Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Zo.... En nu vakantie!!!!

35cb9aef06a6da8252ebdbda890a3400.jpg
 
Is er al iemand bij de SuC in Hamburg geweest? Ik moet er dit weekend zijn maar twijfel om met de Tesla te gaan ivm openingstijden van de SuC.

Ik heb in Hamburg geladen in het Scandic Emporio hotel, zat rode stekkers (zie Charge map). Daarnaast heb ik van een Nederlander gehoord toen ik Middelfart laadde dat er in Hamburg zat laadpunten zijn die je met de Essent app kan gebruiken of zo (zelf niet gebruikt dus geen idee...).
 
Is er al iemand bij de SuC in Hamburg geweest? Ik moet er dit weekend zijn maar twijfel om met de Tesla te gaan ivm openingstijden van de SuC.

Op het duitse forum heb ik gelezen dat er bij het servicecentrum in Hamburg een supercharger staat. Die is tijdens de openingsuren (en in de praktijk ook later, min of meer gekoppeld aan de openingstijden van een visrestaurant op hetzelfde terrein), geopend en de portier van het terrein blijkt welwillend te zijn.

Dus ik zou eerst die proberen. Ik weet niet waarom hij niet op de kaart staat want is zelfde situatie als hier in Tilburg en die staat wel op de kaart ("Vind Tesla" op de Tesla site).

Men is er in duitsland wel blij mee dus ik zou daar gewoon heenrijden.
 
Met het toenemend aantal superchargers nam bij mij ook de wens toe om eens een rit door Europa te maken langs enkele superchargers. Mijn vrouw ziet de lol daar echter niet van in, dus ik heb het aan enkele vrienden voorgelegd. Enigszins tot mijn verbazing was iedereen meteen enthousiast, en dus is de roadtrip gepland: 3, 4 en 5 oktober gaan we met de Model S naar Berlijn. Het gaat vooral om de reis (vrijdag en zondag de hele dag in de auto) maar bestemming (zaterdag) is natuurlijk ook van belang.
Heenreis is gepland als volgt: Breda (249km) Kamen (258 km) Rhuden (290 km) Berlijn, Waarbij we ook langs Lutterberg en Magdeburg superchargers rijden maar opladen daar is niet nodig.
Ik zie veel oplaadpunten in Berlijn maar de vraag is natuurlijk of ik ze kan gebruiken. Een deel zal via plugsurfing (ik heb de app en de sleutelhanger) te gebruiken zijn. De meeste laadpunten zijn van RWE. Ik had ooit een Essent vaak laadpas, maar heb die opgezegd toen ze vertelden dat deze niet meer in Duitsland bruikbaar was. Ik heb nog wel de inlogcodes, en net even in de app geprobeerd om laden via de account te starten en dat lukt :)

Uiteraard volgt na de trip een verslag hier op de site. Maar ik verwacht dat het minder spannend wordt dan laatst in Parijs....
 
Met het toenemend aantal superchargers nam bij mij ook de wens toe om eens een rit door Europa te maken langs enkele superchargers. Mijn vrouw ziet de lol daar echter niet van in, dus ik heb het aan enkele vrienden voorgelegd. Enigszins tot mijn verbazing was iedereen meteen enthousiast, en dus is de roadtrip gepland: 3, 4 en 5 oktober gaan we met de Model S naar Berlijn. Het gaat vooral om de reis (vrijdag en zondag de hele dag in de auto) maar bestemming (zaterdag) is natuurlijk ook van belang.
Heenreis is gepland als volgt: Breda (249km) Kamen (258 km) Rhuden (290 km) Berlijn, Waarbij we ook langs Lutterberg en Magdeburg superchargers rijden maar opladen daar is niet nodig.
Ik zie veel oplaadpunten in Berlijn maar de vraag is natuurlijk of ik ze kan gebruiken. Een deel zal via plugsurfing (ik heb de app en de sleutelhanger) te gebruiken zijn. De meeste laadpunten zijn van RWE. Ik had ooit een Essent vaak laadpas, maar heb die opgezegd toen ze vertelden dat deze niet meer in Duitsland bruikbaar was. Ik heb nog wel de inlogcodes, en net even in de app geprobeerd om laden via de account te starten en dat lukt :)

Uiteraard volgt na de trip een verslag hier op de site. Maar ik verwacht dat het minder spannend wordt dan laatst in Parijs....

Ik wil dezelfde trip volgende weekend al doen. Ik ga naar de IFA in Berlijn messe. (techbeurs is een smoes om de lange rit te maken :) )
 
Remove spaces

Ik wil ergens in de Herfst vakantie Berlijn gaan proberen. Omdat ik vanuit de omgeving Amsterdam kom neem ik dan de A1 via Emsbüren. Een laadstop in Rhüden is vanuit die richting wel 70 km extra. Volgens mij is Emsbüren direct naar Magdeburg wel te doen (340km), maar dan wel rustig rijden (beetje saai natuurlijk).

Alternatief is een uurtje lunchpauze ergens en dan op 11kW een kleine 50km erbij halen rond Hannover.Maar als ik Plugsurfing zie is de dichtheid niet zo groot, zeker na Hannover wordt het redelijk blanco.

Iemand die route wel eens gedaan?

Op de Tesla kaart verschijnt er in die hoek van Hannover nog wel ergens een nieuwe Supercharger maar die staat op Winter en niet op "binnenkort". Afwachten of het gaat lukken en of we met hoge snelheid Emsbüren-Magdeburg kunnen doen, of voorzichtig aan.
 
Ik wil ergens in de Herfst vakantie Berlijn gaan proberen. Omdat ik vanuit de omgeving Amsterdam kom neem ik dan de A1 via Emsbüren. Een laadstop in Rhüden is vanuit die richting wel 70 km extra. Volgens mij is Emsbüren direct naar Magdeburg wel te doen (340km), maar dan wel rustig rijden (beetje saai natuurlijk).

Alternatief is een uurtje lunchpauze ergens en dan op 11kW een kleine 50km erbij halen rond Hannover.Maar als ik Plugsurfing zie is de dichtheid niet zo groot, zeker na Hannover wordt het redelijk blanco.

Met een volle lading uit Emsbüren is het beslist te doen. Beetje saai is natuurlijk een persoonlijke kwestie maar het alternatief is dan 70 km omrijden en een extra laadsessie (die hoeft natuurlijk niet zo lang te zijn). Het verlies is dan zeker anderhalf uur.
Een uurtje stoppen bij 11kW is ook weer een uurtje langer terwijl je in Magdeburg toch ook een pauze zult moeten hebben.

Ik zou gewoon in één keer rijden. Dat saaie valt mee. De eerste 100 km "verken" je de mogelijkheden. Dus dan inderdaad niet te hard, proberen net onder of op typical te blijven en als dat gaat lukken dan kun je vanzelf snelheid wat opvoeren. Dat is een leuk tijdverdrijf waarbij je dan afwisselend de typical range (bij de snelheidsmeter) en in de grafiek het verloop en de estimated range bekijkt en dat spiegelt met de nog te rijden afstand in de navigatie. Naar mijn mening ben je dan uiteindelijk het snelst bij Magdeburg en kun je mooi uitkienen om met bijvoorbeeld 30 km rest aan te komen (maar in de praktijk moet je dan toch behoorlijk doorrijden op het eind).

Succes!
 
Is die lelijke groene umweltplakette ook verplicht in Berlijn voor volledige EV's eigenlijk?
Ik heb me daar vandaag in verdiept. Ik zag hier op het forum een bericht van iemand die bevestiging kreeg dat het in Keulen niet nodig is. Op TTF forum zijn er mensen die een witte sticker van Tesla hebben gekregen, maar die is niet officieel.
De conclusie is dat de sticker voor een volledig elektrische auto niet nodig is, maar het kan problemen voorkomen omdat agenten soms de auto niet herkennen als zijnde elektrisch. Ik zag een voorbeeld van iemand die met zijn Tesla een bekering kreeg, bezwaar maakte, en gelijk kreeg. Ook opmerkingen gelezen van duitsers die het uit principe niet doen, en nog nooit problemen hebben gehad.
Ik heb dus besloten er geen aan te schaffen.
 
Is er al iemand bij de SuC in Hamburg geweest? Ik moet er dit weekend zijn maar twijfel om met de Tesla te gaan ivm openingstijden van de SuC.

Bel ze even met het Hamburg service center met je plannen.. dan kan je op meer tijdstippen daar laden dan je denkt, zeker op de zaterdag (moest beloven niet meer te zeggen op fora :) )

Laten we zeggen dat de portier er tot veel later staat dan de openingstijden van het Service Center.


Als Plan-B had ik een lader iets noordelijker gevonden, in Kaltekirchen. Dit zou een 22 kW lader zijn die je kunt gebruiken met de NewMotion pas.

The New Motion Stromtankstelle: Porschering in Kaltenkirchen - Deutschland #4823
 
Met het toenemend aantal superchargers nam bij mij ook de wens toe om eens een rit door Europa te maken langs enkele superchargers. Mijn vrouw ziet de lol daar echter niet van in, dus ik heb het aan enkele vrienden voorgelegd. Enigszins tot mijn verbazing was iedereen meteen enthousiast, en dus is de roadtrip gepland: 3, 4 en 5 oktober gaan we met de Model S naar Berlijn. Het gaat vooral om de reis (vrijdag en zondag de hele dag in de auto) maar bestemming (zaterdag) is natuurlijk ook van belang.
Heenreis is gepland als volgt: Breda (249km) Kamen (258 km) Rhuden (290 km) Berlijn, Waarbij we ook langs Lutterberg en Magdeburg superchargers rijden maar opladen daar is niet nodig.
Ik zie veel oplaadpunten in Berlijn maar de vraag is natuurlijk of ik ze kan gebruiken. Een deel zal via plugsurfing (ik heb de app en de sleutelhanger) te gebruiken zijn. De meeste laadpunten zijn van RWE. Ik had ooit een Essent vaak laadpas, maar heb die opgezegd toen ze vertelden dat deze niet meer in Duitsland bruikbaar was. Ik heb nog wel de inlogcodes, en net even in de app geprobeerd om laden via de account te starten en dat lukt :)

Uiteraard volgt na de trip een verslag hier op de site. Maar ik verwacht dat het minder spannend wordt dan laatst in Parijs....

Ik ben een week of drie geleden ook naar Berlijn geweest (bij bahnhof Zoo) als je in Magdeburg bijna vollaad en niet te gek doet haal je het makkelijk ook weer naar de SuC. Ik heb iig in Berlijn niet bijgeladen. Daar wel veel te voet gedaan of hop on hop off gebruikt. Ging veel makkelijker dan gedacht. Alleen bij Emsbüren hebben ze de SuC op de meest gewilde parkeerplekken gezet. Dus die worden nog al eens geICEd. Have fun!!!

-----Edit-------------------------------------

Jee Paul ik lees net je hele verhaal. Voordeel is wel als je van achter naar voor leest, je weet dat alles goed komt ;). Wat een avontuur! Veel plezier!
 
Last edited:
Ik heb gebeld naar Tesla SC Hamburg, ze geven aan 24 uur per dag open te zijn maar kunnen niet garanderen of ik toegang krijg tot de supercharger... Lekker dan...

Zo zal het denk ik precies zijn. Het is een afgesloten terrein waar Tesla, en anderen, resideren. Een terrein dat niet onder beheer valt van Tesla. Nu staat er ook een (goed) visrestaurant dat de normale openingstijden voor de horeca heeft. In die tijd kun je er zeker op.

Bij het terrein is een portier die, naar ik begrijp van het duitse forum waar ik deze informatie vandaan heb, over het algemeen welwillend is en toegang geeft.

Maar daarvoor bestaat inderdaad geen garantie. Daarom als het kan niet op te gekke tijden langskomen.

In ieder geval is wel duidelijk dat de stroom er 24/7 op staat. Dat was in het begin nog even een vraag.