Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Heb net een road trip van 4.506 kilometer in 1 week afgelegd, na een zomer trip naar italie, dus val me niet meteen aan voor het volgende:
ben ik nou echt de enige die vindt dat een road trip met een tesla best leuk is, maar enorm veel tijd kost? Ik roep om het hardst naar iedereen die het horen wil hoe gaaf het is om gratis europa door te gaan en porsches op te duwen in duitsland... maarrrrr..... met de beste wil van de wereld doe je toch gewoon over 1.000 kilometer 12 uur. Of je moet gemiddeld 100 rijden en wat langer laden, of 130 a 140 en tegen de 0 aankomen. en 380 km laden duurt gewoon dik een uur, laten we er niet omheen draaien. Geen drama als je 3 weken op vakantie gaat, maar even naar zuid duitsland op en neer duurt echt serieus lang. En dan heb ik het nog niet over de dramatische stoelen die zelfs na een korte modifcatie nog niet eens in de buurt komen van de basis stiel van een 1 serie... Met m'n 5 serie reed ik s nachts in minder dan 5 uurtjes van venlo naar de zwitserse grens :)

Vind mijn auto echt top, en stop elke dag met n grijns in, maar de volgende keer naar barcelona neemt deze jongen toch echt een vliegtuig of pak ik de A8 van m'n buurman... tot we in 10 minuutjes de batterij swappen of volduwen weet ik niet of ik nog lange trips ga maken...
 
Heb net een road trip van 4.506 kilometer in 1 week afgelegd, na een zomer trip naar italie, dus val me niet meteen aan voor het volgende:
ben ik nou echt de enige die vindt dat een road trip met een tesla best leuk is, maar enorm veel tijd kost? Ik roep om het hardst naar iedereen die het horen wil hoe gaaf het is om gratis europa door te gaan en porsches op te duwen in duitsland... maarrrrr..... met de beste wil van de wereld doe je toch gewoon over 1.000 kilometer 12 uur. Of je moet gemiddeld 100 rijden en wat langer laden, of 130 a 140 en tegen de 0 aankomen. en 380 km laden duurt gewoon dik een uur, laten we er niet omheen draaien. Geen drama als je 3 weken op vakantie gaat, maar even naar zuid duitsland op en neer duurt echt serieus lang. En dan heb ik het nog niet over de dramatische stoelen die zelfs na een korte modifcatie nog niet eens in de buurt komen van de basis stiel van een 1 serie... Met m'n 5 serie reed ik s nachts in minder dan 5 uurtjes van venlo naar de zwitserse grens :)

Vind mijn auto echt top, en stop elke dag met n grijns in, maar de volgende keer naar barcelona neemt deze jongen toch echt een vliegtuig of pak ik de A8 van m'n buurman... tot we in 10 minuutjes de batterij swappen of volduwen weet ik niet of ik nog lange trips ga maken...

Zelf ging ik toch al nooit zo ver met auto, omdat vliegen dan vaak sneller en voordeliger is. Nu vond ik het wel leuk om dit met de Tesla te doen en met een klein kindje erbij moet je toch al vaker stoppen dus dat maakt niet heel veel verschil uit. Verder denk ik dat een dichter SuC netwerk ook nog wel zal schelen in de reistijd, omdat je dan nergens tot 380 km hoeft vol te laden.
Ter overweging: de totale 'tanktijd' zal voor de Tesla veel minder zijn dan voor een ICE. Voorheen was ik elke week 15 minuten kwijt om te tanken (= 12 uur per jaar), nu heb ik alleen nog tanktijd tijdens een incidentele roadtrip. En iemand die meerdere keren per maand zulke lange ritten moet maken, kan wellicht nog beter een paar jaar wachten op een EV met grotere range of een ICE ernaast houden. Maar dat zal maar een kleine groep gebruikers zijn die zo veel rijdt.
 
Heb net een road trip van 4.506 kilometer in 1 week afgelegd, na een zomer trip naar italie, dus val me niet meteen aan voor het volgende:
ben ik nou echt de enige die vindt dat een road trip met een tesla best leuk is, maar enorm veel tijd kost? Ik roep om het hardst naar iedereen die het horen wil hoe gaaf het is om gratis europa door te gaan en porsches op te duwen in duitsland... maarrrrr..... met de beste wil van de wereld doe je toch gewoon over 1.000 kilometer 12 uur. Of je moet gemiddeld 100 rijden en wat langer laden, of 130 a 140 en tegen de 0 aankomen. en 380 km laden duurt gewoon dik een uur, laten we er niet omheen draaien. Geen drama als je 3 weken op vakantie gaat, maar even naar zuid duitsland op en neer duurt echt serieus lang. En dan heb ik het nog niet over de dramatische stoelen die zelfs na een korte modifcatie nog niet eens in de buurt komen van de basis stiel van een 1 serie... Met m'n 5 serie reed ik s nachts in minder dan 5 uurtjes van venlo naar de zwitserse grens :)

Vind mijn auto echt top, en stop elke dag met n grijns in, maar de volgende keer naar barcelona neemt deze jongen toch echt een vliegtuig of pak ik de A8 van m'n buurman... tot we in 10 minuutjes de batterij swappen of volduwen weet ik niet of ik nog lange trips ga maken...
Ligt ook (zoals Merijn terecht opmerkt) aan de dichtheid van superchargers. Vanuit Berlijn naar Breda ging de terugweg via 4 superchargers sneller dan de heenweg via 3 superchargers. Flink doorgereden (heel stuk 200) en dan telkens maar kort laden (30 minuten) zodat je net de volgende haalt. 8 uur over 800 km. Nog steeds minstens een uur langer dan met een ICE, maar wel relaxed omdat je 4x een half uur stopt voor koffie of iets te eten.

Verder dan 1000 km in één keer lijkt me in geen enkele auto relaxed. Dan kun je inderdaad beter gaan vliegen. En toch blijft het geweldig dat het kán in een elektrische auto en zonder kosten.
Ik heb overigens geen last gehad van de stoel. Zit prima. Misschien omdat ik niet zo lang ben.
 
Heb net een road trip van 4.506 kilometer in 1 week afgelegd, na een zomer trip naar italie, dus val me niet meteen aan voor het volgende:
ben ik nou echt de enige die vindt dat een road trip met een tesla best leuk is, maar enorm veel tijd kost? Ik roep om het hardst naar iedereen die het horen wil hoe gaaf het is om gratis europa door te gaan en porsches op te duwen in duitsland... maarrrrr..... met de beste wil van de wereld doe je toch gewoon over 1.000 kilometer 12 uur. Of je moet gemiddeld 100 rijden en wat langer laden, of 130 a 140 en tegen de 0 aankomen. en 380 km laden duurt gewoon dik een uur, laten we er niet omheen draaien. Geen drama als je 3 weken op vakantie gaat, maar even naar zuid duitsland op en neer duurt echt serieus lang. En dan heb ik het nog niet over de dramatische stoelen die zelfs na een korte modifcatie nog niet eens in de buurt komen van de basis stiel van een 1 serie... Met m'n 5 serie reed ik s nachts in minder dan 5 uurtjes van venlo naar de zwitserse grens :)

Vind mijn auto echt top, en stop elke dag met n grijns in, maar de volgende keer naar barcelona neemt deze jongen toch echt een vliegtuig of pak ik de A8 van m'n buurman... tot we in 10 minuutjes de batterij swappen of volduwen weet ik niet of ik nog lange trips ga maken...

Ben het met je eens dat roadtrippen echt langer duurt dan vroeger, maar het ligt volgens mij niet alleen maar aan het laden. De drukte en de hoeveelheid opstoppingen en wegopbrekingen kost ook meer tijd dan een aantal jaar terug. Het aantal vrachtwagens op de weg is geëxplodeerd. Overdag door Duitsland heen kom je ook met een ICE met moeite boven de 100km/h gemiddeld (incl. pauzes). Maar zal idd wel beter worden met meer SuC's waardoor je minder hoeft om te rijden en korter hoeft te laden.

Ben nu bezig met een trip naar Zuid-Frankrijk te plannen om de allerdonkerste dagen wat te mijden, maar die trip gaan wij dus mooi niet in 1x maken. Dat wordt fijne B&Btjes uitzoeken en er een leuke trip van maken. Ben nog wel aan het studeren of we via Zwitserland of via Frankrijk rijden...

Over de stoelen: zou je me het aanraden om bij Cools langs te gaan of zeg je van moa, die stoelen zijn toch niet te redden? :)
 
Op zich is de bult onderin de rug wel weg, echter bovenin de rug duwt ie nog... Ik ga sowieso nog terug... Zijkanten is iets beter geworden, maar is niet super aan te passen binnen de huidige structuur...

- - - Updated - - -

Ligt ook (zoals Merijn terecht opmerkt) aan de dichtheid van superchargers. Vanuit Berlijn naar Breda ging de terugweg via 4 superchargers sneller dan de heenweg via 3 superchargers. Flink doorgereden (heel stuk 200) en dan telkens maar kort laden (30 minuten) zodat je net de volgende haalt. 8 uur over 800 km. Nog steeds minstens een uur langer dan met een ICE, maar wel relaxed omdat je 4x een half uur stopt voor koffie of iets te eten.

Verder dan 1000 km in één keer lijkt me in geen enkele auto relaxed. Dan kun je inderdaad beter gaan vliegen. En toch blijft het geweldig dat het kán in een elektrische auto en zonder kosten.
Ik heb overigens geen last gehad van de stoel. Zit prima. Misschien omdat ik niet zo lang ben.

Afstand en dichtheid is wel Ee stukje wat scheelt inderdaad. Het is een heel verschil of je 300 of 380 moet laden, laatste stuk gaat tergend traag...
 
Ben het met je eens dat roadtrippen echt langer duurt dan vroeger, maar het ligt volgens mij niet alleen maar aan het laden. De drukte en de hoeveelheid opstoppingen en wegopbrekingen kost ook meer tijd dan een aantal jaar terug. Het aantal vrachtwagens op de weg is geëxplodeerd. Overdag door Duitsland heen kom je ook met een ICE met moeite boven de 100km/h gemiddeld (incl. pauzes). Maar zal idd wel beter worden met meer SuC's waardoor je minder hoeft om te rijden en korter hoeft te laden.

Ben nu bezig met een trip naar Zuid-Frankrijk te plannen om de allerdonkerste dagen wat te mijden, maar die trip gaan wij dus mooi niet in 1x maken. Dat wordt fijne B&Btjes uitzoeken en er een leuke trip van maken. Ben nog wel aan het studeren of we via Zwitserland of via Frankrijk rijden...

Over de stoelen: zou je me het aanraden om bij Cools langs te gaan of zeg je van moa, die stoelen zijn toch niet te redden? :)

Tip: hotel le valombre in de chartreusestreek!
Als het goed is zouden ze nu ook al een laadpaal moeten hebben (al is dat nu niet meer aan de orde met de SuC van Chambery in de buurt)
 
Tip: hotel le valombre in de chartreusestreek!
Als het goed is zouden ze nu ook al een laadpaal moeten hebben (al is dat nu niet meer aan de orde met de SuC van Chambery in de buurt)

Bedankt voor de tip! Ik leg 'm voor bij moeder de vrouw (die heeft het laatste woord als het om accomodaties gaat :smile:).

ehm, met een hotel is het nog langer of niet???
Haha ja het is zeker langer met een hotel, maar wel relaxter!
 
Op zich is de bult onderin de rug wel weg, echter bovenin de rug duwt ie nog... Ik ga sowieso nog terug... Zijkanten is iets beter geworden, maar is niet super aan te passen binnen de huidige structuur...

Ik geloof dat je alleen de stoelzitting aan had laten passen, en nog niets had laten doen aan de rugleuning toch?
Ik denk dat ik toch ook maar even bij Cools ga kijken. Ik zit op zich wel goed, maar ik vind de stoel wel echt te hard qua comfort, ik zou graag zien dat oneffenheden in de weg ook wat meer door de stoelzitting worden opgevangen...
De achterbank is overigens een ramp voor volwassenen, misschien hebben ze daar ook een oplossing voor...
 
Metz-Egerkingen

Gisteren (29 oktober) hebben we het erop gewaagd om vanuit Brussel richting Zwitserland te trekken (kanton Valais, omgeving van Martigny).

Omdat de alternatieven minstens 200km langer waren, hebben we voor de route Brussel --> SuC Metz --> Suc Egerkingen --> Martigny gekozen.
Tussen Metz en Egerkingen is het traject dat we gebruikt hebben Metz --> Nancy --> Epinal --> Mulhouse --> Basel --> Egerkingen. Dit traject vereist een oversteek van de Vogezen maar is 40km korter dan hetgeen standaard door de GPS wordt voorgesteld.

Vanuit Brussel zijn we na een 100% range charge met iets meer dan 75km range aangekomen aan de SuC van Metz. Die SuC ligt aan een hypermarkt. Overdag (het was middag) zijn daar voldoende versnaperingen beschikbaar maar helaas is het sanitair schabouwelijk. Ook geen idee wat er nog mogelijk is buiten de openingsuren van de hypermarkt.
Ik heb er geen enkele andere tesla gezien maar we zijn wel verschillende keren aangesproken over de wagen.

Wij hebben aan de SuC van Metz volledig volgeladen; meer dan één uur ter plekke (viel gelukkig samen met onze middagpauze).

De tocht naar Egerkingen hebben we aan een bescheiden snelheid gereden en we zijn erin geslaagd op perfect typical range te rijden en met nog 70km op de teller aan te komen in Egerkingen. Relevant is dat het mooi, droog weer was, niet te warm of te koud (15°) en dat er amper wind stond.

In Egerkingen is er op de locatie van de SuC (die 6 plaatsen telt) een prima restaurant.

Conclusies:
1) We zijn nog niet geheel van de range anxiety af; vooral tussen Metz en Egerkingen ontbreekt er nog een supercharger om comfortabel te kunnen doorrijden. Dat wordt in de nabije toekomst opgelost volgens de SuC planning op teslamotors.com.
2) Volledig volladen aan een SuC duurt heel erg lang. De laatste loodjes wegen bijzonder zwaar.
3) De "km/u" aanduiding bij het laden is een gemiddelde over de hele laadsessie en is daardoor onbruikbaar. De "kW" aanduiding daarentegen is een prima indicatie van hoe hard het er op het eigenste moment aan toe gaat.
4) Het overbruggen van een bergpas lijkt minder range te vreten dan wat er verondersteld wordt op allerlei on-line rekentools. In de afdaling wordt het grootste deel van de extra gespendeerde energie netjes gerecupereerd.
 
Stoer dat je t op de heenweg al aandurfde! Ik deed t andersom, is ook iets meer bergaf en de temperatuur was in september iets beter. Range anxiety terwijl je met nog bijna 20% lading aankomt? Ik had nog 16km over. Fors doorgereden aan t eind omdat ik onder de 10km wilde aankomen:smile:
 
Wauw. Simpelweg wauw!
Duitsland doorkruisen met om de 200 km een SuC, is een zaaaaaaligheid.
300 km typical op de teller zetten gebeurd onder de 30', en dankzij de 2368 wegwerkzaamheden geraakt de batterij niet oververhit.
Maar alles daar tussen kan flink "löse gehen".
Wauw!
Super ontspannen gevoel om zo te kunnen 'trippen'.
 
Deze morgen bezoeker gebracht aan kazerne Adam in Soest. Waar ik 32 jaar geleden mijn dienstplicht heb vervuld. Pure nostalgie! Nu terug bij Connie's diner aan de SuC.:smile:
20141101_145658.jpg
 
Last edited: