Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
60 km range verdwenen in 1 dag van -18/-20. Dat was schrikken. Als je niet 100% zeker weet dat je op je wintersport bestemming een stopcontact hebt, zou ik het niet aanraden.


Ik heb gelezen dat die stroom niet verdwenen is maar dat de batterij die niet kan afgeven bij zo'n lage temperatuur. Als je gaat rijden verwarmt hij door de afgifte voor het rijden en schijnt er veel alsnog van die stroom beschikbaar te komen.

Misschien eens iets om aan Tesla zelf te vragen?
 
Je twitteraccount staat al sinds gisteren open op een van tabs!
Benieuwd naar je ervaring!
Goede reis samen met je vader, ik ga je blog volgen.
Bedankt! Gaat een mooie trip worden :)


Ik heb gelezen dat die stroom niet verdwenen is maar dat de batterij die niet kan afgeven bij zo'n lage temperatuur. Als je gaat rijden verwarmt hij door de afgifte voor het rijden en schijnt er veel alsnog van die stroom beschikbaar te komen.

Misschien eens iets om aan Tesla zelf te vragen?

Ik meen dat er ooit in de changelog van firmware 5.X iets zat dat een deel van de batterijbar blauw werd voor "verdwenen" capaciteit door de kou.

De batterij loopt ook niet leeg in de kou, je hebt inderdaad geen toegang tot een deel van de capaciteit totdat deze weer warm is.
 
Bedankt! Gaat een mooie trip worden :)

Ik meen dat er ooit in de changelog van firmware 5.X iets zat dat een deel van de batterijbar blauw werd voor "verdwenen" capaciteit door de kou.

De batterij loopt ook niet leeg in de kou, je hebt inderdaad geen toegang tot een deel van de capaciteit totdat deze weer warm is.
Echt coole trip! Wij gaan hem zeker ook eens maken. En volg je op de voet op twitter al :)

Hier vind je meer info en video over de 'blauwe batterijmeter':
Tesla Model S Cold Weather Battery Indicator Bar - TESLARATI.com
 
Ik ga het je vertellen! Vertrek morgen richting de meest Noordelijke SuperCharger ter wereld, Setermoen in Noorwegen. Was daar -31C vanmorgen. Ben daar over iets meer dan week gok ik.

Goeie reis!

Ik ga eind feb. met het gezin skiën in Trysil, NO. Ik speel een beetje vals: we rijden niet het hele eind, maar varen vanaf Kiel met de auto op de boot in 20 uur naar Oslo. Ben aan het uitzoeken of ik kan laden op de boot, zou met name voor de terugweg handig zijn. Iemand deze overtocht al gemaakt met de Tesla?
 
Ik zie dat SC Mogendorf, Germany in construction is. Handig voor op de Wintersport direct langs de A3 bij Koblenz. Hoef je niet meer om te rijden via Wilnsdorf :)
Wat zou dan de beste stop kunnen zijn op weg naar Salzburg? Bad Rappenau of Satteldorf?

Ik denk dat ik dan vandaar naar Gramschatzer Wald (Wurzburg) en Schweitenkirchen zou rijden. Ik ga dan nog laden in Irschenberg om uiteindelijk in Saalbach-Hinterglem en terug te komen.
 
Hey, geeft een goed alternatief voor mijn trip naar Monaco, kan ik Frankrijk in zijn geheel overslaan. (Metz - Nancy) Ik vertrek 22 feb, Hoop dat hij dan klaar is...

Pvh, laat even horen hoe het was maar Monaco. Ik ga dit jaar alle,aal van die trips maken.

momenteel op de lijst:
londen (concert Guus meeuwis)
monaco
berlijn
stockholm
oslo via Zweden

ben nog niet uit de route naar Monaco, dus hoor graag je ervaring.
 
Dag allen,

Medio maart ga ik met vrienden naar Saalbach-Hinterglemm. Idee was eerst om het het vliegtuig te gaan, maar dan zouden wij wel een hele vroege vlucht hebben. Alternatief is dus met de tesla en dan de avond ervoor vertrekken en een overnachting. Ik heb een paar vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden:

1). Rijschema: Utrecht - suc Zevenaar - suc Mogendorf (tegen die tijd open?) - suc Bad Rappenau - suc Jettingen - suc Scheppach - Saalbach - Hinterglemm

Heeft iemand een beter route?

2). Overnachting in Best Western Bad Rappenau

Heeft iemand ervaringen met dt hotel?

3). Bijladen in Saalbach-Hinterglemm

Op de site van chargemap zie ik geen laadpalen in Saalbach-Hinterglemm. Klopt dat? Wat heb überhaupt nodig om te kunnen laden in Oostenrijk?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

- - - Updated - - -

Goeie reis!

Ik ga eind feb. met het gezin skiën in Trysil, NO. Ik speel een beetje vals: we rijden niet het hele eind, maar varen vanaf Kiel met de auto op de boot in 20 uur naar Oslo. Ben aan het uitzoeken of ik kan laden op de boot, zou met name voor de terugweg handig zijn. Iemand deze overtocht al gemaakt met de Tesla?

Ik heb geen ervaring met deze route, wel met bootovertochtjes met de Tesla. Wat zal ik er van zeggen... altijd spannend!
 
Heeft iemand een idee of die superchargers op een route naar de Alpen tijdens een vakantieperiode niet vaak flink vol staan met Tesla's?
Ik ga met de krokus naar Oostenrijk (1e vakantietrip met Tesla, vorig jaar voor veiligheid vlieggtuig genomen) maar gok dat er meer Tesla's op wintersport gaan of valt dat in de praktijk mee?

Bedankt, Bas

Mijn ervaringen zijn dat je vaak de enige bent of dat er nog eentje is, heel af en toe een paar en dat is dan weer gezellig ;) Er zijn ook veel SuC's bijgekomen dus er is meer spreiding. Ik zou er niet over inzitten. Bovendien, als je behoorlijk hebt geladen kun je al vaak een SuC overslaan (als die onverhoopt toch druk mocht zijn). Maar ik heb het nog niet meegemaakt.
 
Ik ben in de kerstvakantie naar Oostenrijk gereden (onder Salzburg). Mijn ervaring: altijd vrije stalls. Meestal stond ik alleen, maximaal 3-4 Tesla's tegelijkertijd. Wel meegemaakt dat alle stalls bezet waren met ICE auto's. Maar die zijn snel naar een andere plek gewezen.
 
Bedankt. Ik heb nog twijfels over mijn verbruik straks. Hier in NL zit ik gem op 250Wh/km, maar rij korte afstanden en warm de tesla altijd van te voren op. Metname bij flink wind schiet je verbruik omhoog en bij 100% vol zou ik 385km moeten kunnen rijden maar hoeveel dit echt is heb ik nog niet ervaren. Ben benieuwd wat het wordt .

Wanneer je dezelfde snelheid aanhoudt als je hier in Nederland doet zal je gebruik dalen. Ik schat tot zo'n 220 Wh /km.
Daarbij kun je best af en toe en flink doortrekken. Dat wordt dan weer gecompenseerd door een Baustelle van 12 km lang ;)

De afstand tussen de SuC's is tegenwoordig max. 240 km, vaak zelfs veel lager. Ik heb de reis naar Oostenrijk al vijf maal gemaakt en nooit een moment in spanning gezeten. Is nu eigenlijk wat je noemt een "eitje" :)
 
Met 250whkm haal je volgens mij nooit 385km. Ik met mn p85 in ieder geval niet.
Ik zou uitgaan van max 320-340km. De combi kou, winterbanden en hoogteverschil is niet bevorderlijk voor de range. Daarbij laadt je meestal 80-90% vol omdat 100% een stuk langer duurt.
 
Met 250whkm haal je volgens mij nooit 385km. Ik met mn p85 in ieder geval niet.
Ik zou uitgaan van max 320-340km. De combi kou, winterbanden en hoogteverschil is niet bevorderlijk voor de range. Daarbij laadt je meestal 80-90% vol omdat 100% een stuk langer duurt.

Je kunt het ook zo benaderen. Wanneer we ervan uitgaan dat er 70 kWh effectief beschikbaar is dan hebben we het over een range van 280 km bij 250 wH/km. Op zich genoeg gezien de SuC's maar je zult als vanzelf minder verbruiken op een lange trip. Vandaag had ik over 223 km een verbruik van 219 Wh/km en daarbij heb ik voor mijn doen behoorlijk doorgereden (maar wel constant).
En hopelijk heb je 6.1 en dan kun je genieten van de Trip Energy Predictor. Werkt goed.
 
Eens. In de praktijk is het simpelweg makkelijk haalbaar. Gewoon wat extra kms aanhouden als je van suc naar suc rijdt. Ik gebruik zelf daarbij die routeplanner site die het hoogteverschil weergeeft (en de penalty/winst op je rated range).
 
Klopt. Ook net wat je zelf prettig vindt. Ik houd wel van wat marge zodat het niet billen knijpen wordt als je in een lange file staat of als de weg plots stijgt.
Heb je op locatie een laadplek/stopcontact?
(Ik heb ook nog geen 6.1 btw)
 
Heb 6.1 nog niet maar vakantie duurt nog paar weken dus heb hoop dat 6.1 er dan al is voor mij.
Laden tot 80%/90% is qua laadtijd wel aan te raden gok ik? Beter laden tot 80% bij de eerstvolgende SUC dan doorrijden naar de volgende SUC of niet?

Hangt ervan af hoeveel plezier je hebt in het laden. De kunst is om met zo weinig mogelijk rond te rijden, want dan gaat het laden het snelst. Uiteraard thuis vol vertrekken maar bijv. bij Wilnsdorf al kun je besluiten om ook Neuberg aan te doen. Dat is een goede 100 km en dan hoef je eigenlijk maar tot 40% te laden en daar kun je op wachten.

Als je steeds genoeg laadt om de eerstvolgende SuC te bereiken (met marge voor omleiding en onvoorzien) dan heb je misschien een tweetal stops meer maar het zijn dan heel korte stops en per saldo win je tijd, zeker omdat je dan tussen de SuC's ook gemakkelijk wat meer vaart kunt maken. Het bevalt mij eigenlijk best, dat "hoppen" van SuC naar SuC.