Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Umweltsticker kan ook direct bij GWK gekocht worden. Handig als je m direct nodig hebt.

Volgens mij is er geen umwelt sticker omdat de klasse niet bestaat
De stickers die er zijn zijn voor EUR 2 T/M 4.
Als je die ontleed is het alleen gerelateerd aan ICE wagens.

Ik ben dus in verschillende umwelt zones geweest zonder sticker.

Had het ook onderzocht en denk dat je het nu onze Duitse collega's zou kunnen vragen.
 
Volgens mij is er geen umwelt sticker omdat de klasse niet bestaat
De stickers die er zijn zijn voor EUR 2 T/M 4.
Als je die ontleed is het alleen gerelateerd aan ICE wagens.

Ik ben dus in verschillende umwelt zones geweest zonder sticker.

Had het ook onderzocht en denk dat je het nu onze Duitse collega's zou kunnen vragen.

Ben toch nog eens het "Duitse" internet opgegaan en heb "ondanks mijn bovenstaande uitleg" green bewijs van mijn bewering gevonden.
Ik zie dat alle instanties voor EV's de groene sticker adviseren.
 
Dit draadje vertoont toch wat meer activiteit, post mijn vragen dan ook nog maar even hier ;-)

Allereerst kort voorstellen.

Mijn naam is Yuri en sinds november van 2014 eigenaar van een mooie rode model s 85 ( en met een week speling net de oplevering met sensoren gehad.)

Als gezinnetje wilden we dit jaar op vakantie naar Spanje, helaas bleek er toen we aan het plannen waren nog geen oplaadmogelijkheid te zijn in Spanje.

Inmiddels zijn er 2 en gaan we binnenkort naar Calella.

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb nu toch eens wat geschreven omdat ik wat advies nodig heb.

Allereerst : geadviseerde rijroute vanuit Zeeland en oplaadpunten:
Lille 15 minuten ( deze wil ik overslaan door volledig opgeladen te zijn voor vertrek)
Rungis 20 min
Auxerre appoigny 50 min
Macon 50 min
Orange 30 min
Narbonne 20 min
Girona :) 15 min ( zal hier langer opladen want auto zal week stil staan in calella en zullen dan nog terug moeten naar Girona op de terugweg.

-Allereerst nog advies tav de oplaadpunten, liever andere superchargers op de route pakken dan geadviseerd?

Wil toch in één keer rijden: de totale afstand 1450 km reistijd incl opladen +- 17 uur

-Wat is volgens jullie nou de ideale snelheid, liefst zo snel mogelijk aankomen, maar te hard rijden betekent langer laden 110-120 of 130 km/uur?

- Laad in principe overal bij een supercharger, moet ik behalve de standaardkabel en blauwe kabel nog iets meenemen, verloopstekkers, of is laden via de superchargers goed genoeg ? Doet een standaard stekker het in Spanje?

- Banden standaard op 3,1 maar zou oppompen tot 3,4 niet een zuiniger gebruik geven, is dit met warmte/snelheid gevaarlijk ( bezetting 2 volwassen en 2 kleine kinderen). Las laatst in een van de andere posts dat iemand de banden op 3,5 had staan.
( wat doen jullie bij 19"banden)

- Zou ik de auto veilig op straat kunne laten staan, of toch een parkeergarage zoeken in Calella?

Er benieuwd naar jullie tips en ervaringen


Mijn vrouw ziet het nog niet helemaal zitten, ik heb er erg veel zin in, lekker zoeven in die heerlijke bolide :)
 
Dit draadje vertoont toch wat meer activiteit, post mijn vragen dan ook nog maar even hier ;-)

Allereerst kort voorstellen.

Mijn naam is Yuri en sinds november van 2014 eigenaar van een mooie rode model s 85 ( en met een week speling net de oplevering met sensoren gehad.)

Als gezinnetje wilden we dit jaar op vakantie naar Spanje, helaas bleek er toen we aan het plannen waren nog geen oplaadmogelijkheid te zijn in Spanje.

Inmiddels zijn er 2 en gaan we binnenkort naar Calella.

Ik lees al een tijdje mee op het forum en heb nu toch eens wat geschreven omdat ik wat advies nodig heb.

Allereerst : geadviseerde rijroute vanuit Zeeland en oplaadpunten:
Lille 15 minuten ( deze wil ik overslaan door volledig opgeladen te zijn voor vertrek)
Rungis 20 min
Auxerre appoigny 50 min
Macon 50 min
Orange 30 min
Narbonne 20 min
Girona :) 15 min ( zal hier langer opladen want auto zal week stil staan in calella en zullen dan nog terug moeten naar Girona op de terugweg.

-Allereerst nog advies tav de oplaadpunten, liever andere superchargers op de route pakken dan geadviseerd?

Wil toch in één keer rijden: de totale afstand 1450 km reistijd incl opladen +- 17 uur

-Wat is volgens jullie nou de ideale snelheid, liefst zo snel mogelijk aankomen, maar te hard rijden betekent langer laden 110-120 of 130 km/uur?

- Laad in principe overal bij een supercharger, moet ik behalve de standaardkabel en blauwe kabel nog iets meenemen, verloopstekkers, of is laden via de superchargers goed genoeg ? Doet een standaard stekker het in Spanje?

- Banden standaard op 3,1 maar zou oppompen tot 3,4 niet een zuiniger gebruik geven, is dit met warmte/snelheid gevaarlijk ( bezetting 2 volwassen en 2 kleine kinderen). Las laatst in een van de andere posts dat iemand de banden op 3,5 had staan.
( wat doen jullie bij 19"banden)

- Zou ik de auto veilig op straat kunne laten staan, of toch een parkeergarage zoeken in Calella?

Er benieuwd naar jullie tips en ervaringen


Mijn vrouw ziet het nog niet helemaal zitten, ik heb er erg veel zin in, lekker zoeven in die heerlijke bolide :)
Als je de geselecteerde SUCs en laadtijden uit de Tesla-nav hebt gehaald, dan kun je bijna net zo goed de dobbelstenen uit de kast halen omdat deze functie belabberd werkt.
Ik zou zeggen vanuit mijn eigen ervaring dat 1450km in 17 uren niet haalbaar is. Er is ander verkeer dus je kunt je geplande snelheid lang niet overal rijden, het kost tijd om een SUC aan te rijden en ook is het een uitdaging om de auto precies de tijd te laten laden die nodig is en dan gereed te zijn om te vertrekken en ook daadwerkelijk te vertrekken.
Als je een beetje reserve in wilt bouwen en dus dat de aankomsttijd zowel wat eerder als later kan zijn, zou ik bij 1450km eerder 20 uren plannen.
Als het gaat om de kortste totale tijd is het meestal het beste om zoveel mogelijk SUCs aan te doen en steeds niet verder opladen dan echt nodig. Dan gaat het opladen het snelst.
Hogere bandendruk zoals 3,5 bar is geen probleem maar gaat nauwelijks energie besparen. Dat is ten eerste slechts een klein percentage maar gaat vooral pas een rol spelen bij snelheden van 80 - 90 km/u of nog langzamer. Daarboven is het vrijwel alleen de luchtweerstand.
 
Afgelopen zomer naar zuid Frankrijk, 1300 km in iets minder dan 16 uur. Tel daarbij 1x 30 minuten laden bij op en 1,5 u rijden dan heb je een aardige inschatting.
Ervaring is inderdaad ook zorgen dat je genoeg laders mee pakt, waarbij wel de kanttekening moet worden gemaakt, dat je voldoende leeg aankomt bij de suc. Als je met ca 70% vertrekt bij een suc en onder de 15% bij de volgende aankomt zit je aardig in de range waarbinnen de suc je auto met de hoogste snelheid oplaadt.
 
Ik heb mijn S sinds juli 2014 en ben er nu 3 keer mee op vakantie geweest, het reizen bevalt prima maar je moet wel rekening houden met extra reistijd, tov mijn vorige auto doe ik er naar zuid Frankrijk ong 2,5 uur extra over, ik hb wel een paar tips nav jouw post
-Lille heb je denk ik wel nodig, in 1 keer van zeeuws vlaanderen naar Rungis lijkt me te ver
-Macon ligt niet erg handig tov de snelweg maar heeft wel een prima restaurant en een zwembad waar onze kinderen zich goed vermaakt hebben
- De snelheid is afhankelijk van de energie die je nog hebt, ik vul steeds tot 20% over bij aankomst volgende SUC, dan start ik vrij rustig en kan steeds meer gas geven nar het eind toe.
- Op vakantie bestemming laad ik altijd gewoon aan het stopcontact maar omdat dit de eerste keer in zwitserland niet lukte vanwege wisselende spanning heb ik een juice booster gekocht, laden lukt nu overal, zelfs in een boeren stal hoog in de alpen. Als je wilt kan je hem wel lenen
- mijn vrouw zag het ook niet zo zitten maar is nu wel om, het lukt prima, ook met 3 kinderen
 
Er benieuwd naar jullie tips en ervaringen

Mijn vrouw ziet het nog niet helemaal zitten, ik heb er erg veel zin in, lekker zoeven in die heerlijke bolide :)

Volgens mij is het niet zozeer een technisch verhaal (hoe snel .... etc.), tenminste niet naar mijn beleving.
Je kunt natuurlijk zo snel mogelijk naar een vakantieadres en daar ineen zakken en bijkomen.
Het is echter vééél relaxter de knop om te zetten en het begin van de reis als het begin van de vakantie te zien.
Gewoon rustig naar je vakantieadres rijden, genieten van wat je ziet en lekker eten onderweg, rustpauzes nemen etc.
De Tesla nodigt je daartoe uit. Probeer het eens, mij bevalt het in ieder geval prima.
En.... je vakantie begint en eindigt bij de voordeur! :smile: