Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y RWD of LR?

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, dat hangt heel erg af van de wensen.

Ga je op wintersport is AWD toch wel echt een meerwaarde (zelfde verhaal voor als je net als ik ergens woont waar de gemeente asfalteren soms onnodige luxe vindt).

Vind je het leuk om stoplichtsprintjes te doen, dan is de snellere acceleratie een meerwaarde.

Rij je vaak wat langere stukken, dan is de range een meerwaarde.

Zelf zou ik altijd voor de Performance gaan (net iets lager, rijdt wat sportiever, nog sneller, track mode...). Maar ook dat is vanwege mijn wensen. Eigenlijk zijn ze alle drie goed. ;)
 
  • Like
Reactions: horta
Ik heb bewust gekozen voor de AWD. Met name omdat we regelmatig een aanhanger er achter hebben hangen. De extra range (wanneer nodig tot 100% laden) en sneller superchargen (ook vanwege de grotere batterij is het minder noodzakelijk om bij lange trips tot 90% te laden) is met name een groot voordeel bij lange ritten (vakantie) en tot slot heb je vanwege de 4wd ook een pittigere regeneratie.
 
  • Like
Reactions: horta
Ik heb ook de AWD gekozen. Redenen:
- meer range, zeker in de winter kan het zijn dat ik zou moeten bijladen met de SR en het met de LR net red
- je kan harder regeneratief remmen (one pedal driving)
- je kan eerder regeneratief remmen (als de SR 100% is doet hij niets, als de LR 90% is wel)
- net wat vlotter
- sneller superchargen

Maar voor iedereen zijn de redenen anders, ik denk dat het een persoonlijke keuze is. Ligt er bijvoorbeeld ook aan of je met de auto op vakantie gaat, wat je per dag wil gaan rijden, enz.
 
  • Like
Reactions: horta
Ik koos AWD.
Je moet kijken wat de nuttige range is.
  • Die supercharger staat niet exact op de plaats waar je van vol naar leeg gereden bent. Je vergroot je kansen met een AWD
  • Je hebt de degradatie
  • Je hebt het seizoenseffect: op wintersport haalde mijn AWD 310 km 125km/u 0 graden.
  • Je laadt onderweg maar tot 70-80% of je moet wel heel lang pauze nemen (laadsnelheid neemt daarboven te veel af)
  • Degradatie begin je na een paar jaar wel te voelen.
Verder ook nog de laadsnelheid. Die begint vanaf 40% te dalen. 40% x AWD > 40% x RWD
 
  • Like
Reactions: horta and Eddyf0032
Ik vond het de extra kosten voor een LR niet waard voor 2 keer per jaar ritje buitenland. Rest van het jaar gebeurt het misschien 1 of 2 keer dat in in NL ergens tussendoor aan de lader moet omdat ik niet thuis kan komen. Als ik niet zou kunnen laden thuis dan zou ik wel voor de LR hebben gekozen.
 
  • Like
Reactions: horta
Ik heb zowel een RWD als een AWD M3, weliswaar geen Y maar de afweging is denk ik ongeveer hetzelfde.
De RWD volstaat onder vrijwel alle omstandigheden prima, tenzij je dagelijkse rit meer is dan het bereik, maar dat is voor de meesten niet van toepassing.
De hoofdreden voor de AWD is dat ik op vakantie meestal met een fietsendrager rijd en af en toe met een boottrailer. De range wordt dan lager en komt op dat moment ongeveer overeen met de RWD.
Verder moet je nog rekening houden met een klein beetje degradatie.
Als je met je dagelijkse rit voldoende hebt aan de RWD en geen trekhaak hebt (of in elk geval geen grote afstanden rijd met iets achter je auto) dan voldoet de RWD naar mijn idee prima.
 
  • Like
Reactions: horta and Krisja
Dat is de correcte overweging idd die je moet maken. Met het gewonnen budget kan je de nadelen van zo’n 2 ritten heel goed compenseren. Je kan je een mooi hotel met destination charger permitteren.
Ik denk dat dat te kort door de bocht is. De LR kan o.a. voor dagelijks gebruik voordelen bieden. Wij hebben het iig niet voor de zomervakantie/wintersport gedaan.
 
Ik twijfel tussen het nieuwe model 3 lr en rwd.

De extra bereik/zekerheid lijkt mij prettig.
Betere audio
Snellere acceleratie.

Zijn nu de punten die het verschil gaan maken.

De rwd kan tot 100 keer op keer opladen.
Tot hoeveel % laad je de lr dan op ? En hoeveel verschil zit er dan nog in range tussen de rwd?
 
Ik twijfel tussen het nieuwe model 3 lr en rwd.

Luxe keuzestress... love it 😂

De extra bereik/zekerheid lijkt mij prettig.

Heb je die extra kilometers dagelijks nodig, dan kan het extra bereik interessant zijn.
Zekerheid? met om de zoveel kilometer een laadpaal is dit en nono argument
Wat je wel doet is 100% van de tijd overbodig gewicht meesleuren, dat je alleen maar extra verbruik en range kost.
Betere audio

Mijn gehoorspectrum is niet meer van die aard dat het verschil een waaw effect geeft.

Snellere acceleratie.

Leuk voor de eerste dagen en tot al je kennissen eens meegereden hebben...

Zijn nu de punten die het verschil gaan maken.

De rwd kan tot 100 keer op keer opladen.
Tot hoeveel % laad je de lr dan op ? En hoeveel verschil zit er dan nog in range tussen de rwd?

Dat is basis wiskunde optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Dat gaat wel lukken denk ik ...
O ja en sneller laden

Kan je thuis laden dan is dit ook weer een nono argument
 
Jazeker, tot nu toe neig ik naar de AWD, zeker op basis van wat ik hierboven lees. Dank allemaal. Heb in een RWD van een neef gereden, en wil eigenlijk nog een keer een AWD proberen. De P vind ik te duur voor een speeltje.
 
De LR kan sneller laden dan de SR bij een snellader.
Daar staat tegenover dat de SR een kleinere accu heeft. De laadtijd maakt dus niet zoveel uit denk ik.
Op EV database kun je de verschillen zien.

 
  • Informative
Reactions: Krisja