Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien even ter geruststelling (of juist niet).
De SuC's zijn relatief dom; de intelligentie zit in de auto. Zo weet de SuC stall niet eens of een auto geactiveerd is voor SuC-gebruik. Het is een instelling in de auto, die dit al dan niet toestaat.
@Keezje, het maakt dus niet uit wanneer je je reisplannen kenbaar maakt, de auto weet het uiteindelijk toch (al is het maar uit de uiteindelijke GPS locatie.)
Verondersteld dat de auto zou reageren wanneer je blijft doorladen terwijl je 'genoeg' hebt (laadsnelheid omlaag), maakt het natuurlijk wel uit; als de auto tijdens het laden niet weet wat de bestemming is, kan de auto ook niet vaststellen dat je genoeg hebt.

Die veronderstelling zal wel niet meer dan theorie zijn (dat ik nooit iets heb opgemerkt kan door mijn strategie komen, maar aangezien ik nooit van anderen heb gehoord dat de laadsnelheid duidelijk zakt als je 'genoeg' hebt, zal er niets aan de hand zijn).
 
Er is een nieuwe bouvergunning opgedoken voor een suc in ariza, spanje. Het gaat rap moeten gaan als er dit jaar nog iets in huis wil van komen van al de bolletjes van 2016 voorpelling in spanje en portugal.
 
Er is een nieuwe bouvergunning opgedoken voor een suc in ariza, spanje. Het gaat rap moeten gaan als er dit jaar nog iets in huis wil van komen van al de bolletjes van 2016 voorpelling in spanje en portugal.
Deze is al in de 'construction' fase en stond eerder als 'Granada' vermeld.
Het duurt steeds bizar lang voordat een SuC in Spanje die er gereed uitziet ook echt beschikbaar komt. Regeltjes?
 
Je hebt gelijk, ik had eerst moeten checken, Granada kwam tegelijk op de kaart en viel me op omdat de plaatsnaam wel "ver gezocht" is. (SuC komt op zo'n 120km van Granada...). Nu na de koffie en met een leesbril bij m'n mobiel is het weer duidelijk.
 
Last edited:
Je hebt gelijk, ik had eerst moeten checken, Granada kwam tegelijk op de kaart en viel me op omdat de plaatsnaam wel "ver gezocht" is. (SuC komt op zo'n 120km van Granada...). Nu na de koffie en met een leesbril bij m'n mobiel is het weer duidelijk.
Goed dat Granada plots opduikt direct 'under construction'. Maar het lijkt me toch dat, nu de zomervakantie gedaan is, portugal en spanje een lagere prio gaan zijn. Het is problematisch een vakantie in portugal volgend jaar te plannen als de sucs maar opduiken net voor de zomer.
 
Goed dat Granada plots opduikt direct 'under construction'. Maar het lijkt me toch dat, nu de zomervakantie gedaan is, portugal en spanje een lagere prio gaan zijn. Het is problematisch een vakantie in portugal volgend jaar te plannen als de sucs maar opduiken net voor de zomer.
Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat de uitrol ook maar een beetje wordt beïnvloed door wat wanneer vakantiebestemmingen zijn, en dat is teleurstellend, niet alleen voor 'ons' maar ook voor potentiële kopers. We willen allemaal zien dat we net als met de ICE overal kunnen komen.
Maar de realiteit wordt in hoge mate bepaald door regeltjes. Dat levert tot nu toe vooral vertraging op, maar in Spanje zou het nu juist stimulerend moeten gaan werken, omdat, als ik het juist heb, er voor een periode van twee jaar ruimte aan Tesla wordt gegeven om te bouwen.
 
Er is een nieuwe bouvergunning opgedoken voor een suc in ariza, spanje. Het gaat rap moeten gaan als er dit jaar nog iets in huis wil van komen van al de bolletjes van 2016 voorpelling in spanje en portugal.

Als ze de prognose voor 2016 volgens de website nog willen halen, moeten ze snel een tovenaar inhuren bij Tesla.
Even een kaartje gemaakt met de huidige (rood) en de nog te bouwen (groen) superchargers.
Het zijn er nog bijna 100 die voor het einde van het jaar gebouwd zouden moeten worden, dus circa 17 per week vanaf nu. :cool:

Tesla_SuC_prognose2016_03092016.png
 
Het is allemaal niet zo makkelijk met die SuC's. Een goede plek, een geinteresseerde uitbater, vergunningen, etc. En hoe verder naar het zuiden of oosten hoe ingewikkelder het wordt met de bureaucatie e.d.

En natuurlijk speelt de lokale gebruikersdichtheid en het te verwachten gebruik ook een rol bij het stellen van prioriteiten. En de invloed op en de groote van te ontsluiten markten natuurlijk.

Twee SuC's in Oekraine zijn mooi voor een idioot die 1 keer in zijn leven 4000km naar Gelendzhik gaat rijden. Maar hoeveel Tesla's zijn er helemaal in Oekraine en hoe vaak gaan die een lange afstand binnen Oekraine afleggen?
Er is daar uberhaupt nog geen officieele (Tesla) verkoop.

Overigens stonden veel van die groene punten ook al op de lijst die in 2015 beschikbaar zouden zijn.
Enige verschil lijjkt te zijn dat het toen 'willekeurige' punten waren en er nu meer zekerheid over de exacte plek lijkt te zijn. Maar wanneer ze online zullen zijn?
 
  • Funny
Reactions: S-19910
Weet je nog, @Merijn, toen wij onze wagens kregen, waren er welgeteld 0 suc's in de EU; en een drietal in heel Europa - allemaal in Noorwegen.

( jouw wagen is toch ook van midden november 2013 dacht ik:oops:)

Ik ben blij met iedere suc erbij. ;)

Klopt, was medio november 2013, bijna geen Superchargers. Destijds nog wel wat avontuurlijke ritten in Europa gemaakt met enkel publieke laadpalen en Ikea's.
En voor de ritten die ik nu maak (met twee kleine kids) is het huidige netwerk meer dan voldoende. Voorlopig geen ambities om naar Zuid-Spanje, Rusland of Turkije te rijden met de Model S. :D

Maar ik houd toch meer van de strategie underpromise and overdeliver dan omgekeerd... :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: Keezje and S-19910
Zuid Spanje komt overigens nu snel dichterbij: er komen nu in rap tempo superchargers bij, onder andere tussen Murcia en Granada en Zaragoza en Madrid.

Op het forum van de Spaanse Tesla club is dan ook het spel begonnen: achterhaal als eerste waar een nieuwe supercharger komt. Een van de tactieken is het achterhalen van vergunningaanvragen bij gemeentes in de omgeving van een logische superchargerlocatie.
 
Het is allemaal niet zo makkelijk met die SuC's. Een goede plek, een geinteresseerde uitbater, vergunningen, etc. En hoe verder naar het zuiden of oosten hoe ingewikkelder het wordt met de bureaucatie e.d.

En natuurlijk speelt de lokale gebruikersdichtheid en het te verwachten gebruik ook een rol bij het stellen van prioriteiten. En de invloed op en de groote van te ontsluiten markten natuurlijk.

Twee SuC's in Oekraine zijn mooi voor een idioot die 1 keer in zijn leven 4000km naar Gelendzhik gaat rijden. Maar hoeveel Tesla's zijn er helemaal in Oekraine en hoe vaak gaan die een lange afstand binnen Oekraine afleggen?
Er is daar uberhaupt nog geen officieele (Tesla) verkoop.

Overigens stonden veel van die groene punten ook al op de lijst die in 2015 beschikbaar zouden zijn.
Enige verschil lijjkt te zijn dat het toen 'willekeurige' punten waren en er nu meer zekerheid over de exacte plek lijkt te zijn. Maar wanneer ze online zullen zijn?

Volg je niet volledig.
Als er SuC's in Oekraine staan wil ik gerust wel eens daar enkele dagen naartoe. Net zoals Finland en Zweden of Kroatië (of Portugal... he @Xfrank )
 
Klopt, was medio november 2013, bijna geen Superchargers. Destijds nog wel wat avontuurlijke ritten in Europa gemaakt met enkel publieke laadpalen en Ikea's.
En voor de ritten die ik nu maak (met twee kleine kids) is het huidige netwerk meer dan voldoende. Voorlopig geen ambities om naar Zuid-Spanje, Rusland of Turkije te rijden met de Model S. :D

Maar ik houd toch meer van de strategie underpromise and overdeliver dan omgekeerd... :rolleyes:
Zo is dat, en een glas dat ooit vol was kan best eens half leeg raken. Ik vind het niet erg om nog steeds een deel van mijn reizen goed te moeten plannen en ook niet dat het soms wat behelpen is, maar: ik vind het juist wel teleurstellend omdat het zo essentieel is voor de penetratie dat iedereen snel kan zien dat je niets inlevert op de mogelijkheid van verre reizen. Pas in de tweede plaats vind ik het niet nakomen van beloften niet fraai, maar ik ben graag vergevingsgezind. En nog steeds blij met iedere nieuwe, supercharge.info
 
Volg je niet volledig.
Als er SuC's in Oekraine staan wil ik gerust wel eens daar enkele dagen naartoe. Net zoals Finland en Zweden of Kroatië (of Portugal... he @Xfrank )

Mijn punt is dat een paar verdwaalde toeristen geen prioriteit voor het plaatsten van die SuC's zullen opleveren. Het vergroten van de lokale afzetmarkt wel.Het is ook geen typisch toeristisch gebied (Kroatie/Spanje) waarvoor gebruikers uit noord-west Europa voor bereikbaarheid lobbyen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Iemand zin in "de ultieme roadtrip door Europa" ?

Computing the optimal road trip across Europe

The trip covers 16,287 miles (26,211 km) and 14 days of driving, so expect to dedicate at least 3 months if you’re going to take on this road trip.

europe-optimal-road-trip.png



De code om een roadtrip naar eigen smaak 'uit te rekenen' via Google Maps :

Jupyter Notebook Viewer