Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Over en weer naar Legoland Duitsland bij 6 SuC's gaan slurpen. Geen andere Tesla gezien.
Onderweg naar huis nog even in Urmond gestopt.
De situatie was daar lichtjes anders ;-).

ImageUploadedByTapatalk1415008998.660917.jpg
 
Over en weer naar Legoland Duitsland bij 6 SuC's gaan slurpen. Geen andere Tesla gezien.
Onderweg naar huis nog even in Urmond gestopt.
De situatie was daar lichtjes anders ;-).

View attachment 62883
Ik was daar ook op dat moment (de laatste in de rij) 7 stals bezet. 3 B, 1 D en 3 NL ik heb daar vlug nog even de auto gewassen.

Eigenlijk zouden ze aan elke SuC een waterkraantje mogen plaatsen, emmers en ander materiaal heb ik wel bij me.:wink:
 
Ik was daar ook op dat moment (de laatste in de rij) 7 stals bezet. 3 B, 1 D en 3 NL ik heb daar vlug nog even de auto gewassen.

Eigenlijk zouden ze aan elke SuC een waterkraantje mogen plaatsen, emmers en ander materiaal heb ik wel bij me.:wink:

Dan moeten we eens afspreken, want ik mag toegeven dat ik hel sinds het afhalen op 20 juni nog niet in het sop het gezet.

I know. Onvergeeflijk ;-).
 
Vandaag door duitse collega's weer een Baustelle entdeckt.

Maxi Autohof Nossen, tussen Leipzig en Praag.

Gaatjes worden langzaamaan gevuld. 100 per eind van het jaar is geen issue meer zo.

Gelijk nog maar iets.

Voor wie durft is het nu mogelijk vanuit Urmond met één tussenstop (na 330 km) in Hirschberg (net online gekomen) en dan 293 km door in Egerkingen te komen. Achern is in aanbouw en knipt tweede traject in tweeën, nu nog eentje ergens aan de A61 en het kan probleemloos ook in de winter.
 
Last edited:
Deze winter gaan we naar Oostenrijk. Voor het eerst met de S. Ik heb de volgende routeplanning voor de heenreis bedacht.

Thuis zullen we vol vertrekken.
1e stop Urmont na 130 km en 1u10m
2e stop Wilnsdorf 200 km verder en 2u05m
3e stop Bad Rappenau 248 km en 2u28m
4e stop Aichstetten 153 km en 1u43m
5e stop St Anton 150 km en 1u43m
Eindstop Brandnertal 49 km en 0u50m

of we rijden vanaf Aichstetten rechtstreeks naar de eindbestemming Brandnertal:
5e stop Brandnertal 119 km en 1u21m

Die laatste rechtstreeks twijfel ik nog aan ivm hoogteverschillen. Daarom zou ik in St Anton bij willen laden om met voldoende de bergen door te kunnen gaan. Kost me wel iets meer dan een uur reistijd.

Totaal zou het zijn
Via St Anton 930km en 10u16m
Zonder St Anton 850km en 9u04m

Hier zijn de laadtijden nog niet bij opgeteld.

Iemand op of aanmerkingen? Ik lees ze graag.
 
Last edited:
Deze winter gaan we naar Oostenrijk. Voor het eerst met de S. Ik heb de volgende routeplanning voor de heenreis bedacht.

Thuis zullen we vol vertrekken.
1e stop Urmont na 130 km en 1u10m
2e stop Wilnsdorf 200 km verder en 2u05m
3e stop Bad Rappenau 248 km en 2u28m
4e stop Aichstetten 153 km en 1u43m
5e stop St Anton 150 km en 1u43m
Eindstop Brandnertal 119 km en 1u21m

of we rijden vanaf Aichstetten rechtstreeks naar de eindbestemming Brandnertal:
5e stop Brandnertal 119 km en 1u21m

Die laatste rechtstreeks twijfel ik nog aan ivm hoogteverschillen. Daarom zou ik in St Anton bij willen laden om met voldoende de bergen door te kunnen gaan. Kost me wel iets meer dan een uur reistijd.

Totaal zou het zijn
Via St Anton 930km en 10u16m
Zonder St Anton 850km en 9u04m

Hier zijn de laadtijden nog niet bij opgeteld.

Iemand op of aanmerkingen? Ik lees ze graag.

Volgens mij kun je met wat minder laad-stops toe. Bijv bij vertrek uit Brabant kun je Wilnsdorf makkelijk in 1x halen zonder Urmond aan te doen.

Neem daarnaast wat marge in de planning op voor de laad-stops, mijn ervaring is dat het gemiddeld iets langer duurt dan strikt theoretisch noodzakelijk, er is altijd wel een vertragende factor. Een haperende stall of teveel auto's tegelijk aan het laden en daardoor langzamer, of meiden in de auto die bij vertrek eigenlijk toch wel nog even moeten plassen ;-)
 
Volgens mij kun je met wat minder laad-stops toe. Bijv bij vertrek uit Brabant kun je Wilnsdorf makkelijk in 1x halen zonder Urmond aan te doen.

Neem daarnaast wat marge in de planning op voor de laad-stops, mijn ervaring is dat het gemiddeld iets langer duurt dan strikt theoretisch noodzakelijk, er is altijd wel een vertragende factor. Een haperende stall of teveel auto's tegelijk aan het laden en daardoor langzamer, of meiden in de auto die bij vertrek eigenlijk toch wel nog even moeten plassen ;-)

Weet je wel dat de route die je aangeeft (op in mijn ogen nu overbodige Urmond na wanneer je volgeladen van huis gaat) de echte klassieke route is, zeg maar de Oriënt Express van de SuC's?

Op zich kan deze route maar verkijk je niet op de laadtijd. Ik heb die route nu een paar keer gereden en je gaat al gauw doorladen tot zo'n 330 km (destijds 350 km maar berekeningen in Model S zijn veranderd, toen was typical vol 410 km, nu ergens rond de 380 km) wat erg veel tijd kost.

Er is nu meer keus. Alles gezien vanuit vertrek uit Wilnsdorf en aankomst in Achstetten.

a) Je hebt de klassieke, hier genoemd. 479 km

b) Je kunt ook vanaf Wilnsdorf naar de net gisteren online gekomen Hirschberg gaan (bij Mannheim) en vandaar via Satteldorf (ook recent erbij gekomen) naar Aichstetten. Dat is 183 + 141 + 179 is 503 km. Dat is iets verder dan de klassieke route maar heeft wel wegen waar je sneller kunt rijden. Vooral het stuk via Stuttgart houdt erg op en omrijden via Crailsheim scheelt in tijd. Bovendien kun je de laadpauzes enorm inkorten omdat je steeds ruim onder de 200 km per traject blijft. Waarschijnlijk ben je in Hirschberg al binnen 15 minuten weer vertrokken.

c) Je kunt van Wilnsdorf naar de ook recente geopende Neuberg gaan (hoef je in Wilnsdorf maar heel kort te laden, kunt bijna in de auto blijven zitten) en dan via de A3 en A7 naar Satteldorf (je kunt als het meezit ook behoorlijk doorrijden) en dan naar Aichstetten. 115 + 208 + 179= 502 km.

Ik zou zelf mijn keuze laten afhangen van de verkeerssituatie van het moment zelf. Die kun je op de NAV goed inschatten aan de kleurtjes. Het stukje omrijden via Crailsheim i.p.v. via Stuttgart loont altijd vanwege de wegsituatie en de kans op file bij Stuttgart.

Tenslotte, Aichstetten Brandnertal is maar 119 km. ik zou niet gaan omrijden naar St Anton en terug. Misschien kun je op de eindbestemming zelf laden? Anders tijdens het verblijf een toeristisch tripje naar St Anton en tegelijk dan laden?

Het is in ieder geval, hoe je het ook bekijkt, een mooie trip die heel gemakkelijk te doen is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en alvast een goede reis.
 
Last edited:
Heeft iemand ervaring met de snelladers van RWE? Ik ga over een paar maanden naar Praag en dat haal ik makkelijk vanaf de laatste Duitse supercharger (tegen die tijd hopelijk bij Dresden). Maar terug gaat zeker niet lukken. Prullen met een gewone aansluiting bij het hotel lijkt me geen optie, want de Tsjechische stopcontacten hebben een afwijkende pin. Maar er staat wel een RWE-charger in de stad, niet ver van waar ik verblijf. Op de RWE-site staat een tamelijk ingewikkeld verhaal over een echarge smart card en ook over een app. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe je die moet aanvragen? (de site zegt daar helemaal niets over). En of dat dan gewoon met de Mennekesstekker werkt?

EDIT: heb met de zoekfunctie inmiddels gevonden dat ik de Essentpas moet hebben.
 
Last edited:
Afgelopen week ben ik per ferry naar London heen en weer geweest. In het Ice tijdperk deed ik dat altijd via de kanaaltunnel en zakelijk per vliegtuig. Maar de S is te verleidelijk om te laten staan, en het is leuk het eens uit te proberen.
Op de boten van Stenaline is het mogelijk te laden met een-fasig 16A. Op de heenweg moest ik een uurtje wachten totdat alle vrachtwagens aan boord waren, want het stopcontact bevond zich achterop het schip (Brittanica). Toch maar gedaan. Op de terugweg zat ik op het andere schip (Hollandica) en daar waren de stopcontacten zo geplaatst dat vrachtwagens er langs konden en kon ik dus wel meteen aan boord inpluggen. Op beide schepen bleken één type 2 aansluiting en twee blauwe camping aansluitingen te zijn.
Ik heb in geen decennia op dit soorten ferry’s gebivakkeerd, maar ze zijn vooruit gegaan. Er is een heel redelijke bar en ontvangst ruimte en de hutten zijn netjes en comfortabel. Het zijn gewoon kleine hotelkamers.
Aangekomen in Harwich was de batterij volledig geladen en ben ik naar London gereden. Ik heb een paar trajecten afgelegd en ben ook in Cambridge geweest. Er zijn vijf SC’s in London en ik heb er twee uitgeprobeerd. Als je alleen aan de oostkant van London een hotel neemt om dan meteen weer terug te rijden zou dat niet eens nodig zijn – het is maar 120 km.
De SC’s waren geen briljante ervaring. Als eerste bezocht ik de meest oostelijke aan de Royal Victoria Docks. De navi was niet helemaal duidelijk en ik reed erheen na eerst een paar keer verkeerd te zijn afgeslagen. Aldaar ga je twee keer door een slagboom en al zien mensen natuurlijk waar jevoor komt, dat voelt niet als gastvrij en 24/7. De twee stalls waren bezet, maar omdat die er al een half uurtje stonden kreeg ik te horen van een attendant dat die wel zo zouden vertrekken. Ik moest om de hoek op zo’n 100m afstand wachten. Toen die mensen een half uur later nog niet waren vertrokken ben ik ernaar toegelopen om te informeren en zij bleken nog niet voldoende geladen te hebben. Nog een half uur later kwamen de plekken vrij en toen bleek de oorzaak voor het wachten. De laadsnelheid kwam niet hoger dan 30 kwh hoewel de batterij nog maar 100km range had. Er is ook een openbare stall, al staat die achter dezelfde slagboom en betwijfel ik of ze je erlangs laten daarvoor. De SC ligt nl op hetterrein van “The Crystal” een event/conference gebouw. Er was net wat aan de gang en ik kon er niet in om iets te eten of mijn handen te wassen. Je staat daar in een winderig gebied bij de rivier naast een hoofdweg, vlak onder de "skiliften" naar Greenwich - een grappig gezicht, al is het bepaald geen St Anton.
De trage laadsnelheid trof ik ook in de SC op Canary Wharf. Met amper 30 kwh duurde het ruim twee uur voordat de batterij weer geladen was. Wel staan daar de twee stalls in de grote parkeergarage onder Canada Square, makkelijk te vinden op -2. In de malls boven de garage is er genoeg vertier om wat tijd door te brengen.
Maar het is wel hachelijk om te vertrouwen op de SCs in het VK, zeker als je haast hebt. Het laden neemt drie keer zo lang als een “echte” SC. En net als bij andere SCs zijn er telkens maar twee stalls en als die bezet zijn sta je dus ook drie keer zo lang te wachten. Eigenlijk zijn het geen echte superchargers. Opmerkelijk is dat hierover op de britse threads geen klachten te vinden zijn.
 

Attachments

  • 002.JPG
    002.JPG
    1.4 MB · Views: 238