6 jaar nog verkocht aan 40% van de aanschafprijs na 200000km. Op die 6 jaar had ik anders 2 mercedessen gehad waarvoor ik na 3 jaar en 135000km ook maar 40% voor had gekregen. Langer rijden met een ICE doet de inruilwaarde naar beneden duiken (zie wat de leasebedrijven doen). Ik kan de herstelling van een kinderziekte er dus financieel wel bij nemen.

Toen ik hem kocht wist ik dat het risico bestond. Nieuw merk, nieuw design, nieuw bedrijf. Niet alle ‘vernieuwingen’ konden een schot in de roos zijn, maar 4 en 8 jaar garantie was al heel veel.

Tesla heeft alle problemen opgelost in de nieuwe modellen. Ook voor de klinken, draagarmen zijn er nieuwe versies gekomen. Bij de DLRs is dit blijkbaar niet gelukt en sponsoren ze nu 50%.

Als je toch een nieuw model koopt, raad ik sterk aan om naar een nieuwe Tesla te gaan. Alle kinderziektes zijn opgelost en een MY is ondertussen 50000€ goedkoper. Kan je al wat probleempjes mee laten herstellen.
 
Het gaat me vooral om het principe dat Tesla de koper in de kou laat staan. Ik neem het de mensen van het SeC niet kwalijk. Die zijn ook niet bij machte dit te veranderen. Het is beleid dat in 2018 is veranderd. Mijn enige manier om daar wat van te vinden is het merk geen omzet te gunnen. Daarentegen voelt gratis superchargen nu extra prettig 😉
 
Het gaat me vooral om het principe dat Tesla de koper in de kou laat staan.
Begrijp ik.
Soms denk ik dat Tesla bewust de 100000€ markt laat schieten (op enkele addicts na). Vele kopers van de MS en MY kochten omwille van de exclusiviteit en een soort snobisme. Nu de MS sedert de opkomst van de tweedehandsmarkt niet meer exclusief is en het uiterlijk van de nieuwe nauwelijks verschilt van de vorige, zal een groot deel van die markt niet meer toehappen. En om dan 50k meer te geven dan voor een MY, ik weet het niet hoor.
Die exclusiviteit was voor mij trouwens net het voornaamste tegenargument. Zelfs al kon ik het mij permitteren, ik vond 100k voor een auto te veel. Pas na lang twijfelen en TCO berekenen ben ik overstag gegaan. De MY voelt op dat gebied veel beter aan.
 
Een 2014 heeft ook niet de dramatische LED koplampen. Het gaat om de facelift modellen waar dit optreed.

Elke keer als je aangeeft dat er veel problemen zijn komt er iemand die geen probleem heeft gehad. Heel fijn voor die persoon, maar is mijn ogen de zware roker die toch 90 wordt. Het komt voor, maar is niet de standaard. Feit is dat genoemde kwalen bij heel veel eigenaren voorkomen (wellicht is de airco net wat minder vaak een probleem).

Het feit dat er veel kapot gaat is niet eens het ergste. De manier hoe Tesla er nee om gaat is frustrerend. Ik hoop dat mijn laatste revisie koplampen wel goed zijn (heb er een hard hoofd in).

Er is geen post-facelift Model S die geen kapotte koplamp heeft gehad denk ik. Ook zal elk scherm vergeeld zijn (dat lijkt overigens wel redelijk opgelost te zijn). Een kapot setje koplampen is €1.500 (na “coulance”) en gaat met mijn beperkte kilometrage maar zo’n twee jaar mee. Is gewoon niet recht te praten.
Met alle respect. Ookal zou het zo zijn dat alle facelift MS minstens eenmaal hun koplampen hebben moeten vervangen, en ookal zou Tesla helemaal niks aan coulance doen als dat buiten de garantie termijn gebeurt, dan nog ben je spekkoper wat onderhoudskosten betreft. De mijne zijn na ca. 3 jaar onder garantie vervangen. Ze doen het tot nu toe nog steeds, dus ik heb er dus ook niet zo'n hard hoofd in als jij wat de laatste revisie betreft.

Airco is ook onder garantie vervangen. Ik heb na +4 jaar en +100.000km nog geen € 300 uitgegeven aan onderhoud. Bij alle Audi's en BMW's die ik daarvoor altijd reed was dat al gauw het 10-voudige geweest.

Je kunt me een fanboy noemen, maar als ik kijk naar de TCO noem ik mezelf wat anders 😎.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Phil V
Die van jou zijn na 3 jaar vervangen (denk dat ze zeker al een jaar lang niet goed waren dan) en een jaar later werken ze "nog steeds" goed. Je mag toch aannemen dat LED koplampen een autoleven lang mee gaan? De airco compressor is dezelfde als die in de meeste Mercedes modellen gebruikt wordt. Niets mis mee, behalve dat die nu ook een 100kWh accupakket moet koelen. Vooral bij snelladen in de zomer krijgt de airco het flink voor de kiezen.

Onderaan de streep is jouw auto nog maar 20.000km uit garantie, maar binnen de garantieperiode is er al voor 4.500 euro vervangen aan spul dat structureel kapot gaat (koplampen + airco). Mijn Model S komt uit dezelfde periode en heeft ook deze zaken al voor de kiezen gehad (koplampen set 2x). Regulier onderhoud is zeker voordelig (vrijwel alleen banden) en wat dat betreft ben ik ook fan van een EV. Het is alleen dat er zoveel andere dingen stuk gaan.

Het is jammer dat het voor de consument zo lastig is om non-conformiteit af te dwingen. Daar maakt Tesla flink misbruik van.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Tijd om Tesla aan te klagen vanwege de koplampen op de refresh/facelift model S!

Ik doe mee. 900+ euro voor 1 koplamp.
IMG_20221122_112856_copy_2320x1740_1.jpg
IMG_20221129_174338.jpg


Met veel moeite de oude mee kunnen krijgen. Wie wilt em kopen?
 
  • Like
Reactions: job-lek and Dan84
Nieuwsgierig als ik ben ging ik ook maar eens kijken bij mijn MS van december 2017. Blijken de ledstrips aan beide zijden kapot te zijn. Geen idee hoe lang al. Misschien wel jaren.

Het goede nieuws is dat dat dan voor de APK niks uitmaakt.
Het slechte nieuws vervangen van beide koplampen kost totaal 1380,- incl btw.

Is er behalve minimale esthetica één reden om ze toch te vervangen voor dit bedrag? Wat is de levensduur van de rest van de koplamp? Als die bijv sowieso binnen 2 jaar (leeftijd is dan 7 jaar) kapot gaat dan laat ik ze nu alvast vervangen en probeer ik het defecte setje terug te krijgen.

Maar ik twijfel. Voor 1380,- kun je ook andere leuke dingen doen.
 
  • Like
Reactions: job-lek