Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rijd aanstaande vrijdagavond van Utrecht naar Chamonix in Zwitserland en zoek tussen Mainz en Heidelberg een leuk hotel met lader. Weten jullie nog een goed adres?
Hebben ze Chamonix verplaatst van Frankrijk naar Zwitserland?
Ifv de roaming van het mobiele netwerk wel belangrijk om te weten.
On topic: ik zou dan ook de route over Frankrijk overwegen.
 
  • Funny
Reactions: fivari
Hebben ze Chamonix verplaatst van Frankrijk naar Zwitserland?
Ifv de roaming van het mobiele netwerk wel belangrijk om te weten.
On topic: ik zou dan ook de route over Frankrijk overwegen.
oepsie, Chamonix ligt nog steeds in Frankrijk. Mijn eerste reisplan is via Zwitserland. Via Frankrijk is wellicht de betere route. Waar kan ik op die route na ca 4,5 uur vanaf Utrecht goed overnachten met laadmogelijkheid?
 
Je beweert dat je geen lange uitstappen kan doen omwille van het laden.
Je hebt met een Tesla minstens 300 km range. Dan moet die uitstap al 300km zijn om onmogelijk te zijn. Waar vind je in Europa nog een traject van 300km zonder SeC?
En als je die al vindt, dan ook nog zonder third party snellader. En als die er ook noet zijn ook nog eens zonder zonder een stop van een 2-tal uur aan een AC lader die werkt. Dan heb je al minstens 400km.
Ik plan mijn uitstappen ook niet ifv het laden. Andersom lukt immers altijd. En het is niet dat ik niet veel en ver reis.
Ik zie wel niet op tegen een half uurtje stappen op vakantie. Is lekker chill en gezond. Heen en terug en uurtje ter plaatse en je wagen laadt al 2 uur ondertussen.
Je komt niet altijd aan op je bestemming met 100%. Als je dan niet kan laden op de bestemming, zal laden bij een uitstap maken nodig zijn. Of in de buurt als je met weinig bent aangekomen, of wat verder weg als je nog wat meer over had bij aankomst op de bestemming. Of die laadplek in de buurt er is en werkt, is maar de vraag. Natuurlijk check je de opties van tevoren, maar terplekke weet je pas of het laden lukt. Persoonlijk heb ik graag een snellader (SuC, Ionity, Fastned o.i.d.) op max 50km in de 'buurt', maar als dat je enige laadoptie is moet je bij al je grotere uitstapjes via die lader moeten gaan. En die zal niet altijd in de richting liggen van je dagbestemming. In mei was ik in de Ardennen. SuC's op 50km en een Ionity op 20km. Voldoende, maar zelfs dan is het soms goed puzzelen met de route om je dagbestemmingen te bereiken, wat over te hebben om te touren rond die locatie maar zonder al te veel om te rijden om te kunnen laden. Op zeker moment moest ik 25km in de verkeerde richting rijden om bij een SuC te laden om het appartement weer te bereiken, en daar voldoende over te hebben om de volgende dag weer op pad te kunnen. Overkomelijk? Ja. Verlies van tijd vanwege het omrijden irritant soms? Ja. Zeker op vakantie. Ik zal omwille van comfort van EV's en Tesla in het bijzonder, en het zuiniger en duurzamer omspringen met energie, elektrisch blijven rijden maar rijden met een ICE ervaar ik nog steeds als onbezorgder.
 
  • Like
Reactions: SMU, watt and CRTS
Als ik het goed lees is gebruik van Flitsmeister oa toegestaan in NL, BE en F. Ik moet altijd even gniffelen als Flitsmeister in Frankrijk de eerste “gevarenzone” aangeeft.
Voor landen waar Flitsmeister niet zou zijn toegestaan is de pakkans voor het gebruik van Flitsmeister natuurlijk te verwaarlozen tov de kans dat je op een voor jou onbekend traject te hard voorbij een flitspaal rijdt.
 
Als ik het goed lees is gebruik van Flitsmeister oa toegestaan in NL, BE en F. Ik moet altijd even gniffelen als Flitsmeister in Frankrijk de eerste “gevarenzone” aangeeft.
Voor landen waar Flitsmeister niet zou zijn toegestaan is de pakkans voor het gebruik van Flitsmeister natuurlijk te verwaarlozen tov de kans dat je op een voor jou onbekend traject te hard voorbij een flitspaal rijdt.
Volgens mij doen die apps het in die landen niet eens. Zwitserland geeft nul meldingen.
 
  • Like
Reactions: Kiprich
Misschien ligt het in Zwitserland aan je EU-abonnement zonder data roaming in Zwitserland?
Enerzijds wordt Zwitserland op haar website niet genoemd als actief land. En op een forum over flitsmeldingen en buitenland lees ik:

"In Zwitserland gaf Waze ook nul flitsmeldingen terwijl er wel borden stonden met 'radar'. Kennelijk is het daar helemaal uitgeschakeld, zal wel wettelijk verplicht zijn.

Het probleem van beide apps is dat je afhankelijk bent van de community die meldingen maakt van (mobiele) flitsers. Zodra je buiten de drukke vakantieroutes komt is het al snel een stuk minder betrouwbaar als er ter plekke geen actieve community is.

Ik weet niet hoe Flitsmeister exact zijn gegevens verzamelt, maar die app heeft volgens mij bijna geen community gebruik buiten Nederlanders en misschien Belgen. Waze wat meer is mijn indruk."

Bottom line is dat blijkbaar niet alles er werkt. Of slechts deels.
 
Waar mijn melding over ging is dat een flitspaal in het zuiden van België ingesteld stond op 140 km/u (waar 120 km/u is toegestaan) en nu er al geflitst wordt vanaf 127 km/u.
Dus, als jij in het verleden het risico nam van 130 of zelfs 139 te rijden, dan ben je er nu aan voor de moeite.
Mijn "waarschuwing" (of wat het dan al mogen geweest zijn) had helemaal niets te maken met het detecteren van flitspalen...
 
Waar mijn melding over ging is dat een flitspaal in het zuiden van België ingesteld stond op 140 km/u (waar 120 km/u is toegestaan) en nu er al geflitst wordt vanaf 127 km/u.
Dus, als jij in het verleden het risico nam van 130 of zelfs 139 te rijden, dan ben je er nu aan voor de moeite.
Mijn "waarschuwing" (of wat het dan al mogen geweest zijn) had helemaal niets te maken met het detecteren van flitspalen...
Dank voor de goede waarschuwing
 
Nog iets vreemds meegemaakt.. was aan het laden in Frankrijk. En bij de volgende supercharger die we moesten nemen stond er plots een gereedschapstool bij en de melding beperkte beschikbaarheid. De navigatie weigerde deze mee in te nemen waardoor we tot 85% moesten laden om de volgende suc te halen met 5%.

Toen verkeerd gereden waardoor we die suc toch niet meer konden halen.

Had dus toch maar naar de suc gereden met die beperkte beschikbaarheid…

Niks aan de hand daar. Alle stalls leken gewoon te werken buiten ene van de 10 waar een lint rond hing. Beetje vreemd dat tesla dan weigert te navigeren ernaar toe.

Laden vanaf 75% probeer ik te vermijden.
 
Net terug van ca 3000km rondreis door Frankrijk (via Belgie). Opladen ging gelukkig helemaal probleemloos (alleen gebruik gemaakt van SUC) en het handmatig sturen ging ook heerlijk. Navigatie van Tesla blijft helaas matig, snelste route wordt vaak niet gevonden. Waarschijnlijk door een combinatie van verouderde kaarten (wegen), geen actuele informatie over de wegen (snelheidslimieten) en gebrekkige verkeersinformatie (files, ongevallen etc). Daarbij ook een paar keer gehad dat de door Tesla voorgestelde route opeens niet meer haalbaar bleek op de batterijlading. Geeft allemaal niet echt vertrouwen. Gelukkig bood Waze icm ABRP de oplossing voor zorgeloos navigeren.

Bijkomend probleem met de oude en/of foutieve data over de wegen (snelheidslimieten) en de gebrekkige verkeersbord herkenning is dat adaptieve cruise control en lane keep assist met regelmaat niet wilden werken ivm vermeende overschrijding van snelheidslimieten. Wellicht hieraan gerelateerd of een geheel eigen probleem, is dat ook met regelmaat waarmee “AP” er helemaal mee kapt voor de rit omdat hij denkt dat niemand het stuur vast houdt. Ik wordt door de “nag” al gedwongen om met 1 hand aan het stuur te rijden (anders registreert hij niets) maar dan nog werd er soms ogenschijnlijk willekeurig de brui aan gegeven. Uiteraard hebben de phantom breaks ook weer van zich laten horen, best schrikken als je 150 rijdt, ook als je er al op bedacht bent dat het kan gebeuren. Was overigens alleen in Frankrijk dat dit zich voordeed.

Gelukkig niet meer het issue gehad met de phantom truck en de blèrende dode hoek waarschuwing. Middels een hercalibratie van de camera’s opgelost net voor de vakantie. Blijkt een terugkerend issue te (kunnen) zijn omdat er meer “op zicht” gereden wordt maar de technologie dus nog niet volwassen genoeg is in vergelijk met radar (aldus Tesla techneut).

Al me al fijne vakantie gehad maar een lekkere reisauto is de Model 3 helaas voor mij nog niet.