Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y Performance 0-100

This site may earn commission on affiliate links.
Hi allen,

Sinds 2021 in bezit van een model Y performance. De auto is naar mijn gevoel echter niet meer zoals ik heb heb afgenomen, met name op het gebied van acceleratie. Daar je snel went aan de snelheid ben ik eens gaan timen hoe lang de auto over 0-100 doet. Ik kwam constant uit op ongeveer 5,7 seconden, flink wat langzamer dan de specs.

Nu weet ik dat temperatuur van de batterij, accuniveau en buitentemperatuur/grip een hoop invloed heeft op deze prestatie.

Nu merk ik echter dat ook op een zonnige dag als vandaag de auto niet in de buurt komt, steeds rond 5 a 6 sec.

Ik heb meerdere keren aan tesla aangegeven dat dit vreemd is. Meerdere malen data aangeleverd. Nu zegt men niks op afstand te kunnen vinden. De monteurs bij Tesla Den Haag zeggen dat ze niks kunnen vinden en dat de data voor hen niks zegt. De 0-100 test kunnen en mogen ze niet uitvoeren (wat ik overigens snap), dus ben eigenlijk van het kastje naar de muur gestuurd.

Vraag aan andere performance eigenaars, wat doet jullie auto met dit weer? Hebben jullie een idee indien dit afwijkt hoe ik Tesla hier op aan kan spreken, ze lijken zich te verschuilen achter normale data en zoveel invloeden op de 0-100 dat 5,7 sec heel normaal is.
 
  • Like
Reactions: DM231191
H
Hi allen,

Sinds 2021 in bezit van een model Y performance. De auto is naar mijn gevoel echter niet meer zoals ik heb heb afgenomen, met name op het gebied van acceleratie. Daar je snel went aan de snelheid ben ik eens gaan timen hoe lang de auto over 0-100 doet. Ik kwam constant uit op ongeveer 5,7 seconden, flink wat langzamer dan de specs.

Nu weet ik dat temperatuur van de batterij, accuniveau en buitentemperatuur/grip een hoop invloed heeft op deze prestatie.

Nu merk ik echter dat ook op een zonnige dag als vandaag de auto niet in de buurt komt, steeds rond 5 a 6 sec.

Ik heb meerdere keren aan tesla aangegeven dat dit vreemd is. Meerdere malen data aangeleverd. Nu zegt men niks op afstand te kunnen vinden. De monteurs bij Tesla Den Haag zeggen dat ze niks kunnen vinden en dat de data voor hen niks zegt. De 0-100 test kunnen en mogen ze niet uitvoeren (wat ik overigens snap), dus ben eigenlijk van het kastje naar de muur gestuurd.

Vraag aan andere performance eigenaars, wat doet jullie auto met dit weer? Hebben jullie een idee indien dit afwijkt hoe ik Tesla hier op aan kan spreken, ze lijken zich te verschuilen achter normale data en zoveel invloeden op de 0-100 dat 5,7 sec heel normaal is.
Hoe meet je zelf de 0-100 tijd ?

En heb je het gemeten in vorige sessies.

Zelf meten met stopwatch is niet accuraat
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ook met mijn MY LR is die niet altijd even snel. Wat ik wel merk als ik in de ochtend met een auto die is voorvervarmt en "weet" dat ik zo ga rijden dat die vlotter is de eerste paar keer. Ook als de batterij goed vol zit. Het heeft echt met veel omstandigheden te maken hoe snel die optrekt. Sommige lange stukken is het vlotte gewoon weg.
 
Ik was bij de testrit ook wat verbaasd over het acceleratievermogen. Mijn Model S 100D voelde (en is zeker weten voor mij) een stuk sneller.
Ook mijn kinderen die al is graag hebben dat papa soms is een sprintje trekt vonden onze S 'een pak' sneller.
Jouw bericht stemt overeen met mijn gevoel.

Pas op, vind de MYP een prachtige wagen en was zeer, zeer onder de indruk van het comfort en afwerking (een recente MiG build)
 
Ik had ook exact dit gevoel. De ene dag voelde het alsof ik echt in een Peformance reed en op de andere dag viel het me enorm tegen.

Altijd voldoende > 70% SoC en nadat ik een stuk had gereden. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb het nooit gemeten, maar herken je gevoel absoluut. Helaas is de YP niet meer in bezit. Die van mij was van 09-22.
 
Zelfde probleem hier.
IMG_6688.jpeg
IMG_6688.jpeg
 
De acceleratie is echt niet wat het geweest is, heb er echt 4 sec mee gehaald maar dat gaat echt niet meer. Track mode, collision softwarebuit, niks maakt dat ie sneller is.
Ik testte met 75% accu en wat me opvalt als ik volgas wegga uit stilstand is dat de groene balk (vermogen) nooit op 100% komt…
Ligt een issue bij Tesla… ik heb garantie en een auto gekocht die 3.7 zou kunnen halen… als ie 4 doet vind ik het ook ok hoor, maar nu durf ik de wedstrijd niet eens aan met een Dual Motor!
 
Klinkt niet goed, geen MYP maar wel een M3P en die zakt wel iets in bij lagere SOC maar niet veel. Bjorn heeft dat eens getest (met een M3P) en bij 10% is het nog steeds z'n 4 seconden. Voor de Tesla update was dat aanzienlijk slechter (14 seconden bij 10% !)

 
Hi allen,

Sinds 2021 in bezit van een model Y performance. De auto is naar mijn gevoel echter niet meer zoals ik heb heb afgenomen, met name op het gebied van acceleratie. Daar je snel went aan de snelheid ben ik eens gaan timen hoe lang de auto over 0-100 doet. Ik kwam constant uit op ongeveer 5,7 seconden, flink wat langzamer dan de specs.

Nu weet ik dat temperatuur van de batterij, accuniveau en buitentemperatuur/grip een hoop invloed heeft op deze prestatie.

Nu merk ik echter dat ook op een zonnige dag als vandaag de auto niet in de buurt komt, steeds rond 5 a 6 sec.

Ik heb meerdere keren aan tesla aangegeven dat dit vreemd is. Meerdere malen data aangeleverd. Nu zegt men niks op afstand te kunnen vinden. De monteurs bij Tesla Den Haag zeggen dat ze niks kunnen vinden en dat de data voor hen niks zegt. De 0-100 test kunnen en mogen ze niet uitvoeren (wat ik overigens snap), dus ben eigenlijk van het kastje naar de muur gestuurd.

Vraag aan andere performance eigenaars, wat doet jullie auto met dit weer? Hebben jullie een idee indien dit afwijkt hoe ik Tesla hier op aan kan spreken, ze lijken zich te verschuilen achter normale data en zoveel invloeden op de 0-100 dat 5,7 sec heel normaal is.
Manueel meten is inderdaad niet accuraat. De snakheid wordt digitaal gemeten en is wellicht de gemiddelde snelheid over een (weliswaar korte) tijd en loopt dus altijd achter bij de werkelijkheid.
 
Hmm, ik heb een M3P gehad en nu een MIG 23 MYP en die ervaar ik nog immer als vies snel. Heb met de M3P dit ook nooit ervaren dat hij langzamer aanvoelde.
Over welk jaar MYP hebben jullie het?(en waar gebouwd)?
 
In welke staat bevinden je banden zich. Bij het minste slip wordt het vermogen immers drastisch geknepen.
Ik denk dat dit best een goeie tip is. Waar ICE's je laten weten dat de banden slecht zijn door stom door te slippen, knijpt een Tesla dusdanig snel dat je amper merkt dat ie eigenlijk aan het glijden gaat. Ik heb ook de indruk dat de auto dat onthoud en na enige gewenning aan de banden actief probeert om niet door te slippen. Je kan een keer van banden 'wisselen' in het menu om te kijken of dat effect heeft
 
Waar ICE's je laten weten dat de banden slecht zijn door stom door te slippen, knijpt een Tesla dusdanig snel dat je amper merkt dat ie eigenlijk aan het glijden gaat.

Ik heb dit enkele weken geleden gemerkt in de sneeuw. Om eens de reactie van NoICE te zien op glad wegdek vertrok ik vanuit stilstand en duwde de pedal to the metal en... er gebeurde niets, geen slip, geen acceleratie. Als een schildpad zette NoICE zich langzaam in beweging.
En dat zou nu ook wel eens de oorzaak kunnen zijn van het minder presteren van een Performance met slechte banden en/of een nat wegdek.
 
We zullen wel meer teleurgestelde tesla rijders hier gaan zien: De laatste tijd zie ik opvallend veel autobedrijven die een 'normale'(soms niet eens een dualmotor variant) aanbieden als een 'performance'.

Heeft misschien met achterliggende data bij RDW oid te maken?
Als ik mijn kenteken invoer bij de ANWB krijg ik ook de Performance versie in beeld (terwijl ik "gewoon" een 2019 LR heb)

Tip: kijk goed wat de verzekering voor versie selecteert obv kenteken -> kan verschil in premie en/of acceptatie veroorzaken
 
  • Like
Reactions: Menabe