Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Nu er ook in Valence een SuC is, is dit ook een mooie etappe vanuit Beaune, goeie afstand en mooie locatie, ook al lekker gegeten. Als er dan toch nog iets misloopt heb je nog altijd Vienne waar je op kan terugvallen.
Zelf nemen we altijd de route, we vertrekken meestal zo rond 2u :
Brecht
Metz : vrij lange etappe en zeker verbruik in het oog houden bij slecht weer. Als typical altijd groter is dan resterende afstand, haal je het altijd, laatste stuk is toch veel 90 en 110. Korte laadpauze (10 à 15 minuten)
Nancy : vrij vroeg maar toch lekker ontbijten in Ibis en bijna volladen, je bent hier door het eten toch dik 3 kwartier kwijt
Beaune : voldoende laden om Valence te halen, genoeg tijd voor sanitaire stop en koffie
Valence : middagmaal en laden tot (bijna) vol
Nimes : korte laadpauze om thuis te geraken (nog ongeveer 140 km) en nog een beetje over te houden.
 
We hebben er lang op moeten wachten, maar de SuC Affi (Italië) is dan eindelijk online gegaan na een enorm lange bouwtijd ;)

Acht stalls en ziet er netjes uit.

Schermafbeelding 2016-02-06 om 12.59.57.png


Affi attivo!!! | Tesla Forum Italia
 
Iemand ervaring in zuid engeland?
het weekend van 19 februari wil ik mijn schoon ouders een lang weekend meenemen en dan in Calais met de boot of trein oversteken.
London ken ik heel goed maar alles ten zuide en westen van london niet. En london willen we nu juist niet heen.
is zuid engeland de moeite waard afgezien van mooie krijtrotsen?
heeft iemand tips zowel toeristisch als laadtechnisch ?
 
We hebben er lang op moeten wachten, maar de SuC Affi (Italië) is dan eindelijk online gegaan na een enorm lange bouwtijd ;)

Acht stalls en ziet er netjes uit.

Affi attivo!!! | Tesla Forum Italia
Vorige zomer zatenwij een deel van de zomervakantie bij Bardolino, de achtertuin van Affi, maar vergeefs gewacht op de SuC. Misschien gaan we dit jaar nog maar een keer, en nu meer de omgeving verkennen, met de SuC zo dichtbij (Verona was ook al fijn).

Nu verder richting Rome, zou tof zijn!
 
Het is wel verstandig om je van te voren te registreren. Je kunt op de site een account aanmaken en je credit card koppelen. Ik moet nog melden dat ik er zelf nog geen gebruik van heb gemaakt, maar ik ken een aantal mensen die het regelmatig gebruiken. Grootste probleem is om een plek te vinden waar je Tesla past.

Onze trip ging niet door wegens enorme sneeuwoverlast, en dat is in Parijs niet zo leuk. Ter voorbereiding heb ik wel met Google street view de parkeer plekken bekeken, om te zien of de auto zou passen :) op basis daarvan had ik een hotel geboekt vlakbij het Louvre. Wellicht heb je daar wat aan. Een kiosk was daar ook vlakbij :)

Wie heeft er ervaring met op straat parkeren en laden in Parijs?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat EV's gratis parkeren in Parijs. Klopt dat? En zo ja, alleen bij een laadpaal of overal?
Ik heb geen type 3 - type 2 verkoopkabel. Kan ik dan met de schuko stekker laden bij de Autolib laadpalen?
 
Wie heeft er ervaring met op straat parkeren en laden in Parijs?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat EV's gratis parkeren in Parijs. Klopt dat? En zo ja, alleen bij een laadpaal of overal?
Ik heb geen type 3 - type 2 verkoopkabel. Kan ik dan met de schuko stekker laden bij de Autolib laadpalen?
Ik heb dezelfde vraag, voor over twee weken (weekend) en denk dat DLB een antwoord kan geven, ik stuur hem een PM.
 
Hallo Merijn (en anderen)!

Je kan inderdaad "gratis" parkeren bij Autolib plekken, maar je moet hier wel een kaartje ("vergunning") voor hebben achter je ruit en die staat op kenteken. Die moet je aanvragen bij Autolib, kan ook bij een Autolib Kiosk. Elders op het forum staat een hele uitleg hoe dit werkt. Het is mij ook gelukt, maar je moet het definitieve kaartje dacht ik laten toesturen naar een adres in Frankrijk. Wellicht kan je hem ook afhalen bij een Autolib kantoor, of versturen ze tegenwoordig ook naar NL, maar dat weet ik niet zeker.

Zie hier een uitstekend verslag van enige tijd terug van ons aller Maurice:
verslag Breda-Parijs augustus 2014

Je hebt wel een speciale stekker nodig helaas, type 3C, of genoegen nemen met een Shuko (vergeet je verlengsnoer met "polen-omdraaier" niet, lees het verslag van Maurice!). Met het Autolib pasje open je de lader. Je mag officieel niet langer dan 24 uur op een plek staan laden, maar dat kost je dan slechts iets van EUR 4, inclusief parkeren in het centrum van Parijs! :rolleyes:.

Maurice schrijft dan z'n 3C kabel niet werkte, maar ik had er geen problemen mee. Moest alleen wel het plastic klepje aan de stekker er vanaf breken, want anders paste het niet. Beetje geweld en werken die hap. Wel op kruipsnelheid, maar goed - als je hem een nachtje laat staan heb je er toch weer wat kilometertjes bij!

Let wel op dat je hem niet bij een Autolib paal met een blauwe led zet, want die zijn gereserveerd (er komt dan iemand binnen enige tijd aanrijden om z'n gebakkie te laden). Zet je hem daar toch neer dan wordt je weggesleept. Vergeet ik nog iets?
 
Blijkt al bij al mee te vallen. Op de trip meter kijken en toch 10% extra reserve voorzien en max 120 rijden en je geraakt er vlot. Met 3 stops (90D)

hebben we ooit iets anders beweerd :biggrin: ?!

Je hebt natuurlijk ook 'geluk' met de niet te koude weersomstandigheden...
In 'onzen tijd' (nu klink ik als een oude pee) was er nog geen 'trip meter', dus was het allemaal wat spannender.
Zo vorig jaar met 1km aangekomen in NSGeorges (bestaat ook al niet meer) met een hoop (3) vrouwelijke stresskiekens in de cabine... goed voor 1 keer, dat kan ik je verzekeren.
 
Wel veel wind. En die 10% zelf extra bijladen was nodig. Steeds met minder typical toe gekomen zonder stress

1027km 242 Wh/km
Heel klein stukje 160 omdat ik teveel geladen had de rest 110 - 120

luchtweerstand is evenredig met kwadraat v/d snelheid, dat heb je nu 'aan den lijve' mogen ondervinden.
Dit is natuurlijk ook zo voor een ICE, maar met een bereik van 700+ km staan we daar al lang niet meer bij stil.
In die zin brengen de 'beperktere' ranges van de EV ons terug op de grond en doen ze ons minder snel rijden.
 
luchtweerstand is evenredig met kwadraat v/d snelheid, dat heb je nu 'aan den lijve' mogen ondervinden.
Dit is natuurlijk ook zo voor een ICE, maar met een bereik van 700+ km staan we daar al lang niet meer bij stil.
In die zin brengen de 'beperktere' ranges van de EV ons terug op de grond en doen ze ons minder snel rijden.

En bij een ICE wordt maar 20% van de benzine gebruikt om de auto te laten rijden. De rest is verlies.

Dus zelfs bij een dubbel verbruik is er maar 20% meer nodig. De rest neemt niet exponentieel toe dus met 1,2 liter benzine is het probleem opgelost.

Bij de 95% van de EV ligt dat dus anders. Daar moet je echt bijna het dubbele gaan verbruiken.
 
Ik heb in mei een trip naar Schotland gepland. Heeft iemand ervaring met het laden daar. Op plugshare staan veel laadpunten zelfs met ChaDemo laders. Die zijn van Charge Your Car. Heb ze net gemaild en de laders moeten of werken met hun app of met een thenewmotion pas. Ik ben erg benieuwd of iemand dit al geprobeerd heeft. Laatste supercharger is Edinburgh maar ik wil veel hoger Schotland in.
Hoor ook graag overnachtingsmogelijkheden met laadmogeljijkheid.
 
Hallo Merijn (en anderen)!

Je kan inderdaad "gratis" parkeren bij Autolib plekken, maar je moet hier wel een kaartje ("vergunning") voor hebben achter je ruit en die staat op kenteken. Die moet je aanvragen bij Autolib, kan ook bij een Autolib Kiosk. Elders op het forum staat een hele uitleg hoe dit werkt. Het is mij ook gelukt, maar je moet het definitieve kaartje dacht ik laten toesturen naar een adres in Frankrijk. Wellicht kan je hem ook afhalen bij een Autolib kantoor, of versturen ze tegenwoordig ook naar NL, maar dat weet ik niet zeker.

Zie hier een uitstekend verslag van enige tijd terug van ons aller Maurice:
verslag Breda-Parijs augustus 2014

Je hebt wel een speciale stekker nodig helaas, type 3C, of genoegen nemen met een Shuko (vergeet je verlengsnoer met "polen-omdraaier" niet, lees het verslag van Maurice!). Met het Autolib pasje open je de lader. Je mag officieel niet langer dan 24 uur op een plek staan laden, maar dat kost je dan slechts iets van EUR 4, inclusief parkeren in het centrum van Parijs! :rolleyes:.

Maurice schrijft dan z'n 3C kabel niet werkte, maar ik had er geen problemen mee. Moest alleen wel het plastic klepje aan de stekker er vanaf breken, want anders paste het niet. Beetje geweld en werken die hap. Wel op kruipsnelheid, maar goed - als je hem een nachtje laat staan heb je er toch weer wat kilometertjes bij!

Let wel op dat je hem niet bij een Autolib paal met een blauwe led zet, want die zijn gereserveerd (er komt dan iemand binnen enige tijd aanrijden om z'n gebakkie te laden). Zet je hem daar toch neer dan wordt je weggesleept. Vergeet ik nog iets?

Bedankt voor de info!
Ik heb een AutoLib kaart aangevraag. Nergens de optie om deze af te halen dus nu sturen ze deze naar NL. Maar aangezien ik vrijdag al vertrek, komt deze niet op tijd. Ik heb er dus een mail achteraan gestuurd met de vraag of ik de pas ook kan afhalen bij een kiosk. Even afwachten dus...

Volgens mij kunnen EV's vanaf 2015 in heel Parijs gratis parkeren (ook zonder AutoLib kaart) als onderdeel van de nieuwe schone lucht aanpak van de stad Parijs. Kan iemand dat bevestigen?
 
Dank voor de link.
Lijkt erop dat het voor bezoekers maar maximaal twee uur gratis parkeren is (op dezelfde plek) en voor inwoners van Parijs zonder tijdsbeperking. In beide gevallen wel met de 'carte véhicule basse émission', die alleen schriftelijk aan te vragen is.
Een hoop gedoe voor twee uur gratis parkeren dus... :)

Ik zal AutoLib nog even per mail vragen of je ook parkeergeld moet betalen zolang je aan een laadpaal van hun staat.

Overigens is er sinds kort ook een nieuwe laadpaal exploitant in Parijs, die ook type 2 ondersteunt: Belib

- - - Updated - - -

Interessante tariefopbouw:

image.jpg


Precies zoals ik in NL graag zou zien. Gewoon stopcontact voor laag tarief en snachts zelfs gratis. En sneller laden het eerste uur goedkoop en daarna duurder. De ideale oplossing voor het combineren van langparkeerders/bewoners en langzaamladers (PHEV) met bezoekers die snel willen bijladen zonder dat de palen eindeloos bezet blijven.