Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben afgelopen kerst naar de Dolomieten gereden (en weer terug). Ski's achterin door bank 1/3 bank neer te klappen. Verder 2 kids achterin (13 en 9) en wij voorin. Ging prima, ruimte zat en geen klachten van de achterbank gehoord. Was een prima rit verder! Gevolgde route: Voorburg - Zevenaar - Wilnsdorf - Bad Rappenau - Jettingen - Irschenberg - St. Christina v.v..

Volgens mij moeten zelfs 2 volwassenen prima op 2/3 kunnen zitten. Nu neemt bij mij een maxi cosi 1/3 in beslag en laatst zo ook met 2 volwassenen ernaast op de bank gereden. Ging prima!

Da's het voordeel van zo'n brede Tesla. Vorig jaar gedaan met een bmw 3 station en die ia nog wel iets krapper van binnen. (Dat was ook wel op het randje, qua comfort).

Bovendien: je gooit wat zachte tassen boven op de boards en ski's en de middelste persoon kan daar lekker op leunen/slapen me dunkt?
 
Inderdaad, wij hadden voor de kids ook 2 kussens meegenomen, middelste (zoon 9) legde die heerlijk op de skies en tukte prima. Ook bagage ging makkelijk mee. Nu moet ik wel zeggen dat wij een huttentocht op de ski deden waarbij iedereen zijn/haar bagage in rugzak mee moest nemen dus er was behoorlijk bezuinigd op wat we meenamen. Maar we hadden dan ook echt veel riumte over!
 
in principe geen probleem, maar zal niet sneller gaan dan pakweg 9 km per uur. Van belang is dat er weinig variatie in de netspanning zet, de UMC zal dat niet accepteren. Alternatief is een juich booster - is wel te leen via het forum. just to make sure.
Mogelijk heb je verlengkabel nodig, 2,5 mm (dat is dikker dan normaal). en een specifieke Franse stekker (met een pin).

Bij gebrek aan enige ervaring op dit gebied en met dank voor de vele hulp nog twee vragen:
- een dikkere verlengkabel gewoon van de gemiddelde bouwmarkt?
- idem voor adapter: standaard nl fr adaptor gebruiken?

nu heb ik wel eens gehoord dat opladen via een verlengsnoer totaal not done is ivm doorbrandgevaar, hier andere ervaringen en adviezen?
 
Bij gebrek aan enige ervaring op dit gebied en met dank voor de vele hulp nog twee vragen:
- een dikkere verlengkabel gewoon van de gemiddelde bouwmarkt?
- idem voor adapter: standaard nl fr adaptor gebruiken?

nu heb ik wel eens gehoord dat opladen via een verlengsnoer totaal not done is ivm doorbrandgevaar, hier andere ervaringen en adviezen?

Hornbach verkoopt ook goede neopreen 3x2.5mm2 25 meter verlenkabels, maar je kan hem natuurlijk ook vanaf de luie bank bestellen bij de ons aller bekende Laadkabelwinkel
Let er dus wel op dat je de versie met 2.5 mm aders hebt, dat zit je goed.

Wat betreft land-adapters, geen idee! Tesla verkoopt zelf volgens mij ook die landen-adapters voor op de UMC.
 
Deze kabel past gewoon in een Frans stopcontact. Vergeet de kortingscode niet, ik meer TMC10. Mijn ervaring is overigens dat Hornbach ze niet altijd voorraad heeft.

Belangrijk is dat je de stekker kunt omdraaien, je komt veel stopcontacten tegen in Frankrijk met een verkeerde polareit. Door dan even je te UMC stekker om te draaien is dat probleem opgelost.
 
zolang je er maar voor zorgt dat je de juiste stekker hebt aan je verlengsnoer. Stopcontacten (wandcontactdoos) van het type E (Frankrijk) hebben een vooruitstekende aardingspin. Daarin past geen type F-stekker (CEE 7/4, ook 'Schuko' genoemd, in gebruik heel veel Europese landen) vanwege het gebrek aan een gat in de stekker waar de aardingspin in past.Daarom werd een speciaal type stekker ontworpen dat zowel in stopcontacten van het type E als F past. Dat is de CEE 7/7: er zit een gat in de stekker waarin de aardingspin van de type E-stopcontacten past, maar er zitten ook metalen strips bovenaan en onderaan die contact maken met de aardingsclipjes van type F-contactdozen. die moet je dus hebben. zie ook dit


Deze kabel past gewoon in een Frans stopcontact. Vergeet de kortingscode niet, ik meer TMC10. Mijn ervaring is overigens dat Hornbach ze niet altijd voorraad heeft.

Belangrijk is dat je de stekker kunt omdraaien, je komt veel stopcontacten tegen in Frankrijk met een verkeerde polareit. Door dan even je te UMC stekker om te draaien is dat probleem opgelost.
 
Ik heb de RWE App gedownload. Is het de e-kWh app van RWE efficienz GMBH?
Daar kan ik geen credit car invoeren en weet niet hoe ik me moet aanmelden.
Hoe werkt dit?

Het lukte me even niet, maar dit is de app, e-kWH
2111453b6a93987ac6e4e216d0be63c2.jpg


En plugsurfing heeft vandaag een update:
8ac08d0c3600a4aa2ece64aab16513b6.jpg
 
Last edited:
Het lukte me even niet, meer dit is de app, e-kWH


Dank. Heb het uiteindelijk na veel zoeken gevonden. Het is behoorlijk omslachtig inderdaad. Je moet het per keer dat je gaat laden invullen.
bij login pagina drukken op "Skip"
dan "find charge point"
dan de laadpaal kiezen van de plaats.
dan de chargepoint kiezen waar je bij staat.
dan krijg je de laadpaal te zien waar je wil laden
dan druk je op "charge vehicle"
dan kies je (zijn jullie er nog? :wink:) credt card of paypal in scroll screen
dan weer "proceed".
dan kan je invoeren hoe lang je wil laden en dan zie je wat het kost (alle palen zijn volgens mij 22kw).
" I accept the legal agreement"
klik "proceed"
credit card gegevens invoeren en dan "complete order".

pfffff dat kan makkelikker maar ben blij dat je er uiteindelijk wel komt.
 
Het lukte me even niet, meer dit is de app, e-kWH


Dank. Heb het uiteindelijk na veel zoeken gevonden. Het is behoorlijk omslachtig inderdaad. Je moet het per keer dat je gaat laden invullen.
bij login pagina drukken op "Skip"
dan "find charge point"
dan de laadpaal kiezen van de plaats.
dan de chargepoint kiezen waar je bij staat.
dan krijg je de laadpaal te zien waar je wil laden
dan druk je op "charge vehicle"
dan kies je (zijn jullie er nog? :wink:) credt card of paypal in scroll screen
dan weer "proceed".
dan kan je invoeren hoe lang je wil laden en dan zie je wat het kost (alle palen zijn volgens mij 22kw).
" I accept the legal agreement"
klik "proceed"
credit card gegevens invoeren en dan "complete order".

pfffff dat kan makkelikker maar ben blij dat je er uiteindelijk wel komt.

Inderdaad, had screenshots gemaakt maar waren er 12 ofzo...maar je kan igg laden als het moet. Plugsurfing werkt ook als het goed is en niet zoveel klikken en invullen ;)
 
zolang je er maar voor zorgt dat je de juiste stekker hebt aan je verlengsnoer. Stopcontacten (wandcontactdoos) van het type E (Frankrijk) hebben een vooruitstekende aardingspin. Daarin past geen type F-stekker (CEE 7/4, ook 'Schuko' genoemd, in gebruik heel veel Europese landen) vanwege het gebrek aan een gat in de stekker waar de aardingspin in past.Daarom werd een speciaal type stekker ontworpen dat zowel in stopcontacten van het type E als F past. Dat is de CEE 7/7: er zit een gat in de stekker waarin de aardingspin van de type E-stopcontacten past, maar er zitten ook metalen strips bovenaan en onderaan die contact maken met de aardingsclipjes van type F-contactdozen. die moet je dus hebben. zie ook dit

Iemand ervaring met stopcontacten in Oostenrijk?
 
Ik wil binnenkort even met de kinderen skiën in Winterberg Duitsland. Er komen via de Superchargers is geen probleem. Maar heeft iemand ervaring met het laden op locatie. Of misschien met een hotel waar je kunt laden?

Bel gewoon de hotels in omgeving op. Als je vraagt naar oplaadmogelijkheden en die zijn er niet boek daar dan niet. Wel duidelijk maken dat je niet boekt omdat de auto niet kan worden opgeladen. Als zo'n hotel dat een aantal keren meemaakt gaan ze zich wel eens achter de oren krabben.
Alternatief de vragen stellen per email. Die worden meestal door het management beantwoord.

Het is wel van belang te vertellen dat een rode stekker al genoeg is. Vaak zijn er geen laadpalen, maar wel de bekende rode stekker.

Als ik een kamer via AirBnB boek vraag ik ook altijd of er geladen kan worden. Eén keer werd me verteld dat ik 'in de garage' onder het huis zou kunnen laden. Bij aankomst bleek dat er helemaal geen garage was en laden onmogelijk was. Dat heb ik AirBnB gemeld en levert de verhuurder 'strafpunten' op.
 
Ik wil binnenkort even met de kinderen skiën in Winterberg Duitsland. Er komen via de Superchargers is geen probleem. Maar heeft iemand ervaring met het laden op locatie. Of misschien met een hotel waar je kunt laden?

Bij oversum hotel staan laadpalen. En bij hotel de brabander is een 220v stopcontact beschikbaar in de carport van de eigenaar achter het hotel (even vragen).