Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Leveringen Model Y RWD Europa

This site may earn commission on affiliate links.
I don't often charge at a SuC. True, it was cold and the battery was not preheated. But how many kWh will be needed to charge the battery 100% if the heating costs are not included? According to the board computer I have driven 49kW after the previous charge (99%). So let's say that the battery did not leave Tilburg with 62, but I left with 59/60kWh, then I find it strange that 62 kWh has effectively been charged. If the preheating is 2 kWH, then I was really close to the 0% empty battery (oopsie...). I was at 0% 1km before the SuC, so may be at -1% when plugging in at the SuC.
And is the display of the board computer of 49kW not reliable?
I guess the battery needs a good night's sleep to calibrate !!! Goed Reis!!
 
Met een niet voorverwarmde accu lijkt mij dat prima verklaarbaar. Deel van de elektriciteit gebruikt om de accu op temperatuur te brengen.

Edit: en een BMS die misschien nog niet scherp stond bij je eerste 100%.
Als ik 58, 59 kWh netto geladen hebt stond de BMS juist te scherp. Maar toch lijkt er iets niet te klopen.

Als de auto 6 of 7 kWh nodig hebt om hem te verwarmen, dan vindt ik het erg veel. Stel dat ik zo is, dan heb ik dus 55 kWh in de auto geladen. Maar dan klopt de boardcomputer niet, die geeft "49 kWh gebruikt vanaf laatste laadbeurt" aan. Voor zover mij bekend zijn de "laad verliezen" bij een Tesla bijna nihil.
 
Ik ben geen expert, maar waar de verliezen zouden kunnen zitten: nachtje sentry mode, niet-geregistreerd verbruik voor het verwarmen, een stiekeme trick van Tesla om 100% accu bij aflevering te laten zien door een ongecalibreerde BMS, tja, zeg het maar.

Ik sta niet vaak bij een SuC te laden. Klopt het was koud en accu was niet voorverwarmd. Maar hoeveel kWh zal nodig zijn om de accu 100% op te laden al de verwarmingkosten niet worden meergerekend? Volgens de boardcomputer heb ik 49kW gereden na de vorige laadbeurt (99%). Dus laten we zeggen dat de accu niet met 62, maar ik met 59/60kWh vertrokken ben uit Tilburg, dan vind ik het wel raar dat er effectief 62 kWh is bijgeladen. Als het voorverwarmen 2 kWH is, dan zat ik echt dichtbij de 0% lege accu (oepsie...). Ik stond 1 km voor de SuC op 0%, dus zal misschien op -1% zitten bij het inpluggen bij de SuC.
En is weergave van de boardcomputer van 49kW niet betrouwbaar?
 
I don't often charge at a SuC. True, it was cold and the battery was not preheated. But how many kWh will be needed to charge the battery 100% if the heating costs are not included? According to the board computer I have driven 49kW after the previous charge (99%). So let's say that the battery did not leave Tilburg with 62, but I left with 59/60kWh, then I find it strange that 62 kWh has effectively been charged. If the preheating is 2 kWH, then I was really close to the 0% empty battery (oopsie...). I was at 0% 1km before the SuC, so may be at -1% when plugging in at the SuC.
And is the display of the board computer of 49kW not reliable?
If the 62kWh is the value that you saw on the charger, there is possibly some amount of charging losses included in it.
 
If the 62kWh is the value that you saw on the charger, there is possibly some amount of charging losses included in it.

Dat is mogelijk. Nu weet ik zeker dat de accu echt 100% vol is. Bij 99% is de lader nog zeker 5 min doorgegaan met 8kW laden en sloeg de SuC zelf al bij 100%.. Nu heb ik een goede baseline om de komende laadbeurten een beetje te experimenteren.
Maar zal de 0% , -1% nu vermijden, laten we zeggen bij 5% weer laden ;-)
Zal het tzt weer met jullie delen.

En nu weer ON TOPIC 👍 ;)
 
Dat is mogelijk. Nu weet ik zeker dat de accu echt 100% vol is. Bij 99% is de lader nog zeker 5 min doorgegaan met 8kW laden en sloeg de SuC zelf al bij 100%.. Nu heb ik een goede baseline om de komende laadbeurten een beetje te experimenteren.
Maar zal de 0% , -1% nu vermijden, laten we zeggen bij 5% weer laden ;-)
Zal het tzt weer met jullie delen.

En nu weer ON TOPIC 👍 ;)
Inderdaad... bij het laden van een batterij is er zowieso wat verlies. Google maar eens, internet staat vol met testen/artikels

 
Inderdaad... bij het laden van een batterij is er zowieso wat verlies. Google maar eens, internet staat vol met testen/artikels

OKe, dankje. 10% verlies?? IK sta niet vaak bij de SuC of snellaadstations; bij 11kWh laden heb ik echt veel minder verlies. Nooit echte achter de komma's berekend, maar ik schat max. zo 3% a 4% verlies.

Als ik 62kWh laad in mijn boven beschreven situatie en er slechts 49 kWh effectief de accu bereiken (volgens boardcomputer), dan verlies ik incl. SuC verwarmen 20%. Echt te veel. Nogmaals, ik moet beter analyseren wat er adh is. En even de tijd geven om BMS en boardcomputer te ijken. Wordt vervolgd.
 
Beste Leden,
Ik heb een vraag dat misschien niet hier in dit topic hoort.
Ik begreep dat de Model Y's geleverd worden met Matrix-koplampen. = Wat zijn de matrix koplampen? Is dit te vergelijken met Multi-beam lampen als Mercedes? Dat de technologie de tegenrijder niet verblind of dergelijke?
 
We weten alleen dat er koplampen zijn met de hardware ervoor. Het is een LED waarbij pixels aan/uit gezet kunnen worden.
Gezien de software er nog niet is heb je dus nog geen daadwerkelijke functionaliteit, maar alleen "normaal" groot licht dat automatisch aan/uit (in zijn geheel) geschakeld word.

 
Wat voor effect zou het ons hebben met de tijd? Want 5 is natuurlijk veel beter dan die wij in ontvangst gaan krijgen.

Ik ben bang dat de huidige camera's met de vision update die er aan zal gaan komen niet goed genoeg zou zijn als de nieuwe Camera's. Word dat vervangen door Tesla als het een issue zal zijn in de toekomst?
Ik vind het wel raar van in US. Modeljaar 2023 hebben allemaal de nieuwe camera's.

 
Hi, mijn eerste post hier. Heb twee weken geleden een "voorraad model" MY RWD besteld. Verwachte levering volgens mijn account 7-21 december, factuurdatum 16 december. Volgens mijn Tesla adviseur die ik vandaag sprak komt ie waarschijnlijk rond 16 december aan, en wordt deze waarschijnlijk nog in de week voor kerst aan me geleverd. Via de VIN tracker van Hoegh autoliners staat ie niet op een van hun boten.

Wie heeft er een idee op welke boot deze zou staan?

Vin eindigt op PC625XXX.
 
Hi, mijn eerste post hier. Heb twee weken geleden een "voorraad model" MY RWD besteld. Verwachte levering volgens mijn account 7-21 december, factuurdatum 16 december. Volgens mijn Tesla adviseur die ik vandaag sprak komt ie waarschijnlijk rond 16 december aan, en wordt deze waarschijnlijk nog in de week voor kerst aan me geleverd. Via de VIN tracker van Hoegh autoliners staat ie niet op een van hun boten.

Wie heeft er een idee op welke boot deze zou staan?

Vin eindigt op PC625XXX.
Waarschijnlijk op de Tokyo Car of G Poseidon. Komen allebei rond die tijd aan. Als de auto niet op een Hoegh staat is Tesla zelf de enige bekende bron om erachter te komen.
 
625 met nog wat cijfers heb ik ook
Ik zou alles alles goed gaat rond de 15 geleverd krijgen
Toch raar jij besteld 2 weken geleden ik heb 30 aug al de bestelling gedaan en krijgen tegelijk de auto geleverd waarschijnlijk. .
 
Last edited:
625 met nog wat cijfers heb ik ook
Ik zou alles alles goed gaat rond de 15 geleverd krijgen
Toch raar jij besteld 2 weken geleden ik heb 30 aug al de bestelling gedaan en krijgen tegelijk de auto geleverd waarschijnlijk. .
Is helemaal niks raars aan… de voorraad modellen zijn de auto’s die al op de boot staan en waar (wellicht) de order van is geannuleerd.
Vorig jaar rond deze tijd had ik een M3LR gekocht, 2 weken later mocht ik hem halen. Er zullen destijds ongetwijfeld mensen zijn geweest die een veelvoud langer dan jij hadden moeten wachten.
Voor jou nog een paar weekjes, dan mag jij genieten