Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden in Zweden

This site may earn commission on affiliate links.
Deze zomer ga ik 3 weken naar Zweden. Als ik mijn New Motion en andere apps moet geloven, heb ik waarschijnlijk weinig aan mijn EV Company of TNM laad pas. Het lijkt er op dat je bij het grootste deel van de palen een pas nodig hebt van een “lokale” (Lees: Zweedse) provider. Gezien de locaties waar ik zit, heb ik niet altijd een SuC in de buurt, dus ben ook aangewezen op lokale laadpalen.

Ik ga er vanuit dat ik qua kabels voldoende heb aan een Type2 en eventueel ChaDeMo.

Iemand hier ervaring met het laden in Zweden en deze wil delen?
 
Screenshot_20180612-131728.png
Fortum heeft snellaadpalen, te activeren via hun app.
Wel even uitkijken dat je de Zweedse app kiest, er is bvb ook een Noorse.
Wel voornamelijk in het zuiden.
 
Fortum RFID tag inmiddels binnen en hele bunch andere apps gedownload. Valt mij op dat je met de grote NL aanbieders, niet terecht kan bij Zweedse laadpalen. Aantal operators in Zweden is erg divers en niet echt eenvoudig te achterhalen, daarnaast lijkt het er op dat er in diverse steden een aparte app nodig is (Gemeente exploiteert dus de palen).
 
Door omstandigheden hebben we vakantieplannen voor deze zomer lang in de ijskast moeten zetten, maar inmiddels weten dat we weg kunnen en er is democratisch besloten om naar Zweden te gaan. We vertrekken al snel en ik heb dus weinig tijd om dingen voor te bereiden.

Voor het laden anders dan bij SuC's heb ik inmiddels de Fortum app geïnstalleerd. Verder was ik van plan om in Malmö of Lund op zoek te gaan naar de Bee Clever kaart. Heeft iemand hiermee al ervaring?
Hebben jullie nog ideeën voor andere apps of ga ik het hiermee redden (en ja ik heb ook 20m verlengsnoer in de frunk)?

Wat me ook duidelijk is geworden is dat de Maingaupas alleen voor noodgevallen is. De extra kosten per kWh zijn Zweden hoog (en in Denemarken extreem hoog).
Laatste vraag: is er al iemand op Åland geweest met de Tesla? Ik ben benieuwd of het daar zonder fastcharging te doen is?
 
Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Wij gaan over een paar weken richting het noorden.
Hallo Jacco,

even een tip: als je reageert op een bericht, haal dat dan even aan (quote of reply) of voeg de naam van degene aan wie je vraag stelt of tegen wie je een opmerking maakt in je bericht (@Jacco ). Dan krijgt diegene een melding en da's wel zo handig als jij weer reactie wilt.
 
Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Wij gaan over een paar weken richting het noorden.

Idem hier, @Jacco en @RioolRat . Wij vertrekken 24 juli naar Zweden, via Kiel. Nachtje op de boot en dan rondreis; nog wel spannend hoe ver we komen met de Super chargers.
Begrijp ik goed dat de Fortum App het meest geschikt is als fallback optie? Ik vind die app alleen in Zweedse taal en dat is nog niet echt mijn ding :(
 
Door omstandigheden hebben we vakantieplannen voor deze zomer lang in de ijskast moeten zetten, maar inmiddels weten dat we weg kunnen en er is democratisch besloten om naar Zweden te gaan. We vertrekken al snel en ik heb dus weinig tijd om dingen voor te bereiden.

Voor het laden anders dan bij SuC's heb ik inmiddels de Fortum app geïnstalleerd. Verder was ik van plan om in Malmö of Lund op zoek te gaan naar de Bee Clever kaart. Heeft iemand hiermee al ervaring?
Hebben jullie nog ideeën voor andere apps of ga ik het hiermee redden (en ja ik heb ook 20m verlengsnoer in de frunk)?

Wat me ook duidelijk is geworden is dat de Maingaupas alleen voor noodgevallen is. De extra kosten per kWh zijn Zweden hoog (en in Denemarken extreem hoog).
Laatste vraag: is er al iemand op Åland geweest met de Tesla? Ik ben benieuwd of het daar zonder fastcharging te doen is?

Ik gebruik voornamelijk Virta voor straatpalen in Zweden en Finland / Åland. Download de app op Electric Vehicle Drivers - Virta

Fortum zoals hier boven genoemd kan handig zijn voor CCS/Chademo snelladers. Verlengsnoer in de frunk is altijd handig en aan te raden. Goede reis en veel plezier.
 
  • Like
Reactions: Patrick 023
Even een korte tussentijdse update. De app van InCharge werkte niet. Het ding weigert mijn creditcardgegevens te onthouden en bij de eerste laadpaal in Lund ging het dus ook niet goed. Omdat Vattenfall de moedermaatschappij is heb ik mijn Nuonpas gebruikt en die werkte gewoon tot mijn niet geringe verbazing.
De druppel van Bee Clever heb ik gekocht bij de Circle K maar nog niet uitgeprobeerd.
Bij het plannen van de route langs de kust geeft ABRP aan dat er een SuC zit in Karlskrona maar de navigatie van Tesla geeft daar alleen maar een DC aan. Beide blijken waar te zijn. Er staan twee laadpalen blijkbaar buiten het standaard SuC-netwerk die wel een heel redelijke laadsnelheid geven. Je kunt alleen de bezetting niet op afstand zien.
 
  • Like
Reactions: Patrick 023
Vorig jaar geweest en ook dit jaar (zaterdag as!) weer die kant op. Ik heb vorig jaar alles op de SUC's en met de Fivari in de huisjes gedaan. Geen centje pijn! In de grensstreek met Noorwegen zijn er veel grote winkelcentra ('goedkoop' bier voor de Noren) en daar zijn ook vaak gratis laadmogelijkheden in de parkeergarages te vinden... Succes!
 
  • Like
Reactions: Patrick 023
Deze zomer ga ik 3 weken naar Zweden. Als ik mijn New Motion en andere apps moet geloven, heb ik waarschijnlijk weinig aan mijn EV Company of TNM laad pas. Het lijkt er op dat je bij het grootste deel van de palen een pas nodig hebt van een “lokale” (Lees: Zweedse) provider. Gezien de locaties waar ik zit, heb ik niet altijd een SuC in de buurt, dus ben ook aangewezen op lokale laadpalen.

Ik ga er vanuit dat ik qua kabels voldoende heb aan een Type2 en eventueel ChaDeMo.

Iemand hier ervaring met het laden in Zweden en deze wil delen?

Met een chargecard / app van Vitra, Fortum en PlugSurfing kom je een heel eind.
Download ook ff de EasyPark app. Flink aantal laadpalen die hiermee werken.

Verder kan ik je uppladding.nu aanbevelen en abetterrouteplanner.com
 
In Goteborg , was de helft van de parkeergarage (Pedagogen) voorzien van opladers, app installeren, creditcard invoeren en laden maar! Ik weet natuurlijk niet of dit voor alle garages geldt, maar veelbelovende start van onze zweden trip!
 

Attachments

  • F48B62BF-9046-41C3-8D63-6FEF9608EA16.jpeg
    F48B62BF-9046-41C3-8D63-6FEF9608EA16.jpeg
    356.6 KB · Views: 81
  • Informative
Reactions: TM3LR
Opvallend hier in Zweden : bij elk vakantiehuisje staat een paal met een 220v (schuko) standaard stopcontact. En ook bij toeristen plek staat dan een paal ‘For electric vehicles’ en daar zit dan een gewoon stopcontact. In het begin vond ik het bizar, wat heb je daar nu aan? 12 km per uur laden... Maar nu ik het overal tegenkom én het ook gratis is, waardeer ik het wel!
Maar wel waarschuwing : 1 vakantie park mailde ons: ‘ja we hebben laadpalen voor uw Tesla’ maar dat bleek dus gewoon 2 stopcontacten op parking.
 

Attachments

  • 6783CDEB-C924-4EE2-8DDA-67558965CA44.jpeg
    6783CDEB-C924-4EE2-8DDA-67558965CA44.jpeg
    419.3 KB · Views: 101