Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Had voor mezelf deze site gemaakt voor in de auto: Tesla

Een neutrale zwarte pagina met Tesla logo, een pagina met een wat grotere klok (voor als ik haast heb en de tijd in de gaten moet houden), een pagina met het weer (temperatuur en wind) en een pagina met het hoogteverloop voor een bepaalde route. Weer en hoogte zijn wellicht handig voor het plannen van langere routes. Als iemand nog betere kaartjes weet met actuele temperatuur en wind voor Europa of andere Europese landen hoor ik het graag; vooralsnog niet kunnen vinden.
Jammer overigens dat de browser geen gps locatie van de auto kan krijgen...
 
Haha, ja die zag ik deze week hier inderdaad voorbij komen. Maar toen had ik dit al gemaakt (met kenteken lettertype). Ga ik misschien nog aanpassen.

Gaf! Hier vind je er nog een paar: TeslaTuner.com - The place for Tesla Motors apps and accessories

Deze is leuk voor een volledig groot scherm tijdens demo's peaceMaker

Capture.JPG
 
Pff spannend hoor. Ik wil binnenkort ook nog een keer naar Disneyland maar wacht denk ik nog maar ff tot de SuperCharger er staat. Dat rondhangen is niks voor mij en al helemaal niet voor de rest van het gezin.

Dit dus, maar wat nu? Ik Wil eind April naar eurodisney met vrouw en kids, maar die Blijven what Niet Twee uur stilzitten Bij een Ikea.. Geen keuze, Thalys pakken?
 
Afgelopen woensdag met 4 man onderweg gegaan van Utrecht naar Solden, Oostenrijk. Een kleine 1000 km. Via de supercharge punten in Duitsland eigenlijk een makkelijke trip. Van te voren wat inschattingen gemaakt op basis van afstand en gemiddeld wu/km om te zien welke snelheid we konden aanhouden. Vanwege het grote gat tussen typical range en werkelijke range vond ik dat wel verstandig. Ook omdat er 4 chauffeurs waren die andere rijsnelheden wilden aanhouden dan typical...

Totale reistijd was bijna 13 uur. Totale laadtijd daarvan was ruim 3,5 uur, met gemiddeld ruim een uur bij de superchargers in Duitsland.


kmtypical over bij aankomstverbruik wu/kmKWu verbruiktlaadtijd (min)
Utrecht




Zevenaar77
2091620
Wilnsdorf237252746470
Bad rappenau247402486170
Aichstetten2341172636260
Solden1986127354
totalen993
260257220
We hebben niet gezocht naar de snelste reistijd. Ik denk dat er een beter optimum gevonden kan worden tussen snelheid en laadtijd. Wij laadden bij tot ongeveer 90%. Maar dat laatste stukje gaat langzamer dan de eerste 80%. Je kunt je dus een scenario voorstellen dat je vooral rijdt op de eerste 80% van de accu. Gaat laden sneller. Maar mis dan geen afslag en wordt geconfronteerd met 30km extra afstand...

We reden in Nederland de maximum snelheid. In Duitsland waar het kon 150km/u op de cruise control. Omdat we door de weeks en overdag reden, hadden we ook stukken langzamer en met wat file. Twee maal hebben we de max snelheid opgezocht (212km/u). Je bent daar razendsnel en dan wordt het vermogen gereduceerd om 212 te blijven rijden.

Het laatste stuk begonnen we voortvarend met 175 km/u op de teller. Maar bergop (gaat makkelijk) leverde dat een prognose op dat we het niet gingen halen... Daarom na enige tijd terug naar 150 en daarna naar 130. Toen zaten we weer royaal in de reserve. De bergpas bij Fusen was een eitje. En naar beneden stroom opgewekt. Grappig was dat we een hele grafiek in het groen konden maken: door meer en minder vermogen te geven remt de auto meer of minder af. Maar blijft opwekken. Remmen nauwelijks gebruikt, wel goed anticiperen. Regeneratie wel op vol, anders te weinig remvermogen.

In het hotel ergens een stopcontact gevonden op 220. Via Tesla support nog wel de tip gekregen dat als laden het niet in eens werkt (check charge power!), dat je dan de stekker moet omdraaien. 9 van de 10 keer gaat het dan wel. Gelukkig maar!

Onderweg nog wel beide schermen moeten resetten omdat ze bleven hangen. Niet handig als je wilt weten hoe je moet rijden of hoe hard je gaat. Tesla support gaf aan dat ze vaker horen dat de navigatie blijft initialiseren. Fijn als dat opgelost wordt. En we weten nu dat je ook de schermen kunt rebooten tijdens het rijden. Support vond het toch verstandiger dat we een volgende keer stil gaan staan :)

Mooi te zien dat ook in Duitsland er Tesla's bij de superchargers staan te laden. Iedereen is in voor een praatje. En altijd is er drinken en eten direct om de hoek. Erg prima allemaal.

Zondag retour. Zal ook daar getallen van posten. Om iedereen aan te sporen op electronen op vakantie te gaan!

(P85, dec 2013)
 
Afgelopen woensdag met 4 man onderweg gegaan van Utrecht naar Solden, Oostenrijk. Een kleine 1000 km. Via de supercharge punten in Duitsland eigenlijk een makkelijke trip. Van te voren wat inschattingen gemaakt op basis van afstand en gemiddeld wu/km om te zien welke snelheid we konden aanhouden. Vanwege het grote gat tussen typical range en werkelijke range vond ik dat wel verstandig. Ook omdat er 4 chauffeurs waren die andere rijsnelheden wilden aanhouden dan typical...

Totale reistijd was bijna 13 uur. Totale laadtijd daarvan was ruim 3,5 uur, met gemiddeld ruim een uur bij de superchargers in Duitsland.


kmtypical over bij aankomstverbruik wu/kmKWu verbruiktlaadtijd (min)
Utrecht




Zevenaar77
2091620
Wilnsdorf237252746470
Bad rappenau247402486170
Aichstetten2341172636260
Solden1986127354
totalen993
260257220
We hebben niet gezocht naar de snelste reistijd. Ik denk dat er een beter optimum gevonden kan worden tussen snelheid en laadtijd. Wij laadden bij tot ongeveer 90%. Maar dat laatste stukje gaat langzamer dan de eerste 80%. Je kunt je dus een scenario voorstellen dat je vooral rijdt op de eerste 80% van de accu. Gaat laden sneller. Maar mis dan geen afslag en wordt geconfronteerd met 30km extra afstand...

We reden in Nederland de maximum snelheid. In Duitsland waar het kon 150km/u op de cruise control. Omdat we door de weeks en overdag reden, hadden we ook stukken langzamer en met wat file. Twee maal hebben we de max snelheid opgezocht (212km/u). Je bent daar razendsnel en dan wordt het vermogen gereduceerd om 212 te blijven rijden.

Het laatste stuk begonnen we voortvarend met 175 km/u op de teller. Maar bergop (gaat makkelijk) leverde dat een prognose op dat we het niet gingen halen... Daarom na enige tijd terug naar 150 en daarna naar 130. Toen zaten we weer royaal in de reserve. De bergpas bij Fusen was een eitje. En naar beneden stroom opgewekt. Grappig was dat we een hele grafiek in het groen konden maken: door meer en minder vermogen te geven remt de auto meer of minder af. Maar blijft opwekken. Remmen nauwelijks gebruikt, wel goed anticiperen. Regeneratie wel op vol, anders te weinig remvermogen.

In het hotel ergens een stopcontact gevonden op 220. Via Tesla support nog wel de tip gekregen dat als laden het niet in eens werkt (check charge power!), dat je dan de stekker moet omdraaien. 9 van de 10 keer gaat het dan wel. Gelukkig maar!

Onderweg nog wel beide schermen moeten resetten omdat ze bleven hangen. Niet handig als je wilt weten hoe je moet rijden of hoe hard je gaat. Tesla support gaf aan dat ze vaker horen dat de navigatie blijft initialiseren. Fijn als dat opgelost wordt. En we weten nu dat je ook de schermen kunt rebooten tijdens het rijden. Support vond het toch verstandiger dat we een volgende keer stil gaan staan :)

Mooi te zien dat ook in Duitsland er Tesla's bij de superchargers staan te laden. Iedereen is in voor een praatje. En altijd is er drinken en eten direct om de hoek. Erg prima allemaal.

Zondag retour. Zal ook daar getallen van posten. Om iedereen aan te sporen op electronen op vakantie te gaan!

(P85, dec 2013)
Mooi verslag. Het zal er eens van komen dat ik zoiets met het gezin ga ondernemen maar eerst nog maar een keertje oefenen met een vriend.:wink:
 
I built myself a spreadsheet for long distance drives using superchargers. It works on the basis of setting an average Wh/km budget between legs and setting the reserve that you want at the next SC. I used it to go to Schruns & back and it was pretty accurate - certainly enough to take my range anxiety away.

I published the link before, but here it is again if anyone wants it: Dropbox - Tesla Trip Calc Log.xlsx

Rob.
 
ImageUploadedByTapatalk1396101126.235228.jpg

Foto van Bad Rappenau

Gisteren 884km gereden Eindhoven-St. Anton, 3x gestopt bij supercharger, totale tijdsduur incl files/wegwerkzaamheden bijna 11 uur.
Heerlijk relaxt aangekomen, nergens echt in hoeven houden.
Raad wel aan altijd 100km extra range te tanken, als de kans zich voordoet kun je dan lekker meedoen met de bimmers en mercs op de linkerbaan :)
En het laatste stuk voor St. Anton een mega hoog verbruik bergop, zorg dus dat je nog minimaal 80km accu hebt voordat je aan de klim begint.
Terugweg via de tunnel proberen, zal wat minder heftig zijn wss.

Morgen terug, verheug me nu al op de trip :)
 
View attachment 46038
Foto van Bad Rappenau

Gisteren 884km gereden Eindhoven-St. Anton, 3x gestopt bij supercharger, totale tijdsduur incl files/wegwerkzaamheden bijna 11 uur.
Heerlijk relaxt aangekomen, nergens echt in hoeven houden.
Raad wel aan altijd 100km extra range te tanken, als de kans zich voordoet kun je dan lekker meedoen met de bimmers en mercs op de linkerbaan :)
En het laatste stuk voor St. Anton een mega hoog verbruik bergop, zorg dus dat je nog minimaal 80km accu hebt voordat je aan de klim begint.
Terugweg via de tunnel proberen, zal wat minder heftig zijn wss.

Morgen terug, verheug me nu al op de trip :)




have Fun loek!
 
Dankje, de Mooserwirt was inderdaad een hele belevenis ;)

Ik ben overigens zelf niet gaan skieën, ging samen met een vriend een groepje vrienden bezoeken die daar al eerder aangekomen waren om te skieën, gewoon voor de gezelligheid zeg maar. En natuurlijk om de Tesla eens flink te testen langs de route met superchargers.

Op de heenweg vrijdag overdag nog vrij rustig gereden, was op veel plekken ook druk en veel wegwerkzaamheden.

Een aantal ervaringen en tips mb het road-trippen en gebruik van superchargers:
1) Vergis je niet als je bergop moet, want dat vreet echt kilometers van je accu capaciteit. Ga je naar St. Anton dan laad in Aichstetten minimaal 100km extra op, geloof me dat is beter voor je gemoedstoestand. Wij zijn op de heenweg over de bergpas gegaan en toen hadden we op een gegeven moment tijdens de klim een accu capaciteit van bijna 0 terwijl we nog 5 km moesten rijden, ik wist niet dat de laatste km's steil bergaf gingen dus uiteindelijk toch met 40 km in de accu aangekomen. Maar je zult maar net te kort komen dan moet je of ergens aan een stopcontact bijladen of omdraaien en de berg afrollen richting een dorp of stad.

2) Laad een flink aantal kilometers meer dan je nodig hebt tot de volgende supercharger, en rij het eerste stukje (bijv. een half uur) rustig cq de toegestane of geadviseerde snelheid (bijvoorbeeld 130)
Vergelijk daarna telkens de km's welke nog in de accu zitten met het aantal km's wat de navigatie aangeeft:
Stel je hebt 250km in de accu en je moet nog 150km afleggen dan mag je dus 100 accu km's extra verbruiken voor die 150km afstand, wat dus neerkomt op een gemiddeld verbruik van 100/150=66% boven de standaard 200Wh/km wat dus neerkomt op 333Wh/km. (voor het gemak reken ik met 200Wh/km als typical verbruik).
Stel je energy gebruik grafiekje zo in dat hij de laatste 10km average laat zien, zo krijg je een goed idee wat er de afgelopen minuten gebruikt is en kun je indien nodig je rijgedrag aanpassen.

3) Probeer zo veel mogelijk in treintjes te rijden, haak dus aan bij een of meerdere auto's die een lekkere, en voor jezelf acceptabele snelheid rijden. In Duitsland wachtte ik meestal op een treintje wat 150 reed en haakte daarachter aan.
De reden hiervoor is dat je door achter een andere auto te rijden veel minder last hebt van de luchtweerstand. Je hoeft er niet eens heel dicht op te zitten, kijk gewoon hoe andere auto's achter elkaar rijden dat is voldoende afstand om voordeel te hebben. Ik gok dat dit een besparing van minimaal 10% op levert, maar denk dat de werkelijke besparing zeker bij dicht aanhaken en snelheden van 150 of meer veel hoger zijn.
Mogelijk nadeel van deze methode is dat je weinig aan je cruise control hebt, en de hogere snelheden vergen een hogere concentratie en snellere vermoeiing. Dat laatste maak je ruim goed door de frequente en lange stops bij de superchargers.
Veel stukken heb ik op deze manier kunnen doen, zelfs op veel hogere snelheden. En het verschil wanneer je het niet doet is ook overduidelijk, op stukken die mijn reisgenoot (zonder eerdere Tesla ervaring) heeft gereden was het verbruik duidelijk hoger bij gelijke of zelfs lagere snelheden. Komt ook omdat je als geoefende Tesla rijder beter kunt omgaan met het one-pedal-driving (zo min mogelijk de rem gebruiken) en met anticiperen / coasten (zo min mogelijk regeneratief remmen gebruiken, maar wat langer proberen uit te rollen met bij voorkeur een nul of miniem energie verbruik ipv regeneratief remmen, want regeneratief remmen is uiteindelijk maar voor 66% efficient oid).

Op een gegeven moment maak je er een sport van om zo dicht mogelijk bij 0 accu bij de supercharger aan te komen. Het is natuurlijk wel verstandiger een klein beetje reserve te houden, zeker als het druk is (kans op files) of wanneer je in de bergen gaat rijden zie ook punt 1.

Verder heb je in Duitsland mega veel bekijk met deze auto. Wij zaten meestal in de buurt van de auto te wachten tijdens het superchargen, lekker in het zonnetje een cola en een broodje. Wat je dan allemaal ziet is echt een schouwspel: auto's die langzaam langsrijden en kijken "huh wat is dat voor iets aan die Tesla palen", mensen die langs je auto lopen en door het raampje naar binnen kijken, mensen die het info bord van Tesla aandachtig lezen (geniaal overigens om dat zo aan te pakken met zo'n bord), etc etc. Heb zelf tijdens de rit ook een tweetal routedelen in de passagiersstoel gezeten, als je dan eens oplet hoeveel mensen er wel niet naar je kijken, echt grappig. Nog grappiger is als zo'n kwal in zijn bimmer achter je zit te duwen terwijl je al op de linkerbaan zit en moet wachten tot de weg voor je vrij is, vervolgens vol optrekken en zonder geluid wegspurten, heerlijk!

Alles bij elkaar genomen is het mij super goed bevallen, ik kan echt niet wachten tot er meer routes voorzien zijn van superchargers, dus kom op Tesla: laat die superchargers maar snel uit de grond ploppen! :)
 
Dankje, de Mooserwirt was inderdaad een hele belevenis ;)

Ik ben overigens zelf niet gaan skieën, ging samen met een vriend een groepje vrienden bezoeken die daar al eerder aangekomen waren om te skieën, gewoon voor de gezelligheid zeg maar. En natuurlijk om de Tesla eens flink te testen langs de route met superchargers.

Op de heenweg vrijdag overdag nog vrij rustig gereden, was op veel plekken ook druk en veel wegwerkzaamheden.

Een aantal ervaringen en tips mb het road-trippen en gebruik van superchargers:
1) Vergis je niet als je bergop moet, want dat vreet echt kilometers van je accu capaciteit. Ga je naar St. Anton dan laad in Aichstetten minimaal 100km extra op, geloof me dat is beter voor je gemoedstoestand. Wij zijn op de heenweg over de bergpas gegaan en toen hadden we op een gegeven moment tijdens de klim een accu capaciteit van bijna 0 terwijl we nog 5 km moesten rijden, ik wist niet dat de laatste km's steil bergaf gingen dus uiteindelijk toch met 40 km in de accu aangekomen. Maar je zult maar net te kort komen dan moet je of ergens aan een stopcontact bijladen of omdraaien en de berg afrollen richting een dorp of stad.

2) Laad een flink aantal kilometers meer dan je nodig hebt tot de volgende supercharger, en rij het eerste stukje (bijv. een half uur) rustig cq de toegestane of geadviseerde snelheid (bijvoorbeeld 130)
Vergelijk daarna telkens de km's welke nog in de accu zitten met het aantal km's wat de navigatie aangeeft:
Stel je hebt 250km in de accu en je moet nog 150km afleggen dan mag je dus 100 accu km's extra verbruiken voor die 150km afstand, wat dus neerkomt op een gemiddeld verbruik van 100/150=66% boven de standaard 200Wh/km wat dus neerkomt op 333Wh/km. (voor het gemak reken ik met 200Wh/km als typical verbruik).
Stel je energy gebruik grafiekje zo in dat hij de laatste 10km average laat zien, zo krijg je een goed idee wat er de afgelopen minuten gebruikt is en kun je indien nodig je rijgedrag aanpassen.

3) Probeer zo veel mogelijk in treintjes te rijden, haak dus aan bij een of meerdere auto's die een lekkere, en voor jezelf acceptabele snelheid rijden. In Duitsland wachtte ik meestal op een treintje wat 150 reed en haakte daarachter aan.
De reden hiervoor is dat je door achter een andere auto te rijden veel minder last hebt van de luchtweerstand. Je hoeft er niet eens heel dicht op te zitten, kijk gewoon hoe andere auto's achter elkaar rijden dat is voldoende afstand om voordeel te hebben. Ik gok dat dit een besparing van minimaal 10% op levert, maar denk dat de werkelijke besparing zeker bij dicht aanhaken en snelheden van 150 of meer veel hoger zijn.
Mogelijk nadeel van deze methode is dat je weinig aan je cruise control hebt, en de hogere snelheden vergen een hogere concentratie en snellere vermoeiing. Dat laatste maak je ruim goed door de frequente en lange stops bij de superchargers.
Veel stukken heb ik op deze manier kunnen doen, zelfs op veel hogere snelheden. En het verschil wanneer je het niet doet is ook overduidelijk, op stukken die mijn reisgenoot (zonder eerdere Tesla ervaring) heeft gereden was het verbruik duidelijk hoger bij gelijke of zelfs lagere snelheden. Komt ook omdat je als geoefende Tesla rijder beter kunt omgaan met het one-pedal-driving (zo min mogelijk de rem gebruiken) en met anticiperen / coasten (zo min mogelijk regeneratief remmen gebruiken, maar wat langer proberen uit te rollen met bij voorkeur een nul of miniem energie verbruik ipv regeneratief remmen, want regeneratief remmen is uiteindelijk maar voor 66% efficient oid).

Op een gegeven moment maak je er een sport van om zo dicht mogelijk bij 0 accu bij de supercharger aan te komen. Het is natuurlijk wel verstandiger een klein beetje reserve te houden, zeker als het druk is (kans op files) of wanneer je in de bergen gaat rijden zie ook punt 1.

Verder heb je in Duitsland mega veel bekijk met deze auto. Wij zaten meestal in de buurt van de auto te wachten tijdens het superchargen, lekker in het zonnetje een cola en een broodje. Wat je dan allemaal ziet is echt een schouwspel: auto's die langzaam langsrijden en kijken "huh wat is dat voor iets aan die Tesla palen", mensen die langs je auto lopen en door het raampje naar binnen kijken, mensen die het info bord van Tesla aandachtig lezen (geniaal overigens om dat zo aan te pakken met zo'n bord), etc etc. Heb zelf tijdens de rit ook een tweetal routedelen in de passagiersstoel gezeten, als je dan eens oplet hoeveel mensen er wel niet naar je kijken, echt grappig. Nog grappiger is als zo'n kwal in zijn bimmer achter je zit te duwen terwijl je al op de linkerbaan zit en moet wachten tot de weg voor je vrij is, vervolgens vol optrekken en zonder geluid wegspurten, heerlijk!

Alles bij elkaar genomen is het mij super goed bevallen, ik kan echt niet wachten tot er meer routes voorzien zijn van superchargers, dus kom op Tesla: laat die superchargers maar snel uit de grond ploppen! :)

Mooi verhaal !
Laat me eraan denken dat lange afstanden rijden toch nog het best gedaan kunnen worden op de 19" banden.

Al hoewel ik vandaag toch een extreem laag verbruik had met de 20" setup....
 
We plannen in de paasvakantie een uitstap naar Legoland. Vanuit Maasmechelen, moet dit via een omweg Wilnsdorf 212 Km, dan Bad Rappenau 245km en verder naar Jettingen 200km (op 13 km van legoland, toevallig). Ideale rit om de SuperChargers eens te testen. Het wordt een 3 daagse. 1 nacht hotel op een paar honderd meter van de laatste SC. En dan 2 dagen park (waar ook een laadpaal zou staan, evt goed om de vampire drain te compenseren).

Als ik dan alle energie besparende maatregelen neem (range mode en energy saving mode) en de eerste dag thuis een range charge doe. Kan ik dan met gemak de ritten tegen normale snelheden maken (zoals ik las 150 in Duitsland) en hoe VOL moet ik laden voor de volgende 2 etappes?

En wat zijn de faciliteiten bij de eerste 2 SC's? Ik dacht eventueel, uitgesteld ontbijt bij de 1e en middag (fastfood) bij de 2e.

We gaan met 2 kids op stap en die willen gerust even uitwaaien. Zijn die mogelijkheden er, terwijl de wagen staat te drinken?