Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Lekker hoor, in Duitsland ;)
ImageUploadedByTapatalk1412495345.210866.jpg
 
even een kort verslagje van mijn weekendje naar Berlijn met de Tesla:
ging perfect! Dankzij voldoende superchargers in Duitsland en opladers in Berlijn.
Heen volgeladen vertrokken in Breda en via Eindhoven en Venlo naar de supercharger in Kamen. Was zo'n 260 km en de accu was bijna leeg toen we aankwamen. Lekkere lunch bij Conny's diner, direct bij de supercharger. Dit was veruit onze favoriet qua horeca onderweg. Op de terugweg hebben we daar weer gegeten. Je moet echter geen haast hebben, want het duurt lang voordat je je eten krijgt. En toen we op zondagmiddag rond 15.00 uur vertrokken stond er een rij om binnen te komen.
Daarna Lutterberg overgeslagen en direct doorgereden naar Rhuden. Daar (en Lutterberg) tref je een tankstation met eventueel fastfood. Niks bijzonders. Vervolgens naar Hohenwarsleben (was niet nodig, maar ik wilde niet afhankelijk zijn van laadmogelijkheden in Berlijn). In Hohenwarsleben is een lelijk hotel met restaurant en een tankstation met shop.
Het laatste stukje naar Berlijn konden we lekker doorrijden, dus uiteindelijk moest ik toch in Berlijn laden. Gelukkig werkte mijn RWE app nog met een code die ik ooit van Essent heb ontvangen (die samenwerking is gestopt) en dus kon ik (gratis) laden vlakbij het hotel. Maar laadpunten zijn er voldoende in Berlijn, en via de gebruikelijke apps te vinden. Naast het hotel bleek later een supermarkt te zijn die ook gratis laden aanbiedt.

Natuurlijk ook even naar kurfurstendamm geweest om de Tesla store te bekijken. Wordt helaas pas dinsdag aanstaande geopend. Wel top locatie, pal naast de Apple store!

1afa4bcf9393ade0025e506ffc481b4e.jpg

Met 90% lading op zondagochtend weer de terugreis begonnen. We haalden Hohenwarsleben net (paar km resterend), na 157 km gereden te hebben. Groot deel 200 km/h (cruisecontrol werkt dan niet meer, daat tot 176 ongeveer).
c69b65dd49ff3f132718dba7d673b2fa.jpg

6d39f7d08cb79df39e03d1a78bd333cf.jpg

Op de terugweg hebben we flink doorgereden en alle 4 superchargers aangedaan (Hohenwarsleben, Rhüden, Lutterberg en Kamen). Bij Kamen hebben we wat langer gestopt om bij Conny te eten. In totaal hebben we over 800 km zo'n 8,5 uur gedaan (incl stops/eten).
Onderweg alleen bij Kamen 3 Tesla's gezien (terugweg), bij alle andere stops waren we de enige Tesla. Geen icing gezien.

- - - Updated - - -

oh ja, en wat een DRAMA is de internetontvangst in Duitsland zeg. Zeker 50% van de heenweg hadden we geen internetmuziek en geen kaarten. Meermalen reset geprobeerd maar dat hielp niet echt. Terugweg leek iets beter (65% verbinding) maar nog steeds heel slecht. Overigens ook op de mobiele telefoon regelmatig GPRS of geen netwerk, dus niet volledig de 'schuld' van de Model S (al duurt het wel erg lang voordat de verbinding weer wordt opgepikt als deze weer beter is).
 
Last edited:
oh ja, en wat een DRAMA is de internetontvangst in Duitsland zeg. Zeker 50% van de heenweg hadden we geen internetmuziek en geen kaarten. Meermalen reset geprobeerd maar dat hielp niet echt. Terugweg leek iets beter (65% verbinding) maar nog steeds heel slecht. Overigens ook op de mobiele telefoon regelmatig GPRS of geen netwerk, dus niet volledig de 'schuld' van de Model S (al duurt het wel erg lang voordat de verbinding weer wordt opgepikt als deze weer beter is).

Hopelijk is het extraatje dat Elon voor aanstaande donderdag belooft een 4G verbinding, want dit is onderhand de achillieshiel van de navigatie.
 
Ondertussen zijn er in Zwitserland twee nieuwe SuC's in aanbouw. Ik begin er over te denken weer eens een vakantieweekje daarheen te plannen in het voorjaar. In een land waar de natuur zo hoog staat aangeschreven en waar (net als in Noorwegen) de stroom uit waterkracht komt is de MS in zijn element. De over het algemeen lagere snelheden en veel "regen"werk maken dat de range moeiteloos gehaald wordt en als je dan af en toe even "bijtankt" aan een SuC kun je schitterende autotochten maken. En met het panodak open passen klimmen en toch de koeienbellen horen:)
 
Ondertussen zijn er in Zwitserland twee nieuwe SuC's in aanbouw. Ik begin er over te denken weer eens een vakantieweekje daarheen te plannen in het voorjaar. In een land waar de natuur zo hoog staat aangeschreven en waar (net als in Noorwegen) de stroom uit waterkracht komt is de MS in zijn element. De over het algemeen lagere snelheden en veel "regen"werk maken dat de range moeiteloos gehaald wordt en als je dan af en toe even "bijtankt" aan een SuC kun je schitterende autotochten maken. En met het panodak open passen klimmen en toch de koeienbellen horen:)

Goed idee wil ik ook doen! (Kun je in de zomer met een zoontje van 6 maand zo'n trip maken? )
 
Afgelopen weekend ben ik op en neer gereden naar Parijs voor de Autosalon. Voor mij de eerste keer dat ik iemand meenam voor meer dan 500km die nog nooit elektrisch heeft gereden.

Ik heb de volgende route gepakt:

- Amsterdam
- Oosterhout (SuC)
- Nivelles (SuC)
- Senlis (SuC)
- Parijs

Bij Oosterhout prima kunnen laden (1a was stuk maar er zijn genoeg stalls natuurlijk) en direct verder naar Nivelles. Daar was 1 stall bezet en ik had de kabel nog niet in de auto zitten en er kwam een 3e Tesla aan die net misgreep. Het laden ging ook niet echt snel, ik kwam tot max 140km/u en aangezien Senlis relatief ver is vanwege de hoogteverschillen (en de max. snelheid van 130) hadden we wel wat range nodig. Om comfortabel te kunnen rijden is iets meer dan 90% laden zeker aan te raden naar Senlis.

Bij Senlis staat de SuC redelijk achteraf wat prima is om ICE'en te voorkomen maar het is daardoor wel weer een stukje van de snelweg. We hebben daar in het IBIS hotel overnacht naast de SuC, prima als je enkel je ogen dicht wil doen maar meer niet.
In Parijs hebben we niet hoeven laden maar er zijn relatief veel laadpunten. Voor de volgende keer ga ik uitzoeken hoe ik die kan gebruiken want ook de plekken zijn vaak leeg. In meerdere garages hebben we "laadpunten" gezien voor EV's dit waren echter allemaal schuko stekkers. In de stad zijn enorm veel plekken voor de EV deelauto van Parijs die je niet mag gebruiken als gewone EV rijder zover ik kon zien.

Op de terugweg bij Senlis na het laden kwamen er direct 2 andere Tesla's aanrijden (NL en BE), bij Nivelles en Oosterhout waren we alleen.

Al met al een prima rit (helaas doet mijn verwarming het niet dus was het vrij frisjes) maar ik zie wel echt een verschil tussen SuC en nood SuC. 2 stalls is gewoon te weinig om goed een reis te kunnen plannen en de kans dat je staat te wachten omdat de snelheid te laag is of omdat er een rij staat is groot. Mijn regel was tot nu toe dat ik geen lange reizen meer zou doen zonder SuC maar ik ga hem bijstellen naar alleen "echte" SuC's.

Het was op de Tesla stand overigens zo druk dat ik er niet bij kom. Nog wel snel even gekeken of er een D stond maar die was er helaas nog niet.

DSC_3378.jpg
 
Bram, bedankt voor het verslag. Ik ga volgende week naar Parijs. Bijna zelfde route. SuC Nivelles -> SuC Senlis is 226 km volgens Google Maps. Jij zegt dat je in Nivelles dus moet zorgen dat je ca 350 km typical range hebt om comfortabel en zonder "range anxiety" Senlis te halen? Dan verlies je nogal wat onderweg ...
Kachel gebruikt meestal ook nogal wat maar die was bij jou kapot :eek: dus dat zou je range juist moeten verlengen. Zie wel dat je 21" velgen hebt. Ik heb 19" en heb toch het gevoel dat dit ook wel wat scheelt.
Enfin, bedankt voor het verslagje.
 
Afgelopen vrijdag stonden de houten kisten met laders wel in lauenau (plaspauze/chauffeur wissel). Volgens Duits forum volgende week gereed. Trouwens afgelopen weekeinde Berlin gedaan met range charge tussen de twee SuC's. Goed te doen.
Er is een nieuwe supercharger in aanbouw bij lauenau net voor Hannover waardoor Berlijn makkelijker via noordelijke route te bereiken is
 
Bram, bedankt voor het verslag. Ik ga volgende week naar Parijs. Bijna zelfde route. SuC Nivelles -> SuC Senlis is 226 km volgens Google Maps. Jij zegt dat je in Nivelles dus moet zorgen dat je ca 350 km typical range hebt om comfortabel en zonder "range anxiety" Senlis te halen? Dan verlies je nogal wat onderweg ...
Kachel gebruikt meestal ook nogal wat maar die was bij jou kapot :eek: dus dat zou je range juist moeten verlengen. Zie wel dat je 21" velgen hebt. Ik heb 19" en heb toch het gevoel dat dit ook wel wat scheelt.
Enfin, bedankt voor het verslagje.

Ik heb een vergelijkbare route gemaakt (Leuven - Senlis - Parijs) en (Parijs - Senlis - Nivelles - Leuven). Op de heenweg met 100% charge vertrokken (Nivelles is 42 km van mijn startpunt). Wij hebben constant 130 kunnen rijden en hadden nog 14 km over bij aankomst in Senlis. Op de terugweg opgeladen tot een 320km in Senlis, en toen zijn we met een 40-tal km aangekomen in Nivelles. Op de terugweg bijna constant 140-150 gereden.

Op de terugweg stuurde de navigatie me zelfs via een binnenweg langs Bergen (Mons). Gelukkig maar, want er waren wegenwerken op de andere route. Heeft ons toch een 10-tal minuten gewonnen.
 
Het is zover. Eind oktober doen we onze eerste lange road trip, richting Zwitserland (in de buurt van Verbier).

We vertrekken bij Brussel, op pakweg 30km van Nivelles, waar we een eerste "top up" zouden doen.
Ik ben nu aan het uitzoeken wat de beste route zou zijn voor de rest van het traject.
EV trip planner stuurt me helemaal over Parijs (SuC Nivelles, SuC van Senlis, Auxerre & Nuits-Saint-Georges) naar de SuC van Lully.

Wat denken jullie over de volgende alternatieven:
Over Metz naar Nuits-Saint-Georges en dan naar Lully --> langste etappe is dan 300km
Over Metz naar Egerkingen en dan naar Lully (mijn favoriet want via een leuke secundaire weg over Epinal die ik eerder al met de ICE gereden heb) --> 320km

Is dit haalbaar? Of ben ik knettergek om hier ook maar aan te dénken?
Ik verwacht relatief lage temperaturen en uiteraard moet ik de hoogte van de Jura over.

Ter plekke kan ik met de UMC laden op een gewoon stopcontactje aan het hotel (ik dacht dit op een "fenomenale" 8A te doen). IS goed genoeg voor hetgeen we nodig hebben
Heeft er iemand goede of minder goede ervaringen met Zwitserse stopcontacten?