Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y RWD of LR?

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt voor al uw opmerkingen tot nu toe. Ik begrijp nu dat mijn RWD Y 2023 LFP-batterijen heeft en ik heb de Tessie App geïnstalleerd. Deze geeft aan dat er 1% batterijdegradatie is (de auto heeft ongeveer 55K KM gereden - ik heb hem tweedehands gekocht van iemand die in Nederland woont maar een bedrijf heeft in België en gedurende 6 maanden reed hij 500KM per dag tijdens werkdagen). Wanneer ik de batterij volledig oplaad tot 100%, geeft het display 415KM aan.
 
Bedankt voor al uw opmerkingen tot nu toe. Ik begrijp nu dat mijn RWD Y 2023 LFP-batterijen heeft en ik heb de Tessie App geïnstalleerd. Deze geeft aan dat er 1% batterijdegradatie is (de auto heeft ongeveer 55K KM gereden - ik heb hem tweedehands gekocht van iemand die in Nederland woont maar een bedrijf heeft in België en gedurende 6 maanden reed hij 500KM per dag tijdens werkdagen). Wanneer ik de batterij volledig oplaad tot 100%, geeft het display 415KM aan.
That is a great number. My car is at 13K km and it also shows 415 km now. You have had almost no degradation even at 55K km.
 
in mijn opinie gebruiken velen irrationale argumenten, je koopt toch geen auto voor die 1 maal op het jaar dat je op wintersport gaat. 10 jaar geleden ging iedereen gewoon op wintervakantie met een ICE met RWD of FWD en nu wordt het voorgesteld alsof je je leven waagt door niet met een AWD richting de Alpen te gaan. Alle moderne rwd / fwd (ICE of EV) hebben moderne tractiecontrole systemen waardoor het sowieso veiliger is dan 10 of 15 jaar terug. Testen zoals de 1000 km challenge van Bjorn Nyland tonen aan dat het verschil als reisauto tussen RWD en LR niet erg groot is en zijn testen zijn dan gebaseerd op zo geoptimaliseerd rijden en laden, enkel de echtige nerds rijden op die manier met een EV, de gemiddelde Jan Modaal gaat gewoon de Tesla navigatie volgen (conservatief en niet-optimaal) waardoor de nerd met de RWD rapper in Nice zal staan dan Jan Modaal met de LR. Voor mij is er 1 echt rationeel argument om 100% de LR te kiezen namelijk als mijn dagelijkse verplaatsing zonder laden niet genoeg is voor de RWD maar wel lukt met de LR, dan kies ik 200% zeker voor een LR en betaal ik de meerprijs met de glimlach. Al de andere argumenten (0-100 km/h) zijn emotioneel, niets mis mee op basis van dat argument een auto te kiezen maar men moet het niet proberen te verkopen als een rationeel argument. Zelfs met de meeste "trage" EV ben je vandaag de dag nog rapper weg aan de lichten dan de meeste andere weggebruikers.
 
Voor mij zijn er wel degelijk nog enkele andere rationele argumenten. 4 wiel aandrijving is prettiger wanneer je veelvuldig met een paardentrailer rijdt en daarbij zo nu en dan op modderige wegen komt.
Sneller superchargen zelfs wanneer je de range niet per se nodig hebt anders dan op vakanties vindt ik erg prettig.
Sterkere regeneratie, waardoor ik bijna alle ritten doe zonder gebruik van de rem.
 
Voor mij zijn er wel degelijk nog enkele andere rationele argumenten. 4 wiel aandrijving is prettiger wanneer je veelvuldig met een paardentrailer rijdt en daarbij zo nu en dan op modderige wegen komt.
Sneller superchargen zelfs wanneer je de range niet per se nodig hebt anders dan op vakanties vindt ik erg prettig.
Sterkere regeneratie, waardoor ik bijna alle ritten doe zonder gebruik van de rem.
  • de paardentrailer is inderdaad een andere rationeel argument, als je veel met een trailer rijdt dan lijkt me mij dat een goeie keuze maar hoeveel mensen rijden er regelmatig met een trailer, weinig.
  • Een rwd is efficienter dus je moet minder lang laden voor hetzelfde aantal km, dit zie je in testen zoals de 1000 km challenge van Bjorn Nyland tussen de rwd en lr
  • De rwd en lr hebben beide dezelfde max kW regen, je kan perfect met een rwd one pedal rijden dus dit argument houdt geen steek
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Heb je geen bronvermelding voor nodig.
De Y LR AWD waar ik af en toe mee rijd rem wel degelijk harder af, is zelfs even wennen na het rijden met de RDW model 3. Niet hetzelfde type auto (gewicht etc), maar het verschil in regeneratie is wel heel duidelijk.
zal inbeelding zijn omdat het verschillende modellen zijn die net iets anders gecalibreerd zijn, lr en rwd hebben dezelfde max regen binnen dezelfde modellen, Tesla beperkt de regen tot 0,2G (ongeveer 75 a 80 kW) en die is hetzelfde tussen de Y rwd en Y LR en de 3 SR en 3 LR
 
Het eveneens remmen op de vooras zal ongetwijfeld anders voelen dan alleen remmen op de achteras.

Remvertraging is -over beide assen- sowieso iets van 30% achter en 70% voor als ik het goed heb.
eerder 98/2, bijna alle regen onder alle omstandigheden is op de achteras, zie data

 
  • Informative
Reactions: Dikkie Dik
eerder 98/2, bijna alle regen onder alle omstandigheden is op de achteras, zie data


Ah oké dat is apart.

Mijn 30/70 getal ging over reguliere remvertraging overigens, niet regen.

Ik snap de logica van Tesla wel om praktisch alleen de achtermotor te gebruiken voor regen, dat houdt het qua software eenvoudiger maar het gaat wel tegen mijn intuïtie in.

Op twee-wielers raak ik de achterrem niet aan 😅