Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in de Efteling is... net als een sprookje!

This site may earn commission on affiliate links.
Op mij komt het ook een beetje onrealistisch over eerlijk gezegd. Zo van, als ik geen gratis stroom krijg, nou dan ga ik wel ergens anders eten. Verder is mijn hoofddoel het voorkomen simpelweg dat de elektra niet efficiënt gebruikt wordt. Zo van, de stekker is er wel, maar deze wordt al in beslag genomen door een langzaamlader, of er staat een ICE geparkeerd op die locatie. Met een simpel 1, of 3 eurobedragje los je dat al op en het blijft met zo'n laag bedrag winstgevend voor de auto bezitter. De extra tijd die je moet investeren om ergens anders naartoe te rijden met een half lege accu om daar dan te gaan eten lijkt mij in ieder geval veel irritanter en veel meer zonde van mijn tijd dan 1 of 3 euro betalen voor een volle accu. Verder is het ook per dag, dus of je nou tot 17:00 blijft of tot 20:00 (ik ken de openingstijden van de Efteling verder niet) maakt qua geld verder niet uit.
 
Bewijs of geen bewijs, ik denk dat Hans wel degelijk een punt heeft. Of zouden al die hotels en restaurants al die DeC's plaatsen omdat ze ons zo aardig vinden (zou zomaar kunnen natuurlijk maar ook daar heb ik geen bewijs voor gezien...)? Tesla rijders leggen over het algemeen aan op plekken waar ze het laden kunnen combineren met het nuttige (maaltijd, overnachting). Geen bewijs maar zo doe ik het in ieder geval wel als ik op reis ben met de Tesla...
 
Bewijs of geen bewijs, ik denk dat Hans wel degelijk een punt heeft. Of zouden al die hotels en restaurants al die DeC's plaatsen omdat ze ons zo aardig vinden (zou zomaar kunnen natuurlijk maar ook daar heb ik geen bewijs voor gezien...)? Tesla rijders leggen over het algemeen aan op plekken waar ze het laden kunnen combineren met het nuttige (maaltijd, overnachting). Geen bewijs maar zo doe ik het in ieder geval wel als ik op reis ben met de Tesla...
Je kunt met mijn idee toch gewoon laden terwijl je een gezellig dagje in de Efteling hebt (waar je schijnbaar ook kunt eten)?
 
Bewijs of geen bewijs, ik denk dat Hans wel degelijk een punt heeft. Of zouden al die hotels en restaurants al die DeC's plaatsen omdat ze ons zo aardig vinden (zou zomaar kunnen natuurlijk maar ook daar heb ik geen bewijs voor gezien...)? Tesla rijders leggen over het algemeen aan op plekken waar ze het laden kunnen combineren met het nuttige (maaltijd, overnachting). Geen bewijs maar zo doe ik het in ieder geval wel als ik op reis ben met de Tesla...

Op een verblijf in een hotel, of een diner in een chique restaurant zijn de marges ook veel hoger dan in een pretpark. Bovendien staan auto’s in een pretpark minstens 8 uren stil en kunnen ze dus echt volladen. Op restaurant met een dec aankomen met lage charge zal je na 2 uren hoogstens een een kwart geladen hebben, dus is die kost voor een eigenaar ook lager. Bovendien ga je ook veel sneller een restaurant opnieuw bezoeken omdat het er 1 lekker was en 2 je kon gratis laden. Maar wie zegt er op een hongerige ochtend of middag hé ik ga eens naar de Efteling want daar kan je gratis laden. Of zeg je tegen de kids die graag naar Toverland gaan hé spijtig papa wil graag gratis laden dus gaan we naar de Efteling ipv toverland. Een pretpark is gewoon niet te vergelijken met een restaurant of hotel. Bovendien zijn elektrische auto’s nog altijd in de sterke minderheid, en dus de kans op grote kosten kleiner. Ik denk dat we er maar best aan wennen dat elektriciteit geld kost. Eenmaal meer dan de helft elektrisch rijdt zullen de gratis laden aanbiedingen bij restaurants en hotels gevoelig dalen, want het zal aanzien worden als gratis brandstof uitdelen, en naar mijn weten is daar op dit ogenblik nergens ter wereld een goede business case over te vinden dat zoiets zou werken. Gratis laadpalen zijn nu niet meer dan een vorm van marketing op hele kleine schaal. Eenmaal je er meer dan 50 zet zoals de Efteling doet dan spreken we niet meer over een restaurantje met een Dec eh. Bovendien zijn wij Tesla rijders de Sucs gewoon aan hotels, maar die offeren enkel maar parkeerplaats op en betalen de stroomfactuur niet, in ruil voor extra gasten die op dit ogenblik nood hebben aan die laders, maar ook daar denk ik dat over vijf a tien jaar vele van die hotel suc stof gaan staan verzamelen omdat batterijen groter worden, snelladen langs de snelweg zelf goedkoper zal worden en zal concurreren met de prijs die tesla vraagt om te laden,
 
Last edited:
(vrijwel) geen mens gaat natuurlijk naar een pretpark, restaurant oid omdat je daar gratis kunt laden... dus daarmee trek je geen klanten. Maar dat doe je wel met een goede service, vriendelijke behandeling, schone en gratis toiletten.. en wellicht ook gratis groene laadstroom om ok nog eens te benadrukken dat het klimaat je wat waard is (imago).... Dat kan ook prima gezien de lage stroomkosten voor grootverbruikers.. Als die nog verder dalen gaat dat helemaal op.. Grootverbruikers betalen een paar centen per kWh... kwa kosten gaat het dus om niks..
 
Een kaartje Efteling kost €.38,00. Dus voor vier personen ben je al €.152,00 + €.10,00 parkeerkosten kwijt. Met wat consumpties zit je al snel op een dagje dat je €.200,00 kost. Dat jullie zo vallen over gratis laden vind ik typerend. Het gaat helemaal niet om het geld, hoewel het natuurlijk best wel een verschil maakt of wij €.20,00 betalen via een externe commerciële aanbieder of dat de Efteling zelf iets van €.3,00 doneert voor een EV die zeg 50 kWh laadt. Waar het vooral om gaat is de customer-experience. Dat hebben die duizenden lokaties waar we DeC's aantreffen best wel door. En daarom selecteer is die als ik op reis ga ook al ben ik uiteindelijk meer geld kwijt.
 
Een kaartje Efteling kost €.38,00. Dus voor vier personen ben je al €.152,00 + €.10,00 parkeerkosten kwijt. Met wat consumpties zit je al snel op een dagje dat je €.200,00 kost. Dat jullie zo vallen over gratis laden vind ik typerend. Het gaat helemaal niet om het geld, hoewel het natuurlijk best wel een verschil maakt of wij €.20,00 betalen via een externe commerciële aanbieder of dat de Efteling zelf iets van €.3,00 doneert voor een EV die zeg 50 kWh laadt. Waar het vooral om gaat is de customer-experience. Dat hebben die duizenden lokaties waar we DeC's aantreffen best wel door. En daarom selecteer is die als ik op reis ga ook al ben ik uiteindelijk meer geld kwijt.
Het gaat mij ook niet om het geld, het gaat mij erom dat ICE eigenaren zich niet irriteren aan dit type parkeerplaatsen. Als ik met een ICE aankom en nergens kan parkeren, maar er voor mijn buurman met zijn Tesla wel eventjes een berg parkeerplaatsen apart zijn gehouden en hij ook nog een gratis stroom daar bovenop krijgt word je toch boos? Dan zeg ik, goed jij mag daar ook parkeren, dit kost je 1 euro, of 3 euro, krijg je er ook nog gratis stroom bij. Als ICE heb ik daar weliswaar niets aan, maar dan heb ik in ieder geval een parkeerplek. Als Tesla heb je hier wel iets aan, maar mocht er nou al een ICE staan, dan weet ik in ieder geval dat die geld geïnvesteerd heeft om daar te staan en dat dus niet voor zijn plezier doet. Het gaat mij niet om het geld, het gaat mij om het principe dat ik niemand wil benadelen.
Je zegt zelf al, een dagje Efteling kost je 200 euro, dan ga je toch niet helemaal het pretpark eerder verlaten en ook nog eens omrijden en noem maar op om 1 of 3 euro (gedeeld door 4) te besparen? De kans dat iemand jaloers wordt omdat jij wel gewoon kunt parkeren en hij niet omdat hij toevallig geen stekker in zijn auto heeft lijkt me in ieder geval een stuk groter.

Bovenstaande zegt dat er nu 4 van de 54 bezet zijn, terwijl op de vorige pagina mensen hardop zeggen "Alsof daar in de file richting het parkeerveld met verkeersregelaars überhaupt iets te kiezen valt..."
In dat soort situaties hoeven die plaatsen wat mij betreft niet leeg te staan, het parkeren kost alleen 1 euro, of 3 euro meer (maar zelfs die krijgt een elektrisch rijder meteen weer cadeau terug).
 
Het gaat mij ook niet om het geld, het gaat mij erom dat ICE eigenaren zich niet irriteren aan dit type parkeerplaatsen. Als ik met een ICE aankom en nergens kan parkeren, maar er voor mijn buurman met zijn Tesla wel eventjes een berg parkeerplaatsen apart zijn gehouden en hij ook nog een gratis stroom daar bovenop krijgt word je toch boos? Dan zeg ik, goed jij mag daar ook parkeren, dit kost je 1 euro, of 3 euro, krijg je er ook nog gratis stroom bij. Als ICE heb ik daar weliswaar niets aan, maar dan heb ik in ieder geval een parkeerplek. Als Tesla heb je hier wel iets aan, maar mocht er nou al een ICE staan, dan weet ik in ieder geval dat die geld geïnvesteerd heeft om daar te staan en dat dus niet voor zijn plezier doet. Het gaat mij niet om het geld, het gaat mij om het principe dat ik niemand wil benadelen.
Je zegt zelf al, een dagje Efteling kost je 200 euro, dan ga je toch niet helemaal het pretpark eerder verlaten en ook nog eens omrijden en noem maar op om 1 of 3 euro (gedeeld door 4) te besparen? De kans dat iemand jaloers wordt omdat jij wel gewoon kunt parkeren en hij niet omdat hij toevallig geen stekker in zijn auto heeft lijkt me in ieder geval een stuk groter.

Bovenstaande zegt dat er nu 4 van de 54 bezet zijn, terwijl op de vorige pagina mensen hardop zeggen "Alsof daar in de file richting het parkeerveld met verkeersregelaars überhaupt iets te kiezen valt..."
In dat soort situaties hoeven die plaatsen wat mij betreft niet leeg te staan, het parkeren kost alleen 1 euro, of 3 euro meer (maar zelfs die krijgt een elektrisch rijder meteen weer cadeau terug).

Onderbuik is niet altijd de beste raadgever.
 
Het gaat mij ook niet om het geld, het gaat mij erom dat ICE eigenaren zich niet irriteren aan dit type parkeerplaatsen. Als ik met een ICE aankom en nergens kan parkeren, maar er voor mijn buurman met zijn Tesla wel eventjes een berg parkeerplaatsen apart zijn gehouden en hij ook nog een gratis stroom daar bovenop krijgt word je toch boos? Dan zeg ik, goed jij mag daar ook parkeren, dit kost je 1 euro, of 3 euro, krijg je er ook nog gratis stroom bij. Als ICE heb ik daar weliswaar niets aan, maar dan heb ik in ieder geval een parkeerplek. Als Tesla heb je hier wel iets aan, maar mocht er nou al een ICE staan, dan weet ik in ieder geval dat die geld geïnvesteerd heeft om daar te staan en dat dus niet voor zijn plezier doet. Het gaat mij niet om het geld, het gaat mij om het principe dat ik niemand wil benadelen.
Je zegt zelf al, een dagje Efteling kost je 200 euro, dan ga je toch niet helemaal het pretpark eerder verlaten en ook nog eens omrijden en noem maar op om 1 of 3 euro (gedeeld door 4) te besparen? De kans dat iemand jaloers wordt omdat jij wel gewoon kunt parkeren en hij niet omdat hij toevallig geen stekker in zijn auto heeft lijkt me in ieder geval een stuk groter.

Bovenstaande zegt dat er nu 4 van de 54 bezet zijn, terwijl op de vorige pagina mensen hardop zeggen "Alsof daar in de file richting het parkeerveld met verkeersregelaars überhaupt iets te kiezen valt..."
In dat soort situaties hoeven die plaatsen wat mij betreft niet leeg te staan, het parkeren kost alleen 1 euro, of 3 euro meer (maar zelfs die krijgt een elektrisch rijder meteen weer cadeau terug).


En hoe zou je dat willen regelen? Ik ken geen operatoren die toelaten om een vast bedrag af te houden ongeacht de duur en de afname. Of er moet speciale software in de palen zitten die draadloze betaling toelaten met maestro of MasterCard, maar die heb ik nog niet gezien.

Een andere mogelijkheid is een ander parkeerticket met daarin een chip om de palen te activeren. Maar de Efteling doet controle van parkeertickets bij het afrijden en dus niet het oprijden. Dan verplicht je ofwel daar full time een medewerker te zetten die de kaartjes verkoopt en dus meer kost op een dag dan de verbruikte stroom. Of je verplicht elektrische rijders om hun parkeerticket te gaan kopen aan de ingang en terug te gaan naar hun wagen om het laden te activeren, ook niet meteen een leuke start van je dag.
 
Last edited:
En hoe zou je dat willen regelen? Ik ken geen operatoren die toelaten om een vast bedrag af te houden ongeacht de duur en de afname.

Een andere mogelijkheid is een ander parkeerticket met daarin een chip om de palen te activeren. Maar de Efteling doet controle van parkeertickets bij het afrijden en dus niet het oprijden. Dan verplicht je ofwel daar full time een medewerker te zetten die de kaartjes verkoopt en dus meer kost op een dag dan de verbruikte stroom. Of je verplicht elektrische rijders om hun parkeerticket te gaan kopen aan de ingang en terug te gaan naar hun wagen om het laden te activeren, ook niet meteen een leuke start van je dag.
Ik weet niet hoe het systeem bij de Efteling werkt, maar software is prima in staat om nummerborden te lezen, dus gewoon nummerbord invoeren en als die ziet dat het een nummerbord is die op één van die parkeerplaatsen staat of langer dan een uur stond die dag, 11 of 13 euro vragen ipv 10, de rest gaat automatisch lijkt me, net als in een parkeergarage en als die één op de 10,000 keer het nummerbord niet heeft weten te herkennen heb je geluk gehad. Als je een verkeerd nummerbord invoert kun je niet naar buiten, dan moet je naar een loketje of iets dergelijks, zoiets gok ik, ik heb er verder ook niet veel verstand van oid. Persoonlijk ben ik meer benieuwd hoe ze die 315Ampere nou gaan verdelen, zeker als het druk is, zelfs met 11kWh ipv 22kWh red je het bij lange na niet. Zetten ze dan de helft uit ofzo? En hoe reageert zo'n auto daar op?
 
Ik weet niet hoe het systeem bij de Efteling werkt, maar software is prima in staat om nummerborden te lezen, dus gewoon nummerbord invoeren en als die ziet dat het een nummerbord is die op één van die parkeerplaatsen staat of langer dan een uur stond die dag, 11 of 13 euro vragen ipv 10, de rest gaat automatisch lijkt me, net als in een parkeergarage en als die één op de 10,000 keer het nummerbord niet heeft weten te herkennen heb je geluk gehad. Als je een verkeerd nummerbord invoert kun je niet naar buiten, dan moet je naar een loketje of iets dergelijks, zoiets gok ik, ik heb er verder ook niet veel verstand van oid. Persoonlijk ben ik meer benieuwd hoe ze die 315Ampere nou gaan verdelen, zeker als het druk is, zelfs met 11kWh ipv 22kWh red je het bij lange na niet. Zetten ze dan de helft uit ofzo? En hoe reageert zo'n auto daar op?

Je hebt gelijk in zoverre dat je niet weet hoe het systeem bij de Efteling werkt.
 
Ik denk dat, gezien de discussie hier, er in de toekomst nog héél veel discussies gaan ontstaan over gratis laden.

Hier in de Efteling gaan we van 2 palen (4 sockets) die ooit amper hebben gewerkt en gratis waren, naar 54 sockets die wel werken en er wordt gewoon geklaagd.

Met straks steeds meer elektrische autos op de weg gaan de zaken die nu gratis laden aanbieden achter de oren krabben. Er gaan namelijk vragen komen vanuit de klant om meer laders, de meesten zien dat waarschijnlijk enkel zitten als het hen niet te veel kost. Kijk bijvoorbeeld naar Lidl in Vlaanderen die op hun parkings gratis één snellader plaatsen. Dat is nu leuk, maar over 10 a 15 jaar is dat gewoon een hele rare situatie dat je aan één klant tegelijk plots gratis brandstof staat uit te delen tijdens het winkelen (want er wordt veronderstelt dat je winkelt tijdens het laden) en die tientallen andere klanten met hun elektrische wagens op de parking die hebben gewoon pech. Dus wat zou je dan het liefst hebben? Dat er één gratis snellader staat of dat er 50 laders staan maar tegen betaling. Dat er 20 gratis snelladers zouden staan is gewoon een utopie daar is geen enkele business case voor. Ik zou véél liever naar een situatie gaan waarbij op plaatsen waar je de auto enige tijd zet (grote supermarkt, bioscoop, winkelcentrum, etc) dat er gewoon heel veel laadpalen staan zodat mensen die thuis moeilijk kunnen laden zoveel mogelijk kunnen laden op plaatsen waar ze lang stilstaan. Zie bijvoorbeeld naar het heel simpele systeem van Allego, daar zou je parkings mee vol kunnen zetten, voor de prijs van enkele zeer dure snelladers (die dan gratis zijn), en tegen een laag elektriciteitstarief gelijk aan thuisladen.

Slim-laden_allego-preview_013__DSC0390-Edit_2000x1000px_NEW.jpg
 
  • Like
Reactions: Paco
Serious? er zijn 6.500 parkeerplaatsen bij de Efteling... 54 daarvan zijn voorzien van een laadpunt.. dat is 0,8% van de laadplekken..
waar gaat dit over?
Nee, ruzie maken over 3 euro terwijl je 200 uitgeeft terwijl je ook nog eens 15 euro gratis stroom krijgt slaat wel ergens op.
Zoals anderen al schreven, het hele parkeerterrein staat schijnbaar regelmatig vol, als er dan 54 parkeerplekken wel gevuld kunnen worden, omdat er niet veel elektrische auto's zijn die dag, mag je daar dan nog steeds niet parkeren? Of als er een ICE parkeert mag iemand met een elektrische auto hier dan iets van vinden?

Ja ik ben er heel makkelijk in, parkeer lekker waar je wilt, maar ga dan niet zeuren om gratis stroom als er toevallig iemand anders geparkeerd staat.
 
Nee, ruzie maken over 3 euro terwijl je 200 uitgeeft terwijl je ook nog eens 15 euro gratis stroom krijgt slaat wel ergens op.
Zoals anderen al schreven, het hele parkeerterrein staat schijnbaar regelmatig vol, als er dan 54 parkeerplekken wel gevuld kunnen worden, omdat er niet veel elektrische auto's zijn die dag, mag je daar dan nog steeds niet parkeren? Of als er een ICE parkeert mag iemand met een elektrische auto hier dan iets van vinden?

Ja ik ben er heel makkelijk in, parkeer lekker waar je wilt, maar ga dan niet zeuren om gratis stroom als er toevallig iemand anders geparkeerd staat.

Zaken zijn veel simpeler. Ik zei al, de onderbuik is niet de beste raadgever. Die 3 € extra slaat nergens op, is niet te innen laat staan te controleren. En de automobilist went er heus wel aan dat het loont om elektrisch te gaan rijden en moppert veel minder als zaken duidelijk zijn. En net zoals ze op musicaldagen, ook al is het stervensdruk, vakken bijhouden voor de bezoekers daarvan zullen ze ook dit rijtje vrij houden. Ik woon er wat dichter bij, kom er als abonnementhouder heel vaak en zal er zelf nooit laden, gratis of niet. Maar er komen steeds meer Tesla rijders bij, zeker als straks in EU Model 3 is uitgeleverd en daar speelt men steeds verder op in. En, die DeC's worden door de gezamenlijke Teslarijders betaald. Leuk of niet, het is realiteit en het meest kostenbewust voor beide partijen (dus niet voor de commerciële derde).
 
Last edited: