Retour Salamanca
In Frankrijk zijn SCs dun bezaaid en in Spanje is er nog geen enkele geplaatst. Maar in beide landen is er een alternatief netwerk van Chademo punten met bedrijven (Kiwhi en IBIL) die toegang organiseren. Dus op naar de familie in Salamanca met de S.
De heenweg verliep voorspoedig langs de SCs Gent-Senlis-Tours-Saintes met de Chademo bij IKEA in Bordeaux en een hotel in de buurt als eindbestemming voor de eerste dag: na 1100 km in 14 uur bleek de planning te kloppen. In Senlis kwam ik aan voor tienen en daar waren McD en een gewoon restaurant nog dicht. Ook bleek Senlis een taxi hangout (foto) te zijn. Tours en Saintes liggen allebei bijeen luxe hotel/restaurant, waar je overdag een koffie kunt krijgen.
Maar bij geen van de locaties vond ik het prettig om een klein uur te wachten. Het is niet onaangenaam of unheimisch, maar het zijn gewoon geen plekken om een uur rond te hangen. De SCs bij Autohofen in Duitsland zijn daar beter voor. Verder is 's nachts rijden langs deze Franse SCs geen optie. Je kunt dan nergens binnen wachten of je handen wassen. Bij Tours moest om negen uur ’s avonds de poort voor me worden geopend. Het is maar de vraag of iemand die ’s nachts open doet.
En met twee laadpunten per SC voelt het erg dun. Mij is het niet overkomen, maar het zal gebeuren dat beide plekken bezet zijn. In de zomervakantie wordt dat beslist een probleem. Heen en terug laadden Senlis en Tours met 115 kW, Saintesmet 90 kW. Het gratis punt bij de IKEA laadt met maar 27 kW.
De tweede dag op pad vanuit Bordeaux naar de eerste Chademo in San Sebastian. Die werkte naar behoren met de IBIL pas. Maar ook hier wil je niet anderhalfuur verblijven. Hij bevindt zich naast een tankstation waar niets te doen is. Er is alleen een hotelcafé met een broodje en koffie op een paar honderd meter afstand.
De volgende Chademo in Vitoria Gasteiz ligt maar honderd km verderop. Fantastisch route door de Baskische bergen, trouwens, met voor een snelweg mooie scherpe bochten. De S is ervoor gemaakt om die met 120 te nemen. Gelukkig had ik in San Sebastian tot 90% geladen, want die tweede Chademo bleek een foutmelding te tonen. Op afstand kon IBIL daar niets aan doen. Maar IBIL heeft kennelijk een deal met supermarktketen Eroski en die lag er toevallig naast. Na twee uur aan 11 kW in de parkeergarage kon ik op weg naar de volgende Chademo in Palencia. Ook die toonde een foutmelding, dus door naar Valladolid. Helaas – daarvan was de connector stuk. IBIL heeft in de verre omgeving geen enkel ander laadpunt. Met nog een paar procent SoC en Salamanca ruim 100 km verderop zat er niets anders op dan in Valladolid te overnachten. In de hotelgarage kon ik daaraan een Schuko 2,8 kW laden.
Eenmaal in het hotel wist IBIL nog te melden dat Tesla's niet compatibel zouden zijn met hun Chademo's, behalve dan die in San Sebastian - dat is een ander type en wèl compatibel. Foutmelding is foutmelding zei ik nog. Maar daarop werd gewoon opgehangen.
Met slechts 40% SoC kon ik de volgende ochtend vertrekken. Daarmee haalde ik Salamanca zonder problemen maar daarmee is alles gezegd. Ook in de verre omtrek van Salamanca heeft IBIL geen enkel laadpunt. Het oorspronkelijke plan was om bij de Chademo in Valladolid voldoende te laden om daar pas op de terugweg weer opnieuw te laden, Maar dat idee kon uiteraard de prullenbak in. De familie woont in de binnenstad op zeven hoog en ik kon dus niet vanuit huis een kabel laten lopen. Opnieuw was fall-back een parkeergarage met Schuko. In de eerste garage was er een “officiele” met parkeerplaats speciaal voor EVs (2,8 kW). Prima. Helaas kon ik op de app ervan getuige zijn dat ’s avonds iemand de Schuko eruittrok. En wel na sluitingstijd. De volgende ochtend bleken ook de stoppen van de betreffende EV schuko’s te zijn door geslagen.
Dan maar op zoek naar een niet-officiele Schuko in een parkeergarage. Bij de vijfde poging kon èn mocht het, na een tijdje inpraten op de bewaker.
De terugweg vanuit Salamanca naar de enig werkende Chademo in San Sebastian is 450 km. De tijdwinst van sneller rijden weegt niet op tegen wachten op ladenmet 11 kW onderweg. Een simpele rekensom. Dus reed ik met mijn maximale 382 km typical SoC de hoogvlakte op met het idee het hele stuk 90 te rijden. Ik had ingeschat dat ik met een paar km over zou kunnen aankomen, genoeg voor een parkeergarage back-up als de Chademo nu niet zou werken. Maar dat viel mee.
Het apparaat werkte gewoon, en bovendien kwam ik aan met 45 km SoC. Het verbruik was maar 145 kWh/km. In noodgevallen is de S in staat zoiets te presteren! Met een lifetime verbruik van 206 kWh/km was dat een nieuwe ervaring. Wat meewerkt is dat je uit de bergen van Baskenland omlaag rijdt naar zee, en 500 meter hoogteverschil mee hebt. Maar het is zo bergachtig dat dat niet alleen maar positief is. OK: de andere kant op zou ik het niet aandurven. Vóór de daling was het verbruik 160 kWh/km. Verder was het regenachtig, wat het verbruik ook niet helpt.
De rest van de terugroute langs IKEA Bordeaux en de SCs was weer volgens planning. Behalve de taxi op de heenweg kwam ik opnieuw in Senlis pas weer een Tesla tegen – een Nederlander.
In Bordeaux en in Parijs heb ik de KiWhi pas geprobeerd. Bij de eerste werkte de Chademo niet, in Parijs werkte de 3C wel, maar m’n pas niet.
Conclusie Frankrijk: de westelijke route in Frankrijk naar het zuiden is overdag via SCs te doen. Reken niet op back-ups, dus hou rekening met forse vertraging door wachttijden. Neem gezelschap mee dat daartegen kan. Er staan wel type 2 punten naast de SCs. Doe het niet ’s nachts. Ga er niet vanuit dat je in de uitspanningen kunt zitten zonder te eten. Er zijn wel WCs.
Conclusie Spanje: vergeet het tot er een SC netwerk ligt.