Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Zaterdag gaan proberen te laden in Aken, als voorbereiding voor mijn trip naar Hannover op vrijdag.
Het lukte spijtig genoeg niet.

2 RWE laadpunten op de map van The New Motion. Daar heb je ofwel de e-Kwh app met login voor nodig, ofwel een Duits mobiel nummer.

En 1 ladenetz laadpunt dat normaal via e-clearing.net werkt, maar mijn Bluecorner pas niet accepteerde. Mijn TNM pas kon de laadpaal wel 1 keer unlocken, maar het laden werd niet gestart. Daarna kon ik de paal ook niet meer unlocken.

Spijtige zaak, net mailtjes naar Bluecorner en TNM gestuurd, hopelijk kan ik alsnog vrijdag elektrisch naar Hannover.

Inderdaad heel triest. Heel verstandig dat je eerst bent gaan testen trouwens. Want op dit moment is en blijft het een gok als je op reis gaat en voor de eerste keer wilt gaan laden of e.e.a. wel lukt/werkt.
Ik hoop wel dat de organisaties in de diverse EU landen ervoor zorgen dat dit gaat verbeteren. Desnoods weer een universele pas erbij die je overal kunt gebruiken, maar ik vind het nu nog een ondoordringbaar woud van verschillende systemen, passen, etc. waarbij grensoverschrijdend laden wel een hele grote uitdaging is.

Wat dat betreft hoop ik écht dat het supercharger netwerk zo snel mogelijk wordt uitgerold, zodat we ons inderdaad nooit meer zorgen hoeven te maken over laden (zoals Elon zelf zei in Amsterdam), waar we ook zijn in (West) Europa.
 
Eens ik heb bij Tesla Tilburg ook aangegeven dat ze best wat meer openheid mogen geven. Ik wil deze zomer naar Zuid Frankrijk. Ik wil wel graag nu weten of ik SC kan verwachten onderweg. Anders dien ik nu een vlucht te boeken of een alternatieve auto te gaan regelen. Ik neem aan dat er meerdere mensen hier met hetzelfde dilemma zijn.
Exact hetzelfde probleem bij mij. Nu kan ik nog via de Duitse SC's en de Zwitserse net aan in de Haute Provence komen, ook een prachtig gebied. Maar we willen wellicht juist naar de Languedoc en de Tarn... en daar is helemaal niks.
 
Exact hetzelfde probleem bij mij. Nu kan ik nog via de Duitse SC's en de Zwitserse net aan in de Haute Provence komen, ook een prachtig gebied. Maar we willen wellicht juist naar de Languedoc en de Tarn... en daar is helemaal niks.

Tesla opent binnenkort service centra in:

Afbeelding 159.jpg


Is het een heel raar idee van mij om daar te gaan laden ?
Met mijn Nissan Leaf kon ik bij diverse Nissan dealers 50kW ChaDeMo laden, dat bleek best handig.
Wellicht kan Tesla een paar 22kW laders bij ieder service center neerzetten. Liever nog een Super Charger.
 
https://www.rwe-mobility.com/web/cm...rwe-epower-sms/Zur-Informationsbroschuere.pdf

Einfach:
Ohne vorherige Registrierung oder Anmeldung
Über SMS von jedem Handy kommunizieren
Ladepunkte bequem per Smartphone-App finden
Abrechnung2 per Handyrechnung/Prepaid-Guthaben

Kostengünstig:
Ohne einmalige Registrierungsgebühr
Ohne monatliche Grundgebühr
Laden mit bis zu 16A (11kW) 3,95 €/h


11KW laden dus, aan 4 euro per uur....






 
Last edited:
https://www.rwe-mobility.com/web/cm...rwe-epower-sms/Zur-Informationsbroschuere.pdf

Einfach:
Ohne vorherige Registrierung oder Anmeldung
Über SMS von jedem Handy kommunizieren
Ladepunkte bequem per Smartphone-App finden
Abrechnung2 per Handyrechnung/Prepaid-Guthaben

Kostengünstig:
Ohne einmalige Registrierungsgebühr
Ohne monatliche Grundgebühr
Laden mit bis zu 16A (11kW) 3,95 €/h


11KW laden dus, aan 4 euro per uur....








36 cent / kWh. Valt nog goed mee. Het zou voor mij zeker een oplossing bieden voor vrijdag. Maar eerst nog eens testen morgen.
 
Disneyland Parijs zonder Superchargers

In aanvulling op de post van Dvotion een aantal bladzijdes terug, zijn wij afgelopen weekend ook naar Disneyland geweest en zolang er geen Superchargers zijn, wellicht interessant om onze bevindingen hier ook te delen.

Wij zijn vrijdagochtend om 6.00 uur met een rangecharge vertrokken (400 km bereik). De geplande route was vanuit Kaatsheuvel, dus zeg maar vergelijkbaar van de SC in Oosterhout, naar de Ikea in Lille (209 km) en dan naar Hotel New York (246 km). In totaal een route van 455 km.

1e etappe (209 km)
Van Oosterhout naar Lille, hebben we op de cruise control niet harder dan 110 gereden met grote stukken 100. Toen we daar aankwamen was het bereik nog ca. 180 km. De navigatie gaf aan dat het nog 246 km naar het hotel was, dus we hebben daar bijgeladen tot 260 km bereik, met het huidige verbruik in ons achterhoofd. Het laden gaat met 83 km/hr (26a). De Tesla detecteert dat de lader 64a kan voeden, maar we kunnen er helaas, zoals bekend, maar 26a van gebruiken. Jammer dat we geen viervoudige lader hebben....... We waren ruim voor opening van de Ikea aanwezig. De slagbomen stonden open en we konden gelukkig eenvoudig het laadproces starten. We zijn eerst een winkelcentrum ingelopen om ons zelf meegenomen ontbijt te nuttigen en hebben daarna nog een half uurtje in de inmiddels geopende Ikea rondgelopen. Alles hetzelfde als hier, dus de vrouw hoefde niets te kopen gelukkig.

2e etappe (246 km)
Tweede etappe van Ikea Lille naar Hotel New York verliep iets minder soepel dan de eerste etappe. Zoals Dvotion aangeeft loopt de laatste 150 km van de etappe erg veel omhoog. Dit heb je met een benzineauto niet zo in de gaten, maar dat merk je aan het bereik van de Model S vrij goed. We zijn gestart met 110 op de cruisecontrol. Dit ging al snel naar 100 en naar 95. We hebben de laatste 1,5 uur bijna alleen maar 90-95 op de cruisecontrol gereden en dat is op de tolweg niet prettig. Zelf heb je voldoende vaart om de vrachtauto's in te halen, maar het achterop komende verkeer rijdt veel sneller. Goed anticiperen dus. Hoe dichter we bij de eindbestemming kwamen, hoe duidelijker het werd dat we het niet zouden halen. Met nog 7 km te gaan ging het bereik naar 0. Gelukkig weet ik vanuit het forum dat er een redelijke reserve is, dus we hebben het uiteindelijk gehaald. Ik heb nooit de twijfel gehad dat we het niet zouden halen, maar met twee kinderen achterin is het toch een beetje zweten. Normaal zijn we altijd de snelste op de snelweg. We worden zelden ingehaald en nu wordt je continue voorbij gereden. Het is even een aanpassing, maar daar wen je snel aan. Op de terugweg wilde ik dit echter niet nog een keer.

1e etappe terugweg
Bij Hotel New York in Disney kun je met de Schuko laden. Ik had n.a.v. de opmerking van Dvotion zelf een verlengkabel meegenomen, want de Tesla stekker past inderdaad niet in het kleine kastje van Disney. Er zit een klepje op en dat moet dicht om te kunnen laden, maar de Tesla stekker steekt een eind uit, waardoor het klepje niet dichtgaat. Gelukkig was er een zeer behulpzame medewerker die ons wel wilde helpen. Hij had de dag van te voren ook een Tesla geholpen (Dvotion?). Helaas paste onze verlengkabel niet in de Franse aansluiting, want die heeft zo'n extra staafje in het midden bovenaan en dat corresponderende gat zat er bij ons niet in. De medewerker rende naar zijn eigen elektrische auto (een onbekend Frans fabrikaat) en haalde zijn verlengkabel tevoorschijn. Het laden werd meteen gestart en ging met 13 km/h. We hebben 2 dagen geladen en toen was het bereik 380 km. Ruim voldoende om op normale snelheid naar de Ikea in Lille te gaan. We hebben de cruise control op 110 gezet en dat rijdt een stuk comfortabeler. Je merkt ook dat het verbruik op de terugweg (naar beneden) een stuk minder is. We zijn met ongeveer 120 km bereik aangekomen bij de Ikea en toen werd het even spannend, want we wisten dat de Ikea in Lille op zondag niet open was. Gelukkig was de slagboom weer omhoog en konden we het laden eenvoudig starten. Hierna zijn we een eindje gaan lopen in de richting van de Kinepolis (een grote bioscoopketen), omdat we nog wat wilden eten. Achter deze bioscoop bleek een walhalla aan eettentjes te zijn, van Fastfood tot luxe restaurant/steakhouse. Ik denk wel 10 eettentjes. Prima locatie voor een supercharger zou ik zeggen. We hebben ca. 2 uur zitten eten en met 260 km bereik zijn we vertrokken richting Nederland.

2e etappe terugweg
Met 260 km bereik en 209 km te gaan kun je jezelf iets meer permitteren en we hebben gewoon 120-130 km op de cruisecontrol gereden en er was zelfs genoeg ruimte om af en toe te spelen. Dit is rijden hoe het met de Model S bedoeld is. Ik kan niet wachten tot we dit soort trips met de supercharger kunnen doen. We zijn uiteindelijk thuis aangekomen met 7 km bereik over. Meteen aan de lader gehangen en vanmorgen was de auto weer vol. Heerlijk toch.

In totaal volgens de auto 920,4 km gereden en 196,4 kw/h gebruikt. Dat is een zeer net gemiddelde van 213 Wh/km. De temperatuur werkt dus erg goed mee. Ik rijd een S 85 met 21".
De terugweg was zuiniger dan de heenweg, ondanks dat we op de terugweg veel harder gereden hebben. Het hoogteverschil is dus ook een belangrijke factor om rekening mee te houden.

Al met al een geslaagd weekend!
 
36 cent / kWh. Valt nog goed mee. Het zou voor mij zeker een oplossing bieden voor vrijdag. Maar eerst nog eens testen morgen.

Ik hoop dat het werkt voor buitenlandse gsm's.

- - - Updated - - -

Het hoogteverschil is dus ook een belangrijke factor om rekening mee te houden.

Daarom dat ik http://www.jurassictest.ch/GR/ mee heb op laten nemen in het "relevante lijstjes"-topic. Hiermee kan je gemakkelijk het hoogteprofiel tussen de ingegeven begin- en eindbestemming opvragen.
 
Trip to CeBIT Planning | Joenix.be

Wordt ook een leuk reisje. Eerst wel eens een Ladenetz.de paal uitproberen dit weekend met mijn bluecorner pas.

Vindt de omweg die je voorstelt (140km) om de SC te halen een beetje te gortig. (ik rij vanuit zuid-limburg)
Zelf ben ik van plan morgen (dinsdag) naar de Cebit te gaan en onderweg aan huis (op lemnet staan veel plaatsen waar je bij kleine ondernemers kan laden) / RWE (heb een essent pasje) te laden.
Heeft iemand al ervaring met Park & Charge? daar zie ik ook veel laadplekken rond hanover.

Marcel
 
Vindt de omweg die je voorstelt (140km) om de SC te halen een beetje te gortig. (ik rij vanuit zuid-limburg)
Zelf ben ik van plan morgen (dinsdag) naar de Cebit te gaan en onderweg aan huis (op lemnet staan veel plaatsen waar je bij kleine ondernemers kan laden) / RWE (heb een essent pasje) te laden.
Heeft iemand al ervaring met Park & Charge? daar zie ik ook veel laadplekken rond hanover.

Marcel

Aan een gewone laadpaal haal je maximaal 82 km/u. Bij de supercharger gooi je hem in een uurtje vol. Die omweg maak ik dus ruim goed in tijdswinst.

Met een pasje heb je niet voldoende om bij RWE te laden. Je hebt een contract_id nodig om hun app te gebruiken. De RWE palen hebben geef RFID lezer. Of die heb ik er toch niet op gevonden. Wel kan je met een Duits GSM nummer de paal activeren. Ik ga morgen een SIM kaart halen bij de Lidl in Aachen.

Ik heb ook nieuws gekregen van Bluecorner. Er was iets foutgegaan bij de uitwisseling van kaartgegevens tussen Bluecorner en Ladenetz. Ook die paal ga ik morgen in Aken even uittesten.

Er is 1 Park en Charge bij TUV Nord. Op de Thurnithistraße, niet zo gek ver van de Messe. Daar kan je gratis opladen heb ik vandaag vernomen. Ik heb eens gemaild of je daar ook kan reserveren. Zoja kan ik van de SC rechtstreeks naar Hannover rijden.

Op de Oost parking van de Messe zijn ook 2 laadstations, maar daar heb je een lokaal GSM nummer voor nodig om het te kunnen activeren. En je moet dat nummer ook op een website registeren.

Veel succes morgen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen
 
Aan een gewone laadpaal haal je maximaal 82 km/u. Bij de supercharger gooi je hem in een uurtje vol. Die omweg maak ik dus ruim goed in tijdswinst.
Heb een kortere afstand (360km enkel, dus met een uurtje onderweg bijladen @80km/hr moet het te lukken zijn.

Met een pasje heb je niet voldoende om bij RWE te laden. Je hebt een contract_id nodig om hun app te gebruiken. De RWE palen hebben geef RFID lezer. Of die heb ik er toch niet op gevonden. Wel kan je met een Duits GSM nummer de paal activeren. Ik ga morgen een SIM kaart halen bij de Lidl in Aachen.
Heb idd een contract id, en dan is het simpel.

Ik heb ook nieuws gekregen van Bluecorner. Er was iets foutgegaan bij de uitwisseling van kaartgegevens tussen Bluecorner en Ladenetz. Ook die paal ga ik morgen in Aken even uittesten.

Er is 1 Park en Charge bij TUV Nord. Op de Thurnithistraße, niet zo gek ver van de Messe. Daar kan je gratis opladen heb ik vandaag vernomen. Ik heb eens gemaild of je daar ook kan reserveren. Zoja kan ik van de SC rechtstreeks naar Hannover rijden.
Ja, die staat ook op mij shortlist, heeft ook best veel plaatsen. echter mij werd verteld dat het vanaf 1 jan niet meer gratis was en je een abonnement nodig had

Op de Oost parking van de Messe zijn ook 2 laadstations, maar daar heb je een lokaal GSM nummer voor nodig om het te kunnen activeren. En je moet dat nummer ook op een website registeren.

Veel succes morgen. Ik ben benieuwd naar je ervaringen

ik hou je op de hoogte.

groet

Marcel
 
Vanmiddag heb ik een een mailtje verstuurd aan de Tesla Parijs showroom met een vraag over laden in Parijs en zojuist antwoord gekregen.
Er is recentelijk het eerste 50kW ChaDeMo / 22kW type2 laadpunt nabij het centrum van Parijs geplaatst.
De locatie is:
BP tankstation, Boulevard Victor, 75015 Parijs.


Schermafbeelding 2014-03-10 om 9.46.55 PM.png
Schermafbeelding 2014-03-10 om 9.46.21 PM.png
Schermafbeelding 2014-03-10 om 9.46.06 PM.png
 
net in hannover (cebit) aangekomen. heb uiteindelijk het in een ruk gehaald (360km met 30km reserve) door wat langzamer te rijden. (gemid 102km/h).

sta nu bij tuv nord gratis te laden. ze hebben 13 plekken, maar meeste zijn schuco/rode 32a adapter en zijn bezet door mitsibishu volt van tuv nord. ik sta nu aan de ChaDeMO/Type2 paal, met 26A/3Phase.



groet marcel
 
net in hannover (cebit) aangekomen. heb uiteindelijk het in een ruk gehaald (360km met 30km reserve) door wat langzamer te rijden. (gemid 102km/h).

sta nu bij tuv nord gratis te laden. ze hebben 13 plekken, maar meeste zijn schuco/rode 32a adapter en zijn bezet door mitsibishu volt van tuv nord. ik sta nu aan de ChaDeMO/Type2 paal, met 26A/3Phase.




groet marcel

Thanks voor de update. Ik heb een CEE 32A - 16A voor mijn UMC gemaakt + verlengkabel. Zo'n rode aansluiting is voor mij meer dan voldoende.
 
Vanochtend vroeg teruggekomen van mijn trip naar Genève. In totaal 2329KM met een totaal verbruik van 550,2kWh 215Wh/KM en 10 keer laden in 3 dagen.

De korte versie:
- Superchargers zijn geweldig
- Reset je scherm niet tijdens het rijden
- Tesla als organisatie is super
- Ik doe nooit meer een lange trip zonder supercharger
- De Model S blijft geweldig, ook als lange afstand auto

De lange versie:

Reisverslag Haarlem - Genève


Ik ga al jaren naar de Autosalon van Geneve, vaak met de auto gedaan en de laatste paar jaar met het vliegtuig. Dit jaar leek het mij een uitdaging om het met de Tesla te gaan proberen. Op bijna de hele route staan Superchargers dus dat moet lukken dacht ik.


Vooraf de Essentpas met Laden Vaak geactiveerd en daarbij de RWE inlog gekregen. Het plan was om rond 8 uur vanuit Haarlem te vertrekken en tegen middernacht aan te komen bij mijn hotel 30km voor Geneve. De middag van te voren kreeg ik "chargetime anxiety" en besloot ik om eerder weg te gaan.


Haarlem - Zevenaar - Wilnsdorf - Bad Rappenau
De eerste rit naar Zevenaar was uiteraard geen probleem, even eten en weer verder. Tweede stop in Wilnsdorf en daar tegen 11 het hotel naast de Supercharger gepakt, werkt prima met een automaat nadat de balie is gesloten. Volgende ochtend de S nog even bij laten vullen tot 392 kilomteren en richting Bad Rappenau, ook dat was geen probleem. De S daar helemaal vol laten lopen omdat het volgende stuk het lastigste zou worden, publiek laden met 22kw om de Supercharger in Lully te halen.

View attachment 44964
Supercharger Wilnsdorf

View attachment 44965
Supercharger Bad Rappenau


Bad Rappenau - Freiburg
Na de hele weg netjes 110 gereden te hebben had ik 210 kilometer verbruikt (Typical range) en 205 echt gereden, niet slecht. De paal gezocht die ik vooraf had uitgezocht (RWE in Freiburg) en die bleek bij een groot tuincentrum in op de parkeerplaats te staan. Inpluggen en fingers crossed dat de app + inlogcodes het doen, in één keer werkte de app en ik hoorde het slot van de stekker. Omdat er niks te doen is de buurt besloot ik in de auto te gaan zitten waar ik direct de melding “Laden niet mogelijk” en “Superchargen niet mogelijk” te zien kreeg. 3 x proberen hielp niet. Het Ampere stond op 80A dus die naar beneden gezet, eerst 26A en toen 13A maar ook toen niks. Toen Tesla maar gebeld in de hoop dat ze wat in de logs konden zien (eerst het scherm resetten want 3g was weer eens weg).

View attachment 44966


Ze konden niks zien en advies was om een andere paal te pakken. Gelukkig stond er nog een RWE paal in Freiburg dus naar toe gereden. De paal stond in de tuin van de ADAC en had bizarre openingstijden (gesloten tijdens lunch, nachten en uiteraard zondag). Ik weer bellen met Tesla in de hoop dat de andere paal toch iets kon leveren, het probleem was gevonden en lag aan de interval van de paal, hier kon alleen RWE wat aan doen. RWE was zelfs via familie van een Tesla medewerker in duitsland niet te bereiken dus was het zoeken naar een alternatief.


Het alternatief gevonden bij de ADAC, met de rode stekker onder de roldeur door aan het laden. Nadeel was uiteraard dat ik minimaal 3 uur en inmiddels bijna 4 uur door het omrijden moest laden. Bijkomend nadeel was dat er niemand bij ADAC kon blijven en het dus wachten was tot ze mij kwamen “verlossen”. Uiteraard zat ook dit ADAC punt nergens van in de buurt dus ik heb een stevige wandeling door de wijk gemaakt.

View attachment 44967
Laden bij ADAC

Freiburg - Lully - Genève
Het stuk naar Lully echt als een oude opa gereden, ik had echt geen zin om wat voor reden met te weinig stroom te komen te staan. Ondanks dat het steeds heuveltje op en af was een prima verbruik van 200Wh/KM gereden.
In Lully nog even een klein schrikmomentje toen ik bij de supercharger aan kwam en mijn oog viel op deze borden om de superchargers heen:

View attachment 44968

Het ging gelukkig maar om 6 van de 8 superchargers en ik kon prima laden. De auto helemaal vol laten lopen ondanks dat ik had afgesproken dat ik bij het hotel kon laden, even geen zin meer in risico nemen.
Aangekomen bij het hotel samen met de conciërge meerdere pogingen gedaan om te laden, de eerste bij hun vaste buspunt maar daar bleek geen stroom op te staan. Daarna het hele personeelsterras verbouwd zodat ik de outlet daar kon gebruiken. In eerste instantie leek dat prima te werken met 1 van de Zwitsterland-Shuko stekker die ik had gekocht (1tje voor 16A en eentje voor 10A met een losse zekering) maar toen ik boven op mijn kamer kwam bleek de auto weer gestopt, iets sloeg vanzelf uit. Ik had de stroom niet meer nodig dus de auto uit het gras gereden.

View attachment 44969

Genève
Einddoel was uiteraard de Salon, ook dit jaar was het weer een prachtige show. Ik had op de foto's al de verbouwde Model S van Rinspeed gezien maar in het echt zien de voor- en achterbumper er weer heel vet uit. Die zou ik graag in het zwart op mijn Model S hebben!

View attachment 44971
View attachment 44970

Op de Tesla stand kennis gemaakt met Mandy van Tesla (Nederlands), ik vertelde van mijn trip en ze vertelde mij dat een aantal journalisten hetzelfde hadden gedaan maar een stop hadden gemaakt bij het Tesla servicecenter. Zurich is een stukje om maar sluit prima aan op de SC in Bad Rappenau dus ineens klonk de reis terug een stuk makkelijk.


Genève - Lully - Zurich
Direct na het bezoek aan de show ben ik vertrokken richting Lully en heb direct contact opgenomen met het servicecenter in Zurich (Winterthur) maar helaas kon ik daar niet laden. Ze hadden naar eigen zeggen 30 auto's staan die nog weg en dus geladen moesten worden. Ze wisten wel een gratis snellader in Zurich in de garage van een groot winkelcentrum, dit klonk een stuk beter dan mijn originele plan om een nacht te laden bij een hotel.
Het laden in Zurich ging perfect, de plek was vrij en ik kon laden met 20A. Het winkelcentrum was groot genoeg om je 2 a 3 uurtjes zoet te houden en heb daar dus genoeg kunnen laden om door te rijden naar Bad Rappenau.


IMG_1593.JPG



Zurich - Bad Rappenau - Wilnsdorg - Zevenaar - Haarlem
Na Zurich rustig door de bergen gereden en toen de weg weer wat vlakker begon te worden de snelheid kunnen verhogen naar 130. Op de heenweg heb ik bij ieder SC lang staan te wachten om de auto tot minimaal 380 te laden zodat ik zeker genoeg zou hebben. Op de terugweg heb ik steeds 100km typical range bovenop de daadwerkelijke route genomen, dit is meer dan genoeg om constant 120-130 te rijden en af en toe een sprintje naar 200 te doen. Dit is precies hoe Tesla het bedoelt moet hebben, snel laden (30-40 minuten) en op normale ICE snelheid weer verder.
Omdat ik 's nachts gereden heb kon ik overal doorrijden en kon ik steeds bij de SC even relaxen, prima te doen.


Onderweg maar één groot probleem gehad namelijk 3G, dit valt om de haverklap weg als je de grens over gaat of ineens een ander netwerk krijgt (kreeg ineens spaanse google etc.). De remedie is simpel, het scherm resetten. Dit heb ik tijdens mijn trip 5 keer moeten doen. Ik had iemand dat in een filmpje een keer rijdend zien doen en ik was het zat en heb ik dat dus ook maar gedaan, niet zo slim. De hele computer bleef hangen en kwam niet meer terug, gestopt en 4 x een reset moeten doen om alles weer goed te krijgen.
Een uurtje of 4 later begon het scherm de hele tijd de route opnieuw te berekenen omdat er geen 3G was, dit ging niet helemaal goed waardoor het scherm vastliep maar helaas ook het dashboard meenam. Ik had de auto gelukkig op CC staan zodat ik wist hoe hard ik ging maar het was toch een beetje spannend.


Ik heb mezelf voorgenomen om alleen dit soort lange trips nog te doen met SC's. Het laden bij publieke punten kent een risico maar is daarnaast (totdat de Chademoadapter er is) gewoon erg langzaam, dit is als je alleen bent geen probleem maar voor een gezelschap niet prettig.

De Model S blijft geweldig, ook op dit soort lange afstanden is het een genot om te rijden. Met een gangetje van 110-120 op de CC is het echt super rustig en vloeiend rijden en met die snelheden sta je bij de SC gemiddeld niet langer stil dan een gebruikelijke sanitaire en voedsel stop!