Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hans, met 3 collega's in de auto moet je eenmaal op de Autobahn natuurlijk -buiten de steden en wegwerkzaamheden- effetjes laten zien hoe goed je er de RS AMG en M series mee kan bijhouden. Niks rationeels aan, de lol is het extra wachten waard :biggrin:
 
Hans, met 3 collega's in de auto moet je eenmaal op de Autobahn natuurlijk -buiten de steden en wegwerkzaamheden- effetjes laten zien hoe goed je er de RS AMG en M series mee kan bijhouden. Niks rationeels aan, de lol is het extra wachten waard :biggrin:

Natuurlijk. En uiteindelijk blijven wij de baas!! Wij kunnen de keuzes maken. En naarmate het netwerk dichter wordt zal het steeds leuker worden. De ideale afstand tussen SuC's zal zo rond de 150 - 175 km liggen. Dan kun je "hoppen" en flink doorrijden met kort bijladen. Je hebt volkomen gelijk.
 
Op Koningsdag gaan mijn vrouw en dochter altijd de rommelmarkten af. Nu is er weinig waar ik een grotere hekel aan heb dan aan het doorlopen van enorme massa's mensen op zoek naar een leuk tweedehands vergiet (ok, ik chargeer een beetje) dus ik vond het wel tijd om een roadtrip te maken.
In het kort: 's ochtends om 10 uur vertrokken vanuit Alkmaar. Naar Oosterhout, dan Urmond, even stoppen in Bastogne bij het oorlogsmuseum, doorrijden naar Luxemburg, dan via Duitsland een stukje om te kijken hoe hard 'Eddie' nu eigenlijk echt kan (TACC gaat 'maar' tot 150, top is beperkt op 201) en dan via Spa langs Luik naar Urmond. Het laatste stuk van Urmond naar huis ging in een stuk, ook al adviseerde de planner een laadstop in Amsterdam. Bij thuiskomst om 23:50 nog 12% over.

De hele route heb ik de maximum snelheden gereden. Niet ingehouden maar ook niet absurd gedaan. Wel een aantal sprintjes getrokken maar daarna gauw weer op de TACC. In totaal heb ik 1040 km gereden. Het leuke was dat ik totaal niet moe aankwam; iets wat ik niet verwacht had.

Conclusie: de Tesla is geweldig goede reiswagen. Range Anxiety is er niet bij en de SuC optie is briljant. Waarom had ik deze auto niet 10 jaar eerder?
 
Twee weken terug vrienden bezocht in Midden Zweden, op de terugreis doorgestoken naar Noorwegen, via Bergen langs de kust naar beneden.
Enkel geladen aan SuC's (plus 1x bij onze vrienden). 5.200 kilometer in 12 dagen, gewoon omdat het kan. Heerlijk touren overigens in Zweden en Noorwegen!
 
BTW: hieronder het overzicht van SuperChargers d.d. 23 mei 2014.....
Time flies when you're having fun!

SuC 140523.JPG
 
Retour Salamanca

In Frankrijk zijn SCs dun bezaaid en in Spanje is er nog geen enkele geplaatst. Maar in beide landen is er een alternatief netwerk van Chademo punten met bedrijven (Kiwhi en IBIL) die toegang organiseren. Dus op naar de familie in Salamanca met de S.

De heenweg verliep voorspoedig langs de SCs Gent-Senlis-Tours-Saintes met de Chademo bij IKEA in Bordeaux en een hotel in de buurt als eindbestemming voor de eerste dag: na 1100 km in 14 uur bleek de planning te kloppen. In Senlis kwam ik aan voor tienen en daar waren McD en een gewoon restaurant nog dicht. Ook bleek Senlis een taxi hangout (foto) te zijn. Tours en Saintes liggen allebei bijeen luxe hotel/restaurant, waar je overdag een koffie kunt krijgen.

Maar bij geen van de locaties vond ik het prettig om een klein uur te wachten. Het is niet onaangenaam of unheimisch, maar het zijn gewoon geen plekken om een uur rond te hangen. De SCs bij Autohofen in Duitsland zijn daar beter voor. Verder is 's nachts rijden langs deze Franse SCs geen optie. Je kunt dan nergens binnen wachten of je handen wassen. Bij Tours moest om negen uur ’s avonds de poort voor me worden geopend. Het is maar de vraag of iemand die ’s nachts open doet.

En met twee laadpunten per SC voelt het erg dun. Mij is het niet overkomen, maar het zal gebeuren dat beide plekken bezet zijn. In de zomervakantie wordt dat beslist een probleem. Heen en terug laadden Senlis en Tours met 115 kW, Saintesmet 90 kW. Het gratis punt bij de IKEA laadt met maar 27 kW.

De tweede dag op pad vanuit Bordeaux naar de eerste Chademo in San Sebastian. Die werkte naar behoren met de IBIL pas. Maar ook hier wil je niet anderhalfuur verblijven. Hij bevindt zich naast een tankstation waar niets te doen is. Er is alleen een hotelcafé met een broodje en koffie op een paar honderd meter afstand.

De volgende Chademo in Vitoria Gasteiz ligt maar honderd km verderop. Fantastisch route door de Baskische bergen, trouwens, met voor een snelweg mooie scherpe bochten. De S is ervoor gemaakt om die met 120 te nemen. Gelukkig had ik in San Sebastian tot 90% geladen, want die tweede Chademo bleek een foutmelding te tonen. Op afstand kon IBIL daar niets aan doen. Maar IBIL heeft kennelijk een deal met supermarktketen Eroski en die lag er toevallig naast. Na twee uur aan 11 kW in de parkeergarage kon ik op weg naar de volgende Chademo in Palencia. Ook die toonde een foutmelding, dus door naar Valladolid. Helaas – daarvan was de connector stuk. IBIL heeft in de verre omgeving geen enkel ander laadpunt. Met nog een paar procent SoC en Salamanca ruim 100 km verderop zat er niets anders op dan in Valladolid te overnachten. In de hotelgarage kon ik daaraan een Schuko 2,8 kW laden.

Eenmaal in het hotel wist IBIL nog te melden dat Tesla's niet compatibel zouden zijn met hun Chademo's, behalve dan die in San Sebastian - dat is een ander type en wèl compatibel. Foutmelding is foutmelding zei ik nog. Maar daarop werd gewoon opgehangen.

Met slechts 40% SoC kon ik de volgende ochtend vertrekken. Daarmee haalde ik Salamanca zonder problemen maar daarmee is alles gezegd. Ook in de verre omtrek van Salamanca heeft IBIL geen enkel laadpunt. Het oorspronkelijke plan was om bij de Chademo in Valladolid voldoende te laden om daar pas op de terugweg weer opnieuw te laden, Maar dat idee kon uiteraard de prullenbak in. De familie woont in de binnenstad op zeven hoog en ik kon dus niet vanuit huis een kabel laten lopen. Opnieuw was fall-back een parkeergarage met Schuko. In de eerste garage was er een “officiele” met parkeerplaats speciaal voor EVs (2,8 kW). Prima. Helaas kon ik op de app ervan getuige zijn dat ’s avonds iemand de Schuko eruittrok. En wel na sluitingstijd. De volgende ochtend bleken ook de stoppen van de betreffende EV schuko’s te zijn door geslagen.

Dan maar op zoek naar een niet-officiele Schuko in een parkeergarage. Bij de vijfde poging kon èn mocht het, na een tijdje inpraten op de bewaker.

De terugweg vanuit Salamanca naar de enig werkende Chademo in San Sebastian is 450 km. De tijdwinst van sneller rijden weegt niet op tegen wachten op ladenmet 11 kW onderweg. Een simpele rekensom. Dus reed ik met mijn maximale 382 km typical SoC de hoogvlakte op met het idee het hele stuk 90 te rijden. Ik had ingeschat dat ik met een paar km over zou kunnen aankomen, genoeg voor een parkeergarage back-up als de Chademo nu niet zou werken. Maar dat viel mee.

Het apparaat werkte gewoon, en bovendien kwam ik aan met 45 km SoC. Het verbruik was maar 145 kWh/km. In noodgevallen is de S in staat zoiets te presteren! Met een lifetime verbruik van 206 kWh/km was dat een nieuwe ervaring. Wat meewerkt is dat je uit de bergen van Baskenland omlaag rijdt naar zee, en 500 meter hoogteverschil mee hebt. Maar het is zo bergachtig dat dat niet alleen maar positief is. OK: de andere kant op zou ik het niet aandurven. Vóór de daling was het verbruik 160 kWh/km. Verder was het regenachtig, wat het verbruik ook niet helpt.

De rest van de terugroute langs IKEA Bordeaux en de SCs was weer volgens planning. Behalve de taxi op de heenweg kwam ik opnieuw in Senlis pas weer een Tesla tegen – een Nederlander.

In Bordeaux en in Parijs heb ik de KiWhi pas geprobeerd. Bij de eerste werkte de Chademo niet, in Parijs werkte de 3C wel, maar m’n pas niet.

Conclusie Frankrijk: de westelijke route in Frankrijk naar het zuiden is overdag via SCs te doen. Reken niet op back-ups, dus hou rekening met forse vertraging door wachttijden. Neem gezelschap mee dat daartegen kan. Er staan wel type 2 punten naast de SCs. Doe het niet ’s nachts. Ga er niet vanuit dat je in de uitspanningen kunt zitten zonder te eten. Er zijn wel WCs.
Conclusie Spanje: vergeet het tot er een SC netwerk ligt.
 

Attachments

  • 080.JPG
    080.JPG
    2.7 MB · Views: 312
  • 106.JPG
    106.JPG
    1.3 MB · Views: 313
Het verbruik was maar 145 kWh/km. In noodgevallen is de S in staat zoiets te presteren!

Mijn complimenten dat je het hebt aangedurfd. Het meest sprekend in je verhaal vind ik bovenstaande tekst. Misschien dat dat anderen minder angstig maakt om op reis te gaan. In feite zat je op een range van ruim 500 km. Ik heb dat ook al enkele keren gehaald en ja, je levert wat tijd in, maar tegelijkertijd rijdt het enorm ontspannen en groeit het vertrouwen naarmate de rit vordert. En je geniet meer van de omgeving die, naar ik begrijp, daar alle aanleiding toe geeft.
 
Leuk Andreas, ik zit er aan te denken om een road trip vakantie te houden met als bestemming Noorwegen (boot pakken van Kiel naar Oslo) en lekker in Hytter (Hutjes) bivakkeren. Voor wat betreft de SCers zit het daar wel goed.

Boot van Kiel naar Oslo duurt iets van 13 uur. Je kan dit uiteraard gebruiken om te pitten.
Als je een snellere (en goedkopere) optie wil, kan ik je overwegen om de boot te nemen van Hirtshals (Denemarken) naar Larvik of Kristiansand (Noorwegen).
En als je de 100% Tesla optie wilt: kies dan voor de Oresund brug van Denemarken naar Zweden.
 
Zojuist geladen bij SUc service Center Hamburg op weg naar Kopenhagen. Maar 2 stalls + 2 open mennekes alsbackupop een industrieterrein maar ging prima. Geen faciliteiten behalve koffie in de tesla showroom(pje) en een vriendelijke Nederlandse monteur due stickers en snoepjes voor de jongend uitdeelde. Openingstijden zijn alleen overdag, maar volgens de monteur doet de nachtwaker ook later de poort open....maar of je daarop durft te gokken....

image.jpg
 
In Frankrijk zijn SCs dun bezaaid en in Spanje is er nog geen enkele geplaatst. Maar in beide landen is er een alternatief netwerk van Chademo punten met bedrijven (Kiwhi en IBIL) die toegang organiseren. Dus op naar de familie in Salamanca met de S.

Conclusie Spanje: vergeet het tot er een SC netwerk ligt.

Mooi verhaal! Ik ben tot nu toe twee keer met de S naar Gijon geweest, grotendeels dus dezelfde route.

Goed om te weten dat de chademos van ibil onbetrouwbaar zijn. Een alternatief kan het laadnetwerk van de paradores zijn. Op verscheidene locaties zijn daar 22 kW krachtstroomaansluitingen speciaal voor ev. Een nadeel is dat je dan wel een mobiele lader mee moet nemen, de UMC gaat (met een adapter van 3*32 naar 3*16 A) maar tot 11 kW.

Mijn laatste laadstop is in Bilbao. Daar staat een dubbele lader van ibil die zowel een chademo als een 43 kW ac aansluiting heeft. Die laatste heb ik tijdens mijn laatste reis gebruikt, de chademo adapter was toen nog niet beschikbaar.
 
Mooi verslag JCK. geen trip om met mijn gezin te doen. Op dit moment zit ik in de Cevennen, Z-Frankrijk waar de laadpunten ook dun gezaaid zijn. Het is heerlijk om met de Tesla door de bergen te touren. Familie zit in de zon of is aan t studeren, ik bezoek laadpunten in de wijde omgeving om ze te testen en updaten. Gisteren Ikea Montpellier, gratis en snel maar moeilijk te vinden.
 
Bedankt JCK. Leuk om zo'n verslag te lezen!

Komende zomervakantie zit ik drie weken in Catalonië. Ik rijd alleen met de auto naar Barcelona en mijn vrouw en onze twee kinderen gaan een dag later met het vliegtuig. Ik zal hun zaterdagavond afhalen op Barcelona airport. Daarna is het nog 70 km landinwaarts totdat we bij onze accomodatie (Igualada) aankomen.
Met de laatste SuC in Frankrijk moet ik het eindpunt in Spanje zaterdagavond in theorie kunnen halen. Maar voor de zekerheid wil ik in Barcelona met CHAdeMO bij IBIL laden. Echter uit jouw verhaal blijkt dat ik hier niet helemaal op kan vertrouwen. Hmm..
Het liefst kom ik niet met een lege batterij op de plaats van bestemming aan. Geen idee hoe het gesteld is met het electranet op Spaanse platteland. (Heeft iemand hier misschien wel ervaring mee?)

Afhankelijk van mijn rijschema denk ik er nog aan om bij Auchan met KhiWi in Perpignan te laden. Dus dan met een meest volle accu Spanje binnen te rijden. Bij Auchan heb ik de ervaring dat 22 kW functioneert. En misschien ook wel de CHAdeMO.
Helemaal mooi zou natuurlijk zijn als de drie aangekondigde SuC's in Spanje voor de zomer operationeel zouden zijn. Maar daar moet ik maar niet vanuit gaan.

In ieder geval, ik kijk er ernorm naar uit!!!
Overigens, na drie weken vakantie rijden we z'n vieren naar huis.
 
In de zomer wil ik naar italie, rimini. Ik ga met mijn 60. De route op de tesla planner geeft, los van wat absurd lange laadtijden dat ik alles kan halen op supercharger. Op evtripplanner ook maar als ik op de daglievemensen kijk dan zie ik een issue van egerkingen naar monte ceneri. Daar is al een verbruik van meer dan 310 typical range bij een verbruik van 180 wh/km. Dat is zeer opvallend voor een stuk van 207 km.
Is er al iemand die dit stuk heeft gedaan en wat waren de ervaringen?

wellicht komt het door wat merijn al eerder aangaf dat het gebaseerd is op de satelliet gegevens en dat de top van de berg wordt gerekend?
 
wellicht komt het door wat merijn al eerder aangaf dat het gebaseerd is op de satelliet gegevens en dat de top van de berg wordt gerekend?

Klopt, de route gaat via de Gotthardtunnel.
Wel vreemd dat de Tesla planner niet dit hoge verbruik aangeeft, want eerder werd hier gemeld dat ook de Tesla planner een enorme piek in verbruik laat zien bij de tunnel door berekening van de hoogteverschillen die er niet zijn. Wellicht zijn dit soort plekken inmiddels handmatig verbeterd in een update? Interessant om te weten wanneer er weer iemand door de tunnel gaat. :)