Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Als nieuwe (december 2014) Teslarijder wil ik even mijn eerste buitenlands avontuur delen: een trip Roeselare - Leipzig voor het werk. Vooraf het forum doorgenomen, op zoek naar tips & tricks (gelukkig maar). Vlak voor vertrek was ook 6.1 doorgekomen, dus ideaal (?) om de Energy Prediction in de parktijk te testen.

De Trip

Vooraf was ik aan het twijfelen tussen twee routes:
1: Roeselare > SuC Urmond > Suc Kamen > Suc Lutterberg > Leipzig
2: Roeselare > SuC Urmond > SuC Kamen > SuC Lauenau > SuC Hohenwarsleben > Leipzig
Reden voor de twijfel was de afstand Lutterberg - Leipzig (242 km) in combinatie met het winterse weer. Uiteindelijk toch gekozen voor optie 1, omdat ik de omweg (40km extra in totaal) en de 4e supercharger in optie 2 wou vermijden.

Alles liep prima tot in Lutterberg.
Daar terug vertrokken met 360 km Rated en nog 14 % reserve op Trip Energy Prediction. Volgens de site van Merijn betekent dat meer dan voldoende om ook met een verbruik 280 Wh/km ter plaatse te komen.
Rustig gereden, ongeveer 240 Wh/km, maar na enkele kilometer kwam plots het rode balkje opzetten: -4 %. Omdat ik volgens de site van Merijn nog 60-70 Rated km overschot had bij dat verbruik, maakte ik me niet direct zorgen. Op aandringen van de 2 passagiers toch rustiger gaan rijden, het was ondertussen lichtjes gaan sneeuwen, en uit noodzaak een tip van op het forum gevolgd: de laatste 80 km achter een vrachtwagen blijven hangen aan 85-90 km/h en 200 Wh/km ... Met veel moeite heb ik zo de Prediction terug naar 1% reserve gekregen! In Leipzig had ik uiteindelijk nog 10 km Rated over, passagiers en ikzelf opgelucht.

Het laden
Het hotel had ik niet zelf geboekt, en ze hadden vooraf laten weten dat ze geen laadmogelijkheden in de parkeergarage hadden.
Omdat de communicatie nogal moeilijk verliep, dacht ik dat ze een dedicated oplader bedoelden, maar een parkeergarage zonder één enkel stopcontact kon ik me moeilijk voorstellen. En omdat ik de auto gedurende drie dagen waarschijnlijk toch niet zou gebruiken, was er tijd genoeg om zelfs aan een gewoon stopcontact volledig op te laden... (plan A)
Het hotel bleek uiteindelijk een "elektrische" Porsche Panamera te bezitten. Misschien zou het laadpunt daarvan toch passen, dacht men aan de receptie. Opluchting: een Porsche-branded laadpaal mét Mennekes stekker. Ingeplugd: alles OK aan de kant van de lader, maar rode LED's op de Tesla, met geen mogelijkheid lukt het om te laden. (plan B)
Dan maar verder rondgekeken in de garage en nog een 5-pins rood contact gevonden. Gered ?! Het lukt op te laden, maar... de parkingopzichter blijkt van het achterdochtige type. Prijs van de stroom is geen probleem, maar het "brandgevaar van een ladende Tesla" kon hij niet tolereren in "zijn" garage. Ik moest er maar bij blijven en ingrijpen in geval van brand. Het was ondertussen al 21u30. De taalbarrière was te groot om de man toch overtuigd te krijgen en ik maak me klaar om een paar uur te rusten in de Tesla terwijl ik een beetje reserve oplaad. Na de nachtrust zou ik wel op zoek gaan naar een van de openbare laadpalen die ik in gedachten had, daarvoor had ik de Plugsurfing RFID meegenomen. (plan C).
Leve het hotel ! Na een halfuurtje komt iemand me zoeken: in de parkeergarage van een bevriend hotel even verderop staat ook een laadpaal. Om het verhaal wat in te korten: uiteindelijk bleek die paal te werken en kon ik met wat goede wil van alle partijen rustig opladen (plan D)
Vandaag kon ik het toch niet laten en heb ik even mijn reserveplan C gechecked tijdens een pauze op congres. Volgens Plugsurfing staat aan de Neue Messe immers ook een laadpaal. Niet bereikbaar vandaag, want de parking is dicht: het event is te klein...

Moraal van mijn verhaal:
- Een gezonde dosis achterdocht in de energie berekening van de trip is nodig, zeker bij winterweer. Zonder Energy Prediction zat ik waarschijnlijk in de problemen.
- Betrouw de laadpalen van Porsche niet (of had ik gewoon pech ?)
- Een reserveplan of twee voor het opladen kan nooit kwaad. De oplossing komt uit een onverwachte hoek
- Terugkeren doe ik met een extra tussenstop (route 2) want nu is het vooral bergop naar Lutterberg
- Vrouw en kinderen meenemen op de eerste grote trip in de learing curve is misschien geen goed idee...
- Maar... een lange trip met de Tesla is een avontuur. Yes !
 
Hallo,

Als nieuwe (december 2014) Teslarijder wil ik even mijn eerste buitenlands avontuur delen: een trip Roeselare - Leipzig voor het werk. Vooraf het forum doorgenomen, op zoek naar tips & tricks (gelukkig maar). Vlak voor vertrek was ook 6.1 doorgekomen, dus ideaal (?) om de Energy Prediction in de parktijk te testen.

De Trip

Vooraf was ik aan het twijfelen tussen twee routes:
1: Roeselare > SuC Urmond > Suc Kamen > Suc Lutterberg > Leipzig
2: Roeselare > SuC Urmond > SuC Kamen > SuC Lauenau > SuC Hohenwarsleben > Leipzig
Reden voor de twijfel was de afstand Lutterberg - Leipzig (242 km) in combinatie met het winterse weer. Uiteindelijk toch gekozen voor optie 1, omdat ik de omweg (40km extra in totaal) en de 4e supercharger in optie 2 wou vermijden.

Alles liep prima tot in Lutterberg.
Daar terug vertrokken met 360 km Rated en nog 14 % reserve op Trip Energy Prediction. Volgens de site van Merijn betekent dat meer dan voldoende om ook met een verbruik 280 Wh/km ter plaatse te komen.
Rustig gereden, ongeveer 240 Wh/km, maar na enkele kilometer kwam plots het rode balkje opzetten: -4 %. Omdat ik volgens de site van Merijn nog 60-70 Rated km overschot had bij dat verbruik, maakte ik me niet direct zorgen. Op aandringen van de 2 passagiers toch rustiger gaan rijden, het was ondertussen lichtjes gaan sneeuwen, en uit noodzaak een tip van op het forum gevolgd: de laatste 80 km achter een vrachtwagen blijven hangen aan 85-90 km/h en 200 Wh/km ... Met veel moeite heb ik zo de Prediction terug naar 1% reserve gekregen! In Leipzig had ik uiteindelijk nog 10 km Rated over, passagiers en ikzelf opgelucht.

Het laden
Het hotel had ik niet zelf geboekt, en ze hadden vooraf laten weten dat ze geen laadmogelijkheden in de parkeergarage hadden.
Omdat de communicatie nogal moeilijk verliep, dacht ik dat ze een dedicated oplader bedoelden, maar een parkeergarage zonder één enkel stopcontact kon ik me moeilijk voorstellen. En omdat ik de auto gedurende drie dagen waarschijnlijk toch niet zou gebruiken, was er tijd genoeg om zelfs aan een gewoon stopcontact volledig op te laden... (plan A)
Het hotel bleek uiteindelijk een "elektrische" Porsche Panamera te bezitten. Misschien zou het laadpunt daarvan toch passen, dacht men aan de receptie. Opluchting: een Porsche-branded laadpaal mét Mennekes stekker. Ingeplugd: alles OK aan de kant van de lader, maar rode LED's op de Tesla, met geen mogelijkheid lukt het om te laden. (plan B)
Dan maar verder rondgekeken in de garage en nog een 5-pins rood contact gevonden. Gered ?! Het lukt op te laden, maar... de parkingopzichter blijkt van het achterdochtige type. Prijs van de stroom is geen probleem, maar het "brandgevaar van een ladende Tesla" kon hij niet tolereren in "zijn" garage. Ik moest er maar bij blijven en ingrijpen in geval van brand. Het was ondertussen al 21u30. De taalbarrière was te groot om de man toch overtuigd te krijgen en ik maak me klaar om een paar uur te rusten in de Tesla terwijl ik een beetje reserve oplaad. Na de nachtrust zou ik wel op zoek gaan naar een van de openbare laadpalen die ik in gedachten had, daarvoor had ik de Plugsurfing RFID meegenomen. (plan C).
Leve het hotel ! Na een halfuurtje komt iemand me zoeken: in de parkeergarage van een bevriend hotel even verderop staat ook een laadpaal. Om het verhaal wat in te korten: uiteindelijk bleek die paal te werken en kon ik met wat goede wil van alle partijen rustig opladen (plan D)
Vandaag kon ik het toch niet laten en heb ik even mijn reserveplan C gechecked tijdens een pauze op congres. Volgens Plugsurfing staat aan de Neue Messe immers ook een laadpaal. Niet bereikbaar vandaag, want de parking is dicht: het event is te klein...

Moraal van mijn verhaal:
- Een gezonde dosis achterdocht in de energie berekening van de trip is nodig, zeker bij winterweer. Zonder Energy Prediction zat ik waarschijnlijk in de problemen.
- Betrouw de laadpalen van Porsche niet (of had ik gewoon pech ?)
- Een reserveplan of twee voor het opladen kan nooit kwaad. De oplossing komt uit een onverwachte hoek
- Terugkeren doe ik met een extra tussenstop (route 2) want nu is het vooral bergop naar Lutterberg
- Vrouw en kinderen meenemen op de eerste grote trip in de learing curve is misschien geen goed idee...
- Maar... een lange trip met de Tesla is een avontuur. Yes !

Kan het zijn dat je rated en typical range verward hebt? Je schrijft namelijk 'rated' in je verhaal, terwijl er hier meestal gesproken wordt over typcial (rated staat te ver af van wat praktisch haalbaar is). Ook de website gebruikt alleen typical kms.
Met 360 km typical zou je Lutterberg - Leipzig namelijk makkelijk moeten halen (zelfs met een verbruik van 280 Wh/km). Maar met 360 km rated wordt het krap. Dat is namelijk slechts 288 km typical en om de route dan relaxed te halen, kun je maar 210 à 230 Wh/km verbruiken.
 
Barcelona en Valencia eind juli/augustus

Hi, ik wil eind juli/begin augustus naar Barcelona en Valencia. Op de SC kaart geeft Tesla aan dat er snel 3 nieuwe superchargers in Spanje bijkomen (opening soon) en in de loop van 2015 moet zelfs Portugal te bereiken zijn. Wat denken jullie, hoe snel is 'opening soon'? En is er verder iets bekend over de uitrol van het SC netwerk in Spanje?

Groet,
Briano
 
Kan het zijn dat je rated en typical range verward hebt? Je schrijft namelijk 'rated' in je verhaal, terwijl er hier meestal gesproken wordt over typcial (rated staat te ver af van wat praktisch haalbaar is). Ook de website gebruikt alleen typical kms.
Met 360 km typical zou je Lutterberg - Leipzig namelijk makkelijk moeten halen (zelfs met een verbruik van 280 Wh/km). Maar met 360 km rated wordt het krap. Dat is namelijk slechts 288 km typical en om de route dan relaxed te halen, kun je maar 210 à 230 Wh/km verbruiken.

Inderdaad... Beginnersfoutje
 
GESTRAND IN BARCELONA.
Nog 70 km op de klok.
3/4 van de laadpalen op de verschillende apps óf bestaan niet óf zijn chuko's dan wel chuko's met een T2 doos ervoor.
Sta nu 9 km per uur te laden a € 3 per uur in een P garage. dagprijs €40. dure kW's.
wie heeft een goed advies? Nog beter, uit eigen ervaring ??
Bel dan +31 626010790 of mail direct [email protected]

Ik zou een oproep plaatsen in het spaanse supforum:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16063-Spain/page15?p=884850#post884850

en aanvullend evt een PM naar:

Userteia

Hij is vrij actief op het forum en ik verwacht dat hij in de omgeving Barcelona woont

Ik heb inmiddels al even je NL oproep (vanwege de contactgegevens) met een text in het engels op het subforum gezet.
Kan natuurlijk geen kwaad als je daar iets aan toevoegd (bijv. waar sta je etc....)

Daarnaast heb ik m doorgestuurd naar een kennis (Sander vd R.) van me die in de transportsector in Barcelona werkt, met de vraag of hij een 16A 3 fase rode stekkeraansluiting voor je weet.... Niet geschoten is altijd mis.....
 
Last edited:
Ik zou een oproep plaatsen in het spaanse supforum:

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16063-Spain/page15?p=884850#post884850

en aanvullend evt een PM naar:

Userteia

Hij is vrij actief op het forum en ik verwacht dat hij in de omgeving Barcelona woont

Ik heb inmiddels al even je NL oproep (vanwege de contactgegevens) met een text in het engels op het subforum gezet.
Kan natuurlijk geen kwaad als je daar iets aan toevoegd (bijv. waar sta je etc....)

Daarnaast heb ik m doorgestuurd naar een kennis (Sander vd R.) van me die in de transportsector in Barcelona werkt, met de vraag of hij een 16A 3 fase rode stekkeraansluiting voor je weet.... Niet geschoten is altijd mis.....

Kijk, adequate en snelle hulp! Kan zo gauw niets bedenken om er aan toe te voegen.
Ben benieuwd naar de afloop. Wel een mooi verhaal posten hè?
 
Dit is een site met alle laadpunten in Barcelona.
Get around Barcelona with an electric vehicle | Live
Het type lader en vermogen staat er niet bij, maar ik vrees dat de meesten Schuko of CHAdeMO zullen zijn.
Grappig dat ze niet kunnen bedenken dat dit noodzakelijke info is voor e-rijders.

- - - Updated - - -


Iedere autowerkplaats heeft krachtstroom, wellicht dat ze daar bereid zijn om je te helpen.
Ik neem aan dat je de UMC met rode adapter en verloop 32A/16A bij je hebt ?
 
In februari naar oostenrijk heb ik de heenweg de klassieke route, via kamen, wilnsdorf, hirschberg, satteldorf, aichstatten en dan naar st anton.
Omdat we op vrijdag al vertrekken een tussenstop in bad rappenau.

Op de terug weg twijfel ik echter als ik ook probeer rekening te houden met laadtijden gecombineerd met de benodigde typical km's van de site van Merijn. Dan lijkt het slimmer deze route te nemen Aichstatten, Satteldorf, Gramschatzer Wald, Malsfeld, Kamen, en tenslotte zevenaar.Toevallig is ook deze afstand precies 987 km.

Wat denken jullie? wat is wijsheid?
 
In februari naar oostenrijk heb ik de heenweg de klassieke route, via kamen, wilnsdorf, hirschberg, satteldorf, aichstatten en dan naar st anton.
Omdat we op vrijdag al vertrekken een tussenstop in bad rappenau.

Op de terug weg twijfel ik echter als ik ook probeer rekening te houden met laadtijden gecombineerd met de benodigde typical km's van de site van Merijn. Dan lijkt het slimmer deze route te nemen Aichstatten, Satteldorf, Gramschatzer Wald, Malsfeld, Kamen, en tenslotte zevenaar.Toevallig is ook deze afstand precies 987 km.

Wat denken jullie? wat is wijsheid?

Best moeilijk met alle verschillende opties die er nu zijn. Heb laatst ook al een spreadsheet zitten maken voor de trip Ljubljana - Den Haag met vier verschillende routes. Uiteindelijk zo weinig verschil in afstand en tijd dat ik ter plekke wel kijk welke route de minste files heeft of wat goed uitkomt met lunch/avondeten. Overigens kwam een paar dagen nadat ik de bereiking had gemaakt Schweitenkirchen online en aankondiging van Waldlaubersheim en Mogendorf dus toen was de berekening alweer achterhaald. ;-)

Let met de hoogteberekening op mijn site wel op bij routes waarin een tunnel zit, bijvoorbeeld Villach - Salzburg. De hoogtedata van Google zijn vanuit de ruimte opgemeten dus geven niet de hoogte in de tunnel, maar op de berg. Ben benieuwd hoe de energy prediction van Tesla dit doet en als deze het wel juist berekent, waar de data dan vandaan komen.
 
In februari naar oostenrijk heb ik de heenweg de klassieke route, via kamen, wilnsdorf, hirschberg, satteldorf, aichstatten en dan naar st anton.
Omdat we op vrijdag al vertrekken een tussenstop in bad rappenau.

Wat denken jullie? wat is wijsheid?

Op zich kun je dat, afhankelijk van de verkeerssituatie, kiezen wanneer je vertrekt.

Even historisch voor het beeld. De echte klassieke route (gelijk ook de eerste mogelijkheid om met de MS naar de wintersport te gaan) is Zevenaar - Wilnsdorf - Bad Rappenau - Achstetten - St. Anton.

Maar er zijn er flink wat bijgekomen waardoor je nu echt kunt kiezen.
 
Dank je wel.
ook eentje in een goed hotel.
staat genoteerd.

- - - Updated - - -

Heb ik dus ook gestaan. schiet niet op.
uiteindelijk kom je wel weer verder natuurlijk.
maar de vakantie is al zo kort :wink:

- - - Updated - - -

Dank je.
die chargepoints zijn van de gemeente.
kaartje op werkdagen te verkrijgen, dus niet op zaterdag, helaas.
bijna alle punten zijn voor scooters en fietsen, 220V schuko.
1 op de Litoral is bij een tankstation maar zelfs de pompbediende wist die niet te vinden. wel dat je met een kaartje moet opladen.
Ga nu naar Tarragona.

- - - Updated - - -

Dealer van Nissan beweerde dat zijn laadpaal geprogrammeerd was voor uitsluitend Nissan. er kon zeker geen Infinity aan. Hem overtuigen van het tegendeel en dat Tesla geen Infinity is loopt uit op herhalen van het Spaanse "ik wil hier niet aan meewerken". Helaas voor Nissan.
maar ik ga het in Tarragona weer proberen. ook bij de Renault. zij hebben mij in Duitsland ook al eens geholpen.
Tot de volgende draad.
 
Dank je wel.
ook eentje in een goed hotel.
staat genoteerd.

- - - Updated - - -

Heb ik dus ook gestaan. schiet niet op.
uiteindelijk kom je wel weer verder natuurlijk.
maar de vakantie is al zo kort :wink:

- - - Updated - - -

Dank je.
die chargepoints zijn van de gemeente.
kaartje op werkdagen te verkrijgen, dus niet op zaterdag, helaas.
bijna alle punten zijn voor scooters en fietsen, 220V schuko.
1 op de Litoral is bij een tankstation maar zelfs de pompbediende wist die niet te vinden. wel dat je met een kaartje moet opladen.
Ga nu naar Tarragona.

- - - Updated - - -

Dealer van Nissan beweerde dat zijn laadpaal geprogrammeerd was voor uitsluitend Nissan. er kon zeker geen Infinity aan. Hem overtuigen van het tegendeel en dat Tesla geen Infinity is loopt uit op herhalen van het Spaanse "ik wil hier niet aan meewerken". Helaas voor Nissan.
maar ik ga het in Tarragona weer proberen. ook bij de Renault. zij hebben mij in Duitsland ook al eens geholpen.
Tot de volgende draad.


Sorrrryyyyyyy dat ik t pas zo laat lees....
Maar ga na Parador de Tortosa
Castillo de la Zuda, s/n, 43500 Tortosa, Tarragona, Tarragona, Spanje
+34 977 44 44 50

daar kun je met 32A 3phase laden... rode stekker


Update: zag een telefoonnummer staan: en Martin B Neutral heeft in Tarragona ook gebruik kunnen maken van de Chademo adapter en is nu veilig door
Eind goed al goed lijkt
 
Last edited:
Sorrrryyyyyyy dat ik t pas zo laat lees....
Maar ga na Parador de Tortosa
Castillo de la Zuda, s/n, 43500 Tortosa, Tarragona, Tarragona, Spanje
+34 977 44 44 50

daar kun je met 32A 3phase laden... rode stekker


Update: zag een telefoonnummer staan: en Martin B Neutral heeft in Tarragona ook gebruik kunnen maken van de Chademo adapter en is nu veilig door
Eind goed al goed lijkt
FlaSmu,
bedankt voor het bellen.
inderdaad 2 x CHademo adapter bij Nissandealer gebruikt. Tarragona en Castellon.
Veilig in Valencia.
Morgen aan 16 amp bij IKEA. Kan de hele dag staan.

prima app van electromaps.com voor Spanje. goed instelbaar en blijft snel.
beter dan chargemaps of oplaadpalen.

tot later. Bon noche.
 
FlaSmu,
bedankt voor het bellen.
inderdaad 2 x CHademo adapter bij Nissandealer gebruikt. Tarragona en Castellon.
Veilig in Valencia.
Morgen aan 16 amp bij IKEA. Kan de hele dag staan.

prima app van electromaps.com voor Spanje. goed instelbaar en blijft snel.
beter dan chargemaps of oplaadpalen.

tot later. Bon noche.
Heb je ook de 32 naar 16 A verloopstuk. Ik hoorde dat Ikea Valencia niet altijd deed. Anderzijds er zijn daar redelijk wat fabriekjes die in ruil voor een kort ritje je laten bijladen..