Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week met 5-man van Enschede naar Rust (D) v.v. via de twee Superchargers op de route.
De 'legs' waren 240km, 240km en 180km. Waarbij de 2e SC 35km van de route af ligt. Dus 650km enkele reis. Dat was korter: zo'n 560km met de ICE als je niet langs SCers hoeft te rijden.

Steeds opladen tot 350-390km. Zolang je overdag rijdt en je stopt voor ontbijt, lunch of dinner is de wachttijd geen enkel probleem. Je zit al snel een uur aan tafel te kletsen met z'n allen. Laat in de avond om 22u laden is wat anders, als de koffie op is wil je eigenlijk wel verder rijden... maar dramatisch is het ook niet.

Qua doorrijden was ik wel wat gewend met mijn vorige 535d. In plaats van 4,5u rijtijd (non-stop, volgas, 560km) is het nu 8u (2x stoppen en rustig eten, 650km). In plaats van 200+ nu veel 150-160 gereden. Afhankelijk van de afstand die je tussen SC moet rijden, de hoogteverschillen, temperatuur, etc is dat ook wel zo'n beetje de max om het te halen. Andersom: met 130km/h op de teller kom je met gemak over en is je verbruik 225Wh/km.

Oja, laden met RWE op locatie ging ook prima! Nog een witte Zwitsere Tesla gezien daar.
 
Our Cambridge trip turned out just fine. On the return route we drove 200km to Folkstone and then 150km to Gent. We arrived in Gent with 30km reserve, thus implying that 380km was achievable. Drove largely at 100kph and average 200Wh/km to Gent.

In Gent we charged for 2 hours before driving 163km home. Left Gent with 200 range typical. With initially we drove at 110kph, but I slow ramped up the speed and from Antwerp drove the remainder at 120kph. Arrived at home with 10km typical remaining.

The totals for the trip are 1094 km, power used 216kW, average 198 Wh/km. The return trip we did in 8.5 hours, including 2 hrs charging and the train crossing. Data for the outbound trip was screwed up by my nav error and heavy traffic.

Conclusion: long range trips using 22kW chargers are just fine, as long as one plans carefully and is prepared to sit around for a couple of hours charging. But I'm not sure I'll drive like this again until the route is covered by superchargers. Driving at 100kph really doesn't cost too much time, but is boring as hell and relatively more work as you have to keep a good eye on what's coming up behind you.
 
Wij zijn eruit.
We gaan eind juli met de Tesla naar Noorwegen voor een rondrit.
Een geschatte route van 3000 km excl. de uitvaltripjes
Dus minstens 4000 km te gaan.
Ik heb en zin in.:smile:
Heb je wat meer info over de route en de laadstrategie ? Ik was net begonnen om het idee te onderzoeken. Tesla forum doorgespit en een match proberen te maken met de rondreizen die worden aangeboden, maar daar kwam ik nog niet zo snel uit. Alle input is dus welkom.
 
Ik heb de 6 CS in Noorwegen als basis gebruikt en een reisburo hiermee een mooie route laten samenstellen.
Soms kan ik zelfs laden bij het hotel en van CS naar CS is geen enkel probleem.
De Hotels 2 a 3 dagen en van daaruit een mooie route rijden.

Op weg naar Kiel zoek ik nog een gegarandeerde oplaadmogelijkheid (heb er wel eentje gevonden via een App bij een MC donalds) maar wil meer zekerheid.
Wie weet een goed laadpunt??

Vanuit Kiel de nachtboot naar Oslo en aldaar aan de CS.


Heb je wat meer info over de route en de laadstrategie ? Ik was net begonnen om het idee te onderzoeken. Tesla forum doorgespit en een match proberen te maken met de rondreizen die worden aangeboden, maar daar kwam ik nog niet zo snel uit. Alle input is dus welkom.
 
Ik heb de 6 CS in Noorwegen als basis gebruikt en een reisburo hiermee een mooie route laten samenstellen.
Soms kan ik zelfs laden bij het hotel en van CS naar CS is geen enkel probleem.
De Hotels 2 a 3 dagen en van daaruit een mooie route rijden.

Op weg naar Kiel zoek ik nog een gegarandeerde oplaadmogelijkheid (heb er wel eentje gevonden via een App bij een MC donalds) maar wil meer zekerheid.
Wie weet een goed laadpunt??

Vanuit Kiel de nachtboot naar Oslo en aldaar aan de CS.

Had ook het plan om dat met vrouw en kinderen te gaan doen, maar ben gaan twijfelen of het met meiden van 3 en 7 slim is om zo lang/vaak in de auto te zitten. Ik had overnachting in Kiel gepland, en zou dan doorrijden naar Hirtshals, om vanaf daar de boot te nemen. Vanaf Kiel naar Olso is best aan de prijs met de auto, als ik me goed herinner?
 
Had ook het plan om dat met vrouw en kinderen te gaan doen, maar ben gaan twijfelen of het met meiden van 3 en 7 slim is om zo lang/vaak in de auto te zitten. Ik had overnachting in Kiel gepland, en zou dan doorrijden naar Hirtshals, om vanaf daar de boot te nemen. Vanaf Kiel naar Olso is best aan de prijs met de auto, als ik me goed herinner?
Je zit met de Tesla toch juist minder lang in de auto? Je moet steeds stoppen om te laden. Met m'n fossiel reden we juist veel langer door.
 
Je zit met de Tesla toch juist minder lang in de auto? Je moet steeds stoppen om te laden. Met m'n fossiel reden we juist veel langer door.

Vaker stoppen maakt niet dat je tijdens je vakantie minder tijd in de auto doorbrengt ;-) Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik en mijn vrouw vinden het prima om beetje rond te kijken tijdens het rijden, van het landschap onderweg en vooral in Noorwegen te genieten, maar de meiden vervelen zich waarschijnlijk al gauw, komt de sfeer doorgaans niet ten goede. Zonder kinderen zou ik zeker gaan!
 
Vaker stoppen maakt niet dat je tijdens je vakantie minder tijd in de auto doorbrengt ;-) Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik en mijn vrouw vinden het prima om beetje rond te kijken tijdens het rijden, van het landschap onderweg en vooral in Noorwegen te genieten, maar de meiden vervelen zich waarschijnlijk al gauw, komt de sfeer doorgaans niet ten goede. Zonder kinderen zou ik zeker gaan!

Mijn herinneringen aan Noorwegen als 7 jarige zijn onuitwisbaar. En mijn ouders reden in een Renault 6 ;)
 
Ik heb de 6 CS in Noorwegen als basis gebruikt en een reisburo hiermee een mooie route laten samenstellen.
Soms kan ik zelfs laden bij het hotel en van CS naar CS is geen enkel probleem.
De Hotels 2 a 3 dagen en van daaruit een mooie route rijden.

Op weg naar Kiel zoek ik nog een gegarandeerde oplaadmogelijkheid (heb er wel eentje gevonden via een App bij een MC donalds) maar wil meer zekerheid.
Wie weet een goed laadpunt??

Vanuit Kiel de nachtboot naar Oslo en aldaar aan de CS.

Hartelijk dank voor de gedetailleerde info via de PM. Ziet er uit als een top vakantie en een hoop vooronderzoek op laadgebied is al gedaan. Ik denk alleen dat ik het iets te heftig vind om dit met twee kids van 8 en 11 te doen. Heftig in de zin van: ga ik het volgende laadstation halen of niet, aantal kilometers totaal en aantal uren laden. Met zijn tweeën lijkt het mij een heel leuke pioniersvakantie. Ik ben dan ook heel benieuwd naar je ervaringen zodat ik volgend jaar misschien iets minder schijterig ben, al was het maar omdat er dan misschien al weer wat meer Superchargers op het traject staan.
 
De voorbereidingen naar Z-Frankrijk beginnen nu vorm te krijgen. Een mens moet er alleen wat voor over hebben om zijn vrouw ervan te overtuigen dat we werkelijk aan elk stopcontact kunnen laden en dat er al eens een lader of connector mag stuk gaan... :eek:

Kopie  van IMG_5671.JPG


PS: niet zeggen dat ik voorlopig nog geen Type 3-connector heb gescoord.
 
Over een aantal weken gaan we naar Hongarije. Na een retourtje Oostenrijk afgelopen weekend ben ik ervan overtuigd dat het gaat lukken. Vanaf Tilburg via Wilnsdorf, Bad Rappenau en Jettingen is Salzburg met de laatste "lading", dus geheel via de SC's, te bereiken. Daar in de buurt overnachten bij hotel waar ook 22 KW Smatric laadpalen staan (je kunt een maandkaart kopen voor ruim 29 euro en dan die maand onbeperkt laden bij hun laadstations, de kaart heb ik trouwens al ontvangen en hoef alleen nog maar de datum van ingang door te geven zodat hij wordt geactiveerd).

Relatief langzaam laden wordt daar gecompenseerd doordat er een overnachting is en de dag erop rijden tot Eisenstadt (wellicht uurtje tussendoor bijladen, gaat dan weer van de laadtijd in Eisenstadt af). Daar dan echt vol laden waar we (voor het eerst dan) enkele uren zullen moeten zoekbrengen.

Dan Hongarije in en tot Budapest is 263 km dus geen probleem. Door naar eindbestemming is iets meer dan 300 km dus kan zonodig ook maar ik heb op advies van Essent de e-kWh app van RWE gedownload en Essent heeft mij een ID voor zowel Duitsland als Hongarije gegeven. Dus in Hongarije (eigenlijk alleen Budapest) kan ik 22 KW bijladen.

Het is een kwestie van tijd totdat de Superchargers ook dit traject "coveren" maar nu dan eerst toch nog een beetje avontuur.
 
Ik moet midden mei naar Cambridge UK voor de periode van 2 weken. Daar komen is geen enkel probleem, maar daar opladen is wel een probleem.

Ik moet namelijk iedere dag ca. 75km rijden. Ik zoek een betaalbaar hotel met minimaal een stopcontact op de parkeerplaats of een oplaadpunt in de buurt. Ik heb al een paar hotels gemailed, maar helaas nog geen reactie of een reactie dat het niet mogelijk is. Iemand tips?

Iemand ook een idee hoe ik aan een oplaadkaart van South East kom? Heb ze al gemaild, maar nog geen reactie. Volgens mij leveren ze deze kaart alleen aan UK inwoners...? Heeft iemand deze kaart misschien al?
 
Ik moet midden mei naar Cambridge UK voor de periode van 2 weken. Daar komen is geen enkel probleem, maar daar opladen is wel een probleem.

Ik moet namelijk iedere dag ca. 75km rijden. Ik zoek een betaalbaar hotel met minimaal een stopcontact op de parkeerplaats of een oplaadpunt in de buurt. Ik heb al een paar hotels gemailed, maar helaas nog geen reactie of een reactie dat het niet mogelijk is. Iemand tips?

Iemand ook een idee hoe ik aan een oplaadkaart van South East kom? Heb ze al gemaild, maar nog geen reactie. Volgens mij leveren ze deze kaart alleen aan UK inwoners...? Heeft iemand deze kaart misschien al?

Neem contact op met best western, zij hebben een actief beleid om overal palen te plaatsen.
 
De voorbereidingen naar Z-Frankrijk beginnen nu vorm te krijgen. Een mens moet er alleen wat voor over hebben om zijn vrouw ervan te overtuigen dat we werkelijk aan elk stopcontact kunnen laden en dat er al eens een lader of connector mag stuk gaan... :eek:

View attachment 46955

PS: niet zeggen dat ik voorlopig nog geen Type 3-connector heb gescoord.

Net even met Guillome gebeld, en na overleg met Elon gaf hij aan dat hij zodra jij de type 3 kabel in bezit hebt, hij het openen van de SC route per 1 Juli naar Zuid Frankrijk bekend zal maken :wink:.
 
Net even met Guillome gebeld, en na overleg met Elon gaf hij aan dat hij zodra jij de type 3 kabel in bezit hebt, hij het openen van de SC route per 1 Juli naar Zuid Frankrijk bekend zal maken :wink:.

Ah prima, want ik ben net een Type-3 kabel gaan halen :smile:

PS: "voor de statistiek" ook nog even gaan laden in Oosterhout. Was daar een hele gezellige boel met een Noors koppel dat naar hun dochter en schoonzoon in Parijs gingen en een Zwitsers koppel.
 
Misschien leuk voor anderen die ri. Denemarken gaan. Onze route bevat wat tussenstops 'voor het geval dat' en omdat het gewoon lekker is om elke 2u even de benen te strekken.
We gaan overnacht in Hamburg.

Deze zijn voor onderweg:

7THINGS - my basic hotel, Universitätsallee, Bremen, Germany
http://www.7things-hotel.de/en/home.html
Our Lounge and Bar will be open from 2 pm till 10 pm.
We offer: Chili con carne, Toasted Bratwurst, Tarte Flambe (2 different types), Small Pizza (3 different types), Nachos with cheese, Whole grain bread (with salami or cheese)
There is also a good Italian restaurant in our Partnerhotel “Munte” just 400 meters away from us, which is open from 12pm to 3pm
Gratis (!) opladen. Ze hebben ca. 8x 22kW staan.

Radisson Blu Hotel Hamburg, Radisson Blu Hotel Hamburg, Marseiller Straße 2, 20355 Hamburg, Germany
http://www.radissonblu.com/hotel-hamburg
In de parkeergarage is 1 RWE punt. Vraag om die voor mij te reserveren staat nog uit :)

Kolding Storcenter, Skovvangen 42, 6000 Kolding, Danmark
http://www.koldingstorcenter.dk/
Clever.DK heeft hier een 22kW punt. Je kunt als buitenlander een prepaid kaart opvragen.
 
Update: Was daar een hele gezellige boel met een Noors koppel dat naar hun dochter en schoonzoon in Parijs gingen en een Zwitsers koppel.

Dat Noorse koppel gaat dus naar Parijs, maar waren niet zeker dat ze er zouden geraken. Dus geef ik hen mijn gsm-nummer voor het geval dat ze in IKEA-Gent willen bijladen. De kans was namelijk groot dat ze daar de paal niet zouden kunnen activeren zonder pasje of Belgisch-gsmnr.

Zonet telefoon gehad van een +47-nummer en de paal van bij mij thuis geactiveerd. :biggrin:

Kortom; mensen helpen in zo'n kleine community is ook wel heel leuk soms. Als ex-motorrijder een bekend gevoel...
 
Misschien leuk voor anderen die ri. Denemarken gaan. Onze route bevat wat tussenstops 'voor het geval dat' en omdat het gewoon lekker is om elke 2u even de benen te strekken.
We gaan overnacht in Hamburg.

Deze zijn voor onderweg:

7THINGS - my basic hotel, Universitätsallee, Bremen, Germany
http://www.7things-hotel.de/en/home.html
Our Lounge and Bar will be open from 2 pm till 10 pm.
We offer: Chili con carne, Toasted Bratwurst, Tarte Flambe (2 different types), Small Pizza (3 different types), Nachos with cheese, Whole grain bread (with salami or cheese)
There is also a good Italian restaurant in our Partnerhotel “Munte” just 400 meters away from us, which is open from 12pm to 3pm
Gratis (!) opladen. Ze hebben ca. 8x 22kW staan.

Radisson Blu Hotel Hamburg, Radisson Blu Hotel Hamburg, Marseiller Straße 2, 20355 Hamburg, Germany
http://www.radissonblu.com/hotel-hamburg
In de parkeergarage is 1 RWE punt. Vraag om die voor mij te reserveren staat nog uit :)

Kolding Storcenter, Skovvangen 42, 6000 Kolding, Danmark
http://www.koldingstorcenter.dk/
Clever.DK heeft hier een 22kW punt. Je kunt als buitenlander een prepaid kaart opvragen.

Thanks! Ik moet in Juni naar Denemarken, die laadpaal in Bremen is mijn missing link! Uiteraard hoop ik dat er dan al een SC ergens staat, maar dit klinkt al een goed alternatief.