Vanochtend vroeg teruggekomen van mijn trip naar Genève. In totaal 2329KM met een totaal verbruik van 550,2kWh 215Wh/KM en 10 keer laden in 3 dagen.
De korte versie:
- Superchargers zijn geweldig
- Reset je scherm niet tijdens het rijden
- Tesla als organisatie is super
- Ik doe nooit meer een lange trip zonder supercharger
- De Model S blijft geweldig, ook als lange afstand auto
De lange versie:
Reisverslag Haarlem - Genève
Ik ga al jaren naar de Autosalon van Geneve, vaak met de auto gedaan en de laatste paar jaar met het vliegtuig. Dit jaar leek het mij een uitdaging om het met de Tesla te gaan proberen. Op bijna de hele route staan Superchargers dus dat moet lukken dacht ik.
Vooraf de Essentpas met Laden Vaak geactiveerd en daarbij de RWE inlog gekregen. Het plan was om rond 8 uur vanuit Haarlem te vertrekken en tegen middernacht aan te komen bij mijn hotel 30km voor Geneve. De middag van te voren kreeg ik "chargetime anxiety" en besloot ik om eerder weg te gaan.
Haarlem - Zevenaar - Wilnsdorf - Bad Rappenau
De eerste rit naar Zevenaar was uiteraard geen probleem, even eten en weer verder. Tweede stop in Wilnsdorf en daar tegen 11 het hotel naast de Supercharger gepakt, werkt prima met een automaat nadat de balie is gesloten. Volgende ochtend de S nog even bij laten vullen tot 392 kilomteren en richting Bad Rappenau, ook dat was geen probleem. De S daar helemaal vol laten lopen omdat het volgende stuk het lastigste zou worden, publiek laden met 22kw om de Supercharger in Lully te halen.
View attachment 44964
Supercharger Wilnsdorf
View attachment 44965
Supercharger Bad Rappenau
Bad Rappenau - Freiburg
Na de hele weg netjes 110 gereden te hebben had ik 210 kilometer verbruikt (Typical range) en 205 echt gereden, niet slecht. De paal gezocht die ik vooraf had uitgezocht (RWE in Freiburg) en die bleek bij een groot tuincentrum in op de parkeerplaats te staan. Inpluggen en fingers crossed dat de app + inlogcodes het doen, in één keer werkte de app en ik hoorde het slot van de stekker. Omdat er niks te doen is de buurt besloot ik in de auto te gaan zitten waar ik direct de melding “Laden niet mogelijk” en “Superchargen niet mogelijk” te zien kreeg. 3 x proberen hielp niet. Het Ampere stond op 80A dus die naar beneden gezet, eerst 26A en toen 13A maar ook toen niks. Toen Tesla maar gebeld in de hoop dat ze wat in de logs konden zien (eerst het scherm resetten want 3g was weer eens weg).
View attachment 44966
Ze konden niks zien en advies was om een andere paal te pakken. Gelukkig stond er nog een RWE paal in Freiburg dus naar toe gereden. De paal stond in de tuin van de ADAC en had bizarre openingstijden (gesloten tijdens lunch, nachten en uiteraard zondag). Ik weer bellen met Tesla in de hoop dat de andere paal toch iets kon leveren, het probleem was gevonden en lag aan de interval van de paal, hier kon alleen RWE wat aan doen. RWE was zelfs via familie van een Tesla medewerker in duitsland niet te bereiken dus was het zoeken naar een alternatief.
Het alternatief gevonden bij de ADAC, met de rode stekker onder de roldeur door aan het laden. Nadeel was uiteraard dat ik minimaal 3 uur en inmiddels bijna 4 uur door het omrijden moest laden. Bijkomend nadeel was dat er niemand bij ADAC kon blijven en het dus wachten was tot ze mij kwamen “verlossen”. Uiteraard zat ook dit ADAC punt nergens van in de buurt dus ik heb een stevige wandeling door de wijk gemaakt.
View attachment 44967
Laden bij ADAC
Freiburg - Lully - Genève
Het stuk naar Lully echt als een oude opa gereden, ik had echt geen zin om wat voor reden met te weinig stroom te komen te staan. Ondanks dat het steeds heuveltje op en af was een prima verbruik van 200Wh/KM gereden.
In Lully nog even een klein schrikmomentje toen ik bij de supercharger aan kwam en mijn oog viel op deze borden om de superchargers heen:
View attachment 44968
Het ging gelukkig maar om 6 van de 8 superchargers en ik kon prima laden. De auto helemaal vol laten lopen ondanks dat ik had afgesproken dat ik bij het hotel kon laden, even geen zin meer in risico nemen.
Aangekomen bij het hotel samen met de conciërge meerdere pogingen gedaan om te laden, de eerste bij hun vaste buspunt maar daar bleek geen stroom op te staan. Daarna het hele personeelsterras verbouwd zodat ik de outlet daar kon gebruiken. In eerste instantie leek dat prima te werken met 1 van de Zwitsterland-Shuko stekker die ik had gekocht (1tje voor 16A en eentje voor 10A met een losse zekering) maar toen ik boven op mijn kamer kwam bleek de auto weer gestopt, iets sloeg vanzelf uit. Ik had de stroom niet meer nodig dus de auto uit het gras gereden.
View attachment 44969
Genève
Einddoel was uiteraard de Salon, ook dit jaar was het weer een prachtige show. Ik had op de foto's al de verbouwde Model S van Rinspeed gezien maar in het echt zien de voor- en achterbumper er weer heel vet uit. Die zou ik graag in het zwart op mijn Model S hebben!
View attachment 44971
View attachment 44970
Op de Tesla stand kennis gemaakt met Mandy van Tesla (Nederlands), ik vertelde van mijn trip en ze vertelde mij dat een aantal journalisten hetzelfde hadden gedaan maar een stop hadden gemaakt bij het Tesla servicecenter. Zurich is een stukje om maar sluit prima aan op de SC in Bad Rappenau dus ineens klonk de reis terug een stuk makkelijk.
Genève - Lully - Zurich
Direct na het bezoek aan de show ben ik vertrokken richting Lully en heb direct contact opgenomen met het servicecenter in Zurich (Winterthur) maar helaas kon ik daar niet laden. Ze hadden naar eigen zeggen 30 auto's staan die nog weg en dus geladen moesten worden. Ze wisten wel een gratis snellader in Zurich in de garage van een groot winkelcentrum, dit klonk een stuk beter dan mijn originele plan om een nacht te laden bij een hotel.
Het laden in Zurich ging perfect, de plek was vrij en ik kon laden met 20A. Het winkelcentrum was groot genoeg om je 2 a 3 uurtjes zoet te houden en heb daar dus genoeg kunnen laden om door te rijden naar Bad Rappenau.
Zurich - Bad Rappenau - Wilnsdorg - Zevenaar - Haarlem
Na Zurich rustig door de bergen gereden en toen de weg weer wat vlakker begon te worden de snelheid kunnen verhogen naar 130. Op de heenweg heb ik bij ieder SC lang staan te wachten om de auto tot minimaal 380 te laden zodat ik zeker genoeg zou hebben. Op de terugweg heb ik steeds 100km typical range bovenop de daadwerkelijke route genomen, dit is meer dan genoeg om constant 120-130 te rijden en af en toe een sprintje naar 200 te doen. Dit is precies hoe Tesla het bedoelt moet hebben, snel laden (30-40 minuten) en op normale ICE snelheid weer verder.
Omdat ik 's nachts gereden heb kon ik overal doorrijden en kon ik steeds bij de SC even relaxen, prima te doen.
Onderweg maar één groot probleem gehad namelijk 3G, dit valt om de haverklap weg als je de grens over gaat of ineens een ander netwerk krijgt (kreeg ineens spaanse google etc.). De remedie is simpel, het scherm resetten. Dit heb ik tijdens mijn trip 5 keer moeten doen. Ik had iemand dat in een filmpje een keer rijdend zien doen en ik was het zat en heb ik dat dus ook maar gedaan, niet zo slim. De hele computer bleef hangen en kwam niet meer terug, gestopt en 4 x een reset moeten doen om alles weer goed te krijgen.
Een uurtje of 4 later begon het scherm de hele tijd de route opnieuw te berekenen omdat er geen 3G was, dit ging niet helemaal goed waardoor het scherm vastliep maar helaas ook het dashboard meenam. Ik had de auto gelukkig op CC staan zodat ik wist hoe hard ik ging maar het was toch een beetje spannend.
Ik heb mezelf voorgenomen om alleen dit soort lange trips nog te doen met SC's. Het laden bij publieke punten kent een risico maar is daarnaast (totdat de Chademoadapter er is) gewoon erg langzaam, dit is als je alleen bent geen probleem maar voor een gezelschap niet prettig.
De Model S blijft geweldig, ook op dit soort lange afstanden is het een genot om te rijden. Met een gangetje van 110-120 op de CC is het echt super rustig en vloeiend rijden en met die snelheden sta je bij de SC gemiddeld niet langer stil dan een gebruikelijke sanitaire en voedsel stop!