Ik zou mijn golfweekendje in Duitsland niet echt een vakantie noemen, maar omdat het om de ervaring van het laden in het buitenland gaat toch maar even in deze thread. Ik ben vanuit Noord-Holland naar een hotel in de buurt van Osnabrück gereden, en de logische route is dan over de A1. De supercharger in Zevenaar is teveel omrijden, dus we (een forumgenoot was ook mee met zijn Tesla) gokten op een RWE laadpaal in het dorpje Bramsche. Dat had echter nog wel wat voeten in de aarde. Eerst even zoeken naar de laadpaal in het dorp zelf. Ik heb nog niet veel ervaring met publiek laden (ook niet in Nederland), maar soms moet je gewoon dat piepkleine parkeerplaatsje oprijden om te zien dat die paal achter een struik verscholen staat. We spraken wat fietsers aan die geen idee hadden waar de paal moest zijn, maar wel van de gelegenheid gebruik maakten om hun bewondering uit te spreken over de auto. " Das ist ein Tesla, doch?". Uiteindelijk de paal gevonden, onze zwarte bolides naast elkaar gezet en ieder een kabel in één van de type2 openingen gepropt. De app van RWE (e-kwh) er bij gepakt. vooraf wel door Essent een Duits contract ID aan laten maken, want die heb je hiervoor nodig. Maar het lukte maar niet om het laden te starten. Na enkele pogingen met verschillende volgordes nog eens de (niet erg duidelijke) instructies van de app gevolgd en ja hoor, het laden begon dit keer wel. Een champions league finale later waren we weer ganz voll.
Zoals wel vaker benoemd hier: in Duitsland veel bijkijks, leuk weer eens mee te maken nadat in NL het nieuwe er wel af is. En ik reed in een stukje file nog even naast een Engelsman in een Audio cabrio, die zijn nek bijna 180 richting mij omdraaide en als je een beetje kon liplezen zag je hem tegen zijn vriendin zeggen 'what the f*ck is that kind of car?".
Op de terugweg naïef geweest. Op de snelweg vanaf Osnabrück richting Nederland maar eens gekeken hoe hard de auto ging. Ik kwam niet verder dan 202. Maar dat harde rijden beviel iets te goed waardoor we dat tientallen kilometers lang volgehouden hebben. Ik hoef niets uit te leggen...de typical range die overbleef was al snel gelijk aan wat ik nodig had om thuis te komen, en ondanks dat we daarna heel rustig gingen rijden bleef het een beetje rond dat punt hangen van aantal nog te rijden km = overgebleven typical range, en op een gegeven moment had ik gewoon te kort. Verhalen gelezen van mensen die met -10 range thuis komen, maar dat wilde ik niet gokken. Geen nood, we zouden nog langs een Fastned station komen. Dat was echter bepaald geen succes (heb ik ook in betreffende thread nog even gepost). Met het schaamrood op mijn kaken als een bejaarde trut over de A1 gereden, ik werd door iedereen ingehaald, maar een tekort aan range maak je natuurlijk niet meer goed. Uiteindelijk ben ik bij Laren van de A1 gegaan en bij een EV-Box een half uurtje staan bijladen.
Al met al weer wat koudwatervrees van het publiek laden in Duitsland overwonnen. Maar meer superchargers op de grote doorgaande routes zijn meer dan welkom.