martinve
Active Member
Inderdaad had ik theoretisch berekend dat het 5km/100meter stijgen en 2km/100meter bij dalen is.
Je moet dan natuurlijk niet het hoogteverschil nemen tussen startpunt en eindpunt van de rit maar rekening houden met alle hoogteverschillen die je onderweg tegenkomt.
Stel dat je 250 km gaat rijden maar onderweg 4 maal over een berg moet van 2000 meter vanuit een dal op 500 meter.
Je moet dan 4x 1500 meter stijging rekenen, oftewel 4x15x5 = 300km extra verbruik rekenen.
Ook al krijg je bij de dalingen weer wat kilometers terug, waarschijnlijk ga je op een dergelijke rit het eindpunt niet halen.
Deze zomer ga ik 2 weken naar Zwitserland en zal eens onderzoeken of de theorie een beetje met de praktijk overeenkomt.
Begin September moet ik naar Italie voor de bruiloft van mijn neef.
Het wordt spannend vanaf de laatste Supercharger in Oostenrijk of Zwitserland. Weet nog niet welke de beste route is.
Ik probeer 22kw laders te vinden onderweg zodat ik niet eeuwenlang moet wachten en ik probeer te voorkomen om te moeten overnachten.
(even pasjes roulette ter zijde gelegd) Het is ook nog even afwachten of de Model S wel kan laden op deze laadpalen...
Misschien toch eens Tesla bellen of zij suggesties hebben...
PS Wel ga ik zeuren voor de fix dat ik 32A kan laden en niet gelimiteerd ben op 26A. 14km/h extra is toch een behoorlijke hoeveelheid...