Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Even wat notities, niet een echt reisverslag, maar enkele ervaringen tijdens onze heenreis naar Hongarije.

6) Gebrek 1 aan de nav. Als er eenmaal een lijntje van de te volgen route op ligt, kun je niet meer zien wat voor soort weg het is. Ja, als hij aangeeft dat je een uur zult doen over de laatste 45 km dan kun je het wel op je vingers natellen maar volgens de kaart zag het er hetzelfde uit als dat er een autobahn zou liggen. Ik heb het geweten. Een uur lang door allerlei dorpjes, in het donker, tientallen rotondes, veel dertig kilometer zone's en vaak aan het begin van het dorp zo'n snelheidsbordje. Om te voorkomen dat ik ineens in zo'n verblindende flits zou rijden heb ik me er maar aan gehouden. Uiteindelijk kwamen we bij Gramschatzerwald. Daar bijladen, genoeg tot Regensburg wat ook niet meer dan 220 km is.
Gebrek 2 aan de nav: In Wenen heeft hij ons door de meest onmogelijke straatjes geleid, (we kozen niet voor de bergroute Süd-Autobahn maar voor de klassieke A1 vanwege het verbruik) en dat is het laatste waar je op zit te wachten na zo'n trip. Ik herinner me dat we eerst bijna in één keer doorreden naar Schönbrunn en daar dan rechtsaf gingen en dan redelijk snel bij de SuC waren. Alleen wat stoplichten maar op deze tijd zou dat geen probleem zijn. Nu hoogst ergerlijk allerlei woonwijken doorkruist. Het lijkt alsof er geen wegrangorde herkend wordt in de nav. Zo ben ik een paar weken geleden ook op zo'n expeditie geweest in West-Utrecht waarbij ik ook door allerlei woonstraatjes kwam met talloze drempels etc. Daar moet echt iets aan gedaan worden.

Ik lees regelmatig kritiek op de Nav. Die deel ik.
TomTom op Iphone kost maar € 70
Die heb ik altijd aan ter controle

zojuist op groupon:
TOMTOM nav app voor Iphone, inclusief eenvoudig carkitje: € 30.00
 
Last edited:
Waze is een gratis nav app voor je iPhone. Werkt super, heeft al jaren de real-time traffic feature die Elon voor v6 beloofde.
(Moet je wel 3G/4G connectie op je iPhone hebben, uiteraard.)

Waze is echt heel goed, van harte aanbevolen. Mijn iPhone5S krijgt het er altijd een beetje warm van, de app slurpt de batterij nogal snel leeg. Maar zolang die aan de USB stekker in de auto ligt is er niets aan de hand natuurlijk :)
 
Waze is een gratis nav app voor je iPhone. Werkt super, heeft al jaren de real-time traffic feature die Elon voor v6 beloofde.
(Moet je wel 3G/4G connectie op je iPhone hebben, uiteraard.)

Het blijft behelpen met de navigatie. Vandaag rij ik vanuit West-Friesland naar Lelystad. Voor de afslag naar de Houtribdijk kan ik zien dat er 10 auto's voor het verkeerslicht wachten.
Dit levert uiteraard een heel kort rood streepje op voor dat kruispunt. De navigatie, nieuwe 6.0 en nieuwe kaarten, stuurt me helemaal Enkhuizen in om die 'file' van 10 auto's te omzeilen.
Totale onzin natuurlijk. Ik rij rechtstreeks naar die kruising toe en op het moment dat ik er ben staat er geen auto meer.
Ik blijf me eraan ergeren dat Tesla niet minimaal het niveau van TOMTOM haalt.
 
Waze is echt heel goed, van harte aanbevolen. Mijn iPhone5S krijgt het er altijd een beetje warm van, de app slurpt de batterij nogal snel leeg. Maar zolang die aan de USB stekker in de auto ligt is er niets aan de hand natuurlijk :)
Idem bij mijn HTC One: lekker warm van de combinatie van helder scherm, GPS, rekenen en 3G of 4G. Zonder USB-stekker is het na een dik uur gedaan met het plezier
 
Het blijft behelpen met de navigatie. Vandaag rij ik vanuit West-Friesland naar Lelystad. Voor de afslag naar de Houtribdijk kan ik zien dat er 10 auto's voor het verkeerslicht wachten.
Dit levert uiteraard een heel kort rood streepje op voor dat kruispunt. De navigatie, nieuwe 6.0 en nieuwe kaarten, stuurt me helemaal Enkhuizen in om die 'file' van 10 auto's te omzeilen.
Totale onzin natuurlijk. Ik rij rechtstreeks naar die kruising toe en op het moment dat ik er ben staat er geen auto meer.
Ik blijf me eraan ergeren dat Tesla niet minimaal het niveau van TOMTOM haalt.

Ik mis soms wel de historische mapgegevens van TomTom in mijn Tesla. Maar ook mijn TomTom heeft het soms mis. Files die mijn Tesla wel heeft, heeft mijn TomTom soms niet. Maar mijn Tesla heeft een voorliefde voor wegen afsnijden, zijwegen bij verkeerswisselaars te nemen. Maar dat zijn gedragingen die je als gebruiker na een tijdje wel doorhebt, en waar je zelf op kan reageren. Ik volg hem niet altijd blindelings...
 
Idem bij mijn HTC One: lekker warm van de combinatie van helder scherm, GPS, rekenen en 3G of 4G. Zonder USB-stekker is het na een dik uur gedaan met het plezier

De batterij van mijn HTC-One is gesneuveld door de combinatie van navigatie, Coyote, etc. Anders dan bij Tesla wordt het vermogen niet begrensd bij hoge (of lage) temperaturen...
Heb nu een HTC-One-M8; en gebruik de oude in de wagen voor iCoyote e.a. (stroom via usb)


Ik volg hem niet altijd blindelings...
+1 .
willekeurig linkje via google :
GPS Accidents: List of Car Crashes Caused by Google Maps and SAT NAV
 
Overmorgen gaan we weer terug vanuit Hongarije naar Tilburg. Op de heenweg heb ik het stuk Regensburg - Wenen op één lading gedaan maar dat ben ik dan niet (meer) van plan. Ik deed het overigens omdat ik tijdens het gebruik enorm veel vertrouwen in de auto had gekregen en ook heel goed met de diverse hulpmiddeltjes om kan gaan bij "energy". Het was tegen de 400 km. En dan toch nog met een restwaarde aankomen. (maar, geen wind en geen regen, je weet wel, die druppels die uit de lucht vallen, niet die met het remmen)

Vandaag heb ik gebeld met Thenewmotion die mij vertelde dat je met hun pas bij de meeste aanbieders in Oostenrijk terecht kunt. In ieder geval die van Smatric en daarvan weet ik er wel een paar. Ik zal gelijk eens gaan kijken naar de SuC lokatie bij Amstetten, dat kasteel, waar ook twee Tesla's huizen. Misschien kom ik iets meer te weten.

Nu maar eens kijken hoever we de eerste dag komen en dan een hotelletje zoeken. Hebben we de kinderen beloofd en lijkt ons ook wel prettig. De dag erop dan het laatste stuk naar huis. Renata, mijn vrouw, moet namelijk vrijdag weer werken.

Nog even iets leuks over de heenweg. Net over de grens met Oostenrijk had ik geparkeerd en was mijn bijdrage aan het oostenrijkse asfalt aan het betalen. Renata had al opgemerkt waarom ik in de buurt van wat maffia-achtige lieden parkeerde.

Toen ik weg was hoorde ze dat het hongaren waren die elkaar van alles over de auto aan het vertellen waren. 600 pk, groot scherm, zo snel als een Ferrari en 400 km op een batterij. (Hadden wellicht "the unveil" gezien ;) Net toen ze klaar waren ging het achterportier open en klom mijn 4 jarig dochtertje, half slapend en geeuwend, uit de auto en stond hen met grote ogen aan te kijken. Tja, family-car toch?
 
Weet iemand misschien of je voor het laden in St. Tropez een pasje nodig hebt?

Ja, maar kan je gratis aanvragen bij Plus de Bornes

Je mag ook die van mij lenen. Kan hem op de post doen. Heb hem in februari pas weer nodig. Je kan in saint tropez nog gratis laden, hoeft geen parkeergeld in het centrum te betalen en parkeerplaats is mooi groot. Is gewoon type 2. (Dubbel, 2 en 3)

Bij de haven heb je 4 plaatsen, maar er is een lader weg. Ze geven snel boetes aan niet EV dus plaatsen zijn vaak niet geICED.
 
Ja, maar kan je gratis aanvragen bij Plus de Bornes

Je mag ook die van mij lenen. Kan hem op de post doen. Heb hem in februari pas weer nodig. Je kan in saint tropez nog gratis laden, hoeft geen parkeergeld in het centrum te betalen en parkeerplaats is mooi groot. Is gewoon type 2. (Dubbel, 2 en 3)

Bij de haven heb je 4 plaatsen, maar er is een lader weg. Ze geven snel boetes aan niet EV dus plaatsen zijn vaak niet geICED.
en wat als ik al in ste Maxime ben :) zal hier lokaal even bij de toerist info checken...
 
Kan overigens alleen de 2 220 plus vinden aan de haven, de overige 4 punten weet de information touristique niet te liggen....

St. Maxime is 10 minutjes van St. Tropez. In het centrum ff eten en aan de 22kW hangen, ben je weer ff vol. Bij de permanente Kermis in St. Maxime heb ik wel een rode plug gezien, maar weet niet of je daar mag laden.

Er zijn er echt 4: http://fr.chargemap.com/networks/plus-de-bornes

Ook een buiten St-Tropez, Loumarin, bij een kasteel en toerisme buro.

Ik heb ze allemaal gehad eind augustus/begin September...gewoon, omdat het kan! Heb zelfs foto's denk ik op chargemap geplaatst. Ik kon ook bij de villa laden, maar parkeerplaatsen in zowel de haven als in het centrum zijn een crime, dus mooi met je EV laden en gratis parkeren... ik denk zelfs dat je ook als je naar het kantoor gaat bij de haven je een gratis uitrij kaart krijgt. Er is één dame in St. Tropez met een EV Smart. Zij staat vaak te laden in het centrum op het kleine parkeervak. (je hebt een klein vak, en een heel groot vak waar je Tesla perfect inpast, mits je een 8 meter kabel hebt) Ze is dacht ik de bloemist in het dorp. Als je géén type 3 kabel bij je hebt (want je hebt in het centrum 1x 2 en 1x3c), kan je haar bellen (haar telefoonnummer zit op haar voorruit) en haalt ze haar type 2 kabel uit de laadpaal voor je. Ze is erg aardig en spreek prima Engels. In de haven heb je overigens naast de 4 plekken van Plus de Bornes verderop ook van de gemeente 2 plaatsen maar dat zijn 3kW laders. Ook heb ik een laadpaal gevonden in de punt van de haven, stond een Renault Twizzy op. Weet niet hoeveel kW die is... Maar zit erg verscholen onder een stenen boog. Maar, prima snel aan 22kW in centrum en haven te laden, wel lange kabel meenemen (8 meter) anders moet je erg krap aan parkeren.

Dus:
1x een type 2/3c in Loumarin (2x11kW)
1x een type 2/3c in de haven (2x22kW) Mogelijk kunnen er nu al weer 4 zijn, toen ik er was in aug/September waren er 4 parkeerplaatse, en maar 1 paal met 2 aansluitingen.
1x een type 2/3c in het centrum (2x22kW)
1x een 2x type 3c in bij een standje (2x11kW)

Afijn, ik hoor wel als je de kaart wilt lenen. Geen probleem
 
Last edited:
Weer een paar nieuwe ervaringen opgedaan. In de nacht van dinsdag op woensdag, de dag van vertrek uit Cegléd in Hongarije waren we al een paar keer wakker geworden van de storm en de regen. Dat was woensdagochtend nog niet beter. Normaal gesproken rijden we van daar op een full charge naar Wenen (iets van 330 km) maar nu was ik er halverwege de route naar Budapest al achter dat dit wel heel tricky zou worden. Eerder reden we dat stuk, voornamelijk binnenwegen, met 180 tot 190 Wh/km. Nu met geen mogelijkheid onder de 290 gekomen. Met sturen geeft de auto geen krimp bij windstoten maar dat hij er hard aan moet trekken is duidelijk. Eigenlijk ook heel logisch want er waaide ook veel water mee en de weg stond soms bijna blank.

In Budapest daarom een stop ingelast aan de rand van de stand bij één van de gratis 22Kw laadplekken. Renáta had net de week ervoor een inlogcode en wachtwoord ontvangen dus via de telefoon aanzetten ging goed. Is ook echt 22Kw en laadsnelheid 97 km/uur.

FullSizeRender-9.jpg


Daarna was Wenen gemakkelijk te halen. De kinderen een tijdje laten klimmen en klauteren in Bogipark (het enige vertier daar) en zelf boeking gemaakt voor de Kaiserhof bij Salzburg. De bedoeling was om dat in één keer te rijden (toch ook > 300 km) maar ik had een paar laadadressen voor onderweg. Ik had geen zin in extra avontuur door naar Regensburg te willen doorsteken of de binnenwegen naar Mühldorf te trotseren.
Nu heel erg opgelet en waar mogelijk de beschutting van een touringcar gezocht. Veel wind, bladeren op de weg en vooral water.

Tip: Windfinder.com (In ons geval allemaal donker-oranje streepjes)

FullSizeRender-4.jpg


Bij Linz begin het er naar uit te zien dat we het zouden halen. Ik wist dat we nog wat klimmen zouden krijgen maar had ook de geruststelling van de app van Merijn (waarvoor dank) dat het de laatste 15 km alleen maar dalen zou zijn.

Dat klopte ook en met 27 rest kwamen we bij Kaiserhof aan. Het spookte en snel de kinderen en de overnachtingsbagage naar binnen gebracht en toen de auto aan de SuC. Wel apart om met horizontale regen waarin niets droog kon blijven de stekker in te pluggen waar dan even later toch maar even 120Kw doorheen gaat lopen. Best bizar maar kennelijk toch veilig.

FullSizeRender-7.jpg
FullSizeRender-6.jpg


Wel een opluchting dat we er waren en lekker warm konden gaan eten met een wijntje er bij.

FullSizeRender-8.jpg


Die nacht nog steeds veel storm, van alles waaide er over de weg en in de ochtend bij vertrek nog steeds. Maar deze route (Salzburg, Irschenberg, Jettingen, Bad Rappenau en Wilnsdorf) heeft erg veel SuC's dus dat was geen zorg meer. Wel het vele water op de rijbaan waardoor soms een rijstrook niet begaanbaar was. Bij grote plassen (op de Autobahn notabene) in de hoogste stand gezet.

Voorbij München was het gelukkig over met het noodweer. Verder geen enkel probleem gehad en we waren in het begin van de nacht thuis.

Benieuwd of anderen ook "stormervaringen" hebben gehad. Wij vielen wel echt met de neus in de boter, de laagvlakten over een paar honderd kilometer bijna in een rechte lijn pal op de wind.

Wel iets om rekening mee te houden, zeker als de temperatuur onder de tien graden komt. Maar al met al, heel tevreden over hoe de auto zich heeft gehouden in deze wel wat extreme omstandigheden.

Tenslotte laatste stop Wilnsdorf. In gesprek met duitse Model S rijder die mij vroeg: "Ben jij Hans?" Had mij op Duitse forum gezien.

Flink doorgeladen (340 km) en inmiddels was iedereen in slaap. Toen op de cc met 100 gaan rijden en vooral "stilletjes" gedaan en uiteindelijk met verbruik van 185 Wh/km thuis gekomen. Maar het was weer 13 graden. Zo kende ik hem weer:)




 
Last edited:
Het blijft me toch verbazen hoeveel trips er naast Oost-Europa plaatsvinden. Ik moet dringend van mijn ideé-fixe af geraken dat daar elke chique auto wordt gevandaliseerd.

Een beetje wel ja. Nu is een groot deel van wat we Oost-Europa noemden veranderd in Midden-Europa waaronder Hongarije. Ga je verder, diep in Roemenië of de Oekraïne is het een ander verhaal.
In Hongarije wordt je Tesla aanbeden door wie hem ziet. En men durft er echt niet aan te komen. Veel te high tech.
De wegen zijn er beter dan in sommige ons omringende landen, gewoon snelwegen zo strak als een biljartlaken.

Tja, en als je vrouw daar vandaan komt en Opa en Oma daar wonen dan ga je toch gewoon? Storm en weder dienende;)