Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Krakend dak Model X

This site may earn commission on affiliate links.
Van onze Model X kraakt het dak. Lijkt tussen de Falcon wing doors te zitten. Ik heb al wat interieurpanelen aangeduwd wat niet helpt.

Je hoort het goed vanuit de bestuurder en bijrijderspositie.

Iemand ervaring hiermee? En wat zou het gekraak kunnen zijn en hoe op te lossen?

E9BA9B10-35CE-4981-BF13-32D988CBAD70.jpeg
 
Weet je zeker dat het de stoelen niet zijn? Volgens mij is de beste test door op de tweede rij te gaan zitten en dan de voorstoel bij de schouders pakken en dan naar achteren trekken en vervolgens naar voren duwen. Hetzelfde nogmaals maar dan links en recht. Kraakt dit niet dan zijn het niet de stoelen.
In dat geval zou ik iemand anders laten rijden terwijl je zelf op de tweede rij zit en afzonderlijk verschillende plekken van het binnenkant stevig aanduwen terwijl er over een verkeersheuvel of hobbelige weg word gereden.
 
Het zouden de draagarmen kunnen zijn. Ik heb het bij de MX (van 2017) ervaren een paar jaar geleden. Het geluid (krakend) leek uit het dak te komen, met name bij een drempel of bij een hobbelige weg en werd steeds erger. Het werd opgelost door de draagarmen te vervangen.

Service-ervaringen link naar mijn berichtje hierover
Die zijn al eenkeer vervangen. Net als twee keer de homokineten. Ultrasone sensor in het dak ach ik ga de hele waslijst niet opnoemen. Was wel allemaal garantie trouwens.

Dit gekraak niet meer ben ik bang. Zit nu op 88k km.
 
Misschien geheel niet relevant of vergelijkbaar.

Mijn MYLR (2022) heeft soms ook last van gekraak bij het dak. In mijn geval was het de werking van het materiaal van 'de hemel' en het dak zelf. Bij bepaalde temperaturen gaat het iets werken en op 1 punt was er minimale ruimte tussen dat stukje ombouw en het dak.

Werd voor mij definitief bevestigd toen ik laatst mijn zonnescherm installeerde. Op 1 plek kreeg ik het clipje praktisch met geen mogelijkheid tussen het dak en de opbouw/hemel. Maar alleen op 1 specifieke plek, daar waar ik ook het gekraak hoorde.