pvkeep
Paul van Keep
Inderdaad, we waren aangenaam verrast door het landschap daar.San Sebastian is een mooie route om te rijden. Daar genoot ik echt van het uitzicht en de weg.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Inderdaad, we waren aangenaam verrast door het landschap daar.San Sebastian is een mooie route om te rijden. Daar genoot ik echt van het uitzicht en de weg.
Ik vetrok 's avond om 21.00 uur vanuit Enschede. De volgende dag overnacht in een hotel bij SuC Bayonne (met wat hazenslaapjes tijdens het superchargen onderweg). Volgende dag vroeg vertrokken en 's avonds op plek van bestemming. In één stuk is niet te doen 2.500km. Zowel op heen- als terugweg deed ik er dus ca. 2,5 dag over met overnachtingen.@balblas heb je in 1 stuk doorgereden of ergens overnacht?
Salamanca heb ik op de terugweg ook overnacht. Zeer de moeite waard!Vorige zomer ben ik met de S raven naar een trouwfeest tegen Mafra geweest. 1 overnachting in San Sebastian omdat het eten daar zo lekker is. En 1 in Salamanca, omdat ik daar zo’n geweldige herinneringen aan heb van mijn studententijd…
Verder langs Porto om iemand op te pikken.
De Suc tussen Salamanca en Porto was net die ene ochtend buiten gebruik en de voorgestelde omweg door de navigatie was te zot. Op zo’n 10km van de Suc heb ik bijgeladen bij een IONITY lader en dat werkte prima. Heb ik enkele jaren geleden in Puglia ook al eens voorgehad.
Maar al bij al, prima te doen op SUCs.
Heb zo eens 28 uren gereden, en het met hazenslaapjes gedaan in m'n vorige Model X. Toen moest je nog 40 minuten laden om een redelijke range te krijgen dus dan had je tijd om uit te bollen, in slaap te vallen en terug op tijd wakker te worden.met wat hazenslaapjes tijdens het superchargen onderweg
Phil,Bij een hoge berg wel opletten dat je onderweg niet onder 0 gaat.
Zo kan het zijn dat je bij aankomst met 10% voorspelde SoC hebt en dus verkeerdelijk gerust bent maar net daarvoor bij een afdaling 15% terugwint. Wat dus betekent dat je om de top te halen 5% te kort komt.
Tenerife is nu ook niet zo groot denk ik dat je range anxiety moet hebben om over een berg te geraken.Phil,
Ondertussen rij ik inmiddels al een maand in de bergen van Tenerife,
Bergen hoeven dus geen belemmering te zijn, de MS doet het zuidelijk duidelijk beter dan vlak in Nederland.
Buiten het feit dat importeren daar van een P90D een probleem is voor de iTV (op Tenerife is er nog geen P90D geïmporteerd) is het bezitten van een MS fantastisch, ik rij duidelijk 5% zuiniger dan in NL met 205wh per km, waarschijnlijk komt dat ook door de hogere temperaturen, het regenereren van de MS werkt blijkbaar erg goed.
Ik heb vooraf mijn P90D wel laten voorzien van een MCU2, dit omdat er nog steeds geen SEC zijn en de MCU 1 misschien onstabiel zou worden.
Er rijden daar wel veel M3 en MY’s rond, en voel me dus redelijk zeker dat het een kwestie van tijd is dat er een SEC verschijnt.
Het is inderdaad goed te doen maar klimmen van 50 meter tot 2250 meter geeft toch een aardig gebruik.Tenerife is nu ook niet zo groot denk ik dat je range anxiety moet hebben om over een berg te geraken.
Lis daarvan is rijden in de bergen heerlijk. One pedal driving: geen rem nodig voor de haarspeldbocht en een topaccelleratie erna om die trage voorligger te doen lijken of hij stilstaat.
Ben er 2 jaar geleden geweest, de tag deed het niet... de app wel....Iemand toevallig ook problemen met Shell (en andere) laadpassen in Portgual? Shell, Luminus en Freshmile allemaal het zelfde probleem 'not authorized". Dit werkte in de zomer zonder probleem. Shell weet van niks. Ik heb MIIO.pt moeten installeren om toch nog te kunnen laden. Was wel even zweten...
Vorig jaar augustus met Shell geladen in Lagos in Portugal zonder problemen voor 2 cent/kWh bij Mobi.E, kan nog steeds:Iemand toevallig ook problemen met Shell (en andere) laadpassen in Portgual? Shell, Luminus en Freshmile allemaal het zelfde probleem 'not authorized". Dit werkte in de zomer zonder probleem. Shell weet van niks. Ik heb MIIO.pt moeten installeren om toch nog te kunnen laden. Was wel even zweten...
Ja, ik denk dat dit dus het probleem is. Vorig jaar werkte alles perfect.Vorig jaar augustus met Shell geladen in Lagos in Portugal zonder problemen voor 2 cent/kWh bij Mobi.E, kan nog steeds:
View attachment 1034583
En hier langs de snelweg omdat ik geen zin had om om te rijden voor de SuperCharger:
View attachment 1034586
Van beiden nooit een factuur gezien overigens
Je valt in herhaling Wouter.Niet zozeer vakantie, maar wel interessante datapunten van een Tesla Model X van 2017, en eentje van 2023:
2023:
View attachment 1034588
2017:
View attachment 1034591
De 2023 kan aan 250kW laden, en blijft boven 100kW tot circa 60% SoC. De 2017 blijft natuurlijk hangen op max. 150kW, en zit bij 40% SoC al aan 100kW.
Op bijna 2000km rijden betekent dat dus bijna 4 uren minder laden.
Niet zozeer vakantie, maar wel interessante datapunten van een Tesla Model X van 2017, en eentje van 2023:
2023:
View attachment 1034588
2017:
View attachment 1034591
De 2023 kan aan 250kW laden, en blijft boven 100kW tot circa 60% SoC. De 2017 blijft natuurlijk hangen op max. 150kW, en zit bij 40% SoC al aan 100kW.
Op bijna 2000km rijden betekent dat dus bijna 4 uren minder laden.
Bij ons is nu de zwakke schakel in het elektrisch rijden, mijn echtgenote haar blaas.Sedert enkele maanden een nieuwe Model S. Nu moeten we tussen de laadbeurten ook nog eens stoppen om de benen te strekken en van chauffeur te wisselen.
Bij ons is nu de zwakke schakel in het elektrisch rijden, mijn echtgenote haar blaas.