Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
We zijn momenteel ‘geland’ in de Picos de Europe. Tot mijn verbazing staan er op best veel plaatsen laadpalen. Helaas is er nog geen aangesloten. 😅 Dat is voor ons geen probleem, aangezien ik bij het huisje mag laden. Het heeft al wel voordeel geboden: vanochtend om 8.00 kwamen we op een klein parkeerplaats omdat de Ruta del Cares te wandelen (aanrader!). Hele parkeerplaats vol, op vier plekken met niet werkende palen na. Ondanks het niet werken van de palen, mochten we er vanwege de Tesla al wel gaan staan….
Vorig jaar September zijn we gaan hiken in de picos, prachtig is het daar! We hebben enkele keren aan de Suc Reocin gestaan…
 
Wij waren een stukje buiten Porto (wel 40 minuten rijden), maar hadden een fantastische AirBNB (allemaal Tiny houses, waarvan 2 groot genoeg voor 5 personen) met zwembad en mochten de auto aan een gepriviligeerde plek met 220AC laden (hielden zelf de kWh's via deTesla app bij (op tijd screenshotjes maken o_O) en rekenden die netjes af tegen 35 ct). Het enige nadeel was dat de UMC er af ertoe uitklapte door spanningsverliezen (waarschijnlijk door de naburige zwembad-installatie). in Raiva, aan de helling van de Douro, ten zuid-oosten van Porto. Ik heb een telefoonnummer en ze spreken prima engels.
Dit ga ik onthouden voor als ik later nog eens terugga en meer tijd; bedankt!
 
Rij momenteel van NL naar Zuid Portugal met de MS, highlights tot zover:
  • De tolbadge mag niet ontbreken
check👍👌🏻
  • Kom je range tekort blijf dan even achter een bestelbusje plakken. Die rijden tenminste door en de slipstream is goed voor je bereik
Dit is me nog nooit overkomen en rij dit jaar 10 jaar met tesla. Je hebt wel volkomen gelijk!
  • Onder Parijs nog steeds laadwoestijn
Ik heb geen ambitie om met de S in de catacomben van Parijs te gaan rijden😜, tegenwoordig vind ik de SUCdekking ten zuiden van Parijs in Frankrijk best te doen,…
  • Noord-Spanje heeft ook niet veel SuC’s te bieden
… maar hier is het idd wat moeilijker; vorig jaar zijn we in de Picos de Europa gaan wandelen en hebben we verschillende keren aan de SUC van Reocin gestaan.
  • Desondanks zijn beide landen goed te doen, je laadt alleen wat langer…
ihb in noord spanje wordt dat zo goed gecompenseerd door het lekkere eten en de wijn😇
  • Je eindtijd haal je nooit, de Tesla smokkelt er altijd 10 min bij per sessie (ook al sta je bij een lege SuC)
hahaha, dat is waar!
  • Als je de route plant houdt Tesla ook rekening met de verwachte bezetting van SuC’s. Kun je negeren door ‘m handmatig aan de route toe te voegen, meestal is er toch plek 😉
en dit is ook waar, ik start de routeplanner na het opladen steeds opnieuw en zie dan onderweg wel welke de volgende suc wordt.
  • Enkeltje is ongeveer 500-550 kW, dus je bespaart jezelf met FUSC toch al snel € 300
Mooi, ik heb idd nog free superchargen (eigenlijk niet free maar prepaid met de auto).
Op de terugweg plannen we via Santiago de Compostella en A Coruña te gaan en nog wat in de Rioja te blijven, hoe meer ik rij, hoe meer voordeel ik doe😎
 
Voor 250km laden moeten plannen?
Je bedoelt waarschijnlijk voor de terugrit (500km).
Sowieso zou ik voor zo’n rit met 100% vertrekken.
Verder kan ik me niet voorstellen dat je geen SuC voorbij gereden bent op die afstnd.

Op bestemming hoeft het toch geen snellader te zijn? Dan vond ik met een eenvoudige search op plugsurfing dit.
Laden in Bochum gedaan, vooral vanwege die Duitse prijzen van snelladers. Daar met 90% vertrokken, de rit met 75% begonnen en met 9% geëindigd. Dus ja, plannen. Er reed een SR+ mee en die is na de 2e etappe gaan laden.
En leuk dat er ook meer dan snelladers in Winterberg zijn, maar ik ging daarna naar huis. Dus ik ga dan niet een uur of twee aan een type2 lader hangen om bij de volgende supercharger te komen. Qua afstand waren we net te ver van Wilnsdorf (51 km, dat is met 9% niet te halen).
Het Sauerland is nog een beetje een laadwoestijn. Best wel wat superchargers eromheen, en dat is goed genoeg als je er heen gaat en weer terug komt, maar niet als je een rondrit doet.
 
Zonder het een welles nietes ding te laten worden, want dat is niet mijn bedoeling! Je hebt een vervelende ervaring qua ‘laadstress’ en dat is vervelend.

Echter ik probeer hem te snappen. Zit even op ABRP te spelen obv mijn LR MY.

Van SuC Bochum naar Winterberg is 119 km en kost je 36% van je batterij. Als je daar laadt tot 90%, kom je met 44% aan. Terug naar beneden kost al altijd minder stroom dan de Winterbegse ‘berg’ op. Als ik terug plan, kost die 119 km 20%. Kom je met 24% in Bochum aan.

Dan heb je toch in WB geen lader nodig?

Ben het overigens eens dat zo’n toeristen hotspot gewoon een paar snelladers kan gebruiken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Van SuC Bochum naar Winterberg is 119 km en kost je 36% van je batterij. Als je daar laadt tot 90%, kom je met 44% aan. Terug naar beneden kost al altijd minder stroom dan de Winterbegse ‘berg’ op. Als ik terug plan, kost die 119 km 20%. Kom je met 24% in Bochum aan.

Dan heb je toch in WB geen lader nodig?

Ja, als je rechtstreeks naar Winterberg gaat. Maar vanaf ons verzamelpunt in Werl hebben we dik 250 km gereden.
 
Met zoveel toeristen die alleen voor een weekend of een dag komen skiën (typisch winterberg), is piek capaciteit veel harder nodig en te bereiken middels een SuC, fastned of Ionity lader. Op veel vakantieplekken volstaat een AC lader, maar juist voor het type bezoeken aan Winterberg ligt dat mijns inziens anders.
 
Ah ja, got it! Volgende keer verzamelen bij SuC Kamen dan. Koffie en laden op 29 km afstand:)

En idd een goede snelle lader in het Sauerland!
Met nog "maar" 20% elektrische auto's (en de rest petrolheads) is dat nog een beetje een uphill battle.

En gek genoeg zijn er wel een aantal snelle laders, ik stond in Bad Fredeberg waar 2x150 kW en 2x300 kW EnBW laders stonden, maar dat is echt een verloren plek. En als je er twee bij een McDonalds neerzet weet je ook dat die veel te lang bezet gehouden worden.
En een Lidl die alleen tijdens openingstijden werkt. :(
En de prijs natuurlijk. Meer dan 2x zo duur als Tesla. 😧

Ik zit ook een beetje in tweespalt wat betreft snel of langzaam. Als je een hele dag wintersport is een langzame lader ook nog te snel. Met 5-6 uur zit je ook wel vol. Dan werkt een kwartier splash-'n'-dash aan een snelle lader ook.
 
  • Like
Reactions: Robster
Ik zit ook een beetje in tweespalt wat betreft snel of langzaam. Als je een hele dag wintersport is een langzame lader ook nog te snel. Met 5-6 uur zit je ook wel vol. Dan werkt een kwartier splash-'n'-dash aan een snelle lader ook.

Om idle fees te voorkomen stel ik de laadstroom bij AC laders zo in dat/ie vol is als ik klaar ben. Kwestie van verlagen in stapjes totdat de laadtijd correspondeert met je verblijfsduur
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja, maar dan zul je meer en meer alle parkeerplaatsen met een AC lader moeten gaan uitrusten. Vooral als je die lader de hele dag bezet houdt (snap ik wel, ik verwacht ook niet dat je halverwege de dag van de piste komt om de auto te verzetten, maar je hebt dan per EV een lader nodig).
 
  • Like
Reactions: Robster
Iemand deze tolpoorten al eens tegengekomen in Zuid Portugal? (Op de A1 en A13) De tolbadge piept er niet op als je door het poortje rijdt 🤔 en erboven staat “gereserveed voor aanhangers”.

IMG_1852.jpeg