Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Heb je ooit een VIN opgezocht in de source code voor een ander merk ? Ik vind dit gewoon onzinnig, het zorgt voor nog meer ongeduld/onbegrip en het zorgt voor een overbelasting van de Tesla service waardoor mensen met echte problemen niet tijdig geholpen worden.

Bij de bestelling is er vermeld in welke maand je de wagen kan verwachten. Van zodra jouw bestelling gekoppeld is aan een wagen, en ze beter kunnen inschatten in welke week de wagen zal beschikbaar zijn, word je gecontacteerd door Tesla. Zo eenvoudig is het. Pas indien je merkt dat je nog niet gecontacteerd bent op het einde van de maand waarin je de auto mocht verwachten, dan zou ik Tesla proberen te contacteren of eens in een SeC binnenspringen.

En komt de wagen wat vroeger dan verwacht, dan is het een leuke extra. Je zal er dan in ieder geven een beter gevoel aan overhouden dan nu weken/maanden gefrustreerd rond te lopen omdat je een VIN gevonden hebt maar geen exacte leveringsdatum.
Eenvoudig!
Bij mijn bestelling was de verwachte levertijd eind MEI.
We zijn nu eind augustus en nog geen M3.
Ik heb eerst niets ondernomen en gewacht.
Maar dan zie je plots je eigen configuratie afgeleverd worden aan klanten die twee maanden later besteld hebben.
Dan heb ik ze ook eens beginnen "lastigvallen" want zoiets hou je toch niet voor mogelijk.
Hadden ze nu in april bij mijn bestelling gezegd dat het 6 maanden ging duren dan ging ik zes maanden gewacht hebben.
Ik heb intussen al twee verschillende VIN code's gekregen, geen factuur en een mail dat de levering tussen 26/08 en 01/09 zal gebeuren.
Dan zelf nog eens contact opgenomen met de vraag wanneer ik mijn papieren kan verwachten om de auto op tijd te kunnen inschrijven, komt die medewerker plots af met aflevering op 4/09o_O Nog een andere zegt 28/08
Nu twee weken weer stil en geen info dus ik heb nog altijd geen idee wanneer ik mijn auto zal ontvangen.
Dit ter illustratie van hoe chaotisch als verloopt bij Tesla en ik het kan begrijpen dat men naar VIN's e.d.m. begint te zoeken om ergens een houvast te vinden.
Als je zoals bij alle andere merken duidelijke info zou krijgen en realistische afleverwachttijden dan zou dit allemaal niet voorvallen.
September zal dan weer een chaos van jewelste zijn want einde kwartaal komt in zicht.
I.p.v. gewoon een constante flow van afleveringen gedurende het volledige kwartaal.
Neen, van mij krijgen ze geen medelijden meer want dit doen ze zichzelf aan.
 
@Hayden ; het zijn net personen zoals jij die beter/vlugger zouden geholpen zijn indien ze niet dagelijks x-aantal telefoons kregen door klanten die “een VIN gevonden hadden in de source code”. Er gebeuren regelmatig fouten en de service kan veel beter (zoals blijkt uit jouw afspraken i.v.m. de aflevering, maar het zou al veel helpen indien het systeem minder belast wordt door nutteloze of niet dringende gevallen.

Bij mijn vorige wagens (Opel, Landrover, Volvo, Peugeot, Porsche) kreeg ik bij de bestelling ook te horen dat het x-aantal weken of maanden zou duren. Vervolgens werd ik 1 of 2 weken voor de aflevering gecontacteerd voor de juiste datum. En die datum werd ook al eens gewijzigd omdat het transport niet verliep zoals gepland of omdat er tijdens het transport schade toegebracht was aan de wagen.

Tesla heeft inderdaad een (groot) deel aan zichzelf te wijten door een slechte inschatting van het aantal benodigde medewerkers door de immense stijging aan verkopen door het model 3, én door bij de aflevering teveel wagens mee te geven met fouten om toch maar die kwartaalresultaten te behalen.
 
Hoi Paco,

Je hebt helemaal gelijk met wat je zegt geen stress en bellen heeft ook geen zin.
Maar het wachten en hoe iedereen erop reageert maakt het wel grappig en apart.
Ik vind het bijzonder dat iedereen zich zo laat meenemen door het Tesla virus

Tesla heeft een andere manier van werken en dat vraagt enige aanpassing van ons.

In tegenstelling tot de “gewone” automerken worden bij Telsa geen wagens op bestelling gemaakt. Ze produceren x-aantal configuraties en verschepen die dan naar de verschillende landen. Ik veronderstel dat ze daarbij meer duurdere AWD versies gaan maken en minder standaard configuraties om de marge op de eerste hoger ligt, en ze momenteel toch alle wagens kunnen verkopen.

De bestellingen worden in een latere fase gekoppeld aan de configuraties die onderweg/beschikbaar zijn. Opmerkelijk is dan dat de configuraties 100% moeten overeenkomen. Ze gaan geen velgen wisselen of trekhaken (de)monteren. Volgens enkele berichten/ervaringen op dit forum zou zelfs FSD niet gewijzigd worden bij de koppeling van voorraad met bestellingen. Bij het SeC kunnen ze jou enkel maar een schatting geven gebaseerd op hun ervaringen in het verleden. En die ervaring is, zeker voor M3, nog heel beperkt...

De enige manier om redelijk zeker te zijn van een datum is door een wagen uit de inventory te bestellen.
 
@Hayden ; het zijn net personen zoals jij die beter/vlugger zouden geholpen zijn indien ze niet dagelijks x-aantal telefoons kregen door klanten die “een VIN gevonden hadden in de source code”.

Nou nog mooier, het is de schuld van de klant die gewoon wil weten waar hij aan toe is dat het zo'n puinhoop is bij Tesla. Wat een onzin dit!

De mensen die je in Nederland te pakken zou kunnen krijgen als ze de telefoon zouden opnemen of de mail zouden beantwoorden hebben helemaal geen enkele invloed op de levering van de auto. Dus ook al zouden we ze met z'n allen 24/7 stalken dan nog komt er geen auto eerder of later. Het heeft geen zin, maar verergert de zaak dus ook niet.

De meeste fouten worden elders in het proces gemaakt en de staf buiten de VS heeft geen enkel middel ter beschikking om deze fouten te corrigeren. Alleen de schades bij aflevering zijn een lokaal probleem, maar die zijn eenvoudig op te lossen door inderdaad een goed vol-continu proces in plaats van de eindekwartaalshectiek en een goed servicecentrum in de haven die alle auto's een laatste eindcheck geeft zoals veel andere autobedrijven ook hebben gehad toen ze kwaliteitsproblemen hadden in de productie en logistiek.
 
De enige manier om redelijk zeker te zijn van een datum is door een wagen uit de inventory te bestellen.
Ik kaap een deel van je reactie.. weet je of dit ook geld voor bestellingen die via een LM lopen? Ik weet dat de LM een RN kan overnemen maar kom je dan op de grote stapel lease bestellingen en/of heb je wel garantie op die exacte auto in relatief weinig tijd?
 
  • Helpful
Reactions: Klaassie
Tesla heeft een andere manier van werken en dat vraagt enige aanpassing van ons.

In tegenstelling tot de “gewone” automerken worden bij Telsa geen wagens op bestelling gemaakt. Ze produceren x-aantal configuraties en verschepen die dan naar de verschillende landen. Ik veronderstel dat ze daarbij meer duurdere AWD versies gaan maken en minder standaard configuraties om de marge op de eerste hoger ligt, en ze momenteel toch alle wagens kunnen verkopen.
Dit is niet bepaald vernieuwend. Alle autofabrikanten hebben dit decennia lang gedaan. Te beginnen met Ford en de T-Ford in alle kleuren zwart... Inmiddels zijn we een industriële revolutie verder en kunnen autofabrikanten zonder meerkosten volledig op klantspecifieke wensen auto's produceren en afleveren. Behalve Tesla dus die wel de illusie geeft dat je een eigen configuratie kunt uitkiezen maar waar je inderdaad gewoon een standaardauto krijgt die toevallig aan jouw eisen voldoet, zodra deze ergens beschikbaar komt. Mooie uitwerking van het chaosprincipe.
 
  • Like
Reactions: JanG007
De mensen die je in Nederland te pakken zou kunnen krijgen als ze de telefoon zouden opnemen of de mail zouden beantwoorden hebben helemaal geen enkele invloed op de levering van de auto. Dus ook al zouden we ze met z'n allen 24/7 stalken dan nog komt er geen auto eerder of later. Het heeft geen zin, maar verergert de zaak dus ook niet.

Het heeft geen zin, dus doe het dan ook niet... Dan kunnen die medewerkers ingeschakeld worden om eigenaars die ergens in panne staan/niet kunnen laden te helpen.
 
Ik kaap een deel van je reactie.. weet je of dit ook geld voor bestellingen die via een LM lopen? Ik weet dat de LM een RN kan overnemen maar kom je dan op de grote stapel lease bestellingen en/of heb je wel garantie op die exacte auto in relatief weinig tijd?


Een RN is gewoon een referentienummer. Dat betekent dat jouw bestelling bij Tesla in het systeem zit. Ik heb geen ervaring met leasing, maar op het forum zijn er ervaringen van eigenaars die via hun LM wel uit inventory konden bestellen. Contacteer dus best jouw LM om dit na te gaan of dit ook bij hen kan.
 
Bij mijn vorige wagens (Opel, Landrover, Volvo, Peugeot, Porsche) kreeg ik bij de bestelling ook te horen dat het x-aantal weken of maanden zou duren. Vervolgens werd ik 1 of 2 weken voor de aflevering gecontacteerd voor de juiste datum. En die datum werd ook al eens gewijzigd omdat het transport niet verliep zoals gepland of omdat er tijdens het transport schade toegebracht was aan de wagen.
Zo zou het dus moeten zijn.
Het zal x aantal maanden duren en een paar weken voor de leverdatum nemen ze ZELF contact op.
Is het dan om uit te stellen of te bevestigen dat maakt helemaal niets uit maar je krijgt dan toch tenminste informatie.
Als je bij Tesla zelf niets onderneemt laten ze je gewoon sudderen zonder meer.
 
Heb je ooit een VIN opgezocht in de source code voor een ander merk ? Ik vind dit gewoon onzinnig, het zorgt voor nog meer ongeduld/onbegrip en het zorgt voor een overbelasting van de Tesla service waardoor mensen met echte problemen niet tijdig geholpen worden.

Bij de bestelling is er vermeld in welke maand je de wagen kan verwachten. Van zodra jouw bestelling gekoppeld is aan een wagen, en ze beter kunnen inschatten in welke week de wagen zal beschikbaar zijn, word je gecontacteerd door Tesla. Zo eenvoudig is het. Pas indien je merkt dat je nog niet gecontacteerd bent op het einde van de maand waarin je de auto mocht verwachten, dan zou ik Tesla proberen te contacteren of eens in een SeC binnenspringen.

En komt de wagen wat vroeger dan verwacht, dan is het een leuke extra. Je zal er dan in ieder geven een beter gevoel aan overhouden dan nu weken/maanden gefrustreerd rond te lopen omdat je een VIN gevonden hebt maar geen exacte leveringsdatum.

Ik ben benieuwd of jij begin 2016 ook te horen kreeg dat het eind 2017 / begin 2018 zou worden. Dan mag ik eind 2019 toch wel een keer bellen?
 
Een RN is gewoon een referentienummer. Dat betekent dat jouw bestelling bij Tesla in het systeem zit. Ik heb geen ervaring met leasing, maar op het forum zijn er ervaringen van eigenaars die via hun LM wel uit inventory konden bestellen. Contacteer dus best jouw LM om dit na te gaan of dit ook bij hen kan.
Het kan zeker in mijn geval. Ik overweeg het echter omdat ik wil voorkomen dat mijn huidige bestelling (uit maart) niet in 2019 geleverd wordt. Als ik dan ergens in september uit voorraad bestel heeft dat alleen nut als ze hem ook snel leveren en niet wanneer ik op die enorme stapel te verwerken lease orders terecht kom en de voorraad auto weg is wanneer ze bij mijn bestelling aankomen.. dat is met name wat ik me afvraag.
 
  • Like
Reactions: Marker78
Het kan zeker in mijn geval. Ik overweeg het echter omdat ik wil voorkomen dat mijn huidige bestelling (uit maart) niet in 2019 geleverd wordt. Als ik dan ergens in september uit voorraad bestel heeft dat alleen nut als ze hem ook snel leveren en niet wanneer ik op die enorme stapel te verwerken lease orders terecht kom en de voorraad auto weg is wanneer ze bij mijn bestelling aankomen.. dat is met name wat ik me afvraag.

Door de onduidelijkheid en misinformatie heb ik hetzelfde gedaan. Op mijn oude RN waar de bestelling door de LM is gedaan was eerst een VIN gekoppeld. Deze is ontkoppeld omdat de verkeerde configuratie ( base performance) was gekoppeld. Op mijn vraag of ik nu onderaan de stapel belandde kreeg ik een ontwijkend antwoord.

Vervolgens zie ik drie dagen later mijn exacte configuratie als voorraadmodel. Ik heb deze dan ook zelfstandig besteld via mijn Tesla account en wil deze door de LM (LM had ik hierover gebeld en hadden toestemming gegeven) over laten nemen. Dat hebben al meerdere mensen gedaan, ook op andere fora.

Delivery gebeld en die gaven aan dat het voorraadmodel in de week van 16 september (waarschijnlijk) geleverd kan worden. De sales contactpersoon geeft aan dat hij verwacht dat het voorraadmodel niet eerder geleverd kan worden als de eerdere bestelling. Maar op het oude RN is nog geen VIN gekoppeld. Wat is dan nog waarheid?

Wat iemand eerder aangaf, volgens mij is Tesla NL volledig overgeleverd aan de willekeur aan de andere kant van de oceaan.
 
Door de onduidelijkheid en misinformatie heb ik hetzelfde gedaan. Op mijn oude RN waar de bestelling door de LM is gedaan was eerst een VIN gekoppeld. Deze is ontkoppeld omdat de verkeerde configuratie ( base performance) was gekoppeld. Op mijn vraag of ik nu onderaan de stapel belandde kreeg ik een ontwijkend antwoord.

Vervolgens zie ik drie dagen later mijn exacte configuratie als voorraadmodel. Ik heb deze dan ook zelfstandig besteld via mijn Tesla account en wil deze door de LM (LM had ik hierover gebeld en hadden toestemming gegeven) over laten nemen. Dat hebben al meerdere mensen gedaan, ook op andere fora.

Delivery gebeld en die gaven aan dat het voorraadmodel in de week van 16 september (waarschijnlijk) geleverd kan worden. De sales contactpersoon geeft aan dat hij verwacht dat het voorraadmodel niet eerder geleverd kan worden als de eerdere bestelling. Maar op het oude RN is nog geen VIN gekoppeld. Wat is dan nog waarheid?

Wat iemand eerder aangaf, volgens mij is Tesla NL volledig overgeleverd aan de willekeur aan de andere kant van de oceaan.

Dit dus.
Totaal onbegrijpelijk dat een Elon Musk rijk is geworden dankzij slimme apps, en Tesla niet eens in staat is een eerlijk verdeelsysteem op te zetten? Je wacht 3,5 jaar op een betaalbare variant en ziet jouw configuratie gaan naar iemand die in juni jl. bestelt en dan nog zeggen dat we geen vin mogen zoeken of bellen, want dan moeten mensen met "echte" problemen langer wachten?

Schiet op.
 
@Cern: Je slaat de spijker precies op de kop! In Freemont wordt gewoon een zwik auto's in verschillende configs geproduceerd en zodra er een boot vol is wordt hij verscheept. De betreffende landen krijgen dan hun quotum op (hoeveel voor NL en welke configs) en dan worden VINs gekoppeld aan bestellingen. Als er dan ineens een nieuwe config tussen zit (bijv. de base performance) dan is er ff paniek.... ;)

Vergeet ook niet dat er vanwege de gewijzigde lease-regeling voor vorig jaar (weet niet zeker of deze al echt door alle molens heen is), waarbij Tesla voorlopig nog steeds de enige partij is die überhaupt aangeeft nog te kunnen leveren dit jaar is er zeker vanuit leasend Nederland (waaronder ikzelf en heel veel van mijn collega's) een ware run ontstaan op de M3....Zo groot dat ze het met het huidige service-apparaat in NL gewoon niet aan kunnen....Als je bijvoorbeeld nu een proefrit wil maken bij Adam ZO, zit je met 3 anderen in de auto en mag je allemaal 10 minuten achter het stuur....

Maar.....ook ik kan natuurlijk niet wachten en zit druk te F5-en.... ;)
 
Ik zal het allemaal wel weer verkeerd zien en niet snappen hoe revolutionair en innovatief Tesla bezig is, maar ik zit nu al weken te wachten op een afleverdatum in augustus zonder enige sjoege van Tesla terwijl er godbetert twee auto's in mijn configuratie als "direct beschikbaar" op de website staan. Het is maar een auto, gelukkig. Maar anders...
 
  • Like
Reactions: Marker78
Het kan zeker in mijn geval. Ik overweeg het echter omdat ik wil voorkomen dat mijn huidige bestelling (uit maart) niet in 2019 geleverd wordt. Als ik dan ergens in september uit voorraad bestel heeft dat alleen nut als ze hem ook snel leveren en niet wanneer ik op die enorme stapel te verwerken lease orders terecht kom en de voorraad auto weg is wanneer ze bij mijn bestelling aankomen.. dat is met name wat ik me afvraag.


Indien mogelijk, handel zoals @Cern gedaan heeft. De wagen zelf bestellen uit de inventory en dan deze wagen door de LM laten koppelen aan jouw contract bij hen. Dan ben je zeker van die wagen. Een wagen uit de inventory kan reeds in de Benelux zijn, of nog onderweg op een boot. Maar jouw bestelling is dan wel aan die wagen gekoppeld.

Wel de wagen binnen de 7 dagen ophalen van zodra er een afspraak gemaakt is voor het afleveren. Indien je dit niet binnen de 7 dagen doet, dan mag Tesla deze wagen aan een ander verkopen.

Ook opletten dat er geen “vanaf” datum door de LM meegegeven wordt. Tesla zal immers geen wagen “aan de kant” houden tot die datum bereikt is. Zij gaan pas immers enkele weken voor die datum beginnen kijken of er een configuratie beschikbaar is volgens jouw bestelling.
 
  • Informative
Reactions: brederode
Ik zal het allemaal wel weer verkeerd zien en niet snappen hoe revolutionair en innovatief Tesla bezig is, maar ik zit nu al weken te wachten op een afleverdatum in augustus zonder enige sjoege van Tesla terwijl er godbetert twee auto's in mijn configuratie als "direct beschikbaar" op de website staan. Het is maar een auto, gelukkig. Maar anders...

Zoals al vaker aangegeven... Tesla matched bestelling aan auto's uit diezelfde voorraad. Dat er een auto met jouw config bij staat zegt dus niets. die auto's zijn niet 'over' (alsin, teveel geproduceerd, meer auto's dan bestellingen). Misschien zijn er nog wel 5000 mensen die een order hebben staan met diezelfde configuratie.

3 dagen geleden ofzo stonden er meerdere pagina's vol met mijn configuratie, inmiddels nog maar 2 of 3.