Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
De headlights van mijn MS uit 10/2018 zijn in 08/2020 vervangen onder garantie vanwege defecte DRL. Tot nu toe zijn de DRL van beide headlights nog 100% in orde, meer dan 3 jaar na dato. Mijn revisie is HD/LP ASY, ECE LHD UP-LEVEL, LH(1053574-00-E) en HD/LP ASY, ECE LHD UP-LEVEL, RH(1053575-00-E). Ik denk dat het probleem met deze revisie is opgelost.

Ik heb de MS inmiddels vervangen door een MY LR. Ik was al niet onder de indruk van de belichting van de MS (t.o.v. de meesturende Xenons van mijn 5-serie die ik daarvoor reed), maar het verschil met de MY is gigantisch. Eindelijk een bak licht, ook bij slecht weer. Wat me ook opvalt is dat automatisch grootlicht op de MY vele malen beter werkt dan het ooit deed op de MS. Het komt echt zelden voor dat ik 'm van de auto stand af moet halen. Het enige wat ik nog fout vind is dat ie soms ook grootlicht gebruikt in de bebouwde kom. Ik meen dat grootlicht zelfs verboden is in de bebouwde kom? Op dit moment zet ik 'm dan zelf even op manueel.
Grootlicht is niet verboden binnen bebouwde kom
 
  • Informative
Reactions: balblas
Grootlicht is niet verboden binnen bebouwde kom
I stand corrected, het mag inderdaad. Toch vind ik het onwenselijk dat grootlicht gebruikt wordt op auto in de bebouwde kom. De wagen zal immers niet dimmen voor een tegemoetkomende voetganger op de stoep naast de rijbaan, terwijl die wél last heeft van je grootlicht. Anyway, ik zet het gewoon uit in de stad. Uitzondering zijn kleine dorpjes op het platteland zonder straatverlichting.
 
Ik sta op het punt om een Tesla model s te kopen. Nu hebben beide koplampen het drl probleem. Ik begrijp dat als beide lampen hetzelfde lichtbeeld geven dat je dan gewoon door de keuring komt. Kan iemand dit bevestigen?
59d3f6fb-85a2-4239-aa9f-5b7b5c6b17e8.jpeg
11ced08f-e7b0-4292-b86e-f08cc7f10a11.jpeg
 
Hi Herbie, hoe zou jij dat verder aanpakken om aan te tonen dat het non conformiteit/ontwerpfout is? Ik verzamel zoveel mogelijk klachten (ik heb er vanuit dit forum ongeveer 75 tot 125 (moet even tellen vanuit alle berichten). Ook de Teslamensen zelf geven aan dat ze die lampen regelmatig moeten vervangen. koplamp boven en onder nog mooi wit.
Zojuist beide koplampen van mijn MS 11-17 laten vervangen. Voor het eerst was de rechter wenkbrauw uitgevallen. De andere zowel boven als onder nog mooi wit. TC bood aan beide te vervangen voor 1380 incl alles. Dat heb ik gedaan, maar nu blijken beide aan bovenzijde geel verkleurd! En ik zie nog net een sticker erop ‘refurbished okt 2023.’ Ik baal dat het niet nieuw is. Als dit betekent dat ze reeds half versleten zijn …
 
Zojuist beide koplampen van mijn MS 11-17 laten vervangen. Voor het eerst was de rechter wenkbrauw uitgevallen. De andere zowel boven als onder nog mooi wit. TC bood aan beide te vervangen voor 1380 incl alles. Dat heb ik gedaan, maar nu blijken beide aan bovenzijde geel verkleurd! En ik zie nog net een sticker erop ‘refurbished okt 2023.’ Ik baal dat het niet nieuw is. Als dit betekent dat ze reeds half versleten zijn …
Hoeveel kilometer had je gereden met de MS? Hoe bizar het ook klinkt, maar 6 jaar met de LED koplampen van een Model S kan wel eens een record zijn ;)

Ik weet niet wat je met TC bedoeld, maar als je daarmee Tesla bedoeld, dan zou ik dit niet accepteren. Normaal staat op je factuur vermeld wat ze hebben vervangen. Ik heb ze in Augustus 2022 laten vervangen en daarbij staat dit op de factuur:
1701978409840.png

Als de reparatie door Tesla is uitgevoerd, dan zou je ook een dergelijke factuur moeten hebben. Zover ik weet zijn er bij mij originele koplampen ingegaan. Belangrijk is de revisie van de koplampen. Ik had revisie E er in gekregen en dat was indertijd de laatste revisie. Zover ik weet kost de vervanging van beide lampen tegenwoordig rond het bedrag dat jij betaald hebt (voorheen was dat per stuk!).

Als dit door Tesla is uitgevoerd, dan is het kwalijk dat ze -zonder je te vragen- gebruik maken van refurbished onderdelen. Dat stoort mij al bij het vervangen van accupacks, maar als dit onder garantie gebeurd en er eentje wordt geplaatst die tenminste net zo goed is dan kan je er wellicht nog niet veel van zeggen. Probleem is alleen wel dat je als consument geen idee hebt van de staat van de accu.
 
  • Like
Reactions: Hamel
ik heb 110 K gereden met de nov 2017 MS.
Hierboven schreef ik ten onrechte refurbished, het was refresh. Zie foto 1. Maar dat maakt ze niet minder geel. Het service centre verzekert mij dat term refresh slaat op mijn model S, niet op de koplamp. Ik heb immers 2de generatie model S. Dit noemen ze intern de model S refresh. Het zouden echt nieuwe zijn. Blijkbaar versie D. En er zit maar éen jaar garantie op. Bugboy, denk je dat op jouw koplamp ook een sticker 'refresh' zou kunnen staan? Het zit mij niet lekker.
 

Attachments

  • tesla  sticker refresh.jpg
    tesla sticker refresh.jpg
    122.8 KB · Views: 21
  • tesla koplamp geel.jpg
    tesla koplamp geel.jpg
    111.3 KB · Views: 24
  • deelfact koplampen tesla.jpg
    deelfact koplampen tesla.jpg
    180.7 KB · Views: 23
"Refresh" slaat inderdaad op de facelift, en is niet hetzelfde als refurbished. Er hangt natuurlijk een sticker "refresh" op je koplamp, omdat die niet hetzelfde is als het eerste model, wat een xenon koplamp met lens was.

Als je vind dat je nieuwe koplamp nu al geel uitslaat, moet je natuurlijk klagen. Hoe ziet de andere koplamp eruit? Dan kan je duidelijk een kleurverschil aanduiden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
@Hamel Jij hebt andere koplampen dan ik in mijn September 2018 MS had. Jouw onderdeelnummers zijn ook net iets anders (laatste cijfer is 2 lager), dus wellicht dat revisie D voor jouw koplampen de meest recente is. Bij jou staat ook BASE bij de koplampen en bij de mijne UP-LEVEL, dus wellicht dat ze toch anders zijn. Met een productiedatum van 10 mei 2023 zal dat gewoon een recente revisie zijn, maar wellicht krijgen ze het gewoon niet goed. Ik heb mijn MS niet meer, maar toen ik de auto inleverde (ruim 1 jaar na vervanging) waren mijn lampen nog helemaal in orde.

Het verhaal van Tesla klopt denk ik gewoon. Een refurbished koplamp installeren zou echt niet kunnen (en dat is ook niet gebeurd). De term "refresh" wordt nooit gebruikt voor opgelapte onderdelen. Ik heb ook niet eerder gehoord dat Tesla dit doet. Enkel voor battery packs, maar dan wordt dit wel vermeld.

Wees blij dat ze zo snel alweer geel worden, want nu heb je er nog garantie op. Gewoon weer terug naar het SeC en aangeven dat ze alweer geel worden. Overigens weet ik niet of iets verkleuren al garantie is, maar je kan natuurlijk wel melden dat iedereen weet dat dit het begin van het einde is. Iedere SeC monteur of mobile ranger weet dat...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: wooter
Was er maar een goeie manier om die lampen te refurbishen, degene die dat goed en goedkoop kan uitvoeren heeft een leuk verdienmodel…..

Dat is nu vaak het probleem, goed en goedkoop gaat meestal niet samen. Het is goed en duur, of goedkoop maar dan is het meestal slechte kwaliteit en moet je uiteindelijk toch weer meer betalen. 😉 Vooral met Tesla koplampen, deze zijn niet makkelijk te openen (en juist terug te sealen) om reparaties of aanpassingen uit te kunnen voeren. Weet zeker dat er per set heel veel uren in gaan zitten om alleen die DRL LEDs te vervangen. Met rond de 1400 euro per set wat iemand hier noemde voor nieuwe koplampen zal het misschien wel wat goedkoper kunnen om te repareren. Maar dan is het toch altijd weer de afweging of het niet gewoon beter is om net iets meer te betalen voor een volledig nieuwe set met garantie vanuit Tesla.
 
Je hebt een goed verdienmodel als je de bestaande sets kan oplappen met LEDs die wel heel blijven. Geen idee hoe het met de laatste revisies is van deze koplamp, maar de MS facelift koplampen blijven helaas toch nog steeds terugkomen. Erg jammer dat het blijkbaar zo lastig is om dit goed op te lossen...
 
Je hebt een goed verdienmodel als je de bestaande sets kan oplappen met LEDs die wel heel blijven.
Je zegt dat zo eenvoudig, maar je hebt geen idee hoe moeilijk het is om de koplampen open te werken en er andere LEDs in te steken die langer meegaan.

  1. Hoeveel tijd en middelen steek je in research?
  2. Wat is de werktijd per koplamp?
  3. Wat voor opleiding heeft iemand nodig om zo een koplamp te herstellen?
  4. Wat voorzie je aan garantiekosten van herstellingen die binnen het jaar terug komen?
  5. Zijn er genoeg defecte koplampen om er de investering in tijd en middelen uit te halen, en er je boterham aan te verdienen?
Als er een verdienmodel achter zat, had iemand het al gedaan. Niet?

De realiteit zal zijn dat Tesla die 5 voorgaande stappen ook al heeft uitgewerkt, en geen betere LEDs heeft gevonden. Ze weten ook wat de kost is, dus dat bepaalt hun prijselasticiteit tov 3rd party oplossingen.
 
Je zegt dat zo eenvoudig, maar je hebt geen idee hoe moeilijk het is om de koplampen open te werken en er andere LEDs in te steken die langer meegaan.

  1. Hoeveel tijd en middelen steek je in research?
  2. Wat is de werktijd per koplamp?
  3. Wat voor opleiding heeft iemand nodig om zo een koplamp te herstellen?
  4. Wat voorzie je aan garantiekosten van herstellingen die binnen het jaar terug komen?
  5. Zijn er genoeg defecte koplampen om er de investering in tijd en middelen uit te halen, en er je boterham aan te verdienen?
Als er een verdienmodel achter zat, had iemand het al gedaan. Niet?

De realiteit zal zijn dat Tesla die 5 voorgaande stappen ook al heeft uitgewerkt, en geen betere LEDs heeft gevonden. Ze weten ook wat de kost is, dus dat bepaalt hun prijselasticiteit tov 3rd party oplossingen.
@Herbie65 heeft het onderzoek ooit gedaan en hier ergens beschreven.
 
Je zegt dat zo eenvoudig
...
Als er een verdienmodel achter zat, had iemand het al gedaan. Niet?
Man, man, man... Wat reageer je altijd als door een wesp getoken. Waar schrijf ik dat het eenvoudig is? Ik bedoelde meer dat het zo vaak voorkomt dat je er bijna handel van zou kunnen maken om die dingen op te lappen.

Feit is wel dat het belachelijk is dat Tesla dit na 5 jaar nog steeds niet echt onder de knie lijkt te hebben en consumenten de kosten van hun ontwerpfout laat betalen. Een LED koplamp hoort een leven lang mee te gaan. Dat er soms een unit kapot gaat kan gebeuren, maar ik denk dat er vrijwel geen enkele 2018 Model S rijdt met de originele en werkende DRL. Er is dus een structureel probleem, maar dat weigert Tesla te onderkennen.

De realiteit zal zijn dat Tesla die 5 voorgaande stappen ook al heeft uitgewerkt, en geen betere LEDs heeft gevonden. Ze weten ook wat de kost is, dus dat bepaalt hun prijselasticiteit tov 3rd party oplossingen.
Er is echt niets bijzonders aan de Tesla koplampen. Andere merken hadden dit soort koplampen 10 jaar geleden al met LED-strips aan de bovenkant en die werken nu nog steeds. Ze hebben blijkbaar niet de expertise. De rest kan het wel en Tesla niet. Net zoals met andere zaken waar ze weigeren goede oplossingen te maken (bijv. ruitenwissers).
 
Het specifieke aan de facelift koplampen is dat het een dunne strip is en het defect zou komen door onvoldoende koeling, wat je natuurlijk wel moet voorzien bij felle LEDs die vlak op mekaar zitten.

De strip op de koplampen van de Model X gaan nooit kapot, dus het is niet alsof er geen kennis bij Tesla aan boord is om het wel goed te doen. Maar die strip is ook wel breder

Wat me wel opvalt is dat de nieuwe S quasi net dezelfde koplampen heeft. Op epc.tesla.com kan je nagaan of de productcode identiek is of toch verschilt tussen de 2 versies.
 
  • Informative
Reactions: job-lek