Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Lync & co prive abonnement en zakelijk huren

This site may earn commission on affiliate links.
Lync & Co begint in Nederland met het aanbieden van de auto als een abonnement waarbij je voor 500 euro 1250 km per maand kan rijden. Extra 0.15 cent de km.
Het interessante is dat je de auto waarop je prive een abonnement hebt ook weer kan aanbieden voor verhuur via de app.
Het idee:
Prive neem je een abonnement op de auto zodat deze op de oprit staat.
Zakelijk neem je een huur abonnement bij Lync & Co.
Je stelt je "prive" auto beschikbaar voor verhuur via Lync & Co waarbij jezelf de prijs kan bepalen(volgens de site).
Je huurt zakelijk dagelijks je eigen auto tegen een bedrag waarbij je priveabonnement kosten zijn gedekt.
Voorzover ik begrijp is het belastingtechnisch mogelijk aangezien je er tussen prive en zakelijk geen overeenkomst is maar alles verloopt via Lync & Co. En dit 2 gescheiden overeenkomsten zijn. Je huurt alleen toevallig de auto die het dichts in de buurt is.
Als je dit gaat uitrekenen is het wel heel goedkoop rijden. Of mis ik iets?
 
Wel, vooreerst, is dit van toepassing op Tesla's?
Die kans acht ik klein gezien deze berichten:


 
Lync & Co begint in Nederland met het aanbieden van de auto als een abonnement waarbij je voor 500 euro 1250 km per maand kan rijden. Extra 0.15 cent de km.
Het interessante is dat je de auto waarop je prive een abonnement hebt ook weer kan aanbieden voor verhuur via de app.
Het idee:
Prive neem je een abonnement op de auto zodat deze op de oprit staat.
Zakelijk neem je een huur abonnement bij Lync & Co.
Je stelt je "prive" auto beschikbaar voor verhuur via Lync & Co waarbij jezelf de prijs kan bepalen(volgens de site).
Je huurt zakelijk dagelijks je eigen auto tegen een bedrag waarbij je priveabonnement kosten zijn gedekt.
Voorzover ik begrijp is het belastingtechnisch mogelijk aangezien je er tussen prive en zakelijk geen overeenkomst is maar alles verloopt via Lync & Co. En dit 2 gescheiden overeenkomsten zijn. Je huurt alleen toevallig de auto die het dichts in de buurt is.
Als je dit gaat uitrekenen is het wel heel goedkoop rijden. Of mis ik iets?
Interessant. Heb je toevallig ook doorgerekend hoeveel dit je echt oplevert? Hoeveel blijft er aan de strijkstok van Lync & Co hangen in die verhuurovereenkomst? Wat kost het de zaak bij bijv. 25000km per jaar en wat is dan het netto voordeel in privé?
 
Gaston

Er staan nog geen informatie op de site hoeveel percentage of welk bedrag achter blijft bij Lynk & Co als je je auto weer via hun verhuurt.
Maar het lijkt mij wel een interessant concept.

Voorbeeld lease
Volvo Xc40 (vergelijkbare auto) lease 60 mnd 640 excl btw per maand. Deze auto is wel veel minder compleet.
Bijtelling 408
Totaal per maand 1048


Lynk&Co abonnement per maand opzegbaar
Prive 500 incl btw
Auto zakelijk huren budget 640 per maand. bijvoorbeeld voor 50 cent de km dan kan je 1280 km per maand rijden. Als je van de 50 cent prive 40 cent zou krijgen dan levert dat prive 512 euro op.
Kosten per maand 640 excl btw - 12 euro. 628 euro.
 
Lync & Co begint in Nederland met het aanbieden van de auto als een abonnement waarbij je voor 500 euro 1250 km per maand kan rijden. Extra 0.15 cent de km.
Het interessante is dat je de auto waarop je prive een abonnement hebt ook weer kan aanbieden voor verhuur via de app.
Het idee:
Prive neem je een abonnement op de auto zodat deze op de oprit staat.
Zakelijk neem je een huur abonnement bij Lync & Co.
Je stelt je "prive" auto beschikbaar voor verhuur via Lync & Co waarbij jezelf de prijs kan bepalen(volgens de site).
Je huurt zakelijk dagelijks je eigen auto tegen een bedrag waarbij je priveabonnement kosten zijn gedekt.
Voorzover ik begrijp is het belastingtechnisch mogelijk aangezien je er tussen prive en zakelijk geen overeenkomst is maar alles verloopt via Lync & Co. En dit 2 gescheiden overeenkomsten zijn. Je huurt alleen toevallig de auto die het dichts in de buurt is.
Als je dit gaat uitrekenen is het wel heel goedkoop rijden. Of mis ik iets?
Ik word erg moe van dit soort complexiteit alleen maar om gebruik (misbruik) te maken van de regelgeving. En natuurlijk komt het argument: maar het is allemaal volgens de regels hoor. Maar daar gaat het juist om die regels zijn nooit zo waterdicht te maken dat dit soort gebruik onmogelijk wordt. Het leven is al complex genoeg zonder dit soort gedoe. Zelfs als het op papier allemaal kan, hoef je het nog niet te doen
 
Interessante optie. Als je de calculatie compleet wilt maken moet je ook rekenen dat je eerst die 500 privé moet verdienen door jezelf loon uit te keren of winstuitkering. Daar zit ook nog een belastingcomponent aan.
Nb. Ben zelf ‘gewoon’ in loondienst dus geen ervaring hiermee.
 
Betaal je niet alsnog gewoon bijtelling als je een zakelijke huurauto meer dan 500km privé rijdt?

In het voorgestelde scenario is er sprake van een privé auto en geen zakelijke auto. Als ik het goed begrijp wordt hierbij alleen voor de zakelijke km’s de auto gehuurd. Er is dus geen sprake van een zakelijke auto die prive gebruikt wordt.
 
500 euro is toch echt wel een laag bedrag per maand. Reken normaliter voor een auto op 100 euro verzekering. 75 euro wegenbelasting. 100 aan onderhoud en banden (ja, ook banden zijn inbegrepen), en 200 aan afschrijving (wat denk ik zelfs laag is ingeschat).
Ik ben benieuwd of Tesla ook ooit met dergelijke business modellen kan komen.

Overigens zitten er ook een paar volledige ev's in het vat.

@wooter, we kennen op t Tesla forum zeker ook de "wat de andere merken doen", de "Porsche taycan", "etron" en "id3" draadjes.
 
500 euro is toch echt wel een laag bedrag per maand. Reken normaliter voor een auto op 100 euro verzekering. 75 euro wegenbelasting. 100 aan onderhoud en banden (ja, ook banden zijn inbegrepen), en 200 aan afschrijving (wat denk ik zelfs laag is ingeschat).
Ik ben benieuwd of Tesla ook ooit met dergelijke business modellen kan komen.

Ik doelde vooral op het model om je auto per rit (tegen betaling) uit te lenen.
 
Ik doelde vooral op het model om je auto per rit (tegen betaling) uit te lenen.
Dat begrijp ik. Het ligt dicht aan tegen t model wat Tesla al vaker heeft geroepen. T mooie van deze oplossing vind ik dat het eigenaarschap van de auto bij de leverancier blijft, deze de kosten er uit haalt via de primaire klant, en deze de auto weer kan verhuren, via functionaliteit geleverd door de fabrikant.
 
Volgens mij mag in Nederland met een privé auto voor de zakelijke kilometers €. 0.19 rekenen.
Je mag in principe zoveel rekenen als je wilt, maar 0,19 per kilometer mag je belastingvrij aan jezelf overmaken ALS je geen bewijs hebt dat je meer kosten hebt gemaakt.

Als je een OV kaart hebt mag je de daadwerkelijke kosten verrekenen bijvoorbeeld. Als je via een derde partij een auto huurt voor zakelijke doeleinden, maar die privé betaald geldt hetzelfde denk ik (maar dan kun je geen BTW verrekenen).

In dit geval huur je gewoon een auto zakelijk. Ik denk trouwens wel dat als je geen sluitende rittenadministratie hebt, je alsnog bijtelling moet betalen. Je moet namelijk kunnen bewijzen dat de gehuurde zakelijke kilometers niet voor privé doeleinden zijn gebruikt. Daarbij ligt de bewijslast bij jou.

Het is wel een leuk gedachten experiment.. WeGo heeft het in 2019 ook geprobeerd door de lease auto voor privé doeleinden aan de werknemer te verhuren ipv bijtelling te rekenen. Weet niet hoe dat is afgelopen eigenlijk
 
Je mag in principe zoveel rekenen als je wilt, maar 0,19 per kilometer mag je belastingvrij aan jezelf overmaken ALS je geen bewijs hebt dat je meer kosten hebt gemaakt.

Als je een OV kaart hebt mag je de daadwerkelijke kosten verrekenen bijvoorbeeld. Als je via een derde partij een auto huurt voor zakelijke doeleinden, maar die privé betaald geldt hetzelfde denk ik (maar dan kun je geen BTW verrekenen).

In dit geval huur je gewoon een auto zakelijk. Ik denk trouwens wel dat als je geen sluitende rittenadministratie hebt, je alsnog bijtelling moet betalen. Je moet namelijk kunnen bewijzen dat de gehuurde zakelijke kilometers niet voor privé doeleinden zijn gebruikt. Daarbij ligt de bewijslast bij jou.

Het is wel een leuk gedachten experiment.. WeGo heeft het in 2019 ook geprobeerd door de lease auto voor privé doeleinden aan de werknemer te verhuren ipv bijtelling te rekenen. Weet niet hoe dat is afgelopen eigenlijk
Volgens mij zou je bij Lynn & Co de auto juist privé "huren" en de zakelijke km's per km doorrekenen. Sterker nog, je zou er voor kunnen kiezen om een 2e zakelijk abonnement te nemen, zonder auto en dan de auto van jezelf per km gebruiken om daarmee ook direct de administratie op orde te hebben .
 
Volgens mij mag in Nederland met een privé auto voor de zakelijke kilometers €. 0.19 rekenen.
Nougat,
Het interessante aan dit concept is dat je prive een abonnement op de auto hebt en deze beschikbaar maakt voor verhuur via de lynk&co app als je hem niet nodig hebt(bijvoorbeeld als je aan het werk bent). Iemand anders (dit kan je eigen bedrijf zijn) huurt de auto via Lynk&co. er is dus geen relatie tussen prive en zakelijk. de 0,19 cent is dan ook niet van toepassing.
Voor zover ik begrijp kan je als abonnementhouder zelf bepalen voor welk bedrag je de auto wilt verhuren. Ik neem aan dat lynk&co hier een percentage van neemt en de rest verrekent met het abonnement. Omdat je de auto huurt via Lynk&co heb je ook meteen een sluitende KM registratie. En je kan aantonen dat je prive een " eigen" auto hebt.
Wie appt Elon even dat Tesla dit ook moet gaan doen ;-)