Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadvoorziening thuis + openbare parkeerplaats

This site may earn commission on affiliate links.
Over thuis laden gesproken... Heeft iemand ervaring met de Ecotap thuis installaties ?
Ik wou eerst een Zappi aanschaffen, maar die worden kennelijk niet geleverd. Ik moet dus op zoek naar een andere 11 of 22 kW laadkast. Dat ding moet alleen voor mij privé werken en ik wil dat zonder abonnement c.q. internet verbinding of zoiets.
Ook zou dat ding onderscheid moeten kunnen maken tussen zonnepanelen en dag/nacht stroom. De Zappi belooft dat allemaal maar helaas....

De Ecotap EVSE's doen dat zonnepanelen/dag-nacht niet. Maar dag/nacht tarief kun je gewoon in de auto instellen (laden starten na 2200 uur bijvoorbeeld). Ik zou niet weten wat je precies met je zonnestroom zou willen doen? Ik denk dat er geen lader is die dat out-of-the-box zo kan.

Je komt al snel uit op een zelfbouw iets met SmartEVSE denk ik.
 
Dus de laadkabel loopt over een voetpad naar de parkeerplaats, ik kan me voorstellen dat dit voor voetganger geen 'veilige' situatie op zou kunnen leveren dus ben op zoek naar een mogelijke 'veilige' oplossing.
Iemand ideeën of een soortgelijke situatie?

Doe dit al drieenhalf jaar: de kabel van mijn TWC ligt zo nu en dan over de druk belopen stoeptegels voor mijn woning naar een openbare parkeerplaats. En soms ook het snoer van een kabelhaspel (dikke gele kabel) Ik heb er nog nooit iemand over horen klagen. Het struikelgevaar is gering, ook zonder kabelmat, doordat de kabels relatief zwaar zijn, goed vlak liggen en de kleuren zwart en geel voldoende contrasteren met de grijze kleur van de verharding.

Er is overigens in 2015 tot aan de Hoge Raad geprocedeerd door een dame die struikelde over zwarte stroomkabels tussen marktkramen en een verdeelpunt. De uitspraak was dat het struikelgevaar vergelijkbaar is met een stoeprand en daarmee niet aan te rekenen aan (in dit geval) de gemeente.

ECLI:NL:GHARL:2015:1498, Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 200.133.213
 

Attachments

  • B084C826-F310-4B93-AAEC-87C78DC92DF2.jpeg
    B084C826-F310-4B93-AAEC-87C78DC92DF2.jpeg
    415.3 KB · Views: 141
De Ecotap EVSE's doen dat zonnepanelen/dag-nacht niet. Maar dag/nacht tarief kun je gewoon in de auto instellen (laden starten na 2200 uur bijvoorbeeld). Ik zou niet weten wat je precies met je zonnestroom zou willen doen? Ik denk dat er geen lader is die dat out-of-the-box zo kan.

Je komt al snel uit op een zelfbouw iets met SmartEVSE denk ik.

Zappi kan en doet dat, out-of-the-box. Standje Eco+.
 
De Zappi gebruikt stroomsensors op de inkomende netkabel. Zo meet hij wat er naar binnen of buiten gaat. Je kunt ook een extra sensor aan de PV installatie hangen, maar echt nodig is het niet.
In ECO+ mode gaat er alleen stroom naar de auto zolang er niks uit het net binnenkomt. Overigens moet er geloof ik een minimum vermogen beschikbaar zijn anders wil de auto niet laden.
 
Jij bevordert de luchtkwaliteit in de stad/dorp, jij draagt bij aan de noodzakelijke energietransitie, en de gemeente maakt bezwaar tegen een kabel over de vloer beveiligd door een kabelmat?

De gemeente doet dit niet om te pesten, maar om gevaarlijke situaties te voorkomen. In mijn ogen volledig terecht en de meeste gemeentes hebben de mogelijkheid om een publieke laadpaal aan te vragen. Een andere redenatie kan zijn dat blijkbaar de veiligheid maar moet wijken, omdat iemand zo nodig een lage bijtelling wil.

Als iemand er overheen zou vallen en je krijgt er gezeur mee, wordt het dan gedekt door je aansprakelijkheidsverzekering?
Een beetje asociale reactie als je er goed over nadenkt. Als je WA verzekering dus eventuele ongevallen dekt, dan vind je het niet zo'n probleem om een gevaarlijke situatie te creeëren?

Ondergrond stopcontact. Graafvergunning aanvragen en dan kan je m.i. een hele mooie oplossing maken
DIt lijkt me de meest veilige optie, mits het stopcontact niet in het looppad ligt. Al met al wel een dure oplossing en iedereen mag daar parkeren en kan dus ook gebruik gaan maken van dat stopcontact.

Er is overigens in 2015 tot aan de Hoge Raad geprocedeerd door een dame die struikelde over zwarte stroomkabels tussen marktkramen en een verdeelpunt.
Ik denk dat er wel een verschil zit tussen een marktplein (waar je dit verwacht) en een rustige wijk, waar je normaal gesproken geen dikke Type-2 kabel verwacht. Met name in het donker een vervelende situatie.

In mijn optiek is de enige juiste oplossing om een publieke laadpaal aan te vragen als je niet op eigen terrein een laadmogelijkheid kunt realiseren. Als dat ook niet kan, dan is een EV wellicht nog niet zo'n handige keuze geweest of moet je uitwijken naar andere laadmogelijkheden die wat minder in de buurt zijn.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: Hbrink and ScoopT
De Zappi gebruikt stroomsensors op de inkomende netkabel. Zo meet hij wat er naar binnen of buiten gaat. Je kunt ook een extra sensor aan de PV installatie hangen, maar echt nodig is het niet.
In ECO+ mode gaat er alleen stroom naar de auto zolang er niks uit het net binnenkomt. Overigens moet er geloof ik een minimum vermogen beschikbaar zijn anders wil de auto niet laden.

Dat is dan toch maar zeer beperkt nuttig? Je moet al een flinke installatie hebben wil je de minimale 5 ampere van een Tesla kunnen halen op 3 fase. En het impliceert dus dat je alleen in de zomer op een zonnige dag, overdag, kunt laden?
 
Hoe werkt dat dan? Ik neem aan dat die uit de P1-poort de negatieve verbruikswaarden oppikt, maar wat dan? Zet ie dan het vermogen hoger dan anders? Of mag je alleen laden als er een PV-overschot is?

@MoManTai heeft daar al antwoord op gegeven, maar aanvullend: de P1 poort spuugt ook productie waardes uit. Dus totaal verbruik (kan dus negatief zijn), verbruik per fase en opwek per fase.
 
Hoe kom je daar bij? Waar staat dat? Het is gewoon een vraag hoe zoiets zou gaan.
Met name de woordkeuze gezeur bij de opmerking "Als iemand er overheen zou vallen en je krijgt er gezeur mee, wordt het dan gedekt door je aansprakelijkheidsverzekering?" vind ik wat cru overkomen. Een valpartij kan vervelende gevolgen hebben voor degene die het overkomt en dat afdoen als gezeur richting jou klinkt niet erg sociaal. Maar wellicht bedoelde je het wat anders, maar heb ik het wat direct opgevat. :)
 
De gemeente doet dit niet om te pesten, maar om gevaarlijke situaties te voorkomen. In mijn ogen volledig terecht en de meeste gemeentes hebben de mogelijkheid om een publieke laadpaal aan te vragen. Een andere redenatie kan zijn dat blijkbaar de veiligheid maar moet wijken, omdat iemand zo nodig een lage bijtelling wil.

Hoho, daar maak jij een verkeerde aanname. Wat ik tot op heden heb gezien van gemeentebeleid (onder andere in mijn eigen stad), is veiligheid helemaal niet een issue. Gemeentes willen een wirwar aan private laadmogelijkheden op openbare weg voorkomen. Men wil de controle en regulaties in eigen hand houden. Dat is de kwestie.

Daarnaast ben ik het er niet mee eens dat wanneer je een kabel legt in een kabelmat (contrasterende kleuren, afgedekt, schuine vlakken) je verre van gevaarlijke situaties creëert. Dan verbaas ik mij meer om alle bladeren en algen op tegels die delen van een stoep spekglad maken (waar ik voor mijn huis ook wat mee doe).
 
Intressante discussie. Mijn vraag mbt een prive laadpunt met kabel op de openbare weg werdt ook negatief beantwoord door de gemeente Eindhoven. Ik ben hierdoor genoodzaakt een veel hoger kwh tarrief van publieke laadpalen te betalen en in zijn algemeen gaat een belemmering voor de adaptatie van electrisch rijden zijn.

Echter, mbt aansprakelijkheid. Bij het gebruik van een publieke laadpaal ligt er ook een kabel op de grond, als iemand hier over struikeld, wie is er dan verantwoordelijk, of stel iemand loopt tegen mijn auto en heeft letsel, wie is er dan verantwoordelijk.., waar wordt de grens getrokken?
 
Echter, mbt aansprakelijkheid. Bij het gebruik van een publieke laadpaal ligt er ook een kabel op de grond, als iemand hier over struikeld, wie is er dan verantwoordelijk, of stel iemand loopt tegen mijn auto en heeft letsel, wie is er dan verantwoordelijk.., waar wordt de grens getrokken?

Er staan een aantal openbare laadpalen in mijn wijk en daar staat de paal bijna direct aan de parkeerplaats. De ruimte tussen laadpaal en voertuig is nog geen meter. schat ik.

Maar ik zie verschillende opvattingen in deze thread en daaruit valt wel te concluderen dat er per lokatie, gemeente en gebruiker anders naar gekeken wordt.
Ik heb ondertussen op lokale regelgeving het volgende gevonden voor de Gemeente Oostzaan, Richtlijnen opladen van de elektrische auto

Hetzelfde zal ook wel gelden voor andere gemeenten

Kort samengevat
<>
Richtlijn:

Indien er geen openbaar laadpunt voor handen is en laden op eigen terrein is niet mogelijk dan wordt laden vanaf de eigen woning gedoogd door gebruikmaking van een kabel die over de openbare ruimte wordt gelegd. Dit is voor eigen rekening en risico. Bij schade kan dit verhaald worden op degene die het snoer gebruikt.

Hierbij moeten de volgende richtlijnen in acht worden genomen:

  • ·
    U installeert een laadpunt op eigen terrein;

  • ·
    De openbare parkeerplaats moet direct grenzen aan het trottoir;

  • ·
    De elektrische kabel moet in goede staat zijn;

  • ·
    U kunt de openbare parkeerplaats niet claimen, deze blijft beschikbaar als openbare parkeerplaats;

  • ·
    U houdt met het laden van uw voertuig rekening met de buren;

  • ·
    De kabel mag maximaal 10 meter over het trottoir liggen. Dit is de afstand vanaf de grens van uw eigen terrein tot aan de auto.

  • ·
    U legt de kabel voor zover mogelijk langs het trottoir.

  • ·
    U dekt de kabel op deugdelijke wijze af met een kabelmat zodat andere gebruikers van het trottoir geen hinder van de kabel ondervinden en hier niet over kunnen struikelen.

  • ·
    Na gebruik ruimt u de kabel en de kabelmat op.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Stinoo and Hbrink