Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadproblemen op de Keba

This site may earn commission on affiliate links.
bon vandaag bericht terug gekregen mijn KEBA is net uit garantie

dit wist de reseller me te vertellen
"
unfortunately, I have to inform you that the charging station has been out of warranty since November 25,2017.
In the first step, we recommend that you install the latest update on your charging station.
We can send the charging station in for repair at a charge.
After analysis, you will receive a quotation from the manufacturer. Then you can decide to have the station repaired at a charge or not.
Maximum coast for repair will be 539,00 EUR gross incl. shipping costs.
However, we can also offer you the device as a new product with a shortened warranty of one year. We can offer you these at a price of 609,00 EUR gross incl. shipping costs."

heb nu uitleg gevraagd aan KEBA

Spijtig dat in België niet de even strenge Nederlands garantie wetgeving van kracht is.

worst case wordt het een TWC ... :( maar vond het wel handing RFID te hebben ...
 
bon vandaag bericht terug gekregen mijn KEBA is net uit garantie

dit wist de reseller me te vertellen
"
unfortunately, I have to inform you that the charging station has been out of warranty since November 25,2017.
In the first step, we recommend that you install the latest update on your charging station.
We can send the charging station in for repair at a charge.
After analysis, you will receive a quotation from the manufacturer. Then you can decide to have the station repaired at a charge or not.
Maximum coast for repair will be 539,00 EUR gross incl. shipping costs.
However, we can also offer you the device as a new product with a shortened warranty of one year. We can offer you these at a price of 609,00 EUR gross incl. shipping costs."

heb nu uitleg gevraagd aan KEBA

Spijtig dat in België niet de even strenge Nederlands garantie wetgeving van kracht is.

worst case wordt het een TWC ... :( maar vond het wel handing RFID te hebben ...

Keba heeft vaste prijzen voor reparatie. Max. €380,00. Verzendkosten +/- 2x€30,00. Dit is zonder BTW
 
Keba heeft vaste prijzen voor reparatie. Max. €380,00. Verzendkosten +/- 2x€30,00. Dit is zonder BTW
Betekent dat een Keba bij een hardware defect meteen de schroothoop op kan.
Maar in Nederland worden die reparatieprijzen bij een defect uiteindelijk niet bepaald door de leverancier.
Je moet alleen als eigenaar wat assertief zijn. Het komt erop neer dat een apparaat van dit niveau toch minimaal 5 jaar mee moet gaan.
Stel, het apparaat gaat na twee jaar kapot. De leverancier komt met zijn 380 euro hoge reparatienota.
Je schrijft de firma een brief en wijst hen op je rechten als consument. Zakelijk kan dit ook, je kunt een beroep doen op non-conformiteit.
De leverancier houdt zijn poot stijf en eist het volledige reparatiebedrag.
Op naar de rechter. Die zal de leverancier niets tot maximaal 2/5e van de reparatienota toewijzen.

De weg naar de rechter willen bedrijven meestal niet gaan. Een aangetekende brief met bericht van ontvangst doet vaak al wonderen.
Een klacht op social media doet het ook nogal eens goed. Ook een melding op klachtenkompas van de Consumentenbond is vaak succesvol. Maakt dit allemaal weinig indruk bij de leverancier, laat een jurist dan een briefje schrijven.

Het gaat erom te weten wat je rechten zijn en stevig maar niet overvraagd in te zetten. Wij hebben nu tien jaar een warmtepomp. Geweldig apparaat met de eerste 7 jaar één vervelende storing. Bij overgang van koelen naar verwarmen ontstond er een onderdruk storing.
De leverancier bleek het steeds maar niet op te kunnen lossen. Zo'n apparaat gaat 25 tot 30 jaar mee.

De stoute schoenen maar eens aangetrokken en 7 jaar na de aanschaf onder voorwaarden de 'koop ontbonden'.

De volgende dag staat er een monteur van de fabriek bij ons op de stoep. Na 2 uur is de man klaar met een aantal modificaties en blijkt de oplossing nu al 3 jaar 100% te functioneren. Alle kosten voor de importeur/fabriek.

Gelukkig kan dit in Nederland, de meeste Europese landen hebben een garantieperiode van twee jaar ingevoerd. Dat betekent dat als een apparaat na 2 jaar en dag kapot gaat, er geen garantie meer is. Verkeerde keuze van die regeringen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: basvk and FVO
Waarom? Nog niet genoeg pasjes in de auto?
ik had idd een van die pasjes gepaired met de KEBA

Keba heeft vaste prijzen voor reparatie. Max. €380,00. Verzendkosten +/- 2x€30,00. Dit is zonder BTW

voor die prijs heb ik een nieuwe TWC met kabel, ik ben erg teleurgesteld en voel me bekocht. dat heb ik hen duidelijk gemeld, nu de garantie toch voorbij is zal ik hem eens open gooien en kijken of die niet te maken valt.

Betekent dat een Keba bij een hardware defect meteen de schroothoop op kan.
Gelukkig kan dit in Nederland, de meeste Europese landen hebben een garantieperiode van twee jaar ingevoerd. Dat betekent dat als een apparaat na 2 jaar en dag kapot gaat, er geen garantie meer is. Verkeerde keuze van die regeringen.

idd veel regeringen hier en veel slechte keuzes ;-)
 
  • Like
Reactions: FVO
Na 2,5 jaar heb ik voor het eerst een storing aan mijn Keba P20. Af het toeval is of niet weet ik niet, maar het probleem onstond na de update die de Tesla gisterenavond heeft geinstalleerd (terwijl de auto was ingeplugd).

Ik krijg nu de volgende foutmelding:
View attachment 111718
Ik heb de stroom er al afgehaald, en de auto gereset enzo, maar dat helpt niet. Hij geeft de fout, herstart en geeft dan weer de fout (en blijft dan enkele malen herstarten).

Is dit iets wat ik zelf kan oplossen?

Om te checken, even met een losgeknipte stekker van een oud lampje of een verlengdraad waarvan je de vrouwelijke stekker verwijdert, 230V aanleggen op de spoelcontacten, voor alle zekerheid nadat je de keba spanningsloos maakt. Indien de relais dan niet aantrekt, is er iets mis met de relais.
Indien de relais wel aantrekt, komt het signaal naar de spoel waarschijnlijk niet door en dan heeft het geen zin om de relais te vervangen.
Of die bekrachtiging doorkomt of niet, kan je met een voltmeter nameten op die spoelcontacten terwijl de Keba initialiseert en de test uitvoert. Je zou dan minstens even een spanning 230V moeten aflezen.
Dezelfde foutmelding als hierboven op mijn Keba P20.

Dan demonteer ik de relais en zet 230V op de spoelcontacten en geven die perfect de stroom door. (tot op een kleine 6 Ohm na)

Waar kan het dan aan liggen? 🤔

20230320_211152.jpg
 
Geven alle vier de contacten een lage weerstand bij bekrachtiging?
Geven de contacten ook stroom door bij niet bekrachtigen?
En tot slot: hoor je de contactor bij het testen aantrekken wanneer ingebouwd?
Ja, alle contacten geven lage weerstand bij bekrachtigIng.

Stroomdoorgave en aantrekken wanneer ingebouwd weet ik niet, dat probeer ik vanavond.

Had hem direct uitgebouwd omdat ik zeker was dat dat het probleem ging zijn.
 
Zonet de relais terug ingebouwd en wat blijkt... de laadpaal werkt terug :oops:

Maar met een vreemd clickgeluid komende uit een van de kleinere componenten die vanaf 0:25 begint te klikken.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

 
Blijft het klikken aanhouden als de laadkabel ingestoken is?
Het zou een relais kunnen zijn die de laadpoortvergrendeling vrij gefft tot er een kabel wordt ingeplugd.
Just thinking...
Nee, het klikken vindt enkel plaats wanneer er stroom naar de auto vloeit. Wanneer de grote relais gesloten is dus.

Of de kabel ingeplugd is of niet maakt niet uit.
 
Vandaag is er hier een stroomstoring geweest. Bij thuiskomst geeft het laadstation alleen een rode streep (vier keer rood), geen geknipper of andere code. Deze foutcode, zonder geknipper dus, staan niet in het manual beschreven. Een power cycle geeft hetzelfde resultaat.
Voor ik het wiel opnieuw moet gaan uitvinden, heeft iemand dit eerder gezien voor de KeContact P20 op een 3-fase aansluiting ?
 
Vandaag is er hier een stroomstoring geweest. Bij thuiskomst geeft het laadstation alleen een rode streep (vier keer rood), geen geknipper of andere code. Deze foutcode, zonder geknipper dus, staan niet in het manual beschreven. Een power cycle geeft hetzelfde resultaat.
Voor ik het wiel opnieuw moet gaan uitvinden, heeft iemand dit eerder gezien voor de KeContact P20 op een 3-fase aansluiting ?

Heb je het laadstation als eens enkele minuten zonder spanning gezet (zekering afzetten) zodat alles zich kan resetten?