Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Zo te zien zijn het in Londen weer van die tijdelijke, verplaatsbare dingen die ze ook in Frankrijk hebben neergeploft om snel wat laadpunten te creëren. Dan was het waarschijnlijk een keus tussen niets of iets (weinig plaatsen, lage snelheid). Hopelijk is het allemaal maar tijdelijk en komen er spoedig 'normale' SuC's voor in de plaats.

Neem gewoon de plugsurfing app, ondersteunt oa ook RWE en gewoon op creditcard laden

Bedankt, ik ga het eens uitzoeken. Ik zie al wel op hun site dat er alleen chargers in Nederland en Duitsland worden weergegeven. Die van RWE in Praag wordt niet weergegeven. Zou het daar dan wel werken?
 
Last edited:
Bedankt, ik ga het eens uitzoeken. Ik zie al wel op hun site dat er alleen chargers in Nederland en Duitsland worden weergegeven. Die van RWE in Praag wordt niet weergegeven. Zou het daar dan wel werken?

Nee, die werkt niet in Praag. Wij hebben een kantoor in Polen geopend, en die hebben voor mij ook Tsjechië uitgezocht. Mijn Poolse manager heb ik 2 charge cards laten bestellen. Ze hebben daar best veel 22kW blijkbaar, zeker in de omgeving waar we zitten, Wroclaw. Verwacht overigens dat ik een 2x22kW lader zal plaatsen binnen 2-3 maanden daar (krijgen een grotere aansluiting, maar duurt iets langer dan hier). Dus met de SuC in aanbouw in Dresden, kan dat voor jullie een goede oplossing zijn indien je naar Warschau wil met de Tes. Uiteraard kosteloos laden, en eventueel de pas lenen voor als je dieper Polen in gaat.
 
De e-kWh app van RWE (laden via Essent vaak abonnement) laat maar één paal in Praag zien:

image.jpg


Via Chargemap zag ik nog twee McDonalds vestigingen (buiten het centrum) met een gratis laadpaal. Verder alles met een Tsjechisch abonnement voor zover ik kon zien.
Als iemand nog een goed hotel of een andere laadmogelijkheid weet in het centrum, houd ik me aanbevolen. Ben van plan begin volgend jaar naar Praag te gaan.
 
Afgelopen week ben ik per ferry naar London heen en weer geweest. In het Ice tijdperk deed ik dat altijd via de kanaaltunnel en zakelijk per vliegtuig. Maar de S is te verleidelijk om te laten staan, en het is leuk het eens uit te proberen.
Op de boten van Stenaline is het mogelijk te laden met een-fasig 16A. Op de heenweg moest ik een uurtje wachten totdat alle vrachtwagens aan boord waren, want het stopcontact bevond zich achterop het schip (Brittanica). Toch maar gedaan. Op de terugweg zat ik op het andere schip (Hollandica) en daar waren de stopcontacten zo geplaatst dat vrachtwagens er langs konden en kon ik dus wel meteen aan boord inpluggen. Op beide schepen bleken één type 2 aansluiting en twee blauwe camping aansluitingen te zijn.
Ik heb in geen decennia op dit soorten ferry’s gebivakkeerd, maar ze zijn vooruit gegaan. Er is een heel redelijke bar en ontvangst ruimte en de hutten zijn netjes en comfortabel. Het zijn gewoon kleine hotelkamers.
Aangekomen in Harwich was de batterij volledig geladen en ben ik naar London gereden. Ik heb een paar trajecten afgelegd en ben ook in Cambridge geweest. Er zijn vijf SC’s in London en ik heb er twee uitgeprobeerd. Als je alleen aan de oostkant van London een hotel neemt om dan meteen weer terug te rijden zou dat niet eens nodig zijn – het is maar 120 km.
De SC’s waren geen briljante ervaring. Als eerste bezocht ik de meest oostelijke aan de Royal Victoria Docks. De navi was niet helemaal duidelijk en ik reed erheen na eerst een paar keer verkeerd te zijn afgeslagen. Aldaar ga je twee keer door een slagboom en al zien mensen natuurlijk waar jevoor komt, dat voelt niet als gastvrij en 24/7. De twee stalls waren bezet, maar omdat die er al een half uurtje stonden kreeg ik te horen van een attendant dat die wel zo zouden vertrekken. Ik moest om de hoek op zo’n 100m afstand wachten. Toen die mensen een half uur later nog niet waren vertrokken ben ik ernaar toegelopen om te informeren en zij bleken nog niet voldoende geladen te hebben. Nog een half uur later kwamen de plekken vrij en toen bleek de oorzaak voor het wachten. De laadsnelheid kwam niet hoger dan 30 kwh hoewel de batterij nog maar 100km range had. Er is ook een openbare stall, al staat die achter dezelfde slagboom en betwijfel ik of ze je erlangs laten daarvoor. De SC ligt nl op hetterrein van “The Crystal” een event/conference gebouw. Er was net wat aan de gang en ik kon er niet in om iets te eten of mijn handen te wassen. Je staat daar in een winderig gebied bij de rivier naast een hoofdweg, vlak onder de "skiliften" naar Greenwich - een grappig gezicht, al is het bepaald geen St Anton.
De trage laadsnelheid trof ik ook in de SC op Canary Wharf. Met amper 30 kwh duurde het ruim twee uur voordat de batterij weer geladen was. Wel staan daar de twee stalls in de grote parkeergarage onder Canada Square, makkelijk te vinden op -2. In de malls boven de garage is er genoeg vertier om wat tijd door te brengen.
Maar het is wel hachelijk om te vertrouwen op de SCs in het VK, zeker als je haast hebt. Het laden neemt drie keer zo lang als een “echte” SC. En net als bij andere SCs zijn er telkens maar twee stalls en als die bezet zijn sta je dus ook drie keer zo lang te wachten. Eigenlijk zijn het geen echte superchargers. Opmerkelijk is dat hierover op de britse threads geen klachten te vinden zijn.

I had a similar experience in September. The SuC at the Crystal was slow when using it on my own. When a 2nd Tesla plugged in I only got 25kW. Canary Wharf didn't work for me at all. But the SuC at the hotel in Portman Sq delivered around 115kW.

I reported the SuC problems to Tesla & I suggest you do too. They need to be kept informed, not least because a Supercharger that only delivers 30kW is not Super.
 
Ja, die paal bedoel. Ik ga dat toch maar regelen via die Essent-kaart Laad Vaak. Die €30 per jaar is niet zo veel, en na aftrek BTW en VPB blijft er helemaal weinig over, dus kan geen kwaad om die kaart maar te hebben liggen. Kan altijd een andere keer nog van pas komen.

Volgens mij is Essent gestopt met het uitgeven van het 'vaak' abonnement. Bestaande abonnementen lopen nog wel door dacht ik.
 
Als iemand nog een goed hotel of een andere laadmogelijkheid weet in het centrum, houd ik me aanbevolen. Ben van plan begin volgend jaar naar Praag te gaan.

Ben afgelopen herfstvakantie in Praag geweest en heb daar in het winkelcentrum Chodov gratis geladen. 22kW en 3 uur gratis parkeren. RF kaartje gratis geleend bij de parkeerwacht op 50 m van de laadpaal. Vriendelijke mensen. Als je langer laad wordt het duur 20CHK PER UUR ( ongeveer 40cent geloof ik) Eten is daar best te doen. Lekkere hamburger gegeten bij een soort steak bar. Prijzen van de spullen zijn westers dus verwacht geen Tsjechische koopjes
ImageUploadedByTapatalk1416179023.835743.jpg
 
Ben afgelopen herfstvakantie in Praag geweest en heb daar in het winkelcentrum Chodov gratis geladen. 22kW en 3 uur gratis parkeren. RF kaartje gratis geleend bij de parkeerwacht op 50 m van de laadpaal. Vriendelijke mensen. Als je langer laad wordt het duur 20CHK PER UUR ( ongeveer 40cent geloof ik) Eten is daar best te doen. Lekkere hamburger gegeten bij een soort steak bar. Prijzen van de spullen zijn westers dus verwacht geen Tsjechische koopjes

Thanks!
Niet echt duur toch? 40 cent per uur is 2 cent per kWh.
 
Thanks!
Niet echt duur toch? 40 cent per uur is 2 cent per kWh.

F**k weer de smiley vergeten! ;) en dat is dus voor het vierde uur wel te verstaan. Daarvoor de 3 uur zijn gratis. Als je de moeite neemt kan je ook even eruit en er weer in rijden. Leek me niet voor 40ct. Op 10m afstand van de laadpalen kon je je auto met de hand laten wassen en stofzuigen. Heb niet gevraagd wat dat kost.
 
@ErikR: ja, dat viel mij ook op. Steeds meer stippen op de kaart en ook steeds dichter bij elkaar (mooi!), maar de weg naar het "noorden" richting Hamburg en Denemarken blijft nog lastig. Ik heb nogal wat zakenrelaties in Hamburg en zou die rit daar naar toe graag een keer met de Tesla maken. Maar er is hoop: als je de "schuif" van de SuChargers naar "binnenkort" verschuift zouden er in Bremen en Hamburg nieuwe SuC geplaatst worden, alsmede 2 ten noorden van Hamburg (die al onder constructie zijn). Dus dan mag het geen probleem meer zijn om Hamburg te bereiken zonder range anxiety.
 
Erg scherp Paulus. Had het zelf zo niet eens gelezen. Sta nu in Metz. Uit Urmond vertrokken met 360 typical en had nu nog 70 over. Hele weg ongeveer 120 gereden. Laatste stuk 110, je mag op dat stuk niet harder. Laden gaat snel, 527 km per uur. Prima dus. Straks het lastige stuk 300 km tot de volgende SC. Hier in Metz zit trouwens een restaurant bij de Leclerc. Niet super, maar voor lunch prima. En trouwens ook niet duur.
ImageUploadedByTapatalk1416403824.060118.jpg
ImageUploadedByTapatalk1416403835.543550.jpg
ImageUploadedByTapatalk1416403844.142438.jpg
 
Niet helemaal vakantie, maar vandaag onderweg van Hengelo naar Chalon-sur-Saône. Eerste stop na 230 km bij Urmond. Laden gaat hier supersnel. Straks door naar Metz en Nuits-saint-Georges. Dat laatste stuk is ook lang 300km. Daar mag eigenlijk nog wel een SC tussen.

Ik ben benieuwd hoe het je vergaat? Eind december neem ik dezelfde route naar de Franse Alpen en vraag me inderdaad af of de afstand Metz Nuit St. George niet teveel van het goede is met een volgeladen wagen.
 
Ben vanuit Metz vol (380 typical) weggereden. De auto is niet vol trouwens, slechts een koffertje en ikzelf. Vraag me trouwens af of dat heel veel uitmaakt.
Eerste deel me netjes aan de maximale snelheid gehouden, die is tot Nancy meestal 110 en soms zelfs 90. Vanaf Nancy op de cruise control continu 120 gereden en ben in Nuits-sainte-Georges aangekomen met 30 km typical. Dat is dus prima te doen.
Laden in nuits-saint-Georges ging ook prima, weer 500+ km bij het starten.
Toen er echter een tweede (ook Nederlandse ) tesla aankwam, kon hij niet laden. Pas toen ik klaar was ging het bij hem ook goed.
Morgen zelfde stuk weer terug, ik hoop net zo soepel als de heenreis. In totaal ruim 800 km in ongeveer 10 uur. Lekker ontspannen gereden. Het is gewoon een lekkere auto en met de SC zijn lange reizen prima te doen.