Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
zit nu te kijken naar de route om toch maar weer eens deze zomer naar Allicante te rijden met de TESLA..
Maar wat een verschil met augustus vorig jaar zeg...
Barcelona is geen enkel probleem meer om puur op SUC's en relatief zonder omwegen te berijden.

Naar Alicante is nog een uitdaging, maar als Tesla idd nu zorgt dat de komende maanden de SUC in Barcelona, Tarragona OF Valencia er komen.. dan ga ik t gewoon nog een keer doen.
Maar dan met iets minder nadenken en stress :)
(en toch als ik er op terugkijk.... de kids hebben t nog steeds over t avontuur, en ik zie me nog 24 uur non stop rijden op perpignan te halen. )
 
Last edited:
Aangekomen in st anton na een toch wel erg lange reis. Vrijdagmiddag vertrokken en door files in nederland schoot het al niet op. Toch maar gestopt in zevenaar en daar geladen, toen in kamen en daar stonden maar 2 tesla's en 2 laders geblokkeerd door asociale ICE. En toen heb ik het idee dat het daarna wel erg langzaam ging. Op de snelweg 100- 120 km/u terwijl de andere auto's je met 160 voor bij komen. Normaal deed ik dat ook in mijn bmw maar nu alleen maar inhouden. Bij wilnsdorf 2 laders kapot en wachten omdat het er vol stond met met name nederlandse tesla's.

Gelukkig had ik mazzel en kreeg een lader die meteen op 105 kw ging laden. Na ongeveer 30 minuten weer vol om op te laden bij hirschberg. Dat kan je met een tesla eigenlijk met deze temperatuur dan niet overslaan. 8 laders, helemaal leeg daar dus kon ik uitkiezen. Overnachten in bad rappenau waar we om 1.30 aankwamen. De familie was er inmiddels helemaal klaar mee. En ik ook wel. Bijna 10 uur om 620 km af te leggen!

Er waren overigens teslas die aan de lader bleven hangen overnight. Vreemd en niet erg sociaal in mijn ogen.

De volgende dag vol vertrokken en met de 6.1 wel top dat je goed kunt zien of je kon halen. 12% range over om aichstatten te halen dus toen maar satteldorf niet aangedaan en direct gereden. De auto laat je heel goed zien wat je nog kan rijden. Zeer handig. Door met een fluwelen voet te rijden gehaald. De navigatie gaf duidelijm files aan dus toen omweg gebruikt. Dat scheelde heel veel dus zelfs eerder dan andere teslas die eerder bij bad rappenau waren vertrokken aangekomen.
Onder de indruk van de snelheid van laden. Na de lunch weer op 90%, en weer door.

uiteraard zeer druk op weg naar st anton. Ook daar beetje binnen door gegaan. Wel bevestigd merijn dat ook de planner gebruikt maakt van de satteliet gegevens (meet de top van de berg) want in de tunnel kreeg ik ineens er 10% range bij. Even een foto van gemaakt.
image.jpg


dus dat is dan weer een leuke verrassing. Dat was dan het enige, 330 km in 5,5 uur.

Kortom met de 60 kun je het halen, overal en veel laders en veel opties voor de route. Files heb je ook met een ICE Maar doordat je belachelijk langzaam moet rijden wel een erg grote stap terug.

Ik vind het ook echt vreemd dat je een auto koopt van 76,000 euro met een beloofde range van 380 km, dan accepteer ik nog dat als je doorrijdt op bijv een snelweg dat je dan minder haalt. Dat zou 290 km moeten zijn maar dat is krap aan 190 tot 200 km. En dan nog met een fluwelen voet rijden.

Ik hoorde ook verl andere rijders er over klagen dat het deze keer wel bar en boos was ook met een 85.

ik ben nkg steeds dol op mijn tesla en een heerlijke super auto in nederland. Maar op wintersport vakantie... Nee

Ik reken op een update 8.2 dat de auto via inductie wordt opgeladen. ��

de batterijwissrl zou ook een uitkomst zijn.
 
Als 2 % bij jou 12 km is..... heb je dan toch al een 110kw accu?:confused:

Ja, zal wel net op het randje zijn geweest, dus 1% en een beetje zal hij weergeven als 2%. Stond net in Egerkingen ook op 100% maar was nog aan het laden. Lees gewoon de cijfertjes af..

Maar sta nu in Rivera, leuk zo een SuC, maar als ze de sneeuw niet opruimen.... Een shovel is lekker bezig bij het tankstation maar bij de Stalls ho maar.
24ca400ce108f51c9b1658e4b4388c63.jpg

c127057297e9c7cc868bfd31fdf2766f.jpg


Wel de 6de stall gevonden. Een mindervalide plaats met een stall!
9ce9f6c2fcd26e0942d59e815325f47b.jpg
 
Ja, zal wel net op het randje zijn geweest, dus 1% en een beetje zal hij weergeven als 2%. Stond net in Egerkingen ook op 100% maar was nog aan het laden. Lees gewoon de cijfertjes af..
Maar sta nu in Rivera, leuk zo een SuC, maar als ze de sneeuw niet opruimen.... Een shovel is lekker bezig bij het tankstation maar bij de Stalls ho maar.
Als je de hem laat laden op zo'n sneeuwplek smelt de sneeuw vanzelf door de warmte :wink:
 
Heerlijke reisauto zo'n Tesla ! We zijn nu 2 keer met de Tesla naar Oostenrijk gegaan voor onze skivakantie (gezin, 2 kinderen<9jr). Begin 2014 naar Wagrain met 'slechts' 3 SC's en de 'bekende' McDonalds onder München en dit jaar met heel veel SC's, heen en weer naar Zell am See (wel lang laatste stuk over B-wegen). Heen via Kamen, Malsfeld, Wurzburg, Schweitenkirchen, Irschenberg, terug via Schweitenkirchen, Wurzburg, Neuberg (donker), Wilnsdorf.

Reis van ongeveer 970km. Zaterdag 14-2 om 7h15 vertrokken, aankomsttijd 19h25 (kon sneller, maar extra geladen onder München, omdat ik niet wist of ik op locatie kon laden. Dat kon op de Schuko, auto naast appartement).
Terug afgelopen vrijdag/zaterdag: op de kop af 12 uur, we hadden op vrijdagmiddag bij inleveren ski's bedacht, dat we geen zin hadden in files de volgende ochtend, we ons erg fit voelden, en zijn vrijdag rond 18h vertrokken om op zaterdag rond 6h thuis te komen (had volgens mij nog wel iets sneller gekund). De hele reis dus in 12 uur incl. files omzeilen rond München, door een heel veel betere navigatie !! Op de heenweg had ik die genegeerd, en kwam ook echt in de aangegeven file terecht. (was eigenwijs, en vertrouwde navigatie niet helemaal, nu wel!)

Reden posten is:
1 aangeven aan de twijfelaars, dat reizen met kleine kinderen naar zuiden in winter echt prima gaat. En zoals zovelen eerder hebben aangegeven, dat je niet te vol moet laden, niet helemaal leegrijden naar de volgende SC en het schiet prima op. Ook wat brood mee onderweg wil wel helpen. Overal eruit om te eten/drinken kost ook tijd.
2 onnodig bezetten van een SC aan de orde stellen. Terug via Wilnsdorf (dacht dat het wel rustig zou zijn om 3uur s nachts), waren er 4 Tesla's aan het "laden" en stonden er 2 netjes geparkeerd naast de SC's. 2 SC's (3A+B) waren buitenwerking. Dus 6 SC's effectief.
- Wat bleek: ik heb geladen van 3-3h50 (langer dan verwacht) en 2 Tesla's vertrokken netjes van 4A en 2B (zaten ook gezinnen in), en 2 stonden er nog steeds bij ons vertrek. Deze stonden op 1a en 4B. De 3A en 3B deden het zoals gezegd niet. Ik heb geladen op de 1B, nadat ik merkte dat 2A het echt nauwelijks deed. Het duurde zeker 5 minuten voordat mijn auto op 400+ km ging opladen.
Wat ik jammer vind is, dat er blijkbaar zowel een gezin met kleine kinderen (T-kenteken op 1A) en een andere Teslachauffeur (S-kenteken op 4B), zijn gaan laden, de auto's aan de SC vast hebben gelaten voor de nacht en de laadplekken bezet hebben gehouden zonder dat ze nog aan het laden waren.
-Mijn idee is, dat als je slim genoeg bent om een Tesla te kopen/leasen, je op zijn minst slim genoeg zou moet zijn om te weten dat het bezet houden van een laadplaats zonder te laden niet netjes is. Onwetendheid vind ik een mager argument... Ergo je hebt m.i. dan ... aan anderen. Mogelijk is het al ergens beschreven, maar hoe zouden we dit onnodig bezet houden van laadplekken, door onze eigen groep Tesla eigenaren effectief en netjes kunnen oplossen ? Ik besef goed, dat het vaak een klein percentage van de groep is, die het lastig maakt voor de rest van die groep. Mijn voorkeur heeft een effectieve, maar wel nette oplossing. Iemand met wijze ideeën ? Apart draadje maken, dat blijvend bovenaan blijft staan met een pakkende tekst ? Nog weer andere bordjes boven de SC laadplekken ? Foto's op het forum plaatsen voor een preventieve werking ??

Weer naar hoofdonderwerp: met de Tesla op vakantie in Europa: Tesla Model S is een heerlijke reisauto, die helpt onthaasten en veiliger rijden bevordert bij mij dmv. de verplichte stops. Mijn rijsnelheid is waar het kan ongeveer 130-140 (soms een tijdje 160), en dat lukt prima, ook in de winter. Soms schat je je snelheid en afstand niet helemaal goed in en moet je om goed aan te komen (bij Wilnsdorf mn.) even rustiger rijden om nog met kleine reserve aan te komen (110-120 rijden in de regen bijvoorbeeld)

Veel reis en rijplezier !!
 
Zou leuk zijn als je de lader niet meer zelf kunt unlocken als je meer dan 30 minuten bent blijven staan terwijl het laden al klaar was; moet je eerst bellen naar Roadside Assistance en een donderpreek aanhoren. :eek: Of een rekening betalen. :mad: Of beide. :crying:
 
Is er niet een veel simpeler manier ? Als de accu vol is en dan niet binnen een kwartier wordt afgekoppeld start het ontladen van de accu. Geen idee of het technisch kan maar zou de toegevoegde waarde van de auto zomaar laten staan teniet doen. Kom je dan de volgende ochtend, dan heb je een vrijwel lege accu en kan je gewoon opnieuw beginnen. Dat leert ze wel af -;)


Zou leuk zijn als je de lader niet meer zelf kunt unlocken als je meer dan 30 minuten bent blijven staan terwijl het laden al klaar was; moet je eerst bellen naar Roadside Assistance en een donderpreek aanhoren. :eek: Of een rekening betalen. :mad: Of beide. :crying:
 
Zou leuk zijn als je de lader niet meer zelf kunt unlocken als je meer dan 30 minuten bent blijven staan terwijl het laden al klaar was; moet je eerst bellen naar Roadside Assistance en een donderpreek aanhoren. :eek: Of een rekening betalen. :mad: Of beide. :crying:

Ik vrees alleen dat Roadside Assistence daar niet op zal zitten te wachten. Het zal een kwestie blijven van "inzicht verkrijgen". Tot nu toe waren de meeste SuC's bijna altijd leeg dus kon het geen kwaad maar nu wordt het steeds drukker en is het af en toe zelfs in de rij staan begrijp ik van Wilnsdorf.

- - - Updated - - -

Is er niet een veel simpeler manier ? Als de accu vol is en dan niet binnen een kwartier wordt afgekoppeld start het ontladen van de accu. Geen idee of het technisch kan maar zou de toegevoegde waarde van de auto zomaar laten staan teniet doen. Kom je dan de volgende ochtend, dan heb je een vrijwel lege accu en kan je gewoon opnieuw beginnen. Dat leert ze wel af -;)

Dat heeft weer als nadeel dat je net kunt komen aanrijden als diegene weg zou gaan maar nu moet hij gedwongen een nieuwe laadsessie starten en dat duurt weer een uurtje. Toch kan (en zal) er wel iets voor komen. Kwestie van software. Lang nablijven na voltooien sessie zal afleesbaar zijn. Dan zou er vanaf de server automatisch een bericht naar de auto kunnen gaan dat wordt getoond op middenscherm waarin vriendelijk wordt gevraagd om in het vervolg de auto te verplaatsen of verder te rijden. Volgens mij is men na één keer genezen en zal via de app het laden in de gaten houden en dan snel(ler dan nu) de auto wegzetten. Zal trouwens ook gaan gebeuren met destination charging netwerk dat gaat komen.
 
ik heb nog wel een paar ideeën hoor! Hier komt er ééntje: auto alarm gaat af. Ok nog ééntje: elke minuut een e-mail en/of sms.

Met Autopilot zoeken onze Tesla's straks wel zelf een andere parkeerplaats eenmaal ze volgeladen zijn :cool:

Intussen vind ik wel dat we via dit forum mogen 'sensibiliseren' over het onderwerp. Ik meen mij te herinneren dat iemand daar zelfs een App voor had ontwikkeld (om vertrouwelijk de eigenaar van een niet-meer-ladende-Tesla te contacteren) waarvan de naam mij even ontgaat; heeft iemand een idee of die gebruikt wordt?