You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
maar als je kiest voor een duurdere auto dan kan het zijn dat je netto duurder uit bent. Die keuze maak je zelf, je kunt ook een goedkoperw auto gaan rijden.
Volledig onterecht overigens. Bij de proefritten in de Passat en de Škoda, echt geen verschil gemerkt. (Los van de duizenden euro's hogere prijs en die paar opties die niet mochten op de Škoda)Maar toegegeven, een Skoda Superb zal ook ruimer zijn en even veel kosten als een BMW 3. Het is een nuttige wagen, maar nog altijd een soort budget-merk van de Volkswagen groep.
Daar heb je geen SUV voor nodig hoor. Toen onze kinderen klein waren hebben we jaren lang gekampeerd met het eerste model 308sw met 4 fietsen op/achter de auto en alle bagage in de bagageruimte achterin. Later Passat gaan rijden, meer ruimte maar we namen ook meer mee.Als je een wat groter gezin hebt, jonge kinderen met hun extra bagage en/of graag gaat camperen dan ben je in het EV segment toch snel veroordeeld tot de SUV'S of een trekhaak.
vreemd, ik heb nooit een 440i/540ifull option kunnen rijden (leasen via werkgever) maar kon nu wel wel vlot een M3 (75K) of een jaguar/etron nemen van respectievelijk 92 en 89K ….. een beetje reality check is toch wel op z’n plaats. Ik lees altijd dat de M3 de nieuwe opel kadet is maar indien prive gaat het toch vooral om de cataloguswaarde die moet gelegd worden….ik kan voor 75K toch best een dikke (ICE) bmw of audi rijden, niet dan?Die auto's moet je pas rijden als je het geld ervoor over hebt om in een 5 of 7 te rijden en dan niet de kale versie.
Je moet hem ook nog kunnen onderhouden, verkeerstaksen betalen en van brandstof voorzien.ik kan voor 75K toch best een dikke (ICE) bmw of audi rijden, niet dan?
De M3 van eind 2020 (62k) was vergelijkbaar in de lease met de Škoda van €42k. De etron was toen alweer een stuk duurder als je dezelfde afwerking als de M3 aanvinkte. Een ICE BMW of Audi heb je voor dat leasebedrag alleen de uitgeklede versies.een M3 (75K) of een jaguar/etron
Daar heb je ABRP toch niet voor nodig, je kunt eenvoudig in de Tesla navigatie een ander stop selecteren en je ziet direct of het wel/niet haalbaar is.……..Uiteindelijk heb ik 3 stops gemaakt met ritten van 1.5-2.5 uur per stuk. Allemaal op basis van ABRP gepland en dat ging prima, vaak wel met 20-25% aankomst omdat het percentage op aankomst vaak opliep van 10-15% richting de 30% (ondanks de hoeveelheid linkerbaan op de autobahn á 170-210 km/h)
Klopt, maar met zoveel opties op de reis is het fijn dat ABRP aangeeft welke je het beste kan kiezen. Dan typ ik ze idd als volgende stop in de navi!Daar heb je ABRP toch niet voor nodig, je kunt eenvoudig in de Tesla navigatie een ander stop selecteren en je ziet direct of het wel/niet haalbaar is.
Wat mij betreft voegt ABRP niet veel toe en je geeft zelf al aan dat ook de percentages van ABRP in de praktijk anders uitpakken. Ik gebruik ABRP heel soms als ik vooraf wil kijken hoe de reis er ongeveer uit gaat zien, maar zodra ik ga rijden gebruik ik alleen de Tesla navigatie, veel handiger dan met twee systemen werken.
Ja, dat gaat prima en ook ik moet onderweg naar het zuiden vaker van SuC wisselen, ik heb ze allemaal als favoriet toegevoeg. Fijne vakantie!Ja hoor! De eerste Tesla vakantie rit zit erop. Van Nederland, via Stuttgart naar Porec, Kroatië. Al met al een vlekkeloze reis voor de auto en autopilot, de navigatie was iets minder. Niet zozeer vanwege de routes, maar vanwege de geplande laadstops.
Toen de navi zei dat naar 100% laden in Eindhoven (vanaf 70%) en dan 1x stoppen in Duitsland het beste advies was ben ik van de Tesla navi laadstops afgehaakt. Uiteindelijk heb ik 3 stops gemaakt met ritten van 1.5-2.5 uur per stuk. Allemaal op basis van ABRP gepland en dat ging prima, vaak wel met 20-25% aankomst omdat het percentage op aankomst vaak opliep van 10-15% richting de 30% (ondanks de hoeveelheid linkerbaan op de autobahn á 170-210 km/h)
De volgende dag met een paar stops richting de eindbestemming in Kroatië gereden. Zusmarshausen was een leuke stop, Flachau was leuk vanwege de omgeving maar niet de horeca (€9 voor 2 koffie , blijf toch een Nederlander…) en bij Zirovnica zit een super goed restaurant (Manu bar). Het voordeel daar was dat de auto al vol genoeg zat en ik voordat het eten bij de tafel was even kon verplaatsen naar een destination charger van het restaurant.
Uiteindelijk in Kozina richting 100% geladen als allerlaatste supercharger bastion richting Kroatië. Met 80% op bestemming aangekomen en meteen bij de Lidl in Porec getest of de paal het deed tijdens de boodschappen. Uiteindelijk gratis kunnen laden tijdens het winkelen, dus dat komt wel goed de komende weken. Al met al kan ik dit iedereen aanraden, met de Tesla op vakantie in Europa kan op deze route in ieder geval zorgeloos!
View attachment 851329
Lidl in Porec
View attachment 851330
Zusmarshausen
View attachment 851331
Flachau, met rodelbaan!
View attachment 851332
Kozina, het allerlaatste Supercharger bastion (1.5 uur van eindbestemming)
Zoveel opties heb je toch niet? Eenmaal onderweg geeft de navi aan wat je volgende stop is en als je eerder of later wilt stoppen dan selecteer je deze op het scherm en je ziet direct met hoeveel soc je aankomt. Te lage soc naar je wens dan selcteer je een stop eerder, een te hoge soc san selecteer je de volgende.Klopt, maar met zoveel opties op de reis is het fijn dat ABRP aangeeft welke je het beste kan kiezen. Dan typ ik ze idd als volgende stop in de navi!
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik gebruik de Tesla navigatie en kijk enkel voor vertrek welke stops ze aanraden via ABRP. Die sla ik dan op middels een screenshot en als blijkt dat het niet ideaal is pas ik mijn Tesla navi alsnog handmatig aan via de SuC’s in de navigatie. ABRP gebruik ik dus 1 minuut en daarna alles via Tesla. Alleen de geplande route via Tesla sloeg nergens op met meermaals tot 100% laden, dat viel mij wel een beetje tegen omdat het onnodig tijd kost.Zoveel opties heb je toch niet? Eenmaal onderweg geeft de navi aan wat je volgende stop is en als je eerder of later wilt stoppen dan selecteer je deze op het scherm en je ziet direct met hoeveel soc je aankomt. Te lage soc naar je wens dan selcteer je een stop eerder, een te hoge soc san selecteer je de volgende.
Het gebruik van ABRP is net zoiets als een ID4 rijder gebruik zou maken van de routeplanner van Tesla.
Go Anywhere | Tesla
Zorg dat uw auto overal opgeladen blijft, met toegang tot onze wereldwijde oplaadnetwerken. Verken een route en wij zoeken voor u de beste locaties om ervoor te zorgen dat uw auto onderweg en bij aankomst opgeladen blijft.www.tesla.com
Als het voor mij maar logisch is en werkt
Zo doe ik het ook. Met Abetterrouteplanner kan ik bijvoorbeeld ook zien hoeveel v3 stalls er op een lokatie zijn. Dat maakt voor mij uit in mijn keuze, want ik probeer te vermijden dat ik op halve snelheid aan een v2 stall zal moeten laden.Klopt, maar met zoveel opties op de reis is het fijn dat ABRP aangeeft welke je het beste kan kiezen. Dan typ ik ze idd als volgende stop in de navi!
Exact, nu heb ik maar 1 stop bij V2 gehad. Als Spittel an der Drau al af was zou ik daar waarschijnlijk stoppen ipv Flachau.Zo doe ik het ook. Met Abetterrouteplanner kan ik bijvoorbeeld ook zien hoeveel v3 stalls er op een lokatie zijn. Dat maakt voor mij uit in mijn keuze, want ik probeer te vermijden dat ik op halve snelheid aan een v2 stall zal moeten laden.
Het aantal V3 stalls kun je ook in de Tesla navigatie zien. Ik heb onderweg ook weleens dat de auto een V2 lokatie aangeeft, maar dan pas ik die zelf aan naar een V3 lokatie als dat zo uitkomt.Zo doe ik het ook. Met Abetterrouteplanner kan ik bijvoorbeeld ook zien hoeveel v3 stalls er op een lokatie zijn. Dat maakt voor mij uit in mijn keuze, want ik probeer te vermijden dat ik op halve snelheid aan een v2 stall zal moeten laden.
Uiteindelijk moet je natuurlijk de methode gebruiken waar je jezelf het beste bij voelt en iedereen heeft zij eigen voorkeur….Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik gebruik de Tesla navigatie en kijk enkel voor vertrek welke stops ze aanraden via ABRP. Die sla ik dan op middels een screenshot en als blijkt dat het niet ideaal is pas ik mijn Tesla navi alsnog handmatig aan via de SuC’s in de navigatie. ABRP gebruik ik dus 1 minuut en daarna alles via Tesla. Alleen de geplande route via Tesla sloeg nergens op met meermaals tot 100% laden, dat viel mij wel een beetje tegen omdat het onnodig tijd kost.
Je zou toch denken dat ze er rekening mee houden dat van 10-20% tot 80% laden veel efficienter is als er voldoende stops zijn onderweg?
Je kunt vanuit ABRP de stop ook 'delen' met de Tesla, scheelt typenKlopt, maar met zoveel opties op de reis is het fijn dat ABRP aangeeft welke je het beste kan kiezen. Dan typ ik ze idd als volgende stop in de navi!