Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Laatst ruim 1400 km van Kroatië naar huis in 18 uur gedaan. Inclusief wat file en tweebaanswegen. Tip: gebruik de reisplanner van je navi niet. Dat is brandhout. Kijk per SuC hoeveel je nodig hebt tot de volgende. Voorzover mogelijk kies ik de volgende op 200-250 km verderop. Ik vertrek als ik 15-20% over heb om de volgende te halen. Dan kom je redelijk leeg aan en laad je dus zoveel mogelijk in het snelle bereik van de SuC/accu.

schreef laatst overigens op verzoek van Ensoc nog een blogje over op vakantie gaan met een tesla. ​Op vakantie met een Tesla - Ensoc
 
Maar met 2 kleine kinderen op de achterbank is een kortere rit toch prettiger en is 'relaxed' rijden niet altijd mogelijk.

Er zijn voldoende verhalen op dit forum te vinden die bewijzen dat het heel goed gaat.
Hans Noordsij heeft bijvoorbeeld uitgebreid beschreven dat het kan en hij wil niet anders meer.
Misschien juist prettig voor de kinderen omdat je er kortere ritten van maakt!
 
Misschien juist prettig voor de kinderen omdat je er kortere ritten van maakt!

Nu zal niet elk kind gelijk zijn .. maar dit is wel onze ervaring met twee dochters in de categorie 9 - 13 (over de afgelopen twee jaar). Die zitten echt niet te wachten op zo lang mogelijk doorkachelen tot dat je eindelijk een keer wel gedwongen bent te tanken.. zijn erg blij met elke laad-stop, nog nooit zoveel McD's gezien. whoppers gegeten en gewoon lekker kunnen spelen onderweg (zelfs zwemmen in Arezzo). Onze vakanties zijn door het rijden met een Tesla met twee, drie dagen verlengd !
 
-Wat is volgens jullie nou de ideale snelheid, liefst zo snel mogelijk aankomen, maar te hard rijden betekent langer laden 110-120 of 130 km/uur?

Mijn ervaring is meerijden (130-140) en soms iets sneller zodat je weinig remt. Afstanden van ong 200km tussen SUC's zodat je in 20min laadt tot maar 65% en leeg rijdt tot 5%. Gemiddeld verbruik is dan rond 230Wh.

Dit is wel afhankelijk van het aantal SUC's en drukte op de weg. Afgelopen zomer met 3 kids 800km in 8:45 gedaan op een zondag door Duitsland.
Ik plan wel zelf de ideale route vooraf. Niet de trip planner van Tesla.
 
Er zijn voldoende verhalen op dit forum te vinden die bewijzen dat het heel goed gaat.
Hans Noordsij heeft bijvoorbeeld uitgebreid beschreven dat het kan en hij wil niet anders meer.
Misschien juist prettig voor de kinderen omdat je er kortere ritten van maakt!

Ben gisteren vanuit Tilburg, en na iemand ophalen in Turnhout naar zuid Duitsland gereden.

Als ik een SuC met 5 % kan halen laat de MS me echt omrijden.
Dus! 50 km meer terwijl rijden op 1% ook nog eend veel sneller gaat.

Ik kies eerst mijn bestemming, verwijder de SuC's en kies er dan één aan de route.

Vervolgens mocht ik over de A61 en won 30 minuten op de voorspelling.
Deze voorspelling conform het advies klopt nooit, 3 min laden , 20 min laden en 15 minuten laden, omdat niemand, en zeker foutief als je met een gezin rijdt.

Een gezin zit aan de koffie en vervolgens moet je over minuut vertrekken, even naar de toilet en de route voorspelling gaat geheel overhoop.

De voorspelling is ook nog zo dat je totaal niet weet of de charger niet gedeeld moet worden waardoor je gewoon 40% meer tijd kwijt bent!

Dus, overslaan zoveel je maar kunt, rij dan iets ingetogener zodat je er één kunt overslaan.

Plan telkens opnieuw zonder SuC's en kies je laadpunt zo dat daar waar je gaat laden echt de tijd neemt om rustig te eten ipv drie keren stil staan en niets kunnen plannen!

Sta nu in Müllheim met een briefje op het dashboard met mijn tel nr en de opmerking dat ik wil betalen.
Een Renault garage!
Gratis en geeft me 96km per uur!
 
Heb ik ook. In NL rij ik nu ongeveer 200Wh/km woon-werk, eerst 10km 'dijkjes', dan 10km 100/80km weg, dan 40km snelweg, dan 8km lokaal.
Vorig weekend naar Vaals vanuit regio Rdam, totaal 240 Wh/km heen en terug. Iets sneller dan max snelheid gereden (10%).
Als ik dus iets meer 'meerijden'+ zou doen, moet ik ook op 250-260 uitkomen.
Mogelijk dat die 230 komen door de vele Baustellen?

Dat klopt maar bij mij kon ik mijn verbruik op deze manier redelijk beperkt houden en daarmee met korte laadstops redelijk snel door Duitsland begeven.
 
Heb ik ook. In NL rij ik nu ongeveer 200Wh/km woon-werk, eerst 10km 'dijkjes', dan 10km 100/80km weg, dan 40km snelweg, dan 8km lokaal.
Vorig weekend naar Vaals vanuit regio Rdam, totaal 240 Wh/km heen en terug. Iets sneller dan max snelheid gereden (10%).
Als ik dus iets meer 'meerijden'+ zou doen, moet ik ook op 250-260 uitkomen.
Mogelijk dat die 230 komen door de vele Baustellen?

In Duitsland heb je inderdaad af en toe baustellen waardoor je maar 100 rijdt en dus even zeer zuinig maar ik heb regelmatig tot 150 gereden omdat ik 'over had' waarmee ik zo'n 230/235Wh haalde. Denk dat het bij mij hielp dat ik op zondag reed waardoor je weinig hoeft af te remmen (weinig vrachtauto's) en opnieuw te accelereren.
 
Heb ik ook. In NL rij ik nu ongeveer 200Wh/km woon-werk, eerst 10km 'dijkjes', dan 10km 100/80km weg, dan 40km snelweg, dan 8km lokaal.
Vorig weekend naar Vaals vanuit regio Rdam, totaal 240 Wh/km heen en terug. Iets sneller dan max snelheid gereden (10%).
Als ik dus iets meer 'meerijden'+ zou doen, moet ik ook op 250-260 uitkomen.
Mogelijk dat die 230 komen door de vele Baustellen?

Rotterdam - Vaals is wel omhoog, niet veel in vergelijking met het buitenland, maar dat scheelt toch.
 
Belgrado-Budapest, 378 km.

Het definitieve bewijs dat deze 'nooit meer afstandangst' fuctionaliteit met een grote boog het raam uit kan.

20150821_074004.jpg
 
Dat is inderdaad een hele stomme fout, maar het is tegelijkertijd een beetje flauw om een functie, die werkt met superchargers, af te kraken op basis van een rit in een gebied zonder superchargers... Of niet soms?

Heb toevallig pas geleden ook al zo iets gemaild met euservice van Tesla, zij geven aan dat dit met de grote update 7 wordt opgelost.
 
Tussen al het "geweld" rondom Model X door (waardoor het forum als stroop werkt) weer even een SuC nieuws.

Berlijn is online! Openingsfeest op 11 september.

11. September 2015
17 - 20 Uhr
Van der Valk Hotel Berlin Brandenburg
Eschenweg 18
15827 Blankenfelde-Mahlow

Supercharger in Deutschland Freunde

Weer een mooie 8 stalls SuC er bij!

- - - Updated - - -

Heb toevallig pas geleden ook al zo iets gemaild met euservice van Tesla, zij geven aan dat dit met de grote update 7 wordt opgelost.

Dat zal zeker weer een stuk beter worden. Officieel draaien we nog steeds een Beta versie van de trip planner. Er zitten veel fouten in, niet alleen buiten SuC gebied maar ook daarbinnen. Afgelopen zaterdag reden we terug uit De Panne naar Tilburg. geheel correct gaf hij aan dat we in Gent moesten laden maar toen ik op de rest van trip keek had "hij" ook ingepland dat we nog langs Oosterhout zouden gaan. Natuurlijk onzin. !0 km verder en we zijn thuis. Tijdens het laden in Gent kwam ineens ook Aartselaar erbij als volgende bestemming.
Ik maak me er niet druk over en zie het als een aanzet naar een formidabel systeem waarbij we inderdaad een trip kunnen plannen waarbij dan alle denkbare parameters (verkeersdrukte, drukte aan de SuC op geschatte tijd van aankomst waarbij hij kijkt wie er nog meer de SuC in de nav heeft staan, advies welke stall te kiezen en nog een rijtje van deze opties) mee gaan tellen.

Voor nu constateer ik dat het broertje, de range-predictor, een schot in de roos is. Met name in de gebieden buiten SuC bereik kun je volledig vertrouwen op het bolletje en het lijntje om je bestemming te halen. Ook daar hebben we aan moeten wennen. In het begin dachten we dat hij voorspelde aan de hand van ons rijgedrag maar het is juist omgekeerd. Hij adviseert ons hoe wij de bestemming kunnen halen. gewoon proberen het bolletje op het lijntje te houden en het komt goed. Meestal kun je zelfs gaandeweg harder gaan rijden.