Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn volgende leaseauto wordt wel/geen Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken om 12x per jaar 12u te moeten rijden met alleen cruise control of een simpele lane assist als hulp. Neem een M3 LR met EAP of FSD en je ritten worden een stuk leuker en je komt uitgeruster aan. Volgen ABRP 14u inclusief 2u laden, en die stops ben je anders toch wel kwijt.
 
Recent old-skool met de XC90 naar liguria gereden(en terug)
Terug over 1280 km ruim 15 uur gedaan(met 2 chauffeurs effectief afgewisseld)
Snel met een ICE lijkt dus geen privilege meer. Veel wijn mee retour. Dat dan weer wel.
Volgende keer maar wat minder wijn en dan wel het genot van de Tesla en de AP. (Dit overigens op de kleine slechte smalle weggetjes bij de eindbestemming na. Moet er niet aan denken dat met mijn M3P en haar beperkte bodemvrijheid gedaan te moeten hebben)
Qua reisduur zal het met de huidige drukte op de Duitse autobahn niet veel uitmaken.
Verder nooit de luxe gehad van het uitkiezen van een leaseauto.
Lijkt mij heerlijk om de berekening en de afweging terug te brengen tot een duidelijk maandelijks bijtelling bedrag.
Je zou het verschil met een ICE weer eens moeten ervaren. Kun je niet een keer met een collega van auto ruilen voor zo'n zuidelijke rit?
Ben benieuwd welke auto het uiteindelijk wordt
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Recent old-skool met de XC90 naar liguria gereden(en terug)
Terug over 1280 km ruim 15 uur gedaan(met 2 chauffeurs effectief afgewisseld)
Snel met een ICE lijkt dus geen privilege meer. Veel wijn mee retour. Dat dan weer wel.
Volgende keer maar wat minder wijn en dan wel het genot van de Tesla en de AP. (Dit overigens op de kleine slechte smalle weggetjes bij de eindbestemming na. Moet er niet aan denken dat met mijn M3P en haar beperkte bodemvrijheid gedaan te moeten hebben)
Qua reisduur zal het met de huidige drukte op de Duitse autobahn niet veel uitmaken.
Verder nooit de luxe gehad van het uitkiezen van een leaseauto.
Lijkt mij heerlijk om de berekening en de afweging terug te brengen tot een duidelijk maandelijks bijtelling bedrag.
Je zou het verschil met een ICE weer eens moeten ervaren. Kun je niet een keer met een collega van auto ruilen voor zo'n zuidelijke rit?
Ben benieuwd welke auto het uiteindelijk wordt
In die 12/16 uur zit al een uur fileleed. Extra minpuntje aan een EV is dat we ons hoe dan ook ergens de file inrijden.
Verleden jaar nog met familie meegereden in een ICE. Bottom line is dat je met een
MS 5 keer ca. 45 minuten verliest (afgezien van de normale stops cq overnachting onderweg).
En ja, het is een luxeprobleem.
 
Mijn ervaringen met een rit van 1000km enkele richting doorheen Duitsland met onze Model X en Model 3 zijn dat als je Waze volgt je heel wat files te slim af kan zijn, en de Model 3 LR een laadstop minder nodig heeft.

Globaal gezien zal mijn Model X 100D even ver geraken als jouw S75D, dus met een Model 3 LR zal je ook hetzelfde zien als wat wij zagen met onze Model 3: in plaats van 45 minuten per laadbeurt zit je nog maar aan 25 minuten per laadbeurt, en in plaats van 5 keren laden zakt dat naar 4 keren laden.

Maar dan nog verkozen we deze zomer 3 keren de Model X. Deze zit wat ruimer met een overzichtelijkere zithouding, heeft een grotere kofferruimte en gratis supercharging. Die Model 3 heeft ook nog heel wat gratis kilometers superchargen, maar aan de lagere zitpositie en de kleinere ruimte om me eens te verzetten tijdens zo een langere rit kan ik niet zo wennen.
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Voor mij blijft dit een fantastische auto, en ik ben elke keer weer blij als een kind als ik ermee rij. Na 2 jaar. Dat heb ik toch nog nooit met een andere auto (allemaal ICE) gehad.

Voor mij is het antwoord dus volmondig ja.

In de hoop dat, op het ogenblik dat mijn contract afloopt, de range verbeterd is. Deze zomer een 1800km gereden richting Spanje, en het blijft toch veel stoppen en laden. Om dan nog maar over skivakanties te zwijgen, in de winter, met skibox en winterbanden.
 
Voor mij blijft dit een fantastische auto, en ik ben elke keer weer blij als een kind als ik ermee rij. Na 2 jaar. Dat heb ik toch nog nooit met een andere auto (allemaal ICE) gehad.

Voor mij is het antwoord dus volmondig ja.

In de hoop dat, op het ogenblik dat mijn contract afloopt, de range verbeterd is. Deze zomer een 1800km gereden richting Spanje, en het blijft toch veel stoppen en laden. Om dan nog maar over skivakanties te zwijgen, in de winter, met skibox en winterbanden.
MS75 rij je?
 
Vandaag vanuit Amsterdam naar Serfaus gereden, zo’n 1000km met de MS75d. Nadat ik de kids om half 9 naar school had gebracht (mijn laatste taak) vertrokken.

Gereden via erfstad, w’ heim, bruchsal, leonberg, ulm en lermoos (80km voor bestemming, maar die had ik wel nodig)

dat lijken veel stops, maar ik heb redelijk veel 170 - 200 gereden. Ik laadde vaak 100km extra om die er weer af te rijden. Dan is een afstand van 150 prima, omdat ik dan 250 nodig heb in de accu om een beetje door te rijden.

Alsnog meer dan 11,5u over gedaan. Veel te lang voor een loze woensdag. Zaten er leuke tenten bij waar ik stopte. Nee.

het hotel in Serfaus belde om 20u of ik het zou redden om op tijd te zijn voor het avond diner. Ik met 100 met zomerbanden over een natte en pikdonkere fernpass om het diner te kunnen halen (moest ook nog even opfrissen).

normaal was ik een paar uur eerder geweest en was er iets aan de hand. Nu heb ik moeten scheuren en kon ik 5 gangen achter elkaar wegwerken (om 22u moet het sluiten)

Ik vind 12u gewoon te lang.
 
Vandaag vanuit Amsterdam naar Serfaus gereden, zo’n 1000km met de MS75d. Nadat ik de kids om half 9 naar school had gebracht (mijn laatste taak) vertrokken.

Gereden via erfstad, w’ heim, bruchsal, leonberg, ulm en lermoos (80km voor bestemming, maar die had ik wel nodig)

dat lijken veel stops, maar ik heb redelijk veel 170 - 200 gereden. Ik laadde vaak 100km extra om die er weer af te rijden. Dan is een afstand van 150 prima, omdat ik dan 250 nodig heb in de accu om een beetje door te rijden.

Alsnog meer dan 11,5u over gedaan. Veel te lang voor een loze woensdag. Zaten er leuke tenten bij waar ik stopte. Nee.

het hotel in Serfaus belde om 20u of ik het zou redden om op tijd te zijn voor het avond diner. Ik met 100 met zomerbanden over een natte en pikdonkere fernpass om het diner te kunnen halen (moest ook nog even opfrissen).

normaal was ik een paar uur eerder geweest en was er iets aan de hand. Nu heb ik moeten scheuren en kon ik 5 gangen achter elkaar wegwerken (om 22u moet het sluiten)

Ik vind 12u gewoon te lang.

Dat is dus nóg een klant voor de Plaid.
 
  • Funny
Reactions: Hippogrief
Vandaag vanuit Amsterdam naar Serfaus gereden, zo’n 1000km met de MS75d. Nadat ik de kids om half 9 naar school had gebracht (mijn laatste taak) vertrokken.

Gereden via erfstad, w’ heim, bruchsal, leonberg, ulm en lermoos (80km voor bestemming, maar die had ik wel nodig)

dat lijken veel stops, maar ik heb redelijk veel 170 - 200 gereden. Ik laadde vaak 100km extra om die er weer af te rijden. Dan is een afstand van 150 prima, omdat ik dan 250 nodig heb in de accu om een beetje door te rijden.

Alsnog meer dan 11,5u over gedaan. Veel te lang voor een loze woensdag. Zaten er leuke tenten bij waar ik stopte. Nee.

het hotel in Serfaus belde om 20u of ik het zou redden om op tijd te zijn voor het avond diner. Ik met 100 met zomerbanden over een natte en pikdonkere fernpass om het diner te kunnen halen (moest ook nog even opfrissen).

normaal was ik een paar uur eerder geweest en was er iets aan de hand. Nu heb ik moeten scheuren en kon ik 5 gangen achter elkaar wegwerken (om 22u moet het sluiten)

Ik vind 12u gewoon te lang.
Ik vermoed dat je met een snelheid van 120/130 er sneller zou zijn geweest.
 
Tesla Bjorn heeft dit voor de model 3 long range becijferd op 190 km/h (welke met circa 200 kW kan laden) echter dit klopt alleen als je pal aan de snelweg kan laden, voor zijn record poging gebruikte hij daarom ionity chargers. Als je elke keer 10 min om moet voor een supercharger (5 heen, 5 terug) wordt dit al een ander verhaal. Zeker met een s75d die waarschijnlijk met max 120 kW laadt.
Porsche heeft dit record gebroken op hun eigen oval, met een lader direct aan het circuit.
 
Tesla Bjorn heeft dit voor de model 3 long range becijferd op 190 km/h (welke met circa 200 kW kan laden) echter dit klopt alleen als je pal aan de snelweg kan laden, voor zijn record poging gebruikte hij daarom ionity chargers. Als je elke keer 10 min om moet voor een supercharger (5 heen, 5 terug) wordt dit al een ander verhaal. Zeker met een s75d die waarschijnlijk met max 120 kW laadt.
Porsche heeft dit record gebroken op hun eigen oval, met een lader direct aan het circuit.
Dat is ook het probleem met ABRP. Ik ga er vanuit echter dat je niet vaker hoeft te laden, alleen langer. Bijv. als ik naar Italië rij moet ik 5 keer laden. Ongeacht of ik 120 rij of 150 (in Zwitserland lukt je dat toch niet of je moet een dikke beurs hebben).
De theorie dateert ook van vóór de M3.
 
Zou ik in hoofdzaak in Nederland rijden dan was er geen issue.
Maar vaak naar het zuiden, vanwege corona is het nu nog rustig aan de SuC maar straks? M3 moet sneller laden maar ik lees vaak dat je bij menige SuC niet boven de 120 komt.
En nu overnachten we vaak rond Bazel, dat is ook snel 140 euro per keer.

Kortom, graag jullie gewaardeerde mening. En ja, een luxeprobleem

Ik zou toch de M3LR dan overwegen. Die 120kW heb ik afgelopen zomer ook ervaren, maar de trips daarvoor tikte hij iedere keer 145 aan. Het lijkt dus een bewust dingetjes van Tesla gedurende afgelopen zomer. V3 heb ik nog niet mogen ervaren.

Verder sprak ik in Zuid Portugal een NL gezin, vader met een MS100 en zoon met een M3LR: hun ervaring was dat M3LR de meer efficiënte reisauto was. Andere ervaring: in Bourg-en-Bresse kwamen we afgelopen winter bekenden uit Hilversum tegen. Heerlijke reis tot op heden was de gezamenlijke ervaring, al gaven zij aan dat het wel lang duurde. Zij bleken om 7.00 vertrokken te zijn, wij om 9.00. We reden nagenoeg dezelfde route. De M3LR is gewoon een stuk sneller op langere afstanden vanwege combi snelladen en efficiëntie.
 
Vandaag vanuit Amsterdam naar Serfaus gereden, zo’n 1000km met de MS75d. Nadat ik de kids om half 9 naar school had gebracht (mijn laatste taak) vertrokken.

Gereden via erfstad, w’ heim, bruchsal, leonberg, ulm en lermoos (80km voor bestemming, maar die had ik wel nodig)

dat lijken veel stops, maar ik heb redelijk veel 170 - 200 gereden. Ik laadde vaak 100km extra om die er weer af te rijden. Dan is een afstand van 150 prima, omdat ik dan 250 nodig heb in de accu om een beetje door te rijden.

Alsnog meer dan 11,5u over gedaan. Veel te lang voor een loze woensdag. Zaten er leuke tenten bij waar ik stopte. Nee.

het hotel in Serfaus belde om 20u of ik het zou redden om op tijd te zijn voor het avond diner. Ik met 100 met zomerbanden over een natte en pikdonkere fernpass om het diner te kunnen halen (moest ook nog even opfrissen).

normaal was ik een paar uur eerder geweest en was er iets aan de hand. Nu heb ik moeten scheuren en kon ik 5 gangen achter elkaar wegwerken (om 22u moet het sluiten)

Ik vind 12u gewoon te lang.
Ik denk dat als je gewoon 150 had gereden, je even lang onderweg zou zijn en een keer minder gestopt.

Ik doe nl. dezelfde afstand over een vergelijkbaar traject op even veel of minder tijd, maar wel op autopilot aan max. 150.
 
Ik denk dat als je gewoon 150 had gereden, je even lang onderweg zou zijn en een keer minder gestopt.

Ik doe nl. dezelfde afstand over een vergelijkbaar traject op even veel of minder tijd, maar wel op autopilot aan max. 150.
Bijvoorbeeld: 26/08 naar Oostenrijk gereden. Vertrokken om 14u38, en 946km verder om 1u58 gearriveerd. 2u75m geladen, 8u10m gereden.

Een Model X 100D heeft een vergelijkbare range als een Model S 75D.

9325BDA9-C874-4ECA-8F3A-E15468BDC75D.jpeg
 
Bijvoorbeeld: 26/08 naar Oostenrijk gereden. Vertrokken om 14u38, en 946km verder om 1u58 gearriveerd. 2u75m geladen, 8u10m gereden.

Een Model X 100D heeft een vergelijkbare range als een Model S 75D.

View attachment 596466


3u stoppen is gewoon teveel van het goede. Daar komt ook nog het heen en weer rijden naar de suc bij. Heen en weer naar erfstad is zo 12 min (iets van 4 stoplichten) Idem bij bruchsal en erfstad en lermoos.

Bij de 3u netto laadtijd kan je zo 45m “omrijden” bij optellen.
 
3u stoppen is gewoon teveel van het goede. Daar komt ook nog het heen en weer rijden naar de suc bij. Heen en weer naar erfstad is zo 12 min (iets van 4 stoplichten) Idem bij bruchsal en erfstad en lermoos.

Bij de 3u netto laadtijd kan je zo 45m “omrijden” bij optellen.
Erftstad is wel een uitzondering. Die probeer ik ook altijd over te slaan, hen er 1 keer geladen, was geen pretje.
 
Status
Not open for further replies.