Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Loadbalancing, een alternatief voor Maxem.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn Tesla wall charger verkocht en de Myenergi Zappi (3 phase) gekocht. Met sensoren weet ik mijn totale energie die binnen komt en hoeveel mijn zonnepanelen opleveren. Opladen helemaal in te stellen, alleen met zonneenergie overschot, max amperage als ik elektriciteit koop enz.
Investering van rond de 1000 Euro maar verder geen vaste lasten.
 
  • Like
Reactions: horta
And
Ik ben ook in de markt voor een dergelijke oplossing. Ik heb een 3 x 35A aansluiting, maar heb toch al 2 keer 1 van de fasen hoofdzekering eruit geblazen bij een laadsessie van 16.5kW door het aanslaan van een andere grootverbruiker... Ook een keer 's nachts, nog een ouderwetse zekering, dus moesten we o.a. de koelkast met verlengsnoer naar een andere groep omleiden.. wil je niet :(.

Bovendien ga ik voor een tweede Tesla nu een tweede Tesla Wall Connector aansluiten.
Volgens mij kunnen die onderling overigens ook load balancing doen, maar dat is dan weer een apart draadje waarschijnlijk...

Ik ben ook wel bijna in de markt voor een Tesla Powerwall (of 2), dus ik vraag me eerst eigenlijk af of die het load balancing dan al voor z'n rekening neemt en of de "3rd party" controller dan geen overkill is?

En naast optimalisatie van je eigen gebruik samen met je Zonnepanelen, zou je het slim laden ala JetLix/vandebron (nav de net behoefte en over-capaciteit) ook nog in deze setup willen meenemen. Ik heb dus het gevoel dat ik een combinatie wil van Jetlix/vandebron, Maxem en de Tesla Powerwall... Of zoiets..
anders dan waar dit draadje mee is begonnen heb ik goede ervaringen met Maxem icm ABB powermeters in mijn groepenkast. Heb mooi inzicht in wat mijn laadpaal, zonnepanelen, warmtepomp en woning doen. Mooi totaal overzicht en kan maandelijks de laadstroom doorberekenen aan de zaak.

Wel ff zorgen voor een monteur die het concept begrijpt.
 
Ik heb mijn Tesla wall charger verkocht en de Myenergi Zappi (3 phase) gekocht. Met sensoren weet ik mijn totale energie die binnen komt en hoeveel mijn zonnepanelen opleveren. Opladen helemaal in te stellen, alleen met zonneenergie overschot, max amperage als ik elektriciteit koop enz.
Investering van rond de 1000 Euro maar verder geen vaste lasten.
Ziet er goed uit die Zappi, scheelt weer een extra kastje in de volle meterkast. (Ik heb zelf al een aantal jaar een Maxem en die werkt goed).
 
@SparkyM3LR4WD het heeft inderdaad geen effect op het salderen, de huidige salderingsregeling kijtk alleen naar het netto resultaat van totaal verbruik minus terugleveren.

Je zou echter willen (en ik denk dat je er op kan wachten dat de regeling daar ook op afgestemd gaat worden) dat niet meer het totale netto verbruik moet worden betaald, maar dat dat tijdsgebaseerd gaat worden, immers: we willen bij toenemende decentrale opwek zoveel mogelijk het net ontzien.
Oftewel: dan gaat het gestimuleerd worden / voordelig worden om zoveel mogelijk van de actuele opwek op dat moment meteen zelf te verbruiken, en daar gaan slimme laadpalen, energieregelaars en thuisbatterijen een rol spelen.
En ook het 1fase/3fase verhaal: als jij je 12 zonnepanelen lekker op fase 1 hebt liggen, en eventueel ook een batterij op fase 1, maar je bent op de zonnige uren lekker je auto op 3 fasen aan het opladen dan ben je nog steeds van fase 2 en fase 3 aan het gebruiken.
Als je een thuisbatterij erbij zet met de bedoeling zoveel mogelijk eigen opgewekte stroom zelf te verbruiken kan dat dus ook wel eens tegenvallen: je batterij zit op een gegeven moment vol en je verbruikt ondertussen nog wel op 2 en 3.
Er is een mooie grafiek die laat zien dat je juist in de zomer zo minder effectief je thuisbatterij gebruikt dan je zou willen, ga ik opzoeken.
 
Hallo allen,

Ik heb jullie berichten geïnteresseerd gelezen. Mijn recent ervaringen met maxem zijn ook niet goed. In het verleden was er niet altijd een oploeven directe oplossing maar ik werd tenminste telefonisch begeleid.

Mijn maxem (2017, versie 1) heeft het eigenlijk nooit lekker gedaan zonder niet regelematig extra aandacht. Alles keurig uitgevoerd zoals maxem vroeg, maar zelf in het begin met 1 twc en mijn MX continu start en stop problemen die dan soms enkele maanden weg waren en dan ineens weer terug. Zou dan weer liggen aan software updates van de MX. dit kan soms het geval zijn geweest, maar meestal ook niet (ben niet zo’n fan van de tesla updates (niet altijd vooruitgang)). Later met een tweede M3 en extra algen ICU laadpaal, nog meer ellende. Laadsessie die continu worden afgebroken na minuten soms weer gewoon laden. ‘s nachts opladen ging meestal goed. Vergeten te zeggen ik heb ook nog 2 extra kWh meters laten plaatsen omdat de spoelen van de maxem (op het printbord van maxem) stuk waren gegaan.

Wat zijn jullie huidige bevindingen met alternatieve opties voor de maxem. Ik wil graag de Alpen en de twc kunnen inpluggen op mijn 3x25A aansluiting zodra ik parkeer en niet nadenken of hij wel laad of niet. Ik heb ook 36 zonnepanelen, maar laden met je eigen zonnepanelen is overrated, werkt eigenlijk nooit, tenzij je achter de geraniums blijft zitten wachten tot de zon weer weg is.
Alvast bedankt voor jullie tips
 
De Alphens kunnen toch loadbalancen op basis van P1? Gooi die Maxem er uit, en klaar ben je.
Hoi Horta,

Ja dat kan, maar de Alfen is in principe om de M3 te laden van mijn vrouw en haar stroom wordt via deze paal automatisch verrekend/vergoed. Dit is ook Max 11KW(16A), mijn MX 17KW(24A) laat in potentie de stoppen springen. Deze zou ik het liefst in dynamische loadbalancing hebben, dan mag de alfen max 16A, gewoon dom blijven.

Ik kan ook de TWC eruit doen en een Alfen met dubbele socket, maar ja dat is weer €3000 verder en twee laadpalen in de verkoop. Tweede nadeel is dat bij de Alfen ik altijd een pasje nodig heb om laadsessie te starten. TWC is gewoon plug en charge
 
Ook interessant: in Belgie schijnt Wattsnext sinds kort de Gen3 Wall Connector met loadbalancing aan te bieden.
Zie: Tesla Wall Connector Watt's Next
En:

Tesla pagina over load balancing met de TWC: https://www.tesla.com/support/charging/wall-connector/power-management

Tesla gebruikt hiervoor kennelijk de W2 Neurio energie meter, wrs verbonden vis RS485

Nog wat meer info:


En link naar de W2 op Amazon