Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Kan iemand mij wat inzicht geven in het bestelproces? Ik ben van plan eind dit jaar (op het einde van mijn lease) een M3 aan te kopen. Ben ik best dat ik 'm nu al bestel en de leverdatum op eind dit jaar zet om hem dan zo snel mogelijk tegen het einde van de lease al te hebben, of werkt het zo niet? Factuur komt dan ook pas einde van het jaar veronderstel ik, en voorschot onmiddellijk?

Dat terzijde was ik ook van plan om een showroommodel te bestellen en geen custom config, maar krijg nu de indruk dat deze niet per sé sneller beschikbaar zijn, klopt dat?
 
Kan iemand mij wat inzicht geven in het bestelproces? Ik ben van plan eind dit jaar (op het einde van mijn lease) een M3 aan te kopen. Ben ik best dat ik 'm nu al bestel en de leverdatum op eind dit jaar zet om hem dan zo snel mogelijk tegen het einde van de lease al te hebben, of werkt het zo niet? Factuur komt dan ook pas einde van het jaar veronderstel ik, en voorschot onmiddellijk?

Dat terzijde was ik ook van plan om een showroommodel te bestellen en geen custom config, maar krijg nu de indruk dat deze niet per sé sneller beschikbaar zijn, klopt dat?

Het bestelproces; Telsa maakt x-aantal wagens en voert die uit naar de verschillende landen. Eenmaal onderweg, of daar aangekomen, worden deze wagens gekoppeld aan de bestellingen. Er worden dus geen wagens gemaakt op bestelling ! Daarbij veronderstelling dat ze meer AWD’s gaan leveren dan SR(+) modellen omwille van de hogere marge.

Indien de LM een “vanaf” datum opgeeft, dan begint Tesla pas enkele weken daarvoor uit te kijken naar een wagen waaraan jouw bestelling kan gekoppeld worden. Indien er geen beschikbaar zijn, dan moet je wachten tot de volgende serie voor België geproduceerd wordt.

Om redelijk zeker te zijn dat je een wagen op relatief korte termijn hebt, bestel je best een configuratie die in de “inventory” staat. Dat zijn wagens die onderweg zijn, of reeds in de Benelux, maar nog niet gekoppeld aan een bestelling. En ook bij een bestelling uit de inventory kan je een referral ingeven. :)
 
Gewoon even print screen van de betaling naar Delivery mailen. Is prima dan. Dan krijg je ook het kenteken.
Ook ik mag hem donderdag ophalen. Ik heb wel een VIN en eindfactuur. Maar nog geen kenteken. Alleen heb ik gekozen voor financial lease met een voorschot. Weet jij dit misschien? Moet ik zelf de berekening maken van wat ik moet betalen? Ik heb de auto op de zaak gekocht. Betaal ik dan de eindfactuur inclusief btw minus het gefinancierde bedrag?
 
Ook ik mag hem donderdag ophalen. Ik heb wel een VIN en eindfactuur. Maar nog geen kenteken. Alleen heb ik gekozen voor financial lease met een voorschot. Weet jij dit misschien? Moet ik zelf de berekening maken van wat ik moet betalen? Ik heb de auto op de zaak gekocht. Betaal ik dan de eindfactuur inclusief btw minus het gefinancierde bedrag?

Ik heb Tesla gemaild dat ik 35K uit eigen zak betaal, en de rest (18,5K) wordt betaald vanuit Findio.
Ik kreeg een berekening van 53,5K - Findio - 3K aanbetaling - bedrag van de inruilauto = het bedrag dat ik vandaag moest overmaken. Op best overzichtelijk.
 
As. donderdag wordt de auto afgeleverd, maar we hebben nog steeds geen kenteken. Zouden we eigenlijk afgelopen vrijdag hebben moeten ontvangen.

Ook staat er (in Engels) in ons account “dat ze ons contract aan het opstellen zijn, en contact op zullen nemen wanneer we definitief kunnen betalen”, zie bijlage.

Ook de afgeleverdatum, final invoice (factuur) en VIN staat in het account.

Het wordt wel kort dat zo, en ze zijn helaas niet bereikbaar.

Wat adviseren jullie te doen m.b.t. betaling? Gewoon vandaag factuur betalen en eventueel betaalbewijs meenemen? Of wachten op contact Tesla?

Ik had hetzelfde 'probleem'. Levering is as donderdag, maar nog steeds geen kenteken vanochtend. Toch maar besloten om te betalen. Binnen 2 uur kreeg ik de sms met de bevesting van levering op donderdag. Kenteken kwam 1 uur later via mail binnen. Ging dus allemaal heel snel.
 
Vanmiddag om 14.30 de RWD LR opgehaald in Tilburg.

Van enige persoonlijke benadering is geen sprake meer. Even inchecken bij een balie die halve meter over de deurmat staat, even ondertekenen. ‘Ok meneer, uw auto staat al klaar, u loopt zo zelfstandig door die deur daar 10 meter verderop. De sleutels liggen in de auto, u heeft een kwartier de tijd om de auto te bekijken en daarna rijdt u naar de uitgang waar u even de RDW papieren laat controleren en u kunt op pad. Mocht u toch nog een vraag hebben, dan lopen er enkele collega’s rond. Fijne middag”

Het is dat het mijn 3e Tesla is, anders sta je toch even raar rond te kijken.

Lak was niet denderend, paar krassen zijn ter plekke redelijk weggepoetst. Verder wat plekjes op de motorkap, heb ik maar gelaten voor wat het is omdat de auto vanavond inmiddels naar de detailer is voor een wrap en hij de plekjes gaat aanpakken.
Stiksel op de achterbank was op 2 plekken te strak waardoor er 2 grote plooien zijn ontstaan. Dat is geregistreerd.

Van dat kwartier heb ik me niets aangetrokken en heb er 45 minuten de tijd voor genomen.
 
Vanmiddag om 14.30 de RWD LR opgehaald in Tilburg.

Van enige persoonlijke benadering is geen sprake meer. Even inchecken bij een balie die halve meter over de deurmat staat, even ondertekenen. ‘Ok meneer, uw auto staat al klaar, u loopt zo zelfstandig door die deur daar 10 meter verderop. De sleutels liggen in de auto, u heeft een kwartier de tijd om de auto te bekijken en daarna rijdt u naar de uitgang waar u even de RDW papieren laat controleren en u kunt op pad. Mocht u toch nog een vraag hebben, dan lopen er enkele collega’s rond. Fijne middag”

Het is dat het mijn 3e Tesla is, anders sta je toch even raar rond te kijken.

Lak was niet denderend, paar krassen zijn ter plekke redelijk weggepoetst. Verder wat plekjes op de motorkap, heb ik maar gelaten voor wat het is omdat de auto vanavond inmiddels naar de detailer is voor een wrap en hij de plekjes gaat aanpakken.
Stiksel op de achterbank was op 2 plekken te strak waardoor er 2 grote plooien zijn ontstaan. Dat is geregistreerd.

Van dat kwartier heb ik me niets aangetrokken en heb er 45 minuten de tijd voor genomen.
Wij kregen in Gent ruim een uur uitleg...
 
Gisteren om 11:30 de M3 LR RWD opgehaald in Tilburg. Zoals door @eelcodb al aangegeven: de volumes zijn hoog, dus de aflevering is weinig persoonlijk, al was het ontvangend personeel wel erg vriendelijk. Met 7 man in de rij voor de balie, daarna doorverwezen naar de lounge grenzend aan de ruimte waar de auto's staan opgesteld. Rond 11:30 was de mededeling nog dat er circa 30 minuten per klant was voorzien voor instellen van de auto / stellen van vragen. Aanwezig personeel wist in mijn geval wel van de basics (waar zit het kinderslot?), maar iets geavanceerdere vragen (kan je de batterij ook laten voorverwarmen als je naar een niet-Tesla charger navigeert?) denk ik dat ik in het vervolg maar gewoon op dit forum zoek en vraag :) Voorverwarmende batterijen waren niet iets dat in de kennisbank zat... De lak zag er bij mij prima uit, glazen dak zat denk ik een mm uit het lood (aan de bestuurderszijde exact in lijn met de achterzijde, aan de passagierskant 2 mm over) maar voor mij prima acceptabel. Zag thuis nog wel dat de chroomlijst van aan de onderzijde van de ramen niet superstrak in 1 lijn staat: bij de overgang van de achterdeur zie je 'm optisch iets verspringen naar de kleine achterruitjes. Benieuwd of dat nog bij te stellen valt met stellen van de achterdeuren of zo.
Enige echte punt van kritiek zat 'm bij mij in het kenteken. Dat zat bij mij niet in de mail waarin mijn afleverafspraak werd bevestigd, met de mededeling dat deze later gecommuniceerd zou worden. Ondanks een herinnering-SMS naar het delivery-team (bellen heb ik opgegeven) heb ik pas op het moment van afleveren mijn kenteken gekregen van Tesla. Gelukkig zou de auto op mijn eigen naam gezet worden dus kon ik al een half uur voor aflevering op de persoonlijke RDW site (Aanmelden, inloggen met DigiD) zien dat er een Tesla op mijn naam was gezet (was dus echt minder dan een uur voor de aflevering op kenteken gezet). Direct mijn verzekeraar gebeld, dus toen we klaar waren met instellen van de auto hebben we nog even in de lounge gezeten totdat we gebeld werden dat de acceptatie geregeld was en we verzekerd konden wegrijden.
Terugkijkend op de hele lever- en bestelervaring merk ik dat de automatisering / openheid van het hele proces er bij mij voor zorgde dat ik het proces ging meten met de beste webshops. Zoeken naar je VIN, lezen over aankomst van de boot, je verwacht haast dat je de auto live kan volgen tot in de aflever-lounge :) Of mijn "customer journey" door Tesla's 'halve' openheid (je kan veel zien, maar niet alles is voorspelbaar) nu beter of slechter is dan een klassieke auto-levering weet ik nog niet. Kleine verbeteringen zijn volgens mij snel gemaakt; de pagina 'uw factuur wordt opgemaakt' is tot op de laatste dag in mijn Tesla account blijven staan, als daar 'uw lever-afspraak is bevestigd' had gestaan, was er al een klein puntje van zeurende ongerustheid weggenomen...
Gelukkig heeft ook dit verhaal een happy end, want met het moment dat je daadwerkelijk in je nieuwe Model 3 gaat zitten en naar buiten rijdt, eindigt het leverproces en begint het eigenaarschap van imo een van de geweldigste auto's van dit moment. De vloeiende, stille power (ook met RWD een feestje!), het minimalistische interieur, alle user-interfacing waar heerlijk over is nagedacht, de geluidsinstallatie. Feest.
 
Vanmiddag om 14.30 de RWD LR opgehaald in Tilburg.

Van enige persoonlijke benadering is geen sprake meer. Even inchecken bij een balie die halve meter over de deurmat staat, even ondertekenen. ‘Ok meneer, uw auto staat al klaar, u loopt zo zelfstandig door die deur daar 10 meter verderop. De sleutels liggen in de auto, u heeft een kwartier de tijd om de auto te bekijken en daarna rijdt u naar de uitgang waar u even de RDW papieren laat controleren en u kunt op pad. Mocht u toch nog een vraag hebben, dan lopen er enkele collega’s rond. Fijne middag”

Het is dat het mijn 3e Tesla is, anders sta je toch even raar rond te kijken.

Lak was niet denderend, paar krassen zijn ter plekke redelijk weggepoetst. Verder wat plekjes op de motorkap, heb ik maar gelaten voor wat het is omdat de auto vanavond inmiddels naar de detailer is voor een wrap en hij de plekjes gaat aanpakken.
Stiksel op de achterbank was op 2 plekken te strak waardoor er 2 grote plooien zijn ontstaan. Dat is geregistreerd.

Van dat kwartier heb ik me niets aangetrokken en heb er 45 minuten de tijd voor genomen.
Dit kan toch niet. Voor de meesten is dit hun eerste EV en dan verwacht je toch wat uitleg over het laden e.d.m.
Ik haal hier veel informatie op het forum maar hoeveel mensen houden zich daarmee bezig en komen volledig onwetend hun auto ophalen.