Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Puur Ter Leerinck Ende Vermeack: Spanje ervaring.
Trip van San Sebastiaan, Bilbao, Burgos, Pamplona, bergen Spaanse Pyreneen, Girona.
Alleen geladen bij SUC's: goed doenbaar, wel beetje 'plannen'.
1. Vooral bij de 200km tocht door de bergen: ontelbare kleine kronkelige, sterk stijgende en dalen weggetjes laad-niveau goed in de gaten gehouden. Mijn complimenten voor Tesla: bij start gaf hij aan 21% batterij bij volgende SUC. 4 uur later bij aankomst bleek dat 19 % te zijn. Vond dat erg knap en stelde me 'gerust' voor de verdere trajecten. Je ziet ook bij aanvang dat de verloop/-leegloop curve haast synchroon loopt met het bergprofiel.
2. Navigatie van Tesla is echt onder de maat: veel afslagen worden gewoon niet of onjuist (bijv. aantal rijbanen) aangegeven, of juist wel terwijl het dan een landweggetje betreft, erg veel (plaats-)namen en / of wegnummers die het systeem aangeeft komen niet overeen met de daadwerkelijke borden.
 
Puur Ter Leerinck Ende Vermeack: Spanje ervaring.
Trip van San Sebastiaan, Bilbao, Burgos, Pamplona, bergen Spaanse Pyreneen, Girona.
Alleen geladen bij SUC's: goed doenbaar, wel beetje 'plannen'.
1. Vooral bij de 200km tocht door de bergen: ontelbare kleine kronkelige, sterk stijgende en dalen weggetjes laad-niveau goed in de gaten gehouden. Mijn complimenten voor Tesla: bij start gaf hij aan 21% batterij bij volgende SUC. 4 uur later bij aankomst bleek dat 19 % te zijn. Vond dat erg knap en stelde me 'gerust' voor de verdere trajecten. Je ziet ook bij aanvang dat de verloop/-leegloop curve haast synchroon loopt met het bergprofiel.
2. Navigatie van Tesla is echt onder de maat: veel afslagen worden gewoon niet of onjuist (bijv. aantal rijbanen) aangegeven, of juist wel terwijl het dan een landweggetje betreft, erg veel (plaats-)namen en / of wegnummers die het systeem aangeeft komen niet overeen met de daadwerkelijke borden.
Wel opletten in de bergen. Het kan best zijn dat je met 10% aankomt, maar als dat komt omdat je in de laatste afdaling 12% bijlaadt, dan stond je boven stil met -2%.
 
Afgelopen maandag mijn eerste probleem met de SuC's gehad. SuC Kliplev is recent enorm uitgebreid met nieuwe V4 stalls, maar daar aangekomen lag alles plat. Tot nu mikte ik altijd op zo leeg mogelijk aankomen, maar ik was blij dat Rodekro dichtbij genoeg lag om nog net te halen. Ik reis al 10 jaar zonder alternatieve laadpas op zak, maar begin daar nu toch op terug te komen.
 
  • Like
Reactions: NicoV
Voor lange ritten mis ik eigenlijk een functie:
Ik heb honger/dorst/moet plassen en zoek een laadplek waar dat kan langs mijn route, ook als de batterij nog op 50% staat of zo. En het zou nog eens extra leuk zijn als je dan ook non-suc voorgesteld krijgt.

Mijn hongertjes en plasnood loopt niet altijd samen met de batterijstand.
Tik op de kaart en klik op de bliksem. Je kan dan de lader kiezen op de kaart naar eigen wens en als tussenstop aanduiden.
Als Tesla moet beslissen welke lader het wordt, zie ik de klachten al komen omdat de verkeerde gekozen wordt. Aan de Burger King bijvoorbeeld ipv de McDo. Of met enkel V2 laders…
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Tik op de kaart en klik op de bliksem. Je kan dan de lader kiezen op de kaart naar eigen wens en als tussenstop aanduiden.
Als Tesla moet beslissen welke lader het wordt, zie ik de klachten al komen omdat de verkeerde gekozen wordt. Aan de Burger King bijvoorbeeld ipv de McDo. Of met enkel V2 laders…
Ik vind het niet zo duidelijk waar die liggen op de kaart, en sommige zijn gewoon terug rijden.
 
Ik vind het niet zo duidelijk waar die liggen op de kaart, en sommige zijn gewoon terug rijden.
Je ziet jouw route als een blauwe streep en de laders als een rode pin. Als je inzoomt zie je alle details, je kan net niet het menu lezen van het restaurant. Ik weet niet wat er duidelijker moet.
 
Je ziet jouw route als een blauwe streep en de laders als een rode pin. Als je inzoomt zie je alle details, je kan net niet het menu lezen van het restaurant. Ik weet niet wat er duidelijker moet.
Je ziet enkel de SUC's, en die liggen er natuurlijk niet om de 10-20km. Ik heb er geen probleem mee om eens bij een Ionity of Allego te gaan laden.
Soms is de SuC ook net iets te ver van de autostrade.
 
Je ziet enkel de SUC's, en die liggen er natuurlijk niet om de 10-20km. Ik heb er geen probleem mee om eens bij een Ionity of Allego te gaan laden.
Soms is de SuC ook net iets te ver van de autostrade.
Als ik rechts/midden in het scherm klik zie ik idd alleen SUC's (ik gebruik overigens niet anders, heb niet eens een laadpas :cool:)
Maar linksboven in (navigatie)scherm zie ik ook andere aanbieders, zelfs te filteren op laadsnelheid.
 
  • Like
Reactions: Phil V and shthpnz
Ik ga deze zomer voor het eerst met de Tesla op autovakantie naar Slovenië. Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten behalve al eens plannen via ABRP en de vignetten kopen?

Ik veronderstel dat je door Oostenrijk rijdt. Daar heb je ook een (electronisch) vignet nodig voor de autostrade. Dat moet je voldoende vroeg op voorhand kopen omdat asfinag niet wil dat je je geld terugvraagt.