Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Net 1 UUR EN 59 MINUTEN aan de lijn in de wacht gestaan.
Dan wordt vrolijk de verbinding verbroken.

Na alle persoonlijke ervaringen de afgelopen maand en de talloze klachten en ervaringen gelezen op de diverse fora is er maar een conclusie:

Wat een slecht, onbehoorlijk en extreem klantontvriendelijk bedrijf is dit toch...

Afspraken worden gewoon niet nagekomen, geld wordt niet terug betaald en uiteindelijk zijn ze gewoon niet bereikbaar, noch via email noch via telefoon en persoonlijk in de diverse service centra waar ik geweest ben hoef je helemaal al niet te komen.

En dan zou je hier de komende 4 tot 8 jaar ook nog een beroep op moeten gaan doen als er een probleem of storing is ?

Moet je voor de grap eens een bedorven ui gaan kopen in de supermarkt en daar telefonisch je beklag over gaan doen, dat is een hele andere POSITIEVE ervaring... een ui van een paar cent versus een auto van 50.000 euro...

Ik ben er wel klaar mee, ben inmiddels Tesla af en ga mijn geld ergens anders brengen.
Het is inderdaad bekend dat Tesla en communicatie lastig is. Maar kan je wat meer info verschaffen wat nu het probleem is waar je Tesla voor nodig hebt?

Ik heb veel van je 40 reactie doorgelezen en heb nergens gezien dat je een bestelling hebt gedaan en wat nu precies het probleem is. Vissen naar levertijden is kansloos. Mensen in NL weten het gewoon niet of nauwelijks. Die info krijgen ze amper.

Snel een auto ontvangen gaat alleen via de Inventory lijst. Dan zou je een afleverafspraak binnen een week of twee na bestelling moeten hebben. Auto's besteld via de site kunnen snel geleverd worden met mazzel, maar die augustus staat er ook niet voor niets.

Je hebt geen geld retour ontvangen zeg je. Als in...jouw € 2000 aanbetaling voor een SR+? Wanneer heb je de order gecancelled?

Persoonlijk heb ik mijn reservering geannuleerd begin dit jaar en ik heb binnen twee weken netjes alles terug gehad. Mijn onderbuikgevoel zegt me dat je wellicht wat sterke claims doet en die komen mij in eerste instantie niet reëel over, maar ik wil je niet ergens van beschuldigen zonder de feiten en het hele verhaal. Misschien past je verhaal (als je dat wilt doen) in een ander topic of een nieuwe.
 
Het is inderdaad bekend dat Tesla en communicatie lastig is. Maar kan je wat meer info verschaffen wat nu het probleem is waar je Tesla voor nodig hebt?

Kort opsomming:
- begin juni standaard zwarte SR+ met 19" besteld, ergens rond de 4e dacht ik, en aanbetaald via ideal
- ontdekt dat ik de trekhaak vergeten was dus volgende dag gebeld met Tesla: geen gehoor
- gebeld met dichtsbijzijnde sec in Arnhem, kreeg advies om nieuwe order in te schieten en de 1e te laten annuleren
- dat gedaan ,wederom aanbetaald met ideal
- gelijk mail gestuurd met annulering en verzoek terugbetaling van 1e bestelling
- dan 2 weken geen bericht, geen reactie op annulering, geen betaling
- 3e week juni bezoek een sec in Amsterdam, daar werd snel gekeken wat het probleem was, eigenlijk geen probleem dus er werd een case aangemaakt. Alles werd genoteerd, IBAN nogmaals gegeven en terugbetaling zou zsm geschieden. 2e bestelling zou nog meelopen met de Q2 push.
- geen bericht en geen terugbetaling daaropvolgende week.
- begin laatste week juni sec in Den Haag bezocht, wederom werd in mijn 'dossier' gekeken. Vreemd vond men dat de case niet opgepakt was. Beide contactpersonen zouden worden gemaand actie te ondernemen. Ik heb aangegeven dat als de 19" een probleem zouden zijn deze mochten vervallen als Aero wel mogelijk was. Volgens sales dame was dat nooit een probleem want deze konden altijd gewisseld worden.
- maandag 1 juli dan toch zelf maar weer gebeld na ong 45 a 50 minuten kreeg ik een interne sales advisor aan de lijn.
deze zag wel alle aantekeningen maar ook dat er niks mee was gedaan. Levering in juli zou niet meer lukken tenzij er vandaag (vrijdag) een auto vrij zou komen. Waarom er niet geleverd was of werd kwam waarschijnlijk door de 19" optie...
Ik kreeg zijn persoonlijke email met verzoek hem einde vrijdagochtend te mailen of desnoods bellen voor meer info.
- dinsdag nog even de afspraken op mail naar hem gestuurd: geen reactie op ontvangen
- zoals afgesproken vanochtend sales adviser gemailed met vraag of er al wat bekend was: geen reactie
- gebeld en in de wacht van 11:00 tot 13:00: verbinding wordt verbroken.

Conclusie: tot op heden wordt aan geen enkele toezegging voldaan, er wordt niet betaald en communicatie is onmogelijk.

Ik heb inmiddels contact met BMW, mail via de website voor een proefrit in de i3s... binnen een paar tellen een mail retour en belletje wanneer het mij uitkomt... zo kan het dus ook...
 
Kort opsomming:
[...]
- ontdekt dat ik de trekhaak vergeten was dus volgende dag gebeld met Tesla: geen gehoor
[...]
Je kunt je bestelling online nog wijzigen zolang er geen VIN gekoppeld is, maar goed. Tesla is een digitaal bedrijf. Dat moet je niet waarderen op hoe snel ze terugbellen en hoe lang je een vast contactpersoon hebt. Als je daar tegen in gaat, levert dat alleen maar frustratie op. Natuurlijk moet jouw mutatie, annulering, etc. rechtgezet worden - maar dat dat tegen het einde van Q2 lukt tijdens de piek is een utopie.

Als iedereen zoals @Gaetandp zou handelen, zou Tesla het een stuk makkelijker hebben en zouden die telefoonlijnen er waarschijnlijk nog gewoon inzitten. Natuurlijk zou het fijn zijn als er een metertje op de site stond - net zoals nu bij veel fietsverkeerslichten - die tot op de second aftelt tot jouw auto klaarstaat; maar dat is niet zo.

Ik heb inmiddels contact met BMW, mail via de website voor een proefrit in de i3s... binnen een paar tellen een mail retour en belletje wanneer het mij uitkomt... zo kan het dus ook...
Maar dan rij je wel een i3...
 
Kijk iedereen ervaart dit op zijn eigen manier en dat is ook prima.

Maar in het normale en digitale zakelijke verkeer zijn afspraken en communicatie een vereiste.
Stelregel en normaal fatsoen is: zeg wat je doet en doe ook wat je zegt als je uberhaubt iets om je potentiele klanten geeft..
Ik doe tenslotte geen zaken met iemand die op zijn zolderkamertje iets in elkaar zet.
We hebben het over een miljarden bedrijf dat inmiddels al een aantal jaren op de markt is.

Levertijden: daar heb ik alle respect voor, ik verwacht geen auto binnen een paar weken of zelfs maanden.
Maar communiceer daar dan over en dat hoeft echt niet ten koste te gaan van je productiepersoneel.
Tenzij.. tenzij je je organisatie gewoon structureel niet op orde hebt.
En daar lijkt het heel erg op.

Ik ben natuurlijk maar een enkele particuliere koper en geen grote leasemaatschappij.
Dus het zal Tesla aan de spreekwoordelijk anus oxideren of ik wel of niet een autootje van ze bestel, de grote bulk blijft toch wel kopen.
En juist dat valt me heel erg tegen van ze, er is geen aandacht voor de individuele klant, dat is mij wel duidelijk.

En dan heb ik het niet eens over alle negatieve berichten van de laatste dagen over teruglopende range door de laatste software update.
Het USA forum staat er vol mee en rechtszaken liggen op komst volgens mij.
En daar zou ik dan mijn zuurverdiende centjes in moeten gaan investeren en afhankelijk van zijn de komende jaren... no way...
 
Enkele dagen terug op de site stonden er >100 AWD voor rond de 56.000EUR te koop (direct beschikbaar). Is dit dan ook de catalogusprijs i.v.m. de bijtelling?

Ik lees dat je een voorkeur voor lever maand kan geven i.v.m. lease etc. Ik ben pas weer in december in NL. Gezien de verhalen die ik lees zal ik hier wel niet een planning voor kunnen maken, of toch wel?
 
Ik heb aangegeven dat als de 19" een probleem zouden zijn deze mochten vervallen als Aero wel mogelijk was. Volgens sales dame was dat nooit een probleem want deze konden altijd gewisseld worden.

Na mijn bestelling werd ik opgebeld door de Delivery met de melding dat mijn voorkeur niet onmiddellijk beschikbaar was, maar wel dezelfde uitvoering met 19" i.p.v. de Aero. Op mijn vraag of ze de wielen niet gewoon konden wisselen aangezien ik geen interesse had in minder efficiënte velgen, liet de persoon in kwestie mij weten dat dit bij Tesla niet mogelijk was. Je kiest de wagen zoals hij geleverd werd, of je doet een nieuwe bestelling.

Die medewerker van delivery heeft mij toen (eind mei) enkele opties meegedeeld volgens mijn voorkeuren die wel onmiddellijk beschikbaar waren. Ik diende dan online een nieuwe bestelling in te geven en kreeg zijn rechtstreekse telefoonnummer. Na de bestelling kon ik hem vlot bereiken, hij koppelde via een collega mijn bestelling aan de wagen die in stock stond en annuleerde mijn eerste bestelling. Uiteindelijk kon ik amper twee weken later mijn wagen reeds ophalen.

Het hangt er dus bij Tesla jammer genoeg van af wie je aan de lijn krijgt en hoe betrokken deze persoon is met zijn job. Het eerste voorschot (via de kredietkaart betaald) werd keurig verrekend, weliswaar pas na enkele weken. Ook de annulatie van mijn eerste bestelling bleef in mijn account staan tot ik mijn wagen opgehaald had. Dus dat kan even duren.

Het zijn groeipijnen van een bedrijf dat nu met de M3 op korte termijn een enorme groei gekend heeft. Teveel nieuwe medewerkers op korte termijn zonder een degelijke opleiding/kennis en niet steeds met de juiste ingesteldheid. Het zou niet mogen, maar als werkgever kan ik mij dit perfect inbeelden. Als klant heb je daar natuurlijk geen boodschap aan...
 
Ik werd net gebeld door Tesla dat er voor mijn M3 een laadkabel klaarligt. Volgens hem een kabel van 2,5 meter zoals dat altijd bij de M3 wordt geleverd. Nu dacht ik hier te hebben gelezen dat er vaak een 7,5 meter kabel bij zit maar minstens een 4 meter kabel. Wat is jullie ervaring?
 
Het zijn groeipijnen van een bedrijf dat nu met de M3 op korte termijn een enorme groei gekend heeft. Teveel nieuwe medewerkers op korte termijn zonder een degelijke opleiding/kennis en niet steeds met de juiste ingesteldheid. Het zou niet mogen, maar als werkgever kan ik mij dit perfect inbeelden. Als klant heb je daar natuurlijk geen boodschap aan...

Sorry hoor maar als je als bedrijf een enorme shitload aan autos gaat produceren en de wereld oversturen dan ga je er ook vanuit dat deze verkocht gaan worden. Dan moet je wel heel beperkt in je denkvermogen zijn om daar je support en delivery deel niet op aan te passen.
Dit zegt dan wat mij betreft heel wat over je kortzichtige vermogen als verantwoordelijke Tesla manager.
Maar dat gezegd hebbende was er niet iets met vertrekkende verantwoordelijke Tesla kopstukken de laatste weken... :)

Los daarvan was de Q2 push aan het einde kleiner dan de Q1 push dus je zou zeggen waarom kon het toen wel en nu niet ?

De klanten waar Tesla zich nu op richt zijn (naar mijn mening) uitsluitend de zakelijke lease rijders en die hebben een grote LM achter zich staan die zich druk maakt over bestellingen en leveringen.
Maar die markt gaat heel rap verdwijnen omdat (flame mode on) de meeste Tesla rijders alleen naar de bijtelling kijken en als er na de lease periode een goedkoper merk is men massaal overstapt. Al was het maar omdat de LM dat merk of model niet meer aanbiedt.

De grote massa particuliere kopers waar Tesla het uiteindelijk op lange termijn van zal moeten hebben (en ja die zijn er zeker ook voor +35K autos) is niet gediend van dit soort arrogante gepruts als wat er nu gebeurt. Daar zal heel snel wat aan moeten veranderen anders kan dat hun succes wel eens vreselijk in de weg gaan staan. Dan kun je nog zon mooi en technisch ontwikkeld product hebben maar dan ga je het niet fixen.
 
  • Like
Reactions: Andre
@prensel ; Ja, dat noem je inderdaad gepruts van de bovenste plank. Ik was er al bang voor dat het een ramp verhaal zou worden. Op een of andere manier krijgt men het daar niet in hun hoofd dat klanten het belangrijker vinden correcte informatie te krijgen, dan snel informatie te krijgen.

Bij Tesla lijkt de kans op een succesvolle afhandeling vooral te liggen aan de mate waarmee de klant uitsluitend via het internet dingen aanpast. Zodra er mensen bij betrokken moeten worden en men gaat nadenken, gaat het fout. Ik hoop dat mij een dergelijk verhaal bespaard blijft en dat jij veel plezier gaat hebben in een nieuwe auto...ook al is het een BMW ;).
 
Ik werd net gebeld door Tesla dat er voor mijn M3 een laadkabel klaarligt. Volgens hem een kabel van 2,5 meter zoals dat altijd bij de M3 wordt geleverd. Nu dacht ik hier te hebben gelezen dat er vaak een 7,5 meter kabel bij zit maar minstens een 4 meter kabel. Wat is jullie ervaring?
Geen ervaring, behalve dat ik lees dat iedere Tesla medewerker een ander idee erop nahoudt wat Tesla "Standaard" doet. Blijkbaar is voor de kabel geen lengte vastgelegd in het koopcontract...en geeft men wat voorhanden is.
 
Enkele dagen terug op de site stonden er >100 AWD voor rond de 56.000EUR te koop (direct beschikbaar). Is dit dan ook de catalogusprijs i.v.m. de bijtelling?

Ik lees dat je een voorkeur voor lever maand kan geven i.v.m. lease etc. Ik ben pas weer in december in NL. Gezien de verhalen die ik lees zal ik hier wel niet een planning voor kunnen maken, of toch wel?
Nee de korting wordt niet verrekend in de fiscale waarde... Sterker nog de voorraad auto die ik besteld had, met 3100 euro, had een fiscale waarde bij de RDW die 6400 euro hoger lag dan de catalogus prijs..... Vandaar dat ik de bestelling geannuleerd heb. Dus zodra je het kenteken van de auto ontvangt direct de fiscale waarde op de RDW site checken....
 
Een 2,5m kabel zou ik niet accepteren. Dat is echt kansloos. Als je dan een dubbel vak haaks op de weg tegen komt, met een dubbele paal midden tussen de twee vakken, dan krijg je hem er niet eens in als jij aan het (vanaf de weg bekeken) rechter vak moet parkeren.
 
  • Like
Reactions: Adm
2,5m lijkt me ideaal (voor bij de paal op de zaak, thuis vaste kabel) en gelijk een 7,5m bestellen.

En inmiddels nr.2 besteld de vorige liep soepel en deze ook, 1 belletje en alles geregeld, komt begin augustus (kon eerder, maar ivm vakantie verschoven). Ook al annulering gehad (SR+ afbesteld), gewoon niks doen, 2 weken later je geld terug en duurde 1 maand of zo voordat alles goed stond (maar boeien is annulering...).
 
Voor wie benieuwd is naar het verloop van de Tesla leveringen qua modellen/kleuren/aantallen
(lees: tenaamstellingen volgens RDW open data die in dit topic eerder voorbij kwam).

Beste weergave op desktop of gekanteld/breed scherm:

Power BI Report

Heb de uitvoering/variantcodes gekoppeld aan de gangbare modeltermen voor de Model 3 (niet zeker of deze correct zijn voor RWD/SR+). Data wordt als het goed is dagelijks ververst, bij openen worden standaard laatste twee weken weergegeven. Niet gevalideerd en voor de gein gemaakt; toch maar even delen:D
 
Voor wie benieuwd is naar het verloop van de Tesla leveringen qua modellen/kleuren/aantallen
(lees: tenaamstellingen volgens RDW open data die in dit topic eerder voorbij kwam).

Beste weergave op desktop of gekanteld/breed scherm:

Power BI Report

Heb de uitvoering/variantcodes gekoppeld aan de gangbare modeltermen voor de Model 3 (niet zeker of deze correct zijn voor RWD/SR+). Data wordt als het goed is dagelijks ververst, bij openen worden standaard laatste twee weken weergegeven. Niet gevalideerd en voor de gein gemaakt; toch maar even delen:D

Ziet er mooi en informatief uit!
 
Sorry hoor maar als je als bedrijf een enorme shitload aan autos gaat produceren en de wereld oversturen dan ga je er ook vanuit dat deze verkocht gaan worden. Dan moet je wel heel beperkt in je denkvermogen zijn om daar je support en delivery deel niet op aan te passen.
Dit zegt dan wat mij betreft heel wat over je kortzichtige vermogen als verantwoordelijke Tesla manager.
Maar dat gezegd hebbende was er niet iets met vertrekkende verantwoordelijke Tesla kopstukken de laatste weken... :)

Los daarvan was de Q2 push aan het einde kleiner dan de Q1 push dus je zou zeggen waarom kon het toen wel en nu niet ?

De klanten waar Tesla zich nu op richt zijn (naar mijn mening) uitsluitend de zakelijke lease rijders en die hebben een grote LM achter zich staan die zich druk maakt over bestellingen en leveringen.
Maar die markt gaat heel rap verdwijnen omdat (flame mode on) de meeste Tesla rijders alleen naar de bijtelling kijken en als er na de lease periode een goedkoper merk is men massaal overstapt. Al was het maar omdat de LM dat merk of model niet meer aanbiedt.

De grote massa particuliere kopers waar Tesla het uiteindelijk op lange termijn van zal moeten hebben (en ja die zijn er zeker ook voor +35K autos) is niet gediend van dit soort arrogante gepruts als wat er nu gebeurt. Daar zal heel snel wat aan moeten veranderen anders kan dat hun succes wel eens vreselijk in de weg gaan staan. Dan kun je nog zon mooi en technisch ontwikkeld product hebben maar dan ga je het niet fixen.
jm2c: Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad dat dit allemaal in de delivery-hell van de (voor mij onbegrijpelijke) Q2-rush speelde. Als de druk in de logistieke snelkookpan zo hoog is werk je nu eenmaal eerst maar het laaghangend fruit weg. Alle moeilijke gevallen schuiven steeds weer opnieuw onderin de uitpuilende en zich steeds opnieuw vullende 'todo' trouble-bak. Ik stel mij letterlijk voor dat de verantwoordelijke de cases bekijkt en cherry-pickt op 'snelheid en gemak'. Superbalen voor je. Overigens vind ik niet dat ze arrogant zijn. Kan mij wel voorstellen dat dat zo voelt, maar dat het meer een kwestie is ze 'het allemaal ook niet meer weten'.

Ik zou niet meer bellen maar via mail proberen een afspraak te maken met een sales-adviseur. Ik neem aan dat deze periode de rust bij de SEC's ook weer een beetje terug is gekeerd.

I3 is een leuk autootje maar is eigenlijk onvergelijkbaar met een Tesla.

Dan nog even over de onbegrijpelijke eind-kwartaal-rushes: ik snap daar niks van. Smeer het lekker uit over het hele kwartaal! Op dit soort pieken kun je toch geen personeels- en logistiek beleid op maken??? En dan heb ik het niet eens over de kwaliteits-issues en schrijnende gevallen zoals de jouwe die op de loer liggen onder dit soort hoogspanning-situaties.

Succes met je keuzes!
 
  • Like
Reactions: ebullio
Beste. Vorige week zaterdag mijn Tesla M3 LR AWD zw met trekhaak en aero opgehaald in Tilburg. Blijft een bijzondere ervaring. Super aardige medewerkers. Levering was op laatste moment nog gecancelled via sms, maar aangezien ik de groene kaart de dag ervoor had ontvangen van de LM, toch maar aangereden. Zeer behulpzaam alhoewel het wel druk was omdat er 280 auto’s geleverd moesten worden. Een 50 man sterke poetsploeg en een legertje begeleiders. Mijn begeleider werkte er één dag en sprak matig engels. Op mijn vraag waar ik mijn lease car in moest leveren, keek hij me schaapachtig aan en zei: dat ze een kaartje altijd waarderen :rolleyes:. Een Nederlands talige medewerkster wist in 2 minuten antwoord op al mijn vragen en weg was ik. Wat een auto! Bedankt NL voor jullie belastingvoordeel. Groet MY