Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij doet mobistar aan traffic shaping. Ik had het idee Proximus niet.

Mobistar zeker wel. In de negatieve zin. Daar kunnen Telenet-gebruikers van getuigen.


maar... hoe weet je dat Mobistar de provider is ?
Ik heb recent een artikel gelezen waarin Base werd genoemd.

(bij IP-check wordt steeds verwezen naar Telefonica-ES, hoe weten wie de roaming verzorgt ?)
 
Mobistar zeker wel. In de negatieve zin. Daar kunnen Telenet-gebruikers van getuigen.


maar... hoe weet je dat Mobistar de provider is ?
Ik heb recent een artikel gelezen waarin Base werd genoemd.

(bij IP-check wordt steeds verwezen naar Telefonica-ES, hoe weten wie de roaming verzorgt ?)

De sim en de interconnectie wordt door Telefonica aangeleverd zoals we weten. Het hangt er dus vanaf met wie Telefonica roaming agreements heeft. Als dat met Mobistar is dan zal de sim kaart daar automatisch een interconnectie mee aangaan. Interessant is het om te weten hoe Telefonica de licentie problemen heeft opgelost in die landen waar ze geen lokale onderneming heeft die een 3G licentie heeft.

Wat betreft het gemis van dekking in het grensgebied, dat is niet een telefonica probleem. Ik heb dat ook met mijn iphone en blackberry, beide gebruiken kpn als provider. Ik denk dat het meer ligt aan het feit dat de landen netwerken niet goed aansluiten, dit ondanks dat we in Schengen gebied zitten
 
In juni ga ik naar de bruiloft van mijn schoonzus in Denemarken (net even over het pontje van Puttgarden-Rødby). Ik zit te puzzelen op de rit erheen. Zijn er al mensen die dat gedaan hebben? Via het forum kwam ik niks tegen, behalve de 7things hotelaanbeveling met de 12 laadplekken in Bremen. Ik wil eigenlijk proberen vanuit Zevenaar tot aan Hamburg te komen en dan laden bij een van de Vattenfall laadpalen. Kan nergens ontdekken hoe ik daar kan betalen.... Vanuit Hamburg is het nog een 100 km, dus met 2 uur laden moet ik ruim genoeg hebben. Ik probeer het avondeten dus in Hamburg te plannen.

In Denemarken heb ik een kaartje besteld van Clever.dk. Zij hebben een pre-paid voor 40 euro met voldoende KWh's voor mij.

Tips zijn welkom!
 
In juni ga ik naar de bruiloft van mijn schoonzus in Denemarken (net even over het pontje van Puttgarden-Rødby). Ik zit te puzzelen op de rit erheen. Zijn er al mensen die dat gedaan hebben? Via het forum kwam ik niks tegen, behalve de 7things hotelaanbeveling met de 12 laadplekken in Bremen. Ik wil eigenlijk proberen vanuit Zevenaar tot aan Hamburg te komen en dan laden bij een van de Vattenfall laadpalen. Kan nergens ontdekken hoe ik daar kan betalen.... Vanuit Hamburg is het nog een 100 km, dus met 2 uur laden moet ik ruim genoeg hebben. Ik probeer het avondeten dus in Hamburg te plannen.

In Denemarken heb ik een kaartje besteld van Clever.dk. Zij hebben een pre-paid voor 40 euro met voldoende KWh's voor mij.

Tips zijn welkom!

PlugShare - EV Charging Station Map - Find the nearest location to charge your electric car! reeds geprobeerd ? daar kan je een route ingeven, en zie je meteen de laadpalen onderweg.

ScreenShot183.jpg
 
Die heb ik! Dank! Het wordt tijd voor een Europese aanbieder of clearinghouse. Ik weet dat er al zo'n initiatief is, maar dat lijkt nog langzamer uit te rollen dan de Superchargers.

Ps: aan eventuele App bouwers: zoekfunctie op provider naast stekkertype zou ook handig zijn in het buitenland.
 
Last edited:
Ik heb net even via EV Trip Planner gekeken naar die route en verwacht dat je dat niet in één rit gaat halen. (totale ritverbruik geschat op: 103.7 kWh, zonder marge)
Die suggestie in Bremen is zeker de overweging waard. Zie hieronder voor details (je kan zelf met de waarden spelen via de site)

Tip: let goed op de waarden, zelfs als de site op 'metric' staat, worden sommige waarden nog steeds in wh/mile weergegeven.

zevenaar_hamburg.jpg


Succes met het plannen, en laat vooral weten hoe het ging (en wat het werkelijk verbruik was).
 
Last edited:
Ik heb net even via EV Trip Planner gekeken naar die route en verwacht dat je dat niet in één rit gaat halen. (totale ritverbruik geschat op: 103.7 kWh, zonder marge)
Die suggestie in Bremen is zeker de overweging waard. Zie hieronder voor details (je kan zelf met de waarden spelen via de site)

Tip: let goed op de waarden, zelfs als de site op 'metric' staat, worden sommige waarden nog steeds in wh/mile weergegeven.

View attachment 50089

Succes met het plannen, en laat vooral weten hoe het ging (en wat het werkelijk verbruik was).
misschien wat ambitieus inderdaad :) en om nou 90 km/h te gaan rijden op de Duitse Autobahn is ook wat te straf. Ik ga op Bremen inzetten. Dat moet dan maar de avondeet-stop worden met er kinderen. Hopen dat in de komende drie weken de 32amp Charging restricties eraf gaan, dan laad ik 100km per uur, scheelt toch.

- - - Updated - - -

Die app is er: plugfinder. Zeker voor dld aan te raden.
6u4e2a3y.jpg
€1.79. It beter be good :)
 
Eigenlijk wel vreemd want de sim in de MS is niet echt M2M. hij wordt voor een groot deel ook door de rijder gebruikt hetgeen dus eigenlijk een consumenten applicatie is. Ik vraag me af hoe Telefonica dat kan leveren op 'roaming' basis wanneer de wagen voornamelijk in Nederland rondrijdt en zijn vaste standplaats in Nederland heeft (in ons geval).

- - - Updated - - -

Of laden in Gent (Station Sint Pieter) daar staan 6 x 22 kWh palen. Heb daar zaterdag geparkeerd en het laden is nog gratis ivm pilot proef. Was voor 6 uur parkeren €6,05 kwijt en een 'volle tank'. Bovendien zitten er op 1,5km afstand nog eens 12 BlueMotion palen. Dus zeker een tip waard!
Ik zou in Gent laden maar dan bij de Expo hallen, P4 (achteraan bij een grote groen "container"" staan tween laadpunten van 32A).
De laadpalen zijn van Blue Corner maar met een pas van The New Motion kan je daar ook laden. Ik heb dat 3 weken geleden gedaan toen we naar Canterbury gingen
 
Zo, onze 'road trip' planning neemt voorzichtig vormen aan. Wel moet ik zeggen dat de tijden nu nog gebaseerd zijn op een aangepaste (te snelle) snelheid die ik had ingesteld om de 'rated (km)' conservatief in te stellen. De tijdsduur moet dus nog enigszins gecorrigeerd worden. Verder ben ik nog hard op zoek naar laadplekken in Frankrijk zelf. Ik mik op 22 kW (type 2/3c). Wat is de levertijd van een Type 2 naar 3c kabel? (of heeft iemand die te leen/huur?)

Hier alvast de eerste update:

Spreadsheet (hier zitten nog veel aannames in: alsmede een multiplier voor snelheid e.d. op basis van EVTripplanner.com)
Screen Shot 2014-05-25 at 20.55.49.png


(max 10 routepunten, maar de groene stippen volgen snappen jullie ook wel)
Screen Shot 2014-05-25 at 19.35.54.png
 

Attachments

  • Screen Shot 2014-05-25 at 19.38.27.png
    Screen Shot 2014-05-25 at 19.38.27.png
    655.5 KB · Views: 347
  • Screen Shot 2014-05-25 at 19.40.11.png
    Screen Shot 2014-05-25 at 19.40.11.png
    233 KB · Views: 332
  • Screen Shot 2014-05-25 at 19.40.51.png
    Screen Shot 2014-05-25 at 19.40.51.png
    206.1 KB · Views: 338
Last edited:
Ik zou mijn golfweekendje in Duitsland niet echt een vakantie noemen, maar omdat het om de ervaring van het laden in het buitenland gaat toch maar even in deze thread. Ik ben vanuit Noord-Holland naar een hotel in de buurt van Osnabrück gereden, en de logische route is dan over de A1. De supercharger in Zevenaar is teveel omrijden, dus we (een forumgenoot was ook mee met zijn Tesla) gokten op een RWE laadpaal in het dorpje Bramsche. Dat had echter nog wel wat voeten in de aarde. Eerst even zoeken naar de laadpaal in het dorp zelf. Ik heb nog niet veel ervaring met publiek laden (ook niet in Nederland), maar soms moet je gewoon dat piepkleine parkeerplaatsje oprijden om te zien dat die paal achter een struik verscholen staat. We spraken wat fietsers aan die geen idee hadden waar de paal moest zijn, maar wel van de gelegenheid gebruik maakten om hun bewondering uit te spreken over de auto. " Das ist ein Tesla, doch?". Uiteindelijk de paal gevonden, onze zwarte bolides naast elkaar gezet en ieder een kabel in één van de type2 openingen gepropt. De app van RWE (e-kwh) er bij gepakt. vooraf wel door Essent een Duits contract ID aan laten maken, want die heb je hiervoor nodig. Maar het lukte maar niet om het laden te starten. Na enkele pogingen met verschillende volgordes nog eens de (niet erg duidelijke) instructies van de app gevolgd en ja hoor, het laden begon dit keer wel. Een champions league finale later waren we weer ganz voll.
Zoals wel vaker benoemd hier: in Duitsland veel bijkijks, leuk weer eens mee te maken nadat in NL het nieuwe er wel af is. En ik reed in een stukje file nog even naast een Engelsman in een Audio cabrio, die zijn nek bijna 180 richting mij omdraaide en als je een beetje kon liplezen zag je hem tegen zijn vriendin zeggen 'what the f*ck is that kind of car?".

Op de terugweg naïef geweest. Op de snelweg vanaf Osnabrück richting Nederland maar eens gekeken hoe hard de auto ging. Ik kwam niet verder dan 202. Maar dat harde rijden beviel iets te goed waardoor we dat tientallen kilometers lang volgehouden hebben. Ik hoef niets uit te leggen...de typical range die overbleef was al snel gelijk aan wat ik nodig had om thuis te komen, en ondanks dat we daarna heel rustig gingen rijden bleef het een beetje rond dat punt hangen van aantal nog te rijden km = overgebleven typical range, en op een gegeven moment had ik gewoon te kort. Verhalen gelezen van mensen die met -10 range thuis komen, maar dat wilde ik niet gokken. Geen nood, we zouden nog langs een Fastned station komen. Dat was echter bepaald geen succes (heb ik ook in betreffende thread nog even gepost). Met het schaamrood op mijn kaken als een bejaarde trut over de A1 gereden, ik werd door iedereen ingehaald, maar een tekort aan range maak je natuurlijk niet meer goed. Uiteindelijk ben ik bij Laren van de A1 gegaan en bij een EV-Box een half uurtje staan bijladen.

Al met al weer wat koudwatervrees van het publiek laden in Duitsland overwonnen. Maar meer superchargers op de grote doorgaande routes zijn meer dan welkom.
 
Ik zou mijn golfweekendje in Duitsland niet echt een vakantie noemen, maar omdat het om de ervaring van het laden in het buitenland gaat toch maar even in deze thread. Ik ben vanuit Noord-Holland naar een hotel in de buurt van Osnabrück gereden, en de logische route is dan over de A1. De supercharger in Zevenaar is teveel omrijden, dus we (een forumgenoot was ook mee met zijn Tesla) gokten op een RWE laadpaal in het dorpje Bramsche. Dat had echter nog wel wat voeten in de aarde. Eerst even zoeken naar de laadpaal in het dorp zelf. Ik heb nog niet veel ervaring met publiek laden (ook niet in Nederland), maar soms moet je gewoon dat piepkleine parkeerplaatsje oprijden om te zien dat die paal achter een struik verscholen staat. We spraken wat fietsers aan die geen idee hadden waar de paal moest zijn, maar wel van de gelegenheid gebruik maakten om hun bewondering uit te spreken over de auto. " Das ist ein Tesla, doch?". Uiteindelijk de paal gevonden, onze zwarte bolides naast elkaar gezet en ieder een kabel in één van de type2 openingen gepropt. De app van RWE (e-kwh) er bij gepakt. vooraf wel door Essent een Duits contract ID aan laten maken, want die heb je hiervoor nodig. Maar het lukte maar niet om het laden te starten. Na enkele pogingen met verschillende volgordes nog eens de (niet erg duidelijke) instructies van de app gevolgd en ja hoor, het laden begon dit keer wel. Een champions league finale later waren we weer ganz voll.
Zoals wel vaker benoemd hier: in Duitsland veel bijkijks, leuk weer eens mee te maken nadat in NL het nieuwe er wel af is. En ik reed in een stukje file nog even naast een Engelsman in een Audio cabrio, die zijn nek bijna 180 richting mij omdraaide en als je een beetje kon liplezen zag je hem tegen zijn vriendin zeggen 'what the f*ck is that kind of car?".

Op de terugweg naïef geweest. Op de snelweg vanaf Osnabrück richting Nederland maar eens gekeken hoe hard de auto ging. Ik kwam niet verder dan 202. Maar dat harde rijden beviel iets te goed waardoor we dat tientallen kilometers lang volgehouden hebben. Ik hoef niets uit te leggen...de typical range die overbleef was al snel gelijk aan wat ik nodig had om thuis te komen, en ondanks dat we daarna heel rustig gingen rijden bleef het een beetje rond dat punt hangen van aantal nog te rijden km = overgebleven typical range, en op een gegeven moment had ik gewoon te kort. Verhalen gelezen van mensen die met -10 range thuis komen, maar dat wilde ik niet gokken. Geen nood, we zouden nog langs een Fastned station komen. Dat was echter bepaald geen succes (heb ik ook in betreffende thread nog even gepost). Met het schaamrood op mijn kaken als een bejaarde trut over de A1 gereden, ik werd door iedereen ingehaald, maar een tekort aan range maak je natuurlijk niet meer goed. Uiteindelijk ben ik bij Laren van de A1 gegaan en bij een EV-Box een half uurtje staan bijladen.

Al met al weer wat koudwatervrees van het publiek laden in Duitsland overwonnen. Maar meer superchargers op de grote doorgaande routes zijn meer dan welkom.

Mooi verslag.
Helaas is Fastned nog niet te vertrouwen. Ik meid de stations op dit moment en zoek een lader in een nabij gelegen dorpje (Indien de superchargers niet in bereik zijn).
Hoop dat ze toch over een jaar een iets aantrekkelijker aanbod geven, anders zal ik waarschijnlijk nooit bij een FastNed station laden.
 
Weer een stapje verder in de planning voor onze trip naar Italie en benieuwd naar jullie kijk op de volgende opzet.
Vanuit Breda via de SC Wilnsdorf => SC Bad Rappenau => SC Aichstetten

En dan komt het stukje waar ik nog over twijfel om bij de Autogrill Villoresi Milaan te komen.

Optie 1: is via de SC St. Anton maar is super omrijden
Optie 2: is via het oplaadpunt Centro Commerciale Migros, Sant Antonino (CH) of Garage Emil Frey in Noranco Lugano (CH). Dit is ongeveer 265km / 290km met flinke hoogteverschillen, maar lijkt me met een fullcharge prima te doen. Op deze plekken schijnt een snelle lader te staan met 43kwh. Van daaruit is 70 / 90 km naar de Autogrill Milaan. Ik heb al een mailtje gestuurd naar Garage Emil Frey voor meer info over het laadpunt en eventuele laadpassen e.d. voor Zwitserland

Fijne informatie dat de Autogril bij Milaan het goed doet (thx Jean) en van daaruit komen we makkelijk op onze eindbestemming (Lucca).

Heb de hoogteverschillen bekeken met een handige tool: Google Maps elevation for a route
Een indicatie van de laadtijden met een reguliere snellader (bv die 43kwh) is me nog niet helemaal duidelijk, weet iemand of hier al een handige tool voor is?

gr. Dennis