Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn volgende leaseauto wordt wel/geen Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
3u stoppen is gewoon teveel van het goede. Daar komt ook nog het heen en weer rijden naar de suc bij. Heen en weer naar erfstad is zo 12 min (iets van 4 stoplichten) Idem bij bruchsal en erfstad en lermoos.

Bij de 3u netto laadtijd kan je zo 45m “omrijden” bij optellen.
Aan de andere kant ontbijt, lunch en avondeten kosten je ook al zo'n 2 uur aan stops. Tel daar nog een extra plaspauze bij op en je tijdsverlies is ineens een stuk minder.
 
3u stoppen is gewoon teveel van het goede.
Op minder dan 12u, en het was geen volle 3 uren. Je moet toch ergens eten? Twee keren liefst.

Daar komt ook nog het heen en weer rijden naar de suc bij. Heen en weer naar erfstad is zo 12 min (iets van 4 stoplichten)
Stoplichten bij de snelweg die synchroon werken, een stoplicht halverwege, en een stoplicht bij de SuC.

Bij de 3u netto laadtijd kan je zo 45m “omrijden” bij optellen.
Ik heb alle data, dus als ik eens zin heb zal ik eens berekenen.

Maar met wat ga je vergelijken? Met een benzine of diesel heb ik geen gegevens, maar in Duitsland moet je vaak wachten tot een pomp vrij komt, dan een minuut of 3-5 tanken, dan binnen in de shop aanschuiven, afrekenen en moet je terug rijden. En de 2 keren eten heb je er nog niet bijgeteld.
 
Voor de statistieken, ik ben dit jaar 5 keer op neer geweest naar ons tweede huis in Asturias, Spanje. Dat is een afstand van 1660 km. Voor deze 5 reizen heb ik 3 verschillende auto’s gebruikt.

De eerste trip was met de kerstdagen in de model X p100d met gezin en - nog belangrijker voor de reistijd - met dubbelas aanhanger (2000 kg, o.a. met huisaccu). Dat was een ramp: ruim 30 uur reistijd.

De tweede trip was solo in maart met onze Model 3 performance: 18 uur.

De derde trip was wederom solo en weer met de aanhanger, net na het einde van de lock down begin juli. Gelet op de eerdere ervaringen met de X heb ik toen onze Renault Avantime gepakt. Op de terugreis met lege aanhanger en zonder huif heb ik er 16 uur over gedaan. Ik heb in Nederland en België 100 gereden, in Frankrijk en Spanje 130.

De vierde trip was weer met de model X met gezin eind juli. Reistijd was 20 uur, maximale snelheid 150 (autopilot).

De vijfde trip was vorige maand, solo en wederom in de 3. Reistijd was nu 16 uur met 150 als maximale snelheid. Ik heb nu wat efficiënter geladen en voor het eerst ook een 250 kW supercharger gebruikt.

Conclusies:
- de 3 is aanmerkelijk sneller dan de X op deze lange trips. De auto verbruikt aanmerkelijk minder en laadt ook nog eens aanmerkelijk sneller dan de X.
- een aanhanger achter de X voor dit soort trips is een slecht idee.
- Met een Avantime 3.0 V6 moet je bijna even vaak tanken als dat je moet laden met de 3 :D
 
Op minder dan 12u, en het was geen volle 3 uren. Je moet toch ergens eten? Twee keren liefst.


Stoplichten bij de snelweg die synchroon werken, een stoplicht halverwege, en een stoplicht bij de SuC.


Ik heb alle data, dus als ik eens zin heb zal ik eens berekenen.

Maar met wat ga je vergelijken? Met een benzine of diesel heb ik geen gegevens, maar in Duitsland moet je vaak wachten tot een pomp vrij komt, dan een minuut of 3-5 tanken, dan binnen in de shop aanschuiven, afrekenen en moet je terug rijden. En de 2 keren eten heb je er nog niet bijgeteld.

Bij erfstad ed werkte ze verre van synchroon. Bij het afslaan bij de snelweg stond ik stil en daarna nog 2x. En niet even, er moest verkeer van links, rechts etc. Was 6min enkele reis.

Bij 8u reizen is het belachelijk om 3u (bruto met reistijd bijna 4u) te stoppen.

De rij bij het normale tanken is verwaarloosbaar. Ik moest in Oostenrijk nog een vignet halen bij een normale pomp. Die lag direct aan fernpassstrasse en er was niemand voor me. Ik was met 1min weer in de auto. Als ik had getankt, kwam daar 2min bij. Verwaarloosbaar.

In die 3 min ben niet eens na het afslaan bij de snelweg bij een suc (laat staan daarna weer de snelweg op)
 
Voor de statistieken, ik ben dit jaar 5 keer op neer geweest naar ons tweede huis in Asturias, Spanje. Dat is een afstand van 1660 km. Voor deze 5 reizen heb ik 3 verschillende auto’s gebruikt.

De eerste trip was met de kerstdagen in de model X p100d met gezin en - nog belangrijker voor de reistijd - met dubbelas aanhanger (2000 kg, o.a. met huisaccu). Dat was een ramp: ruim 30 uur reistijd.

De tweede trip was solo in maart met onze Model 3 performance: 18 uur.

De derde trip was wederom solo en weer met de aanhanger, net na het einde van de lock down begin juli. Gelet op de eerdere ervaringen met de X heb ik toen onze Renault Avantime gepakt. Op de terugreis met lege aanhanger en zonder huif heb ik er 16 uur over gedaan. Ik heb in Nederland en België 100 gereden, in Frankrijk en Spanje 130.

De vierde trip was weer met de model X met gezin eind juli. Reistijd was 20 uur, maximale snelheid 150 (autopilot).

De vijfde trip was vorige maand, solo en wederom in de 3. Reistijd was nu 16 uur met 150 als maximale snelheid. Ik heb nu wat efficiënter geladen en voor het eerst ook een 250 kW supercharger gebruikt.

Conclusies:
- de 3 is aanmerkelijk sneller dan de X op deze lange trips. De auto verbruikt aanmerkelijk minder en laadt ook nog eens aanmerkelijk sneller dan de X.
- een aanhanger achter de X voor dit soort trips is een slecht idee.
- Met een Avantime 3.0 V6 moet je bijna even vaak tanken als dat je moet laden met de 3 :D

Ik ben een keer met een Audi naar Oostenrijk (1000km) en was 1x tanken en ik kon stoppen waar ik wilde. Oa fatsoenlijke toiletgelegenheid en de beste koffie.
 
Bij 8u reizen is het belachelijk om 3u (bruto met reistijd bijna 4u) te stoppen.

Indien ik mij niet vergis was het 8u rijden, dat is niet hetzelfde als 8u reistijd.

Ik rijd, reeds meer dan 20 jaar, met een ICE naar Oostenrijk. Dit 1 tot 3 keer per winter. Steeds buiten het seizoen en meestal ‘s nachts om files maximaal te vermijden. De afstand bedraagt 950 à 1.000 km en de reistijd 11 tot 12 uur, uitzonderlijke weersomstandigheden niet meegerekend.

Waar het kan in Duitsland -jammer genoeg minder en minder- rijd ik standaard 150/160 met af en toe pieken tot 200u. Ik ben dus niet echt een slak, maar de gemiddelde snelheid over het hele traject zal meestal nipt boven de 100km/u liggen. Daarbij komen dan de twee stops voor het eten, 1 stop om te tanken en nog één of twee ministops om even de benen te strekken en/of te wisselen van bestuurder.

In totaal zit ik dan aan een 9 uur rijden, en anderhalf tot 2 uur voor de verschillende stops. Mijn totale reistijd met mijn M3 LR zou dan 1 uurtje extra zijn per trip. Zo onoverkomelijk vind ik dit verschil dan niet, en bovendien heb je het voordeel dat je relaxter aankomt.
 
Het vorige draadje is gesloten dus een nieuw draadje.

Mijn leasecontract verloopt volgend jaar en ik kan binnenkort gaan kiezen
Werkgever stimuleert EV door undershoot uit te keren. Rij nu een MS75D.
Opties:
1. Verlengen lease MS. Voor 180 euro per maand klaar
2. M3 LR. 295 per maand
3. De Y is nog niet in zicht en zal ook te duur worden
4. Beetje fatsoenlijke plug-in. 350 per maand.
5. Volledig benzine onhaalbaar want uitstoot mag max. 80 gram zijn. Zou ook wel een beetje aso zijn in deze tijden.

Werkgever vergoedt elektriciteit buitenland wel, benzine niet (onbegrijpelijk maar niet eens verrekening met bijtelling)

6 keer per jaar naar Toscane waarvan minstens 1 keer ook nog richting Napels

Zou ik in hoofdzaak in Nederland rijden dan was er geen issue.
Maar vaak naar het zuiden, vanwege corona is het nu nog rustig aan de SuC maar straks? M3 moet sneller laden maar ik lees vaak dat je bij menige SuC niet boven de 120 komt.
En nu overnachten we vaak rond Bazel, dat is ook snel 140 euro per keer.

Kortom, graag jullie gewaardeerde mening. En ja, een luxeprobleem

En, na alle wijsheden, wat gaat het worden?

(Ik denk de 3 met de optie om aan te passen naar Y.)
 
Voor de statistieken, ik ben dit jaar 5 keer op neer geweest naar ons tweede huis in Asturias, Spanje. Dat is een afstand van 1660 km. Voor deze 5 reizen heb ik 3 verschillende auto’s gebruikt.

De eerste trip was met de kerstdagen in de model X p100d met gezin en - nog belangrijker voor de reistijd - met dubbelas aanhanger (2000 kg, o.a. met huisaccu). Dat was een ramp: ruim 30 uur reistijd.

De tweede trip was solo in maart met onze Model 3 performance: 18 uur.

De derde trip was wederom solo en weer met de aanhanger, net na het einde van de lock down begin juli. Gelet op de eerdere ervaringen met de X heb ik toen onze Renault Avantime gepakt. Op de terugreis met lege aanhanger en zonder huif heb ik er 16 uur over gedaan. Ik heb in Nederland en België 100 gereden, in Frankrijk en Spanje 130.

De vierde trip was weer met de model X met gezin eind juli. Reistijd was 20 uur, maximale snelheid 150 (autopilot).

De vijfde trip was vorige maand, solo en wederom in de 3. Reistijd was nu 16 uur met 150 als maximale snelheid. Ik heb nu wat efficiënter geladen en voor het eerst ook een 250 kW supercharger gebruikt.

Conclusies:
- de 3 is aanmerkelijk sneller dan de X op deze lange trips. De auto verbruikt aanmerkelijk minder en laadt ook nog eens aanmerkelijk sneller dan de X.
- een aanhanger achter de X voor dit soort trips is een slecht idee.
- Met een Avantime 3.0 V6 moet je bijna even vaak tanken als dat je moet laden met de 3 :D
Dank je. Leuk om te lezen. Maar 1660 km in 16 uur???
 
Als ik had getankt, kwam daar 2min bij
Met onderschatten overtuig je niemand.

Ik kom zelfs niet aan 2 minuten met mijn motorfiets, die maar 24 liter moet tanken, waar ik op de fiets kan blijven zitten als ik met een pasje moet betalen.

Ik heb dezelfde ervaringen als @Paco met een ICE. Gaat vlot, maar veel vermoeiender. Ik kies zelfs de Model X ipv onze zuinigere Model 3 omdat de X comfortabeler zit. Kost wel een laadbeurt meer, maar je moet toch ergens een pauze voorzien voor een ijsje ;)

Voor @Limbo2121 betekent een Model 3 LR (of Model Y LR) dan ook in de praktijk dat ie een keer minder moet laden, en de laadbeurten vaak maar 20 minuten zijn.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Exiteer
Met onderschatten overtuig je niemand.

Ik kom zelfs niet aan 2 minuten met mijn motorfiets, die maar 24 liter moet tanken, waar ik op de fiets kan blijven zitten als ik met een pasje moet betalen.

Ik heb dezelfde ervaringen als @Paco met een ICE. Gaat vlot, maar veel vermoeiender. Ik kies zelfs de Model X ipv onze zuinigere Model 3 omdat de X comfortabeler zit. Kost wel een laadbeurt meer, maar je moet toch ergens een pauze voorzien voor een ijsje ;)

Voor @Limbo2121 betekent een Model 3 LR (of Model Y LR) dan ook in de praktijk dat ie een keer minder moet laden, en de laadbeurten vaak maar 20 minuten zijn.

gemiddeld is de tanksnelheid voor personenauto’s 40 liter per minuut.

Zie bijvoorbeeld hier: Informatie - BSP Oudewater

Daar rekent ook het rivm mee bij risico berekeningen.

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-11/20170089 Benzinetankstations.pdf

Met 2minuten zat ik dus zelfs te hoog.

Wat is volgens jou de tanksnelheid dan?
 
Wat is volgens jou de tanksnelheid dan?
Dat is een beetje zoals het hebben over de stopafstand terwijl er iemand op wijst dat de remafstand niet zo lang is.

Ik moet jou niet uitleggen dat er heel wat voorbereiding gebeurt alvorens die 40l/m in je tank aan het tanken is, en ook heel wat nazorg alvorens je terug onderweg bent. Lijkt me een zinloze discussie want dat weet jij ook.
 
Ik haal ook gemiddeld 100km/uur inclusief laden. Onder echte winteromstandigheden wellicht minder, maar als alles enigszins normaal is dan is 100 gemiddeld niet onrealistisch. On topic; ik zou voor de M3 gaan :)
Ben nieuwsgierig hoe je dat haalt, en waar. heb er meerdere reizen op zitten van en naar Portugal, maar ook in Frankrijk met superchargers haal ik dit niet. Max max is 90-95km/u gemiddeld, inclusief 100% vol vertrekken bij start en leeg bij aankomst. Dit is met een model 3 long range, met de S en de X kom ik niet boven de 90 gemiddeld. De S was wel een 85. Kan me voorstellen dat een S 100 andere snelheden kan halen.

In vergelijk heb ik deze trip ook veel gedaan met een ICE. Vooral in Spanje maakt dit zeer veel verschil. 2,5u 140 op de cruise maakt veel meters in weinig tijd.
 
Dat is een beetje zoals het hebben over de stopafstand terwijl er iemand op wijst dat de remafstand niet zo lang is.

Ik moet jou niet uitleggen dat er heel wat voorbereiding gebeurt alvorens die 40l/m in je tank aan het tanken is, en ook heel wat nazorg alvorens je terug onderweg bent. Lijkt me een zinloze discussie want dat weet jij ook.

Ik weet niet wat jij bedoeld met heel wat voorzorg en heel wat nazorg.

Nogmaals, ik stopte woensdag bij een station voor een vignet en dat koste alles bij elkaar 1 min. Als ik zou tanken met 40 liter per minuut, kwamen er 2 min bij.

Maar wellicht voer jij wat extra handelingen uit.
 
Status
Not open for further replies.