Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y RWD of LR?

This site may earn commission on affiliate links.
Je krijgt €500 in je handen, of je krijgt een auto (die de werkgever €1000 per maand kost). Na elke 3 tot 4 jaar krijg je een nieuwe auto.

Met die €500 per maand moet je al 8 jaar sparen om dezelfde auto te kopen, en dan zit er nog niet de benzine of elektriciteit bij.
met dat lage kilometrage (en volgens nog een privé auto er bij meen ik?) blijf ik erbij dat het zonde van de zeldzame metalen is.... Dat geld is voor deze situatie helemaal niet nodig voor een auto.
 
met dat lage kilometrage (en volgens nog een privé auto er bij meen ik?) blijf ik erbij dat het zonde van de zeldzame metalen is.... Dat geld is voor deze situatie helemaal niet nodig voor een auto.

Bekijk het zo, over een paar jaar komt er een mooie tweedehands Tesla op de markt met weinig kilometers waar iemand weer jaren plezier van gaat hebben.

Ze hebben geen uiterste houdbaarheidsdatum hè 😉
 
  • Like
Reactions: SandeepT and Phil V
Ik heb onlangs een tweedehands Tesla Y RWD gekocht van 21 maart 2023. Als ik naar het VIN-nummer kijk - LRWYGCFS2..........Op basis van de "LRW" is deze gemaakt in China. - op basis van de letter "F" - lijkt het erop dat het een LFP-batterij heeft. Ik had de indruk dat LFP-batterijen voor het Y-model alleen voor in Duitsland gemaakte Model Y's waren? Hoe kan ik zeker weten of dit een LFP-batterij is?
 
Ik heb onlangs een tweedehands Tesla Y RWD gekocht van 21 maart 2023. Als ik naar het VIN-nummer kijk - LRWYGCFS2..........Op basis van de "LRW" is deze gemaakt in China. - op basis van de letter "F" - lijkt het erop dat het een LFP-batterij heeft. Ik had de indruk dat LFP-batterijen voor het Y-model alleen voor in Duitsland gemaakte Model Y's waren? Hoe kan ik zeker weten of dit een LFP-batterij is?
LFP batteries are only in China made cars. The German cars do NOT have LFP batteries, or did not have it till early this year.
RWD is China made and comes with LFP (can be charged up. to 100% without much worry). Dual Motor and Performance are German and they have the ternary battery (advised to tbe charged regularly only up to 80%).

Related to that, some colors of MY RWD are now possible only in Germany. Do they then get the regular ternary battery?
 
LFP batteries are only in China made cars. The German cars do NOT have LFP batteries, or did not have it till early this year.
RWD is China made and comes with LFP (can be charged up. to 100% without much worry). Dual Motor and Performance are German and they have the ternary battery (advised to tbe charged regularly only up to 80%).

Related to that, some colors of MY RWD are now possible only in Germany. Do they then get the regular ternary battery?
Thanks for your reply. Do you charge your Y to 100% every night? Most people I hear say that LFP batteries are also better left at lower % and once in a while to 100% to calibrate the BMS
 
Thanks for your reply. Do you charge your Y to 100% every night? Most people I hear say that LFP batteries are also better left at lower % and once in a while to 100% to calibrate the BMS
I bought mine on March 31, 2023. I do not have a home charger so I end up charging at superchargers, office or the street. My setting is for 100%
Driven 12,800 km. 44% SuperCharged, 20% trickle charged at office using the mobile charger, rest at 11 kW poles.
Battery seems to have degraded by 0.5% (shows 415 km at 100% instead of 419 km).

Indeed, even Tesla recommends charging upto 100% once a week. So if I had a home charging solution I would charge to 80 or 90 percent, knowing I do not need all that range and that I will have it toped up the next day at home.
 
  • Like
Reactions: LogitechY
I bought mine on March 31, 2023. I do not have a home charger so I end up charging at superchargers, office or the street. My setting is for 100%
Driven 12,800 km. 44% SuperCharged, 20% trickle charged at office using the mobile charger, rest at 11 kW poles.
Battery seems to have degraded by 0.5% (shows 415 km at 100% instead of 419 km).

Indeed, even Tesla recommends charging upto 100% once a week. So if I had a home charging solution I would charge to 80 or 90 percent, knowing I do not need all that range and that I will have it toped up the next day at home.
Mijn Model Y RWD heeft inmiddels 20k KM's gereden en mijn range indicator geeft nu 416 km aan bij volle lading. In het begin 418 km. In mijn geval dus ca. 0.4% degrade bij 20 duizend KM's. In hoeverre het echt op de komma's klopt, is natuurlijk nooit te achterhalen. De computer rekent alles door en zal waarschijnlijk met sensoren werken die ook niet op de komma nauwkeurig meten. Maar als het klopt en ik deze lineair kan extrapoleren naar 100k KM's, dan zal het verlies van capaciteit van de accu met ca 2% a 3% op de 100k KM's erg mee vallen.
 
Mijn Model Y RWD heeft inmiddels 20k KM's gereden en mijn range indicator geeft nu 416 km aan bij volle lading. In het begin 418 km. In mijn geval dus ca. 0.4% degrade bij 20 duizend KM's. In hoeverre het echt op de komma's klopt, is natuurlijk nooit te achterhalen. De computer rekent alles door en zal waarschijnlijk met sensoren werken die ook niet op de komma nauwkeurig meten. Maar als het klopt en ik deze lineair kan extrapoleren naar 100k KM's, dan zal het verlies van capaciteit van de accu met ca 2% a 3% op de 100k KM's erg mee vallen.
Ik ben benieuwd waarom Tesla adverteert met een bereik van 455 km, terwijl mijn auto een bereik van 415 km aangeeft en jouw auto een vergelijkbaar bereik heeft.
 
Omdat Tesla verplicht is om het verbruik van de WLTP testcyclus te gebruiken.Je auto geeft de praktijkwaarde aan.

Dit is overigens altijd al het geval geweest. Bij ICE wagens wordt ook altijd het WLTP verbruik gecommuniceerd. Voorheen had je de NEDC cyclus. Die week nog verder af van de praktijk.
 
Mijn Model Y RWD heeft inmiddels 20k KM's gereden en mijn range indicator geeft nu 416 km aan bij volle lading. In het begin 418 km. In mijn geval dus ca. 0.4% degrade bij 20 duizend KM's. In hoeverre het echt op de komma's klopt, is natuurlijk nooit te achterhalen. De computer rekent alles door en zal waarschijnlijk met sensoren werken die ook niet op de komma nauwkeurig meten. Maar als het klopt en ik deze lineair kan extrapoleren naar 100k KM's, dan zal het verlies van capaciteit van de accu met ca 2% a 3% op de 100k KM's erg mee vallen.
Mijn RWD met 20k op de teller geeft bij 100% 411km ipv 418 in het begin.