Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

LTE af fabriek niet werkend Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen woensdag mijn Model S 100D in Tilburg afgehaald. Tijdens de uitleg in het Delivery Centre werkte alles. Na het verlaten van de hal verdween mijn navigatie en kreeg ik een wit scherm. Direct Tesla Support gebeld en moest een paar keer opnieuw soft rebooten met de 2 scroll wieltjes. De auto maakt geen verbinding via LTE of 3G netwerk, ik ben er nog niet bekend mee. Alleen thuis kan ik via WiFi wel de kaarten laden en ook via mijn telefoon app mijn auto zien en bedienen. Eenmaal buiten het WiFi bereik wordt het navigatiescherm weer wit en de app geeft alleen de laatste WiFi locatie van mijn Model S aan. Ook online services als Spotify werken niet. Van alles geprobeerd, nieuwe Firmware via WiFi, rebooten,...

Tesla Support probeert toegang te krijgen maar ziet of vindt de auto niet terug in hun netwerk omdat er geen verbinding mogelijk is. Over 2 weken mag hij naar Service Centre Den Haag waar er vanuit de USA specialisten naar gaan kijken en ben ik de wagen wel een aantal dagen kwijt. Voorlopig dus met de mobiele telefoon navigeren en Spotify luisteren door een mobiele hotspot te creëren.

Herkent iemand deze zeldzame storing en heeft heeft iemand er ervaring mee? Ik las op het Amerikaanse forum dat een eigenaar z'n wagen 2 weken kwijt was en er een nieuwe LTE unit ingebouwd moest worden en een nieuw grafisch scherm waarbij ook het interieur beschadigd is.

Volgens Tesla Service Centre herkennen ze dit probleem wel maar komt het slechts zelden voor.
 
Er zijn denk ik meerdere opties:

- Per abuis amerikaanse SIM geplaatst die hier niet mag roamen
- SIM kapot
- Mobile verbindingseenheid kapot (lees: het modem)
- Antenne niet goed aangesloten, geen bereik

Ik heb dit euvel hier op 't forum nog niet voorbij zien komen, dus lijkt inderdaad een zeldzaam issue. Wel weer bijzonder dat dit niet onderdeel is van de testfase. In de "factory mode" zou een connectie opzetten met het mobiele netwerk toch wel een onderdeel mogen zijn van de wagentest.
 
Er zijn denk ik meerdere opties:

- Per abuis amerikaanse SIM geplaatst die hier niet mag roamen
- SIM kapot
- Mobile verbindingseenheid kapot (lees: het modem)
- Antenne niet goed aangesloten, geen bereik

Ik heb dit euvel hier op 't forum nog niet voorbij zien komen, dus lijkt inderdaad een zeldzaam issue. Wel weer bijzonder dat dit niet onderdeel is van de testfase. In de "factory mode" zou een connectie opzetten met het mobiele netwerk toch wel een onderdeel mogen zijn van de wagentest.

Ja hoor, is een dagelijks probleem.
Soms werkt het ineens wel weer en vooral met een overschrijding van de grens is de een groot probleem.

Volgens Tesla komt dit omdat de rooming anders werkt dan bij een normale mobile telefoon.
Bij Tesla zijn ze er inmiddels achter dat dit geen slimme keuze was en ze hebben mij toegezegd dat hier ooit een update voor gaat komen in de software van de LTE hardware.
 
Ja hoor, is een dagelijks probleem.
Soms werkt het ineens wel weer en vooral met een overschrijding van de grens is de een groot probleem.

Dat is wat anders, dan moet er inderdaad even geswitched worden. Overigens is dat met mijn MCU2 auto helemaal geen probleem. Duurt max. 5 minuten en dan heeft ie het nieuwe land gevonden.

John beschrijft echter dat bij aflevering de auto al geen ontvangst meer heeft zodra hij de WiFi van delivery center kwijt was en dat ook nooit terug komt. Dat lijkt mij duidelijk een case van een niet werkende modem (of iets daar aan gerelateerd)
 
Er zijn denk ik meerdere opties:

- Per abuis amerikaanse SIM geplaatst die hier niet mag roamen
- SIM kapot
- Mobile verbindingseenheid kapot (lees: het modem)
- Antenne niet goed aangesloten, geen bereik

Ik heb dit euvel hier op 't forum nog niet voorbij zien komen, dus lijkt inderdaad een zeldzaam issue. Wel weer bijzonder dat dit niet onderdeel is van de testfase. In de "factory mode" zou een connectie opzetten met het mobiele netwerk toch wel een onderdeel mogen zijn van de wagentest.

Dank voor je antwoord Tozz, Ik heb inderdaad internet afgezocht naar soortgelijke issues maar kwam er maar 1 tegen in de US. Ook verzekeringstechnisch bij diefstal lijkt het mij nog een dingetje, dus ben maar niet naar Frankrijk gereden met de wagen zoals de bedoeling was. Ik ben helemaal met je eens dat dit zeker een belangrijk punt is in de testfase. Ik wist ook niet dat hij in de delivery store via WiFi verbonden was, het grote scherm was juist zo mooi met google maps in de showroom. Ook jammer dat je niet meteen terug kan naar Tesla maar weer een afspraak moet maken. Ik dacht eerst dat de communicatie tijdens de eerste rit nog geoptimaliseerd moet worden net zoals Autopilot en wat andere functies dus heb nog 2 uur gewacht met bellen naar Tesla. Ik zal weer rapporteren zodra ik bij het Service Centre geweest ben.
 
Ook verzekeringstechnisch bij diefstal lijkt het mij nog een dingetje, dus ben maar niet naar Frankrijk gereden met de wagen zoals de bedoeling was. Ik ben helemaal met je eens dat dit zeker een belangrijk punt is in de testfase. Ik wist ook niet dat hij in de delivery store via WiFi verbonden was, het grote scherm was juist zo mooi met google maps in de showroom.

Bij diefstal heb je eerlijk gezegd niet zoveel aan het "connected zijn" van de auto. Tesla is niet heel behulpzaam aan de eigenaar (misschien wel aan de politie, geen idee) en verstrekken niet de locatie van de auto. De dieven zetten als het goed is mobiele toegang uit, dus dan kun je in de App de auto niet meer zien. Alleen Tesla kan het dan nog zien. Bovendien gaan gestolen Tesla's vaak een trailer in waar mobiel signaal niet meer werkt, dus dan kan ook Tesla het niet meer zien.

In de auto is het WiFi SSID en wachtwoord van Tesla opgeslagen en de auto zal dus altijd bij een Tesla locatie verbinden op dat WiFi netwerk.
 
Bij diefstal heb je eerlijk gezegd niet zoveel aan het "connected zijn" van de auto. Tesla is niet heel behulpzaam aan de eigenaar (misschien wel aan de politie, geen idee) en verstrekken niet de locatie van de auto. De dieven zetten als het goed is mobiele toegang uit, dus dan kun je in de App de auto niet meer zien. Alleen Tesla kan het dan nog zien. Bovendien gaan gestolen Tesla's vaak een trailer in waar mobiel signaal niet meer werkt, dus dan kan ook Tesla het niet meer zien.

In de auto is het WiFi SSID en wachtwoord van Tesla opgeslagen en de auto zal dus altijd bij een Tesla locatie verbinden op dat WiFi netwerk.

Dat vraag ik mij dus af, Tesla kan mij auto nu dus als al niet vinden omdat er geen communicatie mogelijk is. Ik neem liever geen risico dus staat hij bij het niet gebruiken op eigen terrein achter het gesloten hek totdat ik naar het service Centre kan. Verzekeraar eist werkend Tesla beveiligingssysteem en ik vraag me af of dit nu werkt.
 
Verzekeraar eist werkend Tesla beveiligingssysteem en ik vraag me af of dit nu werkt.

Ik zou mij daar geen zorgen om maken. Tesla komt eigenlijk zonder een "echt" beveiligingssysteem tegel diefstal. 12V accu loshalen of een GSM jammer en die auto doet helemaal niets meer qua meldingen of alarm. Dat is echt kinderspel.

Beveiligingssysteem helpt hoogstens tegen inbraak.

Het verbaast mij dat je verzekeraar daar mee akkoord gaat. Wij hebben vrijwel allemaal LoJack's moeten laten inbouwen om aan de eisen van de verzekeraar te voldoen. Andere opties zijn er niet, omdat de alarmsystmemen die verkrijgbaar zijn in de handel alleen geschikt zijn voor brandstofauto's (die onderbreken bijvoorbeeld de brandstofpomp)
 
Ik zou mij daar geen zorgen om maken. Tesla komt eigenlijk zonder een "echt" beveiligingssysteem tegel diefstal. 12V accu loshalen of een GSM jammer en die auto doet helemaal niets meer qua meldingen of alarm. Dat is echt kinderspel.

Beveiligingssysteem helpt hoogstens tegen inbraak.

Het verbaast mij dat je verzekeraar daar mee akkoord gaat. Wij hebben vrijwel allemaal LoJack's moeten laten inbouwen om aan de eisen van de verzekeraar te voldoen. Andere opties zijn er niet, omdat de alarmsystmemen die verkrijgbaar zijn in de handel alleen geschikt zijn voor brandstofauto's (die onderbreken bijvoorbeeld de brandstofpomp)

Klopt, LoJack komt er ook in, hebben echter een wachttijd van 10 dagen voor een afspraak. Binnen 14 dagen na aankoop moet dit ingebouwd zijn. Tot die tijd volstaat het voertuigvolgsysteem van Tesla...(als dit al werkt zonder werkende LTE).
 
Tesla is niet heel behulpzaam aan de eigenaar (misschien wel aan de politie, geen idee) en verstrekken niet de locatie van de auto.
Tesla deelt wel met overheidsinstanties op verzoek. Zie bericht dat ik kreeg van Service Center:
Geachte heer Van der Lek,


Dankuwel voor u telefoontje, via deze weg wil ik aan u informatie doorgeven over uw Model S.


Wat betreft het alarm kunnen we u melden dat er geen SCM keurmerk op de auto zit echter hieronder treft u meer informatie over de specificaties:


Hieronder de specificaties die laten zien dat het aan hoge eisen voldoet (alarm klasse 4/5):

- SECURITY PKG ALARM SPECS: horn, indicator lights, immobilizer + cabin intrusion sensor, battery-backed siren, acoustical alarm/optical alarm, perimeter and spatial detection, slope detection, emergency power alarm.

- SECURITY PKG ALARM TRIGGERS: latch (doors, hood, trunk) transitions + car tilts, object enters vehicle, siren/battery is disconnected.


Buiten dit om is de Tesla nog door de berijder zelf te traceren via de Tesla App en tevens door Tesla op verzoek van autoriteiten.


Fijne dag verder.
 
Afgelopen woensdag mijn Model S 100D in Tilburg afgehaald. Tijdens de uitleg in het Delivery Centre werkte alles. Na het verlaten van de hal verdween mijn navigatie en kreeg ik een wit scherm. Direct Tesla Support gebeld en moest een paar keer opnieuw soft rebooten met de 2 scroll wieltjes. De auto maakt geen verbinding via LTE of 3G netwerk, ik ben er nog niet bekend mee. Alleen thuis kan ik via WiFi wel de kaarten laden en ook via mijn telefoon app mijn auto zien en bedienen. Eenmaal buiten het WiFi bereik wordt het navigatiescherm weer wit en de app geeft alleen de laatste WiFi locatie van mijn Model S aan. Ook online services als Spotify werken niet. Van alles geprobeerd, nieuwe Firmware via WiFi, rebooten,...

Tesla Support probeert toegang te krijgen maar ziet of vindt de auto niet terug in hun netwerk omdat er geen verbinding mogelijk is. Over 2 weken mag hij naar Service Centre Den Haag waar er vanuit de USA specialisten naar gaan kijken en ben ik de wagen wel een aantal dagen kwijt. Voorlopig dus met de mobiele telefoon navigeren en Spotify luisteren door een mobiele hotspot te creëren.

Herkent iemand deze zeldzame storing en heeft heeft iemand er ervaring mee? Ik las op het Amerikaanse forum dat een eigenaar z'n wagen 2 weken kwijt was en er een nieuwe LTE unit ingebouwd moest worden en een nieuw grafisch scherm waarbij ook het interieur beschadigd is.

Volgens Tesla Service Centre herkennen ze dit probleem wel maar komt het slechts zelden voor.

Juist het zelfde probleem gehad. Tijdens de uitleg van de wagen werkte alles, eenmaal op de parking viel de verbinding (WiFi) weg en sprong hij niet over op LTE. Dadelijk gemeld, 4 uur moeten wachten terwijl de service mensen naar de oorzaak aan het zoeken waren. Na 4 uur wachten een vervangwagen mee naar huis gekregen. Na 4 dagen was hij eindelijk gereed en kon ik met mijn nieuwe wagen eindelijk naar huis. Volgens de garage was er een compatibiliteits- probleem met de huidige videokaart drivers en het LTE netwerk, is blijkbaar opgelost door een aantal parameters in de software aan te passen door de software specialisten vanuit de USA. Probleem is dus wel degelijk bekend bij Tesla. Werkt nu verder prima, behalve bij het overschrijden van de lansgrenzen valt de verbinding +/- 10 minuten weg, heeft nog iemand deze ervaring?
 
Juist het zelfde probleem gehad. Tijdens de uitleg van de wagen werkte alles, eenmaal op de parking viel de verbinding (WiFi) weg en sprong hij niet over op LTE. Dadelijk gemeld, 4 uur moeten wachten terwijl de service mensen naar de oorzaak aan het zoeken waren. Na 4 uur wachten een vervangwagen mee naar huis gekregen. Na 4 dagen was hij eindelijk gereed en kon ik met mijn nieuwe wagen eindelijk naar huis. Volgens de garage was er een compatibiliteits- probleem met de huidige videokaart drivers en het LTE netwerk, is blijkbaar opgelost door een aantal parameters in de software aan te passen door de software specialisten vanuit de USA. Probleem is dus wel degelijk bekend bij Tesla. Werkt nu verder prima, behalve bij het overschrijden van de lansgrenzen valt de verbinding +/- 10 minuten weg, heeft nog iemand deze ervaring?
Dat laatste is normaal. Even resetten tijdens het rijden dan gaat het wat sneller. Of wachten.
 
Werkt nu verder prima, behalve bij het overschrijden van de lansgrenzen valt de verbinding +/- 10 minuten weg, heeft nog iemand deze ervaring?

Resetten gaat op een MCU2 auto niet sneller dan gewoon wachten. Het duurt maar een paar minuten. Na aan MCU reset is er ook een paar minuten geen ontvangst (ook binnen Nederland niet). Bovendien heeft je eigen telefoon heeft ook een paar minuten geen bereik als je de landsgrenzen passeert. Dat merk je waarschijnlijk niet.

Tijdens mijn vakantie heb ik de auto niet gereset (ik reset overigens ook onder het rijden, gaat prima) en toch iets van 8x landsgrenzen gepasseerd.

Een mobiel apparaat moet gewoon even opnieuw alle netwerken zoeken als het netwerk waarop hij zat niet meer beschikbaar is. Bij andere landen moet er daarna gekeken worden op welke netwerken geroamed mag worden. Dat kost gewoon even tijd. Dat ligt niet aan de auto maar aan de techniek van het mobiele telefonie netwerk.
 
Juist het zelfde probleem gehad. Tijdens de uitleg van de wagen werkte alles, eenmaal op de parking viel de verbinding (WiFi) weg en sprong hij niet over op LTE. Dadelijk gemeld, 4 uur moeten wachten terwijl de service mensen naar de oorzaak aan het zoeken waren. Na 4 uur wachten een vervangwagen mee naar huis gekregen. Na 4 dagen was hij eindelijk gereed en kon ik met mijn nieuwe wagen eindelijk naar huis. Volgens de garage was er een compatibiliteits- probleem met de huidige videokaart drivers en het LTE netwerk, is blijkbaar opgelost door een aantal parameters in de software aan te passen door de software specialisten vanuit de USA. Probleem is dus wel degelijk bekend bij Tesla. Werkt nu verder prima, behalve bij het overschrijden van de lansgrenzen valt de verbinding +/- 10 minuten weg, heeft nog iemand deze ervaring?

Dank voor je reactie Meubj, ik hoop dat men ondertussen voldoende ervaring heeft opgedaan en ze het probleem sneller kunnen verhelpen. Ik ben toch wel blij dat ik ik ieder geval met de Mobile Hotspot wel heb kunnen rijden na de aflevering. Je weet hoe je naar dit moment toeleeft, en om dan weer naar huis te moeten met een vrijwilliger die je met een andere wagen heeft gebracht en dagen later weer terug moeten naar Tilburg voelt toch ook niet echt lekker. Fijn dat alles het weer doet zoals het moet. Veel rijplezier gewenst!