Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik had wat hotels gemaild voor vragen over parkeren en opladen van een EV (had niet gezegd dat het een Tesla betrof).
Grappig om te zien dat veel hoteleigenaren een EV dan gelijk associëren met een Tesla.
Maar ook dat ze het allemaal verkeerd schrijven :)

tessler.png
 
Hmm, leuke herinneringen aan de Valluga-afdaling vorig jaar. Een van de goede dingen aan YouTube is dat je ook kan zien hoe je zelf als amateur (met berggids natuurlijk) die off-piste afdaling kan nemen, in plaats van altijd maar pro's te zien in professioneel gedraaide promotiefilmpjes. NB: ik heb niets te maken met deze video, maar herken gewoon mijn eigen ski-stijl (of gebrek daaraan) op die leuke off-piste :)

Meer on-topic, voor de 2 à 3 mensen die het nog niet wisten: er staat een SuC in St Anton :).

Dit doet zeer, met de MS heerlijk naar boven rijden en vervolgens skiën...

Met de Tesla op wintersport? "Het zou verboden moeten worden!" Net als Autodrop!
 
Ik had wat hotels gemaild voor vragen over parkeren en opladen van een EV (had niet gezegd dat het een Tesla betrof).
Grappig om te zien dat veel hoteleigenaren een EV dan gelijk associëren met een Tesla.
Maar ook dat ze het allemaal verkeerd schrijven :)

Heb je echt aan hotels gevraagd in St. Anton? Die zullen ook wel denken.
En omdat niemand met een EV, niet zijnde een Tesla, op vakantie gaat denken ze direct aan Tesla.
 
Zou best kunnen dat deze hier al eens gepasseerd is, maar dan heb ik het over het hoofd gezien. Komt van het nieuwe Italiaanse Tesla forum
22kW destination chargers bij hotel in Bologna. Als ik het goed begrijp werkt het alleen bij Tesla's. Komende zomer maar eens uitproberen. Iemand al geweest ?

View attachment 109837

Dit zijn de eerste home/destination/chargers van Tesla die ik in Europa zie!
 
Klopt. Was de enige mogelijkheid om de zwarte deur te blokkeren denk ik..

Geloof overigens ook niet dat zo'n paaltje op deze manier in Nl professioneel wordt neergezet. Veel te groot risico dat iemand bij het parkeren tegen de lader en de kabel aanrijdt.


Ligt het aan mij of staat die Tesla een plaats te ver? De kabel is nu achter de auto langs "gewurmd". De poort zit aan de andere kant tov de laadpaal en de auto zo zo dichtbij de muur dat het absoluut niet eenvoudig is geweest om de zaak aan te sluiten.
 
Heeft er iemand nog een tip voor een leuk (familie)hotel in Parijs waar ik kan laden? Overal gezocht maar nergens een site gevonden die EV hotels in Parijs aangeeft.
Ik weet dat er voldoende SuC's op de route zijn, maar ik vind het zelf fijner om de terugreis vol opgeladen te beginnen ipv met een SuC stop... :)
 
Heeft er iemand nog een tip voor een leuk (familie)hotel in Parijs waar ik kan laden? Overal gezocht maar nergens een site gevonden die EV hotels in Parijs aangeeft.
Ik weet dat er voldoende SuC's op de route zijn, maar ik vind het zelf fijner om de terugreis vol opgeladen te beginnen ipv met een SuC stop... :)

In dat geval kun je m.i. Het beste een autolib pasje kopen bij een kiosk, dan kun je op straat staan tegenover het hotel, Stations | Autolib

Het alternatief is een kiwhi kaart. Dan kom je bij Total, BP of Nissan uit.
Découvrir la carte des bornes disponibles

Ik heb ooit nog eens een adres gehad van een parkeergarage waar je kon laden, maar dat ben ik kwijt. Wellicht heeft iemand anders dat nog.
 
In dat geval kun je m.i. Het beste een autolib pasje kopen bij een kiosk, dan kun je op straat staan tegenover het hotel, Stations | Autolib

Het alternatief is een kiwhi kaart. Dan kom je bij Total, BP of Nissan uit.
Découvrir la carte des bornes disponibles

Ik heb ooit nog eens een adres gehad van een parkeergarage waar je kon laden, maar dat ben ik kwijt. Wellicht heeft iemand anders dat nog.

Dank. Wist niet dat je zo makkelijk een AutoLib pasje kon krijgen.
Ik heb zelf wel eens in een parkeergarage in Parijs geladen, maar het was na lang soebatten dat de bewaker de poetsmachine (wel ingeplugd) van de laadplek wilde halen zodat ik daar kon laden dus daar wil ik niet meer op vertrouwen. :)
 
Dank. Wist niet dat je zo makkelijk een AutoLib pasje kon krijgen.

Het is wel verstandig om je van te voren te registreren. Je kunt op de site een account aanmaken en je credit card koppelen. Ik moet nog melden dat ik er zelf nog geen gebruik van heb gemaakt, maar ik ken een aantal mensen die het regelmatig gebruiken. Grootste probleem is om een plek te vinden waar je Tesla past.

Onze trip ging niet door wegens enorme sneeuwoverlast, en dat is in Parijs niet zo leuk. Ter voorbereiding heb ik wel met Google street view de parkeer plekken bekeken, om te zien of de auto zou passen :) op basis daarvan had ik een hotel geboekt vlakbij het Louvre. Wellicht heb je daar wat aan. Een kiosk was daar ook vlakbij :)
 
De eerste lange trip (1000KM) voor de boeg en toch wat raad nodig.

Ik woon tegen Ninove en zou rijden richting de Provence met de 90D. De tesla navigatie zegt me via volgende SuC's: Gent, Senlis, Auxerre, Beaune ... en zo verder

Zelf rij ik normaal nooit via Parijs maar altijd via Reims of Luxemburg. Luxemburg heeft de voorkeur omdat dit 25 Euro in tol goedkoper is.
Volgens ViaMichelin zou via Parijs me 70 Euro in tol koten, terwijl via Luxemburg dit een 47 Euro is. Het is zelfs via Luxemburg korter (laden niet ingerekend) dan via Parijs

De EV Trip Planner geeft ook via Luxemburg aan: Nivelles-Sud, Metz, Nancy, Beaune... etc

Wat raden jullie aan ( laadtijd vs sneller stoppen en minder lang laden)
1) Gewoon rijden richting Luxemburg (Metz SuC)? en de navigatie zal wel volgen?
- Thuis tot Metz is 296KM, dus Nivelles-Sud niet nodig lijkt me met de 90D of die extra tussenstop toch waard in Nivelles-Sud?
- Nancy ligt een beetje omweg, echter Metz tot Beaune is 311KM. Haalbaar of toch maar via Nancy SuC en een beetje bij laden telkens?

2) Of toch gewoon volgen zoals de Tesla het aangeeft?


Graag zou ik gewoon 130 rijden, rekening houdend met het koude weer nu. Is dit haalbaar of toch maar 110km/uur?
Wie heeft deze route al gedaan ?
 
De meest aangename weg voor jou is wellicht via Reims (Châlons) en Beaune, maar er is 300 km tussen die twee SuCs. En aangezien je geen tijd wil verspelen met tot 100% op te laden in Châlons, lijkt me dat toch wel veel.

Ninove-Metz is ook 300 km begrijp ik, maar daar laad je thuis volledig vol op dus dat moet wel doenbaar zijn. Betwijfel of het aan 130km/u zou kunnen, maar sowieso is opladen in Nijvel of Luxemburg tijdverlies want die SuCs liggen niet op je route. Op je terugweg zal je vermoedelijk wel een van die twee SuCs moeten aandoen, tenzij je de tijd neemt om in Metz helemaal 'vol' te laden.

Nancy ligt wel op je weg en die zou ik gebruiken: in Metz net genoeg opladen om in Nancy te geraken (een kwartier waarschijnlijk), in Nancy net genoeg opladen om in Beaune te geraken. Laden gaat véél sneller als de batterij leeg is, dus helemaal vol laden in Metz is denk ik tijdverlies (en die 311 km zouden sowieso uitdagend zijn).
 
Last edited:
Wij gaan deze trip van 1070km (naar de Provence) tijdens de paasvakantie voor de 4de keer (op 1 jaar tijd) herhalen, de moeilijkste afstand is deze tot in Metz (via Luik: 322km), zeker tijdens het kerstverlof bedroeg de temperatuur max. 5°C, dit gecombineerd met wind én regen zorgde ervoor dat wij vertrokken zijn met 120km/u en tot voor Luik al moesten vertragen naar 110km/u om de laatste 150 km tegen 100km/u af te leggen ...
Tijdens de zomermaanden is deze rit naar Metz tegen 120km vlot haalbaar.
De afstand Metz-Beaune vind ik persoonlijk te ver, aangezien je dan verplicht bent 100% te laden en de snelheid van 130km/u moeilijker kan aanhouden.
Zelf zou ik voor kortere laadtijd kiezen en een extra tussenstop.
Wij rijden met een P85D, dus met een 90D (zuiniger en groter bereik) zou ik zeker via Metz (en Nancy) aanbevelen.





De eerste lange trip (1000KM) voor de boeg en toch wat raad nodig.

Ik woon tegen Ninove en zou rijden richting de Provence met de 90D. De tesla navigatie zegt me via volgende SuC's: Gent, Senlis, Auxerre, Beaune ... en zo verder

Zelf rij ik normaal nooit via Parijs maar altijd via Reims of Luxemburg. Luxemburg heeft de voorkeur omdat dit 25 Euro in tol goedkoper is.
Volgens ViaMichelin zou via Parijs me 70 Euro in tol koten, terwijl via Luxemburg dit een 47 Euro is. Het is zelfs via Luxemburg korter (laden niet ingerekend) dan via Parijs

De EV Trip Planner geeft ook via Luxemburg aan: Nivelles-Sud, Metz, Nancy, Beaune... etc

Wat raden jullie aan ( laadtijd vs sneller stoppen en minder lang laden)
1) Gewoon rijden richting Luxemburg (Metz SuC)? en de navigatie zal wel volgen?
- Thuis tot Metz is 296KM, dus Nivelles-Sud niet nodig lijkt me met de 90D of die extra tussenstop toch waard in Nivelles-Sud?
- Nancy ligt een beetje omweg, echter Metz tot Beaune is 311KM. Haalbaar of toch maar via Nancy SuC en een beetje bij laden telkens?

2) Of toch gewoon volgen zoals de Tesla het aangeeft?


Graag zou ik gewoon 130 rijden, rekening houdend met het koude weer nu. Is dit haalbaar of toch maar 110km/uur?
Wie heeft deze route al gedaan ?
 
Het volledig volladen is dus tijdverlies, wat meer stoppen is de boodschap en niet te lang blijven staan zoals ik begrijp. Tot hier toe ging ik altijd te snel naar een SuC uit schrik om zonder te vallen. Maar inderdaad dan gaat het laden "traag".

Vanaf hier tot in Metz is het vooral 90-120KM/uur en maar een klein stukje 130 dus dit zal meevallen om dit te halen. Maar inderdaad, vanaf daar gewoon alle SuC's mee nemen.

Hoe is jullie ervaring met de trip aanduiding van de navigatie? Hoeveel % moet je er zelf af trekken? Als er op komt dat ik 20% over ga hebben kom ik vaak toe met 7-10% minder. Moet wel zeggen al veel wind geweest en regen de laatste dagen.

Ik vermoed dat ik de navigatie gewoon eventjes moet negeren en die zal zichzelf wel opnieuw berekenen. Een alternatieve route kiezen gaan spijtig genoeg niet of een tussenstop inplannen ook nog niet gevonden.
 
Wij gaan deze trip van 1070km (naar de Provence) tijdens de paasvakantie voor de 4de keer (op 1 jaar tijd) herhalen, de moeilijkste afstand is deze tot in Metz (via Luik: 322km), zeker tijdens het kerstverlof bedroeg de temperatuur max. 5°C, dit gecombineerd met wind én regen zorgde ervoor dat wij vertrokken zijn met 120km/u en tot voor Luik al moesten vertragen naar 110km/u om de laatste 150 km tegen 100km/u af te leggen ...
Tijdens de zomermaanden is deze rit naar Metz tegen 120km vlot haalbaar.
De afstand Metz-Beaune vind ik persoonlijk te ver, aangezien je dan verplicht bent 100% te laden en de snelheid van 130km/u moeilijker kan aanhouden.
Zelf zou ik voor kortere laadtijd kiezen en een extra tussenstop.
Wij rijden met een P85D, dus met een 90D (zuiniger en groter bereik) zou ik zeker via Metz (en Nancy) aanbevelen.

ik kan dit verhaal alleen maar onderschrijven (belading, temperatuur, wind, regen en SNEEUW...).
Ik vertrek vol uit Brusselse (niet ver van Ninove) naar Metz: heb de energievoorspeller (gemiddeld verbruik over laatste 50 km) constant in het vizier om de resterende batterij bij aankomst te bewaken.
Indien dit onder een bepaalde grens komt (deze hangt af van jouw zenuwen en het belang van het vrouwelijk gezelschap in de cabine), gewoon 10 km/h trager rijden.
Procedure van vertragen herhalen indien nodig, zoals aangegeven door PeDuvelt.
Ik hou zo'n 7%..8% (= +/- 40km) resterende batterij bij aankomst aan.. (persoonlijke keuze, berust op ervaring met dit soort trips)

Eenmaal in Metz aangekomen, 5 minuten aan de lader om met een gerust gemoed Nancy te halen.

Hierdoor komen we op volgend schema:

05:00 Vertrek in Brussel (net voor ochtendfiles voorbij Luxemburg)
08:00 Metz (shopping center, nog niks open om dit uur...)
08:30 Nancy - ontbijt nemen aan 10€/pp in IBIS - auto laten vollopen
12:30 Beaune - middag eten - auto laten vollopen (indien nodig)
vanaf Beaune enkel nog laden tot aan volgende SUC (vanaf hier liggen ze kort genoeg op mekaar)

Bonne route !

(er is trouwens een Van der Valk hotel + SUC in aanbouw in Arlon: zal een slok op de borrel schelen en het trager rijden 'indien Metz niet gehaald wordt' overbodig maken...)
 
Last edited: