Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in de Efteling is... net als een sprookje!

This site may earn commission on affiliate links.
Met een beetje pech hebben ze al die laadpunten ook nog eens 'netjes' aangesloten met L1 op L1, enz., zodat alle auto's die 1fase laden, meedoen met de volle belasting op L1. Bij dergelijke grote installaties is het veel slimmer om de palen grotendeels 'verkeerd' aan te sluiten, zodat er ongeveer evenveel palen zijn die op de L1-klemmen zijn aangesloten op fase L1, evenveel op L2 en evenveel op L3. Ik hoop dat dit te volgen is...o_O maar ik bedoel ermee te zeggen dat de auto's die 1fase laden, dan mooi verdeeld worden over de 3 fasen en niet allemaal zijn aangesloten op L1.
 
Nu er ook zoveel laders staan vrees ik ook de stijging van het misbruik. Aangezien er nu ook betaald moet worden voor het laden, en de laders nog steeds mooi vooraan staan, vrees ik dat sommige hybride rijders er van gaan profiteren om telkens vooraan te staan.

Het Efteling personeel is niet kundig genoeg om modellen te herkennen. Laat staan dat ze gaan controleren of de wagen die aangesloten is ook daadwerkelijk aan het laden is.

Volgens chargemap zijn het:

54x 22kW sockets load balanced over 315A

De snelheid 's ochtends als het heel druk zou zijn zal dus iets lager zijn, eenmaal de hybrides vol zitten rond de middag zal de snelheid bij de puur elektrische wagens verhogen.
22kW staat gelijk aan 63 ampere, als je "maar" 315 ampere kun verdelen over 54 parkeerplaatsen, dan heb je dus ongeveer 6 ampere per parkeerplaats? *dan wel 3 fase, maar maar alsnog.

@Energie Gratiz Dat verwacht ik niet, de meeste elektriciens houden hier wel rekening mee, de meeste van de draagbare kasten die van 3 fase voeding naar 9 keer 1 fase voeding gaan hebben het in ieder geval keurig verdeelt en ook keurig allemaal apart gezekerd.
 
Last edited:
Met een beetje pech hebben ze al die laadpunten ook nog eens 'netjes' aangesloten met L1 op L1, enz., zodat alle auto's die 1fase laden, meedoen met de volle belasting op L1. Bij dergelijke grote installaties is het veel slimmer om de palen grotendeels 'verkeerd' aan te sluiten, zodat er ongeveer evenveel palen zijn die op de L1-klemmen zijn aangesloten op fase L1, evenveel op L2 en evenveel op L3. Ik hoop dat dit te volgen is...o_O maar ik bedoel ermee te zeggen dat de auto's die 1fase laden, dan mooi verdeeld worden over de 3 fasen en niet allemaal zijn aangesloten op L1.

Ik ben geen elektricien, maar er is geen "verkeerd aansluiten" volgens mij. L1, L2 en L3 is ook maar gewoon een stikkertje op de kabel. Er is zonder externe referentie geen manier om te meten wat L1, L2 of L3 is. Ze zitten immers gewoon 120 graden van elkaar verschoven.

Er is m.i. dus niets mis om het zo te doen:

Paal 1: L1, L2, L3
Paal 2: L2, L3, L1
Paal 3: L3, L1, L2
Paal 4: L1, L2, L3

etc, etc. Dat is allemaal "goed" aangesloten.
 
Ik ben geen elektricien, maar er is geen "verkeerd aansluiten" volgens mij. L1, L2 en L3 is ook maar gewoon een stikkertje op de kabel. Er is zonder externe referentie geen manier om te meten wat L1, L2 of L3 is. Ze zitten immers gewoon 120 graden van elkaar verschoven.

Er is m.i. dus niets mis om het zo te doen:

Paal 1: L1, L2, L3
Paal 2: L2, L3, L1
Paal 3: L3, L1, L2
Paal 4: L1, L2, L3

etc, etc. Dat is allemaal "goed" aangesloten.
Klopt. Het zijn puur kleurtjes die we aan houden. Maar alle fases zijn idd gewoon 120 graden van elkaar gedraaid. Je kan wel meten wat de volgorde van de fases is, maar er is geen fase 1, 2 of 3.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Klopt. Het zijn puur kleurtjes die we aan houden. Maar alle fases zijn idd gewoon 120 graden van elkaar gedraaid. Je kan wel meten wat de volgorde van de fases is, maar er is geen fase 1, 2 of 3.
Waarmee we terug zijn bij Klaas’ argument.
Als de monteurs 'keurig’ de kleurtjes volgen en elke paal identiek aansluiten, is dat niet zo handig.
 
  • Like
Reactions: widodh
@robertvg excuus, mijn fout.

Misschien dan toch maar een betaald parkeren plaats van maken, dan kunnen de 1 fase locaties bijvoorbeeld voor 3 euro per dag hun auto plaatsen, 3 fase locaties voor 5 euro per dag en ICE locaties 1 euro per dag.
Als het aantal 1 fase locaties gewoon een drietal vormt (3/6/9/12/30 parkeerplekken), kunnen over die parkeerplekken de 3 fases eerlijk verdeelt worden en kunnen de 3 fase locaties gewoon van alle 3 pakken. Dan blijft alles toch keurig verdeelt.
Een 1 fase auto parkeert dan vanwege het financiële plaatje liever niet bij een 3 fase locatie, een ICE parkeert het liefst op een 1 euro locatie en de 3 fase locatie blijft vrij voor de grotere echte elektrische auto's. Gezien je accu over de dag verspreid gevuld wordt, is ieder uiteindelijk toch een redelijk eerlijk bedrag kwijt en is de 5 euro voor een vol elektrische auto dus niet duurder dan 1 euro voor een ICE. Mocht de elektrische bestuurder het er niet mee eens zijn mag hij alsnog naar een 1fase, of een ICE parkeerplaats toe.
 
@robertvg excuus, mijn fout.

Misschien dan toch maar een betaald parkeren plaats van maken, dan kunnen de 1 fase locaties bijvoorbeeld voor 3 euro per dag hun auto plaatsen, 3 fase locaties voor 5 euro per dag en ICE locaties 1 euro per dag.
Als het aantal 1 fase locaties gewoon een drietal vormt (3/6/9/12/30 parkeerplekken), kunnen over die parkeerplekken de 3 fases eerlijk verdeelt worden en kunnen de 3 fase locaties gewoon van alle 3 pakken. Dan blijft alles toch keurig verdeelt.
Een 1 fase auto parkeert dan vanwege het financiële plaatje liever niet bij een 3 fase locatie, een ICE parkeert het liefst op een 1 euro locatie en de 3 fase locatie blijft vrij voor de grotere echte elektrische auto's. Gezien je accu over de dag verspreid gevuld wordt, is ieder uiteindelijk toch een redelijk eerlijk bedrag kwijt en is de 5 euro voor een vol elektrische auto dus niet duurder dan 1 euro voor een ICE. Mocht de elektrische bestuurder het er niet mee eens zijn mag hij alsnog naar een 1fase, of een ICE parkeerplaats toe.

Heb je het over de Efteling? Betaald parkeren? Men betaalt al een bedrag van €.10,00 om er te mogen staan. Die 54 laadmogelijkheden kosten aan stroom aan Eftelingtarief iets van een paar dubbeltjes tot wellicht een paar € per stuk. En daar gaan ze een heel circus voor opzetten. Ik blijf van mening dat de positieve effecten van die beetjes stroom weggeven heel wat meer wegen dan de schamele opbrengst. Tot nu toe was het gratis in de Efteling dus de eerste klachten en het onbegrip zullen ze al wel binnen hebben. En ja, een verblijfslocatie als dit zou, mag best beetje achteraan, een Tesla-pleintje moeten inrichten met DeC's. De kans dat een bezoeker van ver met een Tesla komt is heel groot en die wil laden en als dat gemakkelijk gaat blijft hij eten i.p.v. de SuC.
 
Laden was vroeger dacht ik enkel gratis indien je de laadpas aan het onthaal ging vragen. Eigen laadpas werkte ook maar was gewoon betalen.

Ik zie niet in waarom de stroom gratis moet zijn, men komt er bij de gewone wagens toch ook niet gratis een emmer benzine inkappen en die betalen ook 10 euro parkeerkosten en staan veel verder van de ingang.
 
Heb je het over de Efteling? Betaald parkeren? Men betaalt al een bedrag van €.10,00 om er te mogen staan. Die 54 laadmogelijkheden kosten aan stroom aan Eftelingtarief iets van een paar dubbeltjes tot wellicht een paar € per stuk. En daar gaan ze een heel circus voor opzetten. Ik blijf van mening dat de positieve effecten van die beetjes stroom weggeven heel wat meer wegen dan de schamele opbrengst. Tot nu toe was het gratis in de Efteling dus de eerste klachten en het onbegrip zullen ze al wel binnen hebben. En ja, een verblijfslocatie als dit zou, mag best beetje achteraan, een Tesla-pleintje moeten inrichten met DeC's. De kans dat een bezoeker van ver met een Tesla komt is heel groot en die wil laden en als dat gemakkelijk gaat blijft hij eten i.p.v. de SuC.
Het ging mij er meer om dat de locaties zinnig benut werden, een ICE auto kan nu net zo goed een 3fase locatie in beslag nemen, het is toch gratis en wat wil je er tegen doen? Echter zodra het een euro kost gaat zo iemand net zo graag ergens anders parkeren.
In de stad ergeren ICE mensen zich eraan als ze ergens niet mogen parkeren, maar een ander wel. Tegelijkertijd ergeren 3 fase chauffeurs zich eraan als een 1 fase auto een week lang een laadpaal inneemt tijdens zijn vakantie.
Dan zeg ik, maakt zoiets nou betaald, een ICE figuur zou het dan in principe uit zijn hoofd laten om daar te parkeren omdat dit hem extra geld kost die het een Tesla niet kost. Tegelijkertijd kan hij, als de nood echt hoog is, er alsnog parkeren als de rest bezet is. Hij betaald dan alleen de hoofdprijs, dus zal dit niet zomaar uit laksheid of pesterij doen. Ook voorkom je dat iemand zo'n plek een week lang in beslag neemt zonder echt te laden. Het is in principe alleen zijn geld waard als je aan het laden bent.
Verder stelde ik voor om per dag te rekenen en niet per uur, dus als je eenmaal geparkeerd staat bij de Efteling kun je net zo goed de hele dag nog blijven. Verder kende ik de prijzen niet uit mijn hoofd, maar 10 eu, 12 eu en 15 eu kan ook, het gaat erom dat mensen de elektriciteitslocatie niet onnodig in beslag nemen en gezien het in principe toch goedkoper is dan thuis laden blijft het nut hebben voor elektrische voertuigen.


*Edit: Misschien kan het ook via een soort nummerbord camerasysteem, mijn doel is in ieder geval niet om te irriteren, maar om juist een eerlijk systeem te maken waarbij chauffeurs onderling zich niet benadeeld voelen.
 
Last edited:
Heb je het over de Efteling? Betaald parkeren? Men betaalt al een bedrag van €.10,00 om er te mogen staan. Die 54 laadmogelijkheden kosten aan stroom aan Eftelingtarief iets van een paar dubbeltjes tot wellicht een paar € per stuk. En daar gaan ze een heel circus voor opzetten. Ik blijf van mening dat de positieve effecten van die beetjes stroom weggeven heel wat meer wegen dan de schamele opbrengst. .

Helemaal mee eens. In februari in Engeland in deze pub The Bell at Iden op een half uur van de tunnel naar het continent overnacht. In de schuur rechts achter de auto twee prima kamers. That's it, maar wel twee DeC's en één generiek 22kW laadpunt. Stekker er in en laden - geen gedoe. Dat geld verdienen ze echt wel door wat je gebruikt in de pub en de extra klandizie. .

IMG_0439.jpg
 
  • Like
Reactions: Mickey76
En hoeveel extra bezoekers gaat de Efteling zo op een jaar trekken met gratis stroom?

Dat je een hotel kijkt naar een dec of niet, akkoord, doe ik ook. Maar mijn pretparkbezoeken is de aanwezigheid van gratis stroom echt van geen enkele tel om te beslissen welk park en hoeveel keer per jaar.
 
En hoeveel extra bezoekers gaat de Efteling zo op een jaar trekken met gratis stroom?

Dat je een hotel kijkt naar een dec of niet, akkoord, doe ik ook. Maar mijn pretparkbezoeken is de aanwezigheid van gratis stroom echt van geen enkele tel om te beslissen welk park en hoeveel keer per jaar.
Juist. Doet me denken aan een vroegere uitspraak van De Efteling, op de vraag of ze geen korting voor ANWB-leden konden invoeren.

‘Dat heeft geen enkele zin, dan kunnen we net zo goed de entreeprijs verlagen.’

Prijselasticiteit en incentives werken anders voor monopolisten, wil ik maar zeggen.
 
En hoeveel extra bezoekers gaat de Efteling zo op een jaar trekken met gratis stroom?

Dat je een hotel kijkt naar een dec of niet, akkoord, doe ik ook. Maar mijn pretparkbezoeken is de aanwezigheid van gratis stroom echt van geen enkele tel om te beslissen welk park en hoeveel keer per jaar.

Voor de derde keer dan. Toen wij naar Phantasialand gingen (met de 70D) zouden wij, als daar netjes een rijtjes Dec"s zou hangen, daar blijven en daar ook uitgebreid eten. Met het gezin!
Nu dat niet zo was naar Erftstadt gereden en daar het geld voor eten uitgegeven.

Als de Efteling bezoekers van ver met een EV krijgt (en dat is nog wel een aantal jaren met een Tesla) dan kunnen ze erop rekenen dan ze tientjes meer in het park uitgeven en dan vol naar huis rijden in plaats van naar Oosterhout, Eindhoven of Zaltbommel (die lijst wordt wel steeds langer zo) te rijden en daar pas te eten. Het gaat helemaal niet om het geld, de Efteling waarschijnlijk ook niet eens, maar ze hebben het (nog) niet door.
Het is vooral het gedoe dat je ook met 54 laadplaatsen al snel voor een dichte deur komt te staan vanwege de PHEV's en waarschijnlijk niet eens de moeite neemt om daar een plek te zoeken. Degenen die het het. best kunnen gebruiken "laten het maar zitten". Doodzonde!

En het verhaal van het emmertje benzine is een beetje achterhaald. Ze zetten er ook geen benzinepomp neer op het parkeerterrein waar je betaald kunt tanken. Het is gewoon iets heel anders en als duizenden lokatie in Europa het al zo zien dan zou een bedrijf als de Efteling daar op zijn minst eens naar kunnen kijken.
 
Voor de derde keer dan. Toen wij naar Phantasialand gingen (met de 70D) zouden wij, als daar netjes een rijtjes Dec"s zou hangen, daar blijven en daar ook uitgebreid eten. Met het gezin!
Nu dat niet zo was naar Erftstadt gereden en daar het geld voor eten uitgegeven.

Als de Efteling bezoekers van ver met een EV krijgt (en dat is nog wel een aantal jaren met een Tesla) dan kunnen ze erop rekenen dan ze tientjes meer in het park uitgeven en dan vol naar huis rijden in plaats van naar Oosterhout, Eindhoven of Zaltbommel (die lijst wordt wel steeds langer zo) te rijden en daar pas te eten. Het gaat helemaal niet om het geld, de Efteling waarschijnlijk ook niet eens, maar ze hebben het (nog) niet door.
Het is vooral het gedoe dat je ook met 54 laadplaatsen al snel voor een dichte deur komt te staan vanwege de PHEV's en waarschijnlijk niet eens de moeite neemt om daar een plek te zoeken. Degenen die het het. best kunnen gebruiken "laten het maar zitten". Doodzonde!

En het verhaal van het emmertje benzine is een beetje achterhaald. Ze zetten er ook geen benzinepomp neer op het parkeerterrein waar je betaald kunt tanken. Het is gewoon iets heel anders en als duizenden lokatie in Europa het al zo zien dan zou een bedrijf als de Efteling daar op zijn minst eens naar kunnen kijken.
Het PHEV probleem zal vanaf volgend jaar snel minder worden door aflopende leasecontracten.
 
Voor de derde keer dan. Toen wij naar Phantasialand gingen (met de 70D) zouden wij, als daar netjes een rijtjes Dec"s zou hangen, daar blijven en daar ook uitgebreid eten. Met het gezin!
Nu dat niet zo was naar Erftstadt gereden en daar het geld voor eten uitgegeven.
Als de Efteling bezoekers van ver met een EV krijgt (en dat is nog wel een aantal jaren met een Tesla) dan kunnen ze erop rekenen dan ze tientjes meer in het park uitgeven en dan vol naar huis rijden in plaats van naar Oosterhout, Eindhoven of Zaltbommel (die lijst wordt wel steeds langer zo) te rijden en daar pas te eten. Het gaat helemaal niet om het geld, de Efteling waarschijnlijk ook niet eens, maar ze hebben het (nog) niet door.
Het is vooral het gedoe dat je ook met 54 laadplaatsen al snel voor een dichte deur komt te staan vanwege de PHEV's en waarschijnlijk niet eens de moeite neemt om daar een plek te zoeken. Degenen die het het. best kunnen gebruiken "laten het maar zitten". Doodzonde!

Ik lees echt weer een pak verzonnen veronderstellingen zonder enige bewezen basis.

Ik ben na Phantasialand ook gaan laden in Erfstad en gaan eten bij de McDonalds, maar moesten ze een DEC hebben dan zou ik nog niet gebleven zijn om te eten. Jij gaat enkel uit van je eigen gedrag terwijl niet alle mensen zo denken. Het wordt kortom best moeilijk om die stroom te recupereren aan meer inkomsten uit horeca. Er zijn nog steeds een pak mensen die net bewust buiten het park gaan eten omdat in het park je dubbel zoveel kwijt bent voor hetzelfde eten (en dan eerlijke gezegd, in het geval van de Efteling, nog ondermaats eten ivg buiten het park).
 
Ik lees echt weer een pak verzonnen veronderstellingen zonder enige bewezen basis.

Ik ben na Phantasialand ook gaan laden in Erfstad en gaan eten bij de McDonalds, maar moesten ze een DEC hebben dan zou ik nog niet gebleven zijn om te eten. Jij gaat enkel uit van je eigen gedrag terwijl niet alle mensen zo denken. Het wordt kortom best moeilijk om die stroom te recupereren aan meer inkomsten uit horeca. Er zijn nog steeds een pak mensen die net bewust buiten het park gaan eten omdat in het park je dubbel zoveel kwijt bent voor hetzelfde eten (en dan eerlijke gezegd, in het geval van de Efteling, nog ondermaats eten ivg buiten het park).
"Ik lees echt weer een pak verzonnen veronderstellingen zonder enige bewezen basis."

Daar houdt het voor mij mee op.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Tozz and S-19910